REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowa KIA Sportage 2016 - wrażenia z jazdy

Tomasz Korniejew
Nowa KIA Sportage 2016 - wrażenia z jazdy
Nowa KIA Sportage 2016 - wrażenia z jazdy
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Kia Sportage to najważniejszy model w portfolio koreańskiego producenta. Najnowsza, czwarta generacja kompaktowego SUV-a nie pozostawia wątpliwości – szykuje się kolejny bestseller!

Kia Sportage 2016

Prace nad czwartą generacją KII Sportage były dla inżynierów koreańskiej marki nie lada wyzwaniem. Model schodzący z rynku ustawił poprzeczkę bardzo wysoko. Sportage jest bestsellerem na polskim i europejskim rynku, nieprzerwanie od 2010 r.

REKLAMA

Ale nie zmienia to faktu, że z roku na rok rosną oczekiwania potencjalnych odbiorców a cykl życia produktu na rynku rządzi się swoimi prawami. Nadszedł czas zmiany. Czy na lepsze?

Zobacz też: Test Kia Sorento 2.0 CRDi 185 KM 4WD 6 AT

Nowa KIA Sportage 2016 – pierwsze spojrzenie

Pierwsze zdjęcia nowego Sportage rozbudziły wyobraźnię. Koreański SUV prezentował się na nich nadzwyczaj atrakcyjnie. W rzeczywistości, sylwetka czwartej generacji wzbudza kontrowersje. Pojawiły się pierwsze narzekania na przekombinowany przedni pas, z dziwnie wyglądającymi reflektorami. Niemniej, nam nowy design Sporage przypadł do gustu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Samochód znów jest wyrazisty, choć proporcjonalny. Ciekawy i wyróżniający się na tle konserwatywnej stylizacji europejskiej konkurencji.

W stosunku do trzeciej generacji modelu, w czwartej, wymiary zewnętrzne zmieniły się nieznacznie. O 3 cm (do 267 cm) zwiększono rozstaw osi. Poskutkowało to zwiększeniem przestrzeni w kabinie. Ponadto o 4 cm zwiększono długość nadwozia (do 448 cm). Zwiększył się także zwis przedni (o 2 cm do 91 cm), a zmniejszył tylny o 1 cm (do 90 cm). Wysokość i szerokość nadwozia pozostały niezmienione i wynoszą odpowiednio 163,5 cm oraz 185,5 cm.

Z pewnością atrakcyjność wizualną modelu podnoszą nietuzinkowo zaprojektowane reflektory ze światłami do jazdy dziennej LED w kształcie kostek lodu. Są w wyposażeniu standardowym od wersji M, w podstawowej S są niedostępne.

Estetów ucieszy możliwość zamówienia specjalnej wersji GT Line, która jest wyposażona m.in. w elementy zwiększające atrakcyjność wizualną, np. 19 calowe obręcze kół, czy wykończenie konsoli centralnej elementami lakierowanymi w kolorze fortepianowym.

Zobacz też: Kia Cee’d Face Lifting 2015

Nowa KIA Sportage 2016 – wnętrze

Kokpit w najnowszej generacji Sportage ma przyjemny dla oka design. Całość jest przejrzysta i ergonomicznie rozplanowana. Szkoda jednak, że producent nie zastosował, ładnego, fortepianowego wykończenia w pozostałych wersjach wyposażeniowych, a jedynie w GT Line. Bez niego, centralna konsola wydaje się być zbyt plastikowa.

Duży plus za zmienione fotele. W najnowszym Sportage mają większe siedziska co przypadnie do gustu europejskim kierowcom.

REKLAMA

Zwiększyła się także ilość przestrzeni w kabinie. Zarówno w przednim, jak i tylnym rzędzie jest jej pod dostatkiem. Większość kierowców nie będzie miała problemu ze znalezieniem optymalnej dla siebie pozycji. Ułatwia to szeroki zakres regulacji kolumny kierowniczej.

Przedział pasażerski wykończono wyższej jakości tapicerką, a górną część kokpitu miękkim tworzywem. Wciąż jednak zabrakło lepszej jakości tworzywa w dolnej części tablicy przyrządów.

Cieszy zwiększenie obszerności bagażnika do 503 l (z 465 l) oraz zbiornika paliwa z 58 do 62 l.

Zobacz też: Test KIA Rio 1.4 109 KM 2015

Jak jeździ czwarta generacja KII Sportage?

Podczas prac nad najnowszą generacją Sportage, konstruktorzy zmienili konstrukcję nadwozia, zawieszenia oraz gamę dostępnych jednostek napędowych.

Podstawowym (najtańszym) źródłem napędu jest wciąż silnik benzynowy o pojemności 1,6 l, ale innej mocy (132 KM). Już najtańsza odmiana Sportage sprawnie porusza się w ruchu miejskim i na drogach szybkiego ruchu. Podstawowy napęd poprzedniej generacji wydawał się odrobinę zbyt słaby.

Oczywiście wciąż nie należy od 132 konnej wersji oczekiwać osiągów pozwalających na wygranie każdego sprintu spod świateł, niemniej autem da się podróżować bez irytacji.

REKLAMA

Nowością w gamie napędowej jest turbodoładowana jednostka 1.6 T-DGI rozwijająca moc maksymalną 177 KM przy 5500 obr./min. Według danych producenta w wersji ze skrzynią manualną rozpędza Sportage od 0 do 100 km/h w 9,2 s (9,1 z aut) w opcji z napędem na przednią oś oraz 9,5 s w wersji z napędem na obie osie.

Jednostka dobrze sprawuje się zarówno w ruchu miejskim, jak i w trasie ale zdecydowanie lepiej współpracuje z przekładnią manualną. Podczas przyspieszania silnik wyraźnie wyrywa do przodu, gdy wskazówka obrotomierza minie wartość 3,5 tys. obrotów na minutę. Maksymalny moment obrotowy 265 Nm jest dostępny w przedziale 1500-4500 obr./min., co sprawia, że auto jest ospałe podczas ruszania, ale zachowuje przyzwoitą dynamikę podczas jazdy na wyższych biegach. Przekłada się to na możliwość znacznego ograniczenia zużycia paliwa. Podróżując dość dynamicznie 177 konnym Sportage, auto zużywa około 11 l benzyny na 100 km. Jednak korzystając głównie z niskich obrotów, zużycie paliwa spada do 7,6 l na 100 km i to jadąc w terenie górskim.

Najnowszy Sportage jest samochodem dobrze wyciszonym. Konstruktorom udało się obniżyć współczynnik oporu powietrza, dołożono również starań by dodatkowo odizolować akustycznie przedział pasażerski. W efekcie, podczas jazdy z prędkością autostradową w Sportage jest cicho, co znacznie podnosi komfort jazdy.

Nowa Kia ma sztywniejszą od poprzedniczki konstrukcję. Inżynierowie utwardzili również zawieszenie. Efekty są więcej niż zadowalające. Sportage zwinnie pokonuje kręte odcinki ani przez chwilę nie stawiając kierowcy w trudnej sytuacji. Wszelkie nierówności tłumione są cicho, ale czuć większą twardość niż w poprzedniej generacji. Poprawiono również pracę układu kierowniczego, choć wciąż nie jest to najwyższy poziom w klasie.

Zobacz też: Test KIA Carens 1.7 CRDi: idealna na długie dystanse

Nowa KIA Sportage 2016 – podsumowanie

Czwarta generacja Kii Sportage przekonuje do siebie atrakcyjną stylizacją nadwozia, bogatym wyposażeniem, dużo lepszym niż u poprzedniczki układem jezdnym, a także coraz ciekawszą gamą dostępnych jednostek napędowych. Zwiększono rozmiar bagażnika, a na liście wyposażenia znalazły się współczesne systemy wspomagające kierowcę (np. aktywny asystent parkowania, czy system rozpoznawania znaków drogowych).Wciąż można poprawić jakość tworzyw użytych do wykończenia kokpitu, czy dopracować czytelność systemu nawigacji.

Jednak łatwo przymknąć na te niedociągnięcia oko, gdy spojrzymy w cennik i prześledzimy pozycje wyposażenia. Podstawowa odmiana Sportage z napędem na jedną oś kosztuje 74 990 zł. W przypadku wersji wyposażenia M, Sportage jest droższy o 5 tys. zł w stosunku do poprzedniczki. Wersje L i XL są droższe o 2 tys. zł niż ich odpowiedniki w modelu schodzącym z rynku.

Nowa KIA Sportage 2016 - ceny

Kia Sportage 2016 - cennik
S M L GT Line XL
B 1.6 GDI 132 KM 6 MT 2 WD  74 990 zł 80 990 zł 92 990 zł - -
B 1.6 T-GDI 177 KM 6 MT 2 WD  103 990 zł
B 1.6 T-GDI 177 KM 6 MT 4 WD 117 990 zł
B 1.6 T-GDI 177 KM 7 DCT 4 WD  124 990 zł
D 1.7 CRDi 115 KM 6 MT 2 WD  90 990 zł 102 990 zł - 116 990 zł
D 2.0 CRDi 136 KM 6 MT 4 WD  104 990 zł 116 990 zł
D 2.0 CRDi 185 KM 6 MT 4 WD  121 990 zł 129 990 zł 135 990 zł
D 2.0 CRDi 185 KM 6 AT 4 WD  127 990 zł 135 490 zł 141 490 zł

Nowa KIA Sportage 2016 – dane techniczne

Kia Sportage
1.6 GDI 132 KM 1.6 T-GDI 155 KM
Typ silnika benzynowy benzynowy, turbo
Pojemność  1591 cm3 1591 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16 R4/16
Maksymalna moc 132 KM/6300 obr./min. 177 KM/5500 obr/min
Maksymalny moment obrotowy 160,8 Nm/4850 obr./min. 265 Nm/1500-4500 obr/min
Napęd przedni przedni
Skrzynia biegów man. 6-bieg man 6-bieg
Pojemność bagażnika 503/491l z kołem 503/491l z kołem
Wymiary (dł./szer./wys.) 448/163,5/185,5 cm 448/163,5/185,5 cm
Rozstaw osi 267 cm 267 cm
V-max 182 km/h 205 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,5 s 9,2 s
Zużycie paliwa* 8,6/5,6/6,7 l/100 km 9,8/5,8/7,3 l/100 km
*miasto/trasa/cykl mieszany
Kia Sportage
1.7 CRDi 115 KM 2.0 CRDi 136 KM 2.0 CRDi 185 KM
Typ silnika turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Pojemność  1685 cm3 1995 cm3 1995 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16 R4/16 R4/16
Maksymalna moc 115 KM/4000 obr./min 136 KM/2750-4000 obr./min. 185 kM/4000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 280 Nm/1250-2750 pbr./min. 373 Nm/1500-2500 obr./min. 400 Nm/1750-2750 obr./min.
Napęd przedni 4x4 4x4
Skrzynia biegów man 6-bieg man 6-bieg man 6-bieg
Pojemność bagażnika 503/491l z kołem 503/491l z kołem 503/491l z kołem
Wymiary (dł./szer./wys.) 448/163,5/185,5 cm 448/163,5/185,5 cm 448/163,5/185,5 cm
Rozstaw osi 267 cm 267 cm 267 cm
V-max 176 km/h 184 km/h 201 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,5 s 10,5 s 9,5 s
Zużycie paliwa* 5,7/4,2/4,7 l/100 km 6/4,8/5,2 l/100 km 7,1/5,2/5,9 l/100 km
*miasto/trasa/cykl mieszany
Nowa KIA Sportage 2016 - wrażenia z jazdy
Tomasz Korniejew
Nowa KIA Sportage 2016 - wrażenia z jazdy
Tomasz Korniejew
Nowa KIA Sportage 2016 - wrażenia z jazdy
Tomasz Korniejew
Nowa KIA Sportage 2016 - wrażenia z jazdy
Tomasz Korniejew
Kia Sportage 2016 - pierwsza jazda
KIA
Kia Sportage 2016 - pierwsza jazda
KIA
Kia Sportage 2016 - pierwsza jazda
KIA
Kia Sportage 2016 - pierwsza jazda
KIA
Kia Sportage 2016 - pierwsza jazda
KIA
Kia Sportage 2016 - pierwsza jazda
KIA
Kia Sportage 2016 - pierwsza jazda
KIA
Kia Sportage 2016 - pierwsza jazda
KIA
Kia Sportage 2016 - pierwsza jazda
KIA
Kia Sportage 2016 - pierwsza jazda
KIA
Kia Sportage 2016 - pierwsza jazda
KIA
Kia Sportage 2016 - pierwsza jazda
KIA
Kia Sportage 2016 - pierwsza jazda
KIA
Kia Sportage 2016 - pierwsza jazda
KIA
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zima zaskoczyła? Czyli śniegowy chaos obnażył urzędnicze zaniedbania

Intensywne opady śniegu w sobotę 11 i niedzielę 12 stycznia, które sparaliżowały wiele regionów naszego kraju, obnażyły braki w przygotowaniu do zimy. Choć meteorolodzy ostrzegali przed trudnymi warunkami, które nadchodzą, rzeczywistość okazała się jeszcze bardziej dotkliwa. Zamiast cieszyć się zimowymi krajobrazami, kierowcy zmagali się z nieodśnieżonymi drogami.

Rekordowa sprzedaż samochodów w grudniu. Toyota i Renault wciąż obiektami największego pożądania

Specjalne oferty na koniec roku oraz widmo wyższych cen od nowego roku spowodowały historyczny miesiąc w polskim przemyśle motoryzacyjnym. Zarejestrowano najwięcej samochodów od początku notowań, a wszystkie marki samochodów osobowych z TOP 20 odnotowały wzrost rejestracji.

Problemy z serwisem odstraszają Polaków od zakupu samochodów elektrycznych

Obawy dotyczące kosztów serwisowania i dostępności odpowiednich usług skłaniają część Polaków do odkładania decyzji o zakupie samochodu elektrycznego. Jak wynika z Barometru Nowej Mobilności, co 11. Polak podziela te wątpliwości. Bartosz Jeziorański, założyciel i dyrektor generalny EV Repair, podkreśla, że serwis samochodów elektrycznych, mimo początkowych obaw, nie różni się znacząco od serwisu aut spalinowych, a często bywa tańszy.

43 nowe urządzenia odcinkowego pomiaru prędkości. Gdzie? Od kiedy? [LISTA]

Główny Inspektorat Transportu Drogowego poinformował, że projekt rozbudowy systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym wchodzi w kolejny etap. Podpisano umowę na dostawę i montaż 43 nowych urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości.

REKLAMA

KGP: 92 589 interwencji, 311 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 92 589 interwencji. Byli wzywani do 311 wypadków drogowych.

Bierz 40 tysięcy złotych dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego i premię za zezłomowanie starego auta

Program Mój Elektryk wkracza w nową fazę. Już za kilka tygodni, począwszy od 1 lutego można na zakup samochodu elektrycznego otrzymać bezprecedensową dotację. Dodatkową premią objęta jest też czynność zezłomowania starego auta.

Prowadzisz samochód w okularach? Zapłacisz mandat od 1,5 tys. do nawet 5 tys. zł [i możesz stracić uprawnienia], jeżeli masz to w swoim prawie jazdy. To samo tyczy się soczewek kontaktowych

Osoby mające wadę wzroku, w stosunku do których lekarz – w orzeczeniu lekarskim – stwierdził konieczność korekty lub ochrony wzroku podczas prowadzenia pojazdów mechanicznych – na rewersie swojego prawa jazdy (w rubryce nr 12) – mają wpisany specjalny kod, który wprowadza dla nich ściśle określone ograniczenie w korzystaniu z uprawnienia do kierowania pojazdami. Kierowcę niewłaściwie stosującego się do ww. ograniczenia – czekają poważne konsekwencje.

W 2024 r. wzrosła ilość wypadków drogowych, kolizji drogowych oraz osób rannych w wypadkach. Podsumowanie roku na polskich drogach

Komenda Główna Policji opublikowała wstępne dane dotyczące roku 2024 na polskich drogach. Wzrosła ilość wypadków drogowych, kolizji drogowych oraz osób rannych w wypadkach. Liczba ofiar śmiertelnych zmalała.

REKLAMA

Jak odpalić samochód z kabli rozruchowych? Czy ważna jest kolejność?

Chyba większość kierowców spotkała sytuacja, w której nie mogli odpalić auta z powodu rozładowanego akumulatora. Czasem wystarczy noc z przymrozkami, aby samochód przestał współpracować. Z pomocą przychodzą wtedy kable rozruchowe i pojazd "dawca". Jak prawidłowo podłączyć kable, aby bezpiecznie odpalić auto? Podpowiadamy.

Rok 2024 w motoryzacji. Zmiany, wyzwania i przełomowe momenty

Rok 2024 przyniósł kluczowe zmiany i wyzwania dla przemysłu motoryzacyjnego. Zaostrzone regulacje, jak Fit for 55 i AFIR, przyspieszają przejście na elektromobilność, podczas gdy spadające zainteresowanie elektrykami, rosnąca konkurencja z Chin i niedostateczna infrastruktura ładowania utrudniają rozwój tego sektora. Eksperci podsumowują najważniejsze wydarzenia i trendy, które ukształtowały rynek motoryzacyjny w minionym roku, oraz dzielą się prognozami na przyszłość.

REKLAMA