REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tanio, taniej, Dacia. Czyli efektowny Duster LPG w teście.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dacia Duster LPG test
Dacia Duster LPG test
Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

Duster jest nawet dwukrotnie tańszy od konkurentów, a do tego w wersji LPG ma symboliczne koszty eksploatacji. Tylko czy cena kasuje wady tego auta?

Dacia Duster LPG: cena to mocy afrodyzjak!

Polscy kierowcy decydując się na zakup nowego auta, z pewnością analizują wygląd nadwozia czy poziom wyposażenia. Jednym z kluczowych kryteriów są jednak dla nich również... koszty. A mistrzem w tej kategorii bez wątpienia może zostać Duster LPG. Czemu? Decyduje o tym kilka powodów, od ceny zakupu zaczynając. Za auto posiadające bezkluczykowy dostęp do kabiny pasażerskiej, automatyczną klimatyzację, kamerę 360 stopni i czujnik obecności pojazdu w martwym polu należy zapłacić - uwaga! - niespełna 70 tysięcy złotych. Dla porównania na bazowego Hyundaia Konę trzeba wydać 68 900 złotych, a Kię Stonic 62 900 złotych.

REKLAMA

REKLAMA

Dacia Duster LPG test

Dacia Duster LPG test

Kuba Brzeziński

A od ceny tak naprawdę dobre informacje dopiero zaczynają się. Bo druga i niewiele mniej ważna dotyczy rodzaju napędu. Nasze auto testowe czerpało moc w wyniku spalania LPG! Tak, zapotrzebowanie na paliwo w cyklu głównie miejskim sięgnęło nieco ponad 9 litrów. To jednak nada oznacza, że koszt pokonania 100 kilometrów wyniósł zaledwie 19 złotych. Wartość ta z kolei jest niedostępna nawet dla najoszczędniejszych diesli. Skutek? Duster LPG nie boi się dużych przebiegów i nie będzie bił kierowcy po kieszeni.

Zobacz również: Test: Renault Clio Intens TCe 100 - i to się nazywa rozsądne auto!

Ile gazu pali Dacia Duster? A jakie to ma znaczenie?

Jak sprawdza się napęd LPG w Dacii? Silnik dość szybko nagrzewa się, tym samym dość szybko przerzuca się na paliwo alternatywne. Jeżeli chodzi o samo zasilanie, kierowca nie poczuje większego spadku osiągów po przejściu na LPG. Wibracje? To silnik 3-cylindrowy rodem z Francji, więc wibracje tak czy tak występują - występowały nawet w Renault Clio TCe 100, które miałem okazję testować. Trwałość? Auto testowe w pół roku pokonało ponad 22 tysiące kilometrów - a to bez wątpienia nie jest mało. I na tym dystansie nie miało większych problemów. A to dobrze wróży na przyszłość.

REKLAMA

Dacia Duster LPG test

Dacia Duster LPG test

Kuba Brzeziński

Niskie koszty eksploatacji stanowią jedną z większych zalet Dustera LPG. Na nich lista się jednak nie kończy. Bo rumuński crossover bez wątpienia jest też… ładny! Ma serię przetłoczeń w okolicach błotników, wyraźnie podkreśloną i agresywną maskę, a nawet ładne spojrzenie. Charakter modelu testowego podkreślał piękny, metaliczny granat nadwozia występujący w połączeniu ze srebrnymi i 17-calowymi felgami. Wnioski? Jeżeli ktoś nie boi się logo rumuńskiej marki na grillu, bez żadnego wstydu może jeździć Dacią nawet w centrum dużego miasta. To auto wśród nowoczesnych wieżowców czuje się jak ryba w wodzie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Test: Renault Captur Intens TCE 130 EDC - i czego więcej potrzeba?

Duster po liftingu jest nadal… analogowy!

Duster LPG jest mocno analogowy. Ekran dotykowy ma ograniczone możliwości graficzne, w charakterze zegarów pojawiają się klasyczne wskaźniki, komputer pokładowy ma monochromatyczny wyświetlacz, a najbardziej zaawansowanym systemem jest asystent pasa ruchu. To jednak nie stanowi większego problemu - mniej elektroniki oznacza mniej awarii. Większym problemem Dacii LPG jest jakość materiałów wykończeniowych. Tapicerka jest mocno syntetyczna, a do tego w kabinie ciężko znaleźć miękki plastik. Esteci w tej kabinie raczej się nie odnajdą - chyba że zrozumieją iż braki jakościowe to koszt niskiej ceny.

Dacia Duster LPG test

Dacia Duster LPG test

Kuba Brzeziński

O ile jakość można tłumaczyć niską ceną, o tyle w kwestii fotela kierowcy rumuńscy inżynierowie mogli postarać się nieco bardziej. Siedzisko nie jest wygodne - okazuje się płaskie i zbyt miękkie, a regulacja oparcia za pomocą dźwigni skutecznie ogranicza możliwość znalezienia wygodnej pozycji. Problem dotyczy też podłokietnika. W wyniku oszczędności ten nie jest zamontowany w tunelu centralnym, a przymocowany do oparcia - trochę jak w fotelach biurowych.

Zobacz również: Test: Dacia Duster Prestige TCe 150 4x2 FAP - modny crossover w świetnej cenie

Kolejna wada Dustera LPG dotyczy prowadzenia. Samo zawieszenie dość cicho resoruje nierówności i jest zdecydowanie nastawione na komfort. Niestety z tego samego powodu mocno wychyla nadwozie podczas pokonywania zakrętów. Na szczęście to nie stanowi akurat większego problemu. Bo sportowe zapędy kierowcy skutecznie zastopuje 100-konny silnik w połączeniu z mocno wspomaganym układem kierowniczym. Wspomaganie jest tak silne, że na postoju kołem kierownicy można kręcić przy pomocy małego palca.

Dacia Duster LPG test

Dacia Duster LPG test

Kuba Brzeziński

Duster LPG: test wypadł pomyślnie?

Duster to ładne, dobrze wyposażone i świetnie wycenione auto. Dodam może tylko, że nie mam zamiaru twierdzić, iż rumuński crossover jest motoryzacyjnym ideałem. Jestem daleki od tego. W tym tekście chcę jedynie podkreślić, że dziś tania jazda tanim autem wcale nie musi oznaczać eksploatacji potworka pokroju pierwszej generacji Kii Rio. Bo Duster LPG ma nie tylko korzystny stosunek ceny do wartości, ale przede wszystkim jest naprawdę fajny. Fajny na tyle, że jego kandydaturę z powodzeniem rozważyć powinni nie tylko poszukiwacze moto-okazji.

Test: Dacia Duster TCe 100 LPG - dane techniczne:

  • Silnik: R3, doładowany, benzyna
  • Pojemność silnika: 999 cm3
  • Maksymalna moc: 100 KM (przy 5000 obr./min.)
  • Maksymalny moment obrotowy: 170 Nm (przy 2000 obr./min.)
  • Prędkość maksymalna: 174 km/h
  • Przyspieszenie 0 - 100 km/h: 13,8 s.
  • Skrzynia biegów: manualna, 5 biegów
  • Zbiornik paliwa: 50 litrów (32 litry LPG)
  • Zużycie LPG na 100 km w teście (cykl mieszany): 9,4 litrów
  • Zużycie LPG na 100 km - dane producenta (cykl mieszany): 7,4 litra
  • Długość: 4341 mm
  • Szerokość: 1804 mm
  • Wysokość: 1626 mm
  • Rozstaw osi: 2674 mm
  • Pojemność bagażnika: 445/1478 litrów
  • Cena: od 42 900 złotych

Test: Dacia Duster Celebration - cena i wyposażenie:

  • cena: 69 800 zł
  • obręcze kół ze stopu metali lekkich 17 cali,
  • system Multiview Camera,
  • system bezkluczykowego dostępu i uruchamiania silnika,
  • klimatyzacja automatyczna,
  • system monitorowania martwego pola,
  • szyby tylne przyciemniane,
  • system Media Nav Evolution,
  • automatycznie włączane światła,
  • światła przeciwmgłowe.

Dacia Duster LPG test
Kuba Brzeziński
Dacia Duster LPG test
Kuba Brzeziński
Dacia Duster LPG test
Kuba Brzeziński
Dacia Duster LPG test
Kuba Brzeziński
Dacia Duster LPG test
Kuba Brzeziński
Dacia Duster LPG test
Kuba Brzeziński
Dacia Duster LPG test
Kuba Brzeziński
Dacia Duster LPG test
Kuba Brzeziński
Dacia Duster LPG test
Kuba Brzeziński
Dacia Duster LPG test
Kuba Brzeziński
Dacia Duster LPG test
Kuba Brzeziński
Dacia Duster LPG test
Kuba Brzeziński
Dacia Duster LPG test
Kuba Brzeziński
Dacia Duster LPG test
Kuba Brzeziński
Dacia Duster LPG test
Kuba Brzeziński
Dacia Duster LPG test
Kuba Brzeziński
Dacia Duster LPG test
Kuba Brzeziński
Dacia Duster LPG test
Kuba Brzeziński
Dacia Duster LPG test
Kuba Brzeziński
Dacia Duster LPG test
Kuba Brzeziński
Dacia Duster LPG test
Kuba Brzeziński
Dacia Duster LPG test
Kuba Brzeziński
Dacia Duster LPG test
Kuba Brzeziński
Dacia Duster LPG test
Kuba Brzeziński
Dacia Duster LPG test
Kuba Brzeziński
Dacia Duster LPG test
Kuba Brzeziński
Dacia Duster LPG test
Kuba Brzeziński
Dacia Duster LPG test
Kuba Brzeziński
Dacia Duster LPG test
Kuba Brzeziński
Dacia Duster LPG test
Kuba Brzeziński
Dacia Duster LPG test
Kuba Brzeziński
Dacia Duster LPG test
Kuba Brzeziński
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

REKLAMA

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA