Nowa Kia Optima 2016 Plug-In Hybrid
REKLAMA
REKLAMA
Statystyki nie pozostawiają złudzeń. Dziś każdy chcący się liczyć na rynku producent samochodów musi mieć w ofercie nowoczesny model hybrydowy. Jak powiedział Michael Cole, dyrektor operacyjny (COO) Kia Motors Europe „Sprzedaż pojazdów z napędem hybrydowym w Europie wzrosła ponad dwukrotnie na przestrzeni ostatnich pięciu lat i ma szansę osiągnąć poziom około 700.000 egzemplarzy do roku 2020. Optima Plug-in Hybrid pozwala nam uczestniczyć w rosnącym rynku nisko-emisyjnych pojazdów i realizować zapowiedź przyjętego na rok 2020 celu redukcji przeciętnego zużycia paliwa samochodów marki Kia o 25 procent w stosunku do roku 2014.”
REKLAMA
O tym, że mamy do czynienia z hybrydową wersją nowej Optimy informują nas detale. M.in. przeprojektowane zderzaki oraz atrapa chłodnicy zmniejszające opór aerodynamiczny. Ponadto nadwozie Plug-In Hybryd zostało ozdobione listwami (np. z niebieską wstawką umieszczoną pod tylnym zderzakiem), listwami progowymi oraz emblematami EcoPlugin. Niestety w wersji hybrydowej do dyspozycji jest mniejszy bagażnik niż w pozostałych odmianach modelu - ma objętość 307 l.
Zobacz też: Nowa Kia Optima 2016 – cennik
Nowa Kia Optima 2016 Plug-In Hybrid – napęd
Układ hybrydowy Optimy Plug-In składa się z silnika elektrycznego o mocy 67 KM i maksymalnym momencie obrotowym 205 Nm, które są dostępne w przedziale od 2330 do 3300 obr./min. oraz dwulitrowego silnika benzynowego o mocy maksymalnej 156 KM osiąganej przy 6000 obr./min oraz maksymalnym momencie obrotowym 189 Nm dostępnym przy 5000 obr./min.
Moc sumaryczna układu została ustalona na poziomie 205 KM przy 6000 obr./min, a maksymalny moment obrotowy na 375 Nm, który jest dostępny przy 2300 obr./min.
Według danych producenta hybrydowa Kia rozpędza się od 0 do 100 km/h w 9,4 s (to wynik o 0,6 s lepszy od hybrydy schodzącej z rynku) oraz może pojechać z maksymalną prędkością 192 km/h.
Jak zapewnia Kia, zużycie paliwa hybrydowej Optimy w ruchu miejskim wynosi 0 l benzyny na 100 km. Czy to możliwe?
Oczywiście możliwe, o ile poruszamy się samochodem z naładowanymi akumulatorami i nie zamierzamy pokonać dystansu dłuższego niż 50 km.
REKLAMA
Kierowca może wybrać spośród trzech trybów jazdy – EV – czyli jazda z wykorzystaniem tylko silnika elektrycznego, HEV – czyli jazda z wykorzystaniem zarówno napędu spalinowego, jak i elektrycznego, jednak w tym trybie priorytetowo jest wykorzystywany napęd elektryczny oraz trzeci tryb - Charge, który pozwala koordynować pracę silnika elektrycznego i spalinowego pod kątem ładowania akumulatorów, w większym stopniu wykorzystując do napędu Optimy spalinową jednostkę napędową.
Nowa hybryda została też wyposażona w szereg systemów ułatwiających maksymalne wydłużenie zasięgu, który możemy przejechać z wykorzystaniem silnika elektrycznego. Ciekawym rozwiązaniem jest funkcja Coasting Guide Control, która działa razem z pokładową nawigacją i umożliwia hybrydowemu zespołowi napędowemu „przewidywać” warunki drogowe w celu obniżenia zużycia energii oraz wykorzystania energii kinetycznej do ładowania akumulatorów podczas spokojnej jazdy lub hamowania. CGC określa optymalny moment zdjęcia stopy z pedału przyspieszenia, aby Optima swobodnie dotoczyła się do skrzyżowania.
REKLAMA
Podczas pierwszych jazd testowych mogliśmy sprawdzić, jak jeździ nowa hybryda Kii. Rzeczywiście poruszając się w trybie elektrycznym można przejechać zasięg około 40-50 km. Przy czym, bez trudu można korzystać z trybu EV także na ekspresowych obwodnicach miast, bo silnik spalinowy wkracza do gry dopiero po przekroczeniu prędkości 120 km/h. Warto też wspomnieć, że z napędem współpracuje sześciostopniowa przekładnia automatyczna, a nie skrzynia bezstopniowa, co nie jest bez znaczenia dla przyjemności prowadzenia.
Poruszanie się pojazdem elektrycznym jest przyjemne z kliku względów. Przede wszystkim podróż upływa w ciszy (silnik spalinowy jest wyłączony), po drugie cieszy dynamika rozpędzania. Mankamentem jest oczywiście szybko zmniejszający się zasięg (który można przejechać na silniku elektrycznym) w przypadku gdy z większą swobodą korzystamy z potencjału dynamiki drzemiącego w hybrydzie. Jest to o tyle uciążliwe, że nowa hybryda Kii nie jest wyposażona w system szybkiego ładowania, tym samym akumulatory możemy naładować albo podczas jazdy (w trybie Charge), albo podłączając pojazd do gniazdka 230V na ok. 5 godzin.
Nowa Kia Optima 2016 Plug-In Hybrid – dane techniczne
Silnik spalinowy
Benzynowy 2.0 GDI o mocy 156 KM
Typ/rodzaj czterocylindrowy, rzędowy, wolnossący,
Pojemność skokowa 2.0 l, 1999 cm3
Maksymalna moc 156 KM (115 kW) przy 6000 obr/min
Maksymalny moment obrotowy 189 Nm przy 5000 obr/min
Liczba zaworów 16 (cztery na cylinder)
Zasilanie bezpośredni wtrysk paliwa
Norma emisji spalin Euro 6
Akumulatory i silnik elektryczny
Rodzaj akumulatorów litowo-polimerowe
Napięcie znamionowe 360 V
Pojemność energetyczna 9,8 kWh
Maksymalna moc silnika 67 KM (50 kW) w przedziale 2330-3300 obr/min
Maksymalny moment obrotowy 205 Nm w przedziale 2330-3300 obr/min
Hybrydowy zespół napędowy
Łączna moc 205 KM (151 kW) przy 6000 obr/min
Łączny moment obrotowy 375 Nm przy 2300 obr/min
Skrzynia biegów
6-stopniowa przekładnia automatyczna
Zawieszenie kół
Przednie Niezależne, kolumny MacPherson mocowane do ramy pomocniczej; sprężyny śrubowe, amortyzatory gazowe, stabilizator przechyłów
Tylne Niezależne, podwójne wahacze mocowane do ramy pomocniczej; sprężyny śrubowe, amortyzatory gazowe, stabilizator przechyłów
Hamulce
Przednie Tarcze wentylowane, 300 mm
Tylne Tarcze lite, 300 mm
Koła i ogumienie
Standard 17-calowe obręcze kół z lekkich stopów, opony 215/55 R17
Koło zapasowe Zestaw naprawczy ogumienia
Wymiary (mm)
Zewnętrzne
Długość całkowita 4855
Szerokość całkowita* 1860
Wysokość całkowita 1465
Rozstaw osi 2805
Rozstaw kół przednich** 1602
Rozstaw kół tylnych** 1609
Zwis przedni 965
Zwis tylny 1085
Prześwit 135
*bez lusterek bocznych
**koła 17-calowe
Pojemności
Zbiornika paliwa 55 litrów
Bagażnik (VDA) 307 litrów
Masy (kg)
Masa własna 1705
Dopuszczalna masa całkowita 2200
Masa przyczepy hamowanej 0
Osiągi
Prędkość maksymalna (km/h) 192
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek.) 9,4
Zużycie paliwa (l/100 km, NDEC)*
Średnie 1.6
W mieście 0,0
Na trasie 5,3
Emisja CO2 (g/km) 37
*koła 17-calowe
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.