Nowa KIA Sportage 2016 - wrażenia z jazdy
REKLAMA
REKLAMA
Kia Sportage 2016
Prace nad czwartą generacją KII Sportage były dla inżynierów koreańskiej marki nie lada wyzwaniem. Model schodzący z rynku ustawił poprzeczkę bardzo wysoko. Sportage jest bestsellerem na polskim i europejskim rynku, nieprzerwanie od 2010 r.
REKLAMA
Ale nie zmienia to faktu, że z roku na rok rosną oczekiwania potencjalnych odbiorców a cykl życia produktu na rynku rządzi się swoimi prawami. Nadszedł czas zmiany. Czy na lepsze?
Zobacz też: Test Kia Sorento 2.0 CRDi 185 KM 4WD 6 AT
Nowa KIA Sportage 2016 – pierwsze spojrzenie
Pierwsze zdjęcia nowego Sportage rozbudziły wyobraźnię. Koreański SUV prezentował się na nich nadzwyczaj atrakcyjnie. W rzeczywistości, sylwetka czwartej generacji wzbudza kontrowersje. Pojawiły się pierwsze narzekania na przekombinowany przedni pas, z dziwnie wyglądającymi reflektorami. Niemniej, nam nowy design Sporage przypadł do gustu.
Samochód znów jest wyrazisty, choć proporcjonalny. Ciekawy i wyróżniający się na tle konserwatywnej stylizacji europejskiej konkurencji.
W stosunku do trzeciej generacji modelu, w czwartej, wymiary zewnętrzne zmieniły się nieznacznie. O 3 cm (do 267 cm) zwiększono rozstaw osi. Poskutkowało to zwiększeniem przestrzeni w kabinie. Ponadto o 4 cm zwiększono długość nadwozia (do 448 cm). Zwiększył się także zwis przedni (o 2 cm do 91 cm), a zmniejszył tylny o 1 cm (do 90 cm). Wysokość i szerokość nadwozia pozostały niezmienione i wynoszą odpowiednio 163,5 cm oraz 185,5 cm.
Z pewnością atrakcyjność wizualną modelu podnoszą nietuzinkowo zaprojektowane reflektory ze światłami do jazdy dziennej LED w kształcie kostek lodu. Są w wyposażeniu standardowym od wersji M, w podstawowej S są niedostępne.
Estetów ucieszy możliwość zamówienia specjalnej wersji GT Line, która jest wyposażona m.in. w elementy zwiększające atrakcyjność wizualną, np. 19 calowe obręcze kół, czy wykończenie konsoli centralnej elementami lakierowanymi w kolorze fortepianowym.
Zobacz też: Kia Cee’d Face Lifting 2015
Nowa KIA Sportage 2016 – wnętrze
Kokpit w najnowszej generacji Sportage ma przyjemny dla oka design. Całość jest przejrzysta i ergonomicznie rozplanowana. Szkoda jednak, że producent nie zastosował, ładnego, fortepianowego wykończenia w pozostałych wersjach wyposażeniowych, a jedynie w GT Line. Bez niego, centralna konsola wydaje się być zbyt plastikowa.
Duży plus za zmienione fotele. W najnowszym Sportage mają większe siedziska co przypadnie do gustu europejskim kierowcom.
REKLAMA
Zwiększyła się także ilość przestrzeni w kabinie. Zarówno w przednim, jak i tylnym rzędzie jest jej pod dostatkiem. Większość kierowców nie będzie miała problemu ze znalezieniem optymalnej dla siebie pozycji. Ułatwia to szeroki zakres regulacji kolumny kierowniczej.
Przedział pasażerski wykończono wyższej jakości tapicerką, a górną część kokpitu miękkim tworzywem. Wciąż jednak zabrakło lepszej jakości tworzywa w dolnej części tablicy przyrządów.
Cieszy zwiększenie obszerności bagażnika do 503 l (z 465 l) oraz zbiornika paliwa z 58 do 62 l.
Zobacz też: Test KIA Rio 1.4 109 KM 2015
Jak jeździ czwarta generacja KII Sportage?
Podczas prac nad najnowszą generacją Sportage, konstruktorzy zmienili konstrukcję nadwozia, zawieszenia oraz gamę dostępnych jednostek napędowych.
Podstawowym (najtańszym) źródłem napędu jest wciąż silnik benzynowy o pojemności 1,6 l, ale innej mocy (132 KM). Już najtańsza odmiana Sportage sprawnie porusza się w ruchu miejskim i na drogach szybkiego ruchu. Podstawowy napęd poprzedniej generacji wydawał się odrobinę zbyt słaby.
Oczywiście wciąż nie należy od 132 konnej wersji oczekiwać osiągów pozwalających na wygranie każdego sprintu spod świateł, niemniej autem da się podróżować bez irytacji.
REKLAMA
Nowością w gamie napędowej jest turbodoładowana jednostka 1.6 T-DGI rozwijająca moc maksymalną 177 KM przy 5500 obr./min. Według danych producenta w wersji ze skrzynią manualną rozpędza Sportage od 0 do 100 km/h w 9,2 s (9,1 z aut) w opcji z napędem na przednią oś oraz 9,5 s w wersji z napędem na obie osie.
Jednostka dobrze sprawuje się zarówno w ruchu miejskim, jak i w trasie ale zdecydowanie lepiej współpracuje z przekładnią manualną. Podczas przyspieszania silnik wyraźnie wyrywa do przodu, gdy wskazówka obrotomierza minie wartość 3,5 tys. obrotów na minutę. Maksymalny moment obrotowy 265 Nm jest dostępny w przedziale 1500-4500 obr./min., co sprawia, że auto jest ospałe podczas ruszania, ale zachowuje przyzwoitą dynamikę podczas jazdy na wyższych biegach. Przekłada się to na możliwość znacznego ograniczenia zużycia paliwa. Podróżując dość dynamicznie 177 konnym Sportage, auto zużywa około 11 l benzyny na 100 km. Jednak korzystając głównie z niskich obrotów, zużycie paliwa spada do 7,6 l na 100 km i to jadąc w terenie górskim.
Najnowszy Sportage jest samochodem dobrze wyciszonym. Konstruktorom udało się obniżyć współczynnik oporu powietrza, dołożono również starań by dodatkowo odizolować akustycznie przedział pasażerski. W efekcie, podczas jazdy z prędkością autostradową w Sportage jest cicho, co znacznie podnosi komfort jazdy.
Nowa Kia ma sztywniejszą od poprzedniczki konstrukcję. Inżynierowie utwardzili również zawieszenie. Efekty są więcej niż zadowalające. Sportage zwinnie pokonuje kręte odcinki ani przez chwilę nie stawiając kierowcy w trudnej sytuacji. Wszelkie nierówności tłumione są cicho, ale czuć większą twardość niż w poprzedniej generacji. Poprawiono również pracę układu kierowniczego, choć wciąż nie jest to najwyższy poziom w klasie.
Zobacz też: Test KIA Carens 1.7 CRDi: idealna na długie dystanse
Nowa KIA Sportage 2016 – podsumowanie
Czwarta generacja Kii Sportage przekonuje do siebie atrakcyjną stylizacją nadwozia, bogatym wyposażeniem, dużo lepszym niż u poprzedniczki układem jezdnym, a także coraz ciekawszą gamą dostępnych jednostek napędowych. Zwiększono rozmiar bagażnika, a na liście wyposażenia znalazły się współczesne systemy wspomagające kierowcę (np. aktywny asystent parkowania, czy system rozpoznawania znaków drogowych).Wciąż można poprawić jakość tworzyw użytych do wykończenia kokpitu, czy dopracować czytelność systemu nawigacji.
Jednak łatwo przymknąć na te niedociągnięcia oko, gdy spojrzymy w cennik i prześledzimy pozycje wyposażenia. Podstawowa odmiana Sportage z napędem na jedną oś kosztuje 74 990 zł. W przypadku wersji wyposażenia M, Sportage jest droższy o 5 tys. zł w stosunku do poprzedniczki. Wersje L i XL są droższe o 2 tys. zł niż ich odpowiedniki w modelu schodzącym z rynku.
Nowa KIA Sportage 2016 - ceny
Kia Sportage 2016 - cennik | |||||
S | M | L | GT Line | XL | |
B 1.6 GDI 132 KM 6 MT 2 WD | 74 990 zł | 80 990 zł | 92 990 zł | - | - |
B 1.6 T-GDI 177 KM 6 MT 2 WD | 103 990 zł | ||||
B 1.6 T-GDI 177 KM 6 MT 4 WD | 117 990 zł | ||||
B 1.6 T-GDI 177 KM 7 DCT 4 WD | 124 990 zł | ||||
D 1.7 CRDi 115 KM 6 MT 2 WD | 90 990 zł | 102 990 zł | - | 116 990 zł | |
D 2.0 CRDi 136 KM 6 MT 4 WD | 104 990 zł | 116 990 zł | |||
D 2.0 CRDi 185 KM 6 MT 4 WD | 121 990 zł | 129 990 zł | 135 990 zł | ||
D 2.0 CRDi 185 KM 6 AT 4 WD | 127 990 zł | 135 490 zł | 141 490 zł |
Nowa KIA Sportage 2016 – dane techniczne
Kia Sportage | ||
1.6 GDI 132 KM | 1.6 T-GDI 155 KM | |
Typ silnika | benzynowy | benzynowy, turbo |
Pojemność | 1591 cm3 | 1591 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 | R4/16 |
Maksymalna moc | 132 KM/6300 obr./min. | 177 KM/5500 obr/min |
Maksymalny moment obrotowy | 160,8 Nm/4850 obr./min. | 265 Nm/1500-4500 obr/min |
Napęd | przedni | przedni |
Skrzynia biegów | man. 6-bieg | man 6-bieg |
Pojemność bagażnika | 503/491l z kołem | 503/491l z kołem |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 448/163,5/185,5 cm | 448/163,5/185,5 cm |
Rozstaw osi | 267 cm | 267 cm |
V-max | 182 km/h | 205 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,5 s | 9,2 s |
Zużycie paliwa* | 8,6/5,6/6,7 l/100 km | 9,8/5,8/7,3 l/100 km |
*miasto/trasa/cykl mieszany |
Kia Sportage | |||
1.7 CRDi 115 KM | 2.0 CRDi 136 KM | 2.0 CRDi 185 KM | |
Typ silnika | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Pojemność | 1685 cm3 | 1995 cm3 | 1995 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 | R4/16 | R4/16 |
Maksymalna moc | 115 KM/4000 obr./min | 136 KM/2750-4000 obr./min. | 185 kM/4000 obr./min. |
Maksymalny moment obrotowy | 280 Nm/1250-2750 pbr./min. | 373 Nm/1500-2500 obr./min. | 400 Nm/1750-2750 obr./min. |
Napęd | przedni | 4x4 | 4x4 |
Skrzynia biegów | man 6-bieg | man 6-bieg | man 6-bieg |
Pojemność bagażnika | 503/491l z kołem | 503/491l z kołem | 503/491l z kołem |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 448/163,5/185,5 cm | 448/163,5/185,5 cm | 448/163,5/185,5 cm |
Rozstaw osi | 267 cm | 267 cm | 267 cm |
V-max | 176 km/h | 184 km/h | 201 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,5 s | 10,5 s | 9,5 s |
Zużycie paliwa* | 5,7/4,2/4,7 l/100 km | 6/4,8/5,2 l/100 km | 7,1/5,2/5,9 l/100 km |
*miasto/trasa/cykl mieszany |
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.