REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tanio, taniej, Dacia. Czyli efektowny Duster LPG w teście.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dacia Duster LPG test
Dacia Duster LPG test
/
Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

Duster jest nawet dwukrotnie tańszy od konkurentów, a do tego w wersji LPG ma symboliczne koszty eksploatacji. Tylko czy cena kasuje wady tego auta?

Dacia Duster LPG: cena to mocy afrodyzjak!

Polscy kierowcy decydując się na zakup nowego auta, z pewnością analizują wygląd nadwozia czy poziom wyposażenia. Jednym z kluczowych kryteriów są jednak dla nich również... koszty. A mistrzem w tej kategorii bez wątpienia może zostać Duster LPG. Czemu? Decyduje o tym kilka powodów, od ceny zakupu zaczynając. Za auto posiadające bezkluczykowy dostęp do kabiny pasażerskiej, automatyczną klimatyzację, kamerę 360 stopni i czujnik obecności pojazdu w martwym polu należy zapłacić - uwaga! - niespełna 70 tysięcy złotych. Dla porównania na bazowego Hyundaia Konę trzeba wydać 68 900 złotych, a Kię Stonic 62 900 złotych.

REKLAMA

Dacia Duster LPG test

Dacia Duster LPG test

/

Dacia Duster LPG test

/

Kuba Brzeziński

A od ceny tak naprawdę dobre informacje dopiero zaczynają się. Bo druga i niewiele mniej ważna dotyczy rodzaju napędu. Nasze auto testowe czerpało moc w wyniku spalania LPG! Tak, zapotrzebowanie na paliwo w cyklu głównie miejskim sięgnęło nieco ponad 9 litrów. To jednak nada oznacza, że koszt pokonania 100 kilometrów wyniósł zaledwie 19 złotych. Wartość ta z kolei jest niedostępna nawet dla najoszczędniejszych diesli. Skutek? Duster LPG nie boi się dużych przebiegów i nie będzie bił kierowcy po kieszeni.

Zobacz również: Test: Renault Clio Intens TCe 100 - i to się nazywa rozsądne auto!

Ile gazu pali Dacia Duster? A jakie to ma znaczenie?

Jak sprawdza się napęd LPG w Dacii? Silnik dość szybko nagrzewa się, tym samym dość szybko przerzuca się na paliwo alternatywne. Jeżeli chodzi o samo zasilanie, kierowca nie poczuje większego spadku osiągów po przejściu na LPG. Wibracje? To silnik 3-cylindrowy rodem z Francji, więc wibracje tak czy tak występują - występowały nawet w Renault Clio TCe 100, które miałem okazję testować. Trwałość? Auto testowe w pół roku pokonało ponad 22 tysiące kilometrów - a to bez wątpienia nie jest mało. I na tym dystansie nie miało większych problemów. A to dobrze wróży na przyszłość.

Dacia Duster LPG test

Dacia Duster LPG test

/

Dacia Duster LPG test

/

Kuba Brzeziński

Niskie koszty eksploatacji stanowią jedną z większych zalet Dustera LPG. Na nich lista się jednak nie kończy. Bo rumuński crossover bez wątpienia jest też… ładny! Ma serię przetłoczeń w okolicach błotników, wyraźnie podkreśloną i agresywną maskę, a nawet ładne spojrzenie. Charakter modelu testowego podkreślał piękny, metaliczny granat nadwozia występujący w połączeniu ze srebrnymi i 17-calowymi felgami. Wnioski? Jeżeli ktoś nie boi się logo rumuńskiej marki na grillu, bez żadnego wstydu może jeździć Dacią nawet w centrum dużego miasta. To auto wśród nowoczesnych wieżowców czuje się jak ryba w wodzie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Test: Renault Captur Intens TCE 130 EDC - i czego więcej potrzeba?

Duster po liftingu jest nadal… analogowy!

Duster LPG jest mocno analogowy. Ekran dotykowy ma ograniczone możliwości graficzne, w charakterze zegarów pojawiają się klasyczne wskaźniki, komputer pokładowy ma monochromatyczny wyświetlacz, a najbardziej zaawansowanym systemem jest asystent pasa ruchu. To jednak nie stanowi większego problemu - mniej elektroniki oznacza mniej awarii. Większym problemem Dacii LPG jest jakość materiałów wykończeniowych. Tapicerka jest mocno syntetyczna, a do tego w kabinie ciężko znaleźć miękki plastik. Esteci w tej kabinie raczej się nie odnajdą - chyba że zrozumieją iż braki jakościowe to koszt niskiej ceny.

Dacia Duster LPG test

Dacia Duster LPG test

/

Dacia Duster LPG test

/

Kuba Brzeziński

O ile jakość można tłumaczyć niską ceną, o tyle w kwestii fotela kierowcy rumuńscy inżynierowie mogli postarać się nieco bardziej. Siedzisko nie jest wygodne - okazuje się płaskie i zbyt miękkie, a regulacja oparcia za pomocą dźwigni skutecznie ogranicza możliwość znalezienia wygodnej pozycji. Problem dotyczy też podłokietnika. W wyniku oszczędności ten nie jest zamontowany w tunelu centralnym, a przymocowany do oparcia - trochę jak w fotelach biurowych.

Zobacz również: Test: Dacia Duster Prestige TCe 150 4x2 FAP - modny crossover w świetnej cenie

Kolejna wada Dustera LPG dotyczy prowadzenia. Samo zawieszenie dość cicho resoruje nierówności i jest zdecydowanie nastawione na komfort. Niestety z tego samego powodu mocno wychyla nadwozie podczas pokonywania zakrętów. Na szczęście to nie stanowi akurat większego problemu. Bo sportowe zapędy kierowcy skutecznie zastopuje 100-konny silnik w połączeniu z mocno wspomaganym układem kierowniczym. Wspomaganie jest tak silne, że na postoju kołem kierownicy można kręcić przy pomocy małego palca.

Dacia Duster LPG test

Dacia Duster LPG test

/

Dacia Duster LPG test

/

Kuba Brzeziński

Duster LPG: test wypadł pomyślnie?

Duster to ładne, dobrze wyposażone i świetnie wycenione auto. Dodam może tylko, że nie mam zamiaru twierdzić, iż rumuński crossover jest motoryzacyjnym ideałem. Jestem daleki od tego. W tym tekście chcę jedynie podkreślić, że dziś tania jazda tanim autem wcale nie musi oznaczać eksploatacji potworka pokroju pierwszej generacji Kii Rio. Bo Duster LPG ma nie tylko korzystny stosunek ceny do wartości, ale przede wszystkim jest naprawdę fajny. Fajny na tyle, że jego kandydaturę z powodzeniem rozważyć powinni nie tylko poszukiwacze moto-okazji.

Test: Dacia Duster TCe 100 LPG - dane techniczne:

  • Silnik: R3, doładowany, benzyna
  • Pojemność silnika: 999 cm3
  • Maksymalna moc: 100 KM (przy 5000 obr./min.)
  • Maksymalny moment obrotowy: 170 Nm (przy 2000 obr./min.)
  • Prędkość maksymalna: 174 km/h
  • Przyspieszenie 0 - 100 km/h: 13,8 s.
  • Skrzynia biegów: manualna, 5 biegów
  • Zbiornik paliwa: 50 litrów (32 litry LPG)
  • Zużycie LPG na 100 km w teście (cykl mieszany): 9,4 litrów
  • Zużycie LPG na 100 km - dane producenta (cykl mieszany): 7,4 litra
  • Długość: 4341 mm
  • Szerokość: 1804 mm
  • Wysokość: 1626 mm
  • Rozstaw osi: 2674 mm
  • Pojemność bagażnika: 445/1478 litrów
  • Cena: od 42 900 złotych

Test: Dacia Duster Celebration - cena i wyposażenie:

  • cena: 69 800 zł
  • obręcze kół ze stopu metali lekkich 17 cali,
  • system Multiview Camera,
  • system bezkluczykowego dostępu i uruchamiania silnika,
  • klimatyzacja automatyczna,
  • system monitorowania martwego pola,
  • szyby tylne przyciemniane,
  • system Media Nav Evolution,
  • automatycznie włączane światła,
  • światła przeciwmgłowe.

Dacia Duster LPG test
/
Kuba Brzeziński
Dacia Duster LPG test
/
Kuba Brzeziński
Dacia Duster LPG test
/
Kuba Brzeziński
Dacia Duster LPG test
/
Kuba Brzeziński
Dacia Duster LPG test
/
Kuba Brzeziński
Dacia Duster LPG test
/
Kuba Brzeziński
Dacia Duster LPG test
/
Kuba Brzeziński
Dacia Duster LPG test
/
Kuba Brzeziński
Dacia Duster LPG test
/
Kuba Brzeziński
Dacia Duster LPG test
/
Kuba Brzeziński
Dacia Duster LPG test
/
Kuba Brzeziński
Dacia Duster LPG test
/
Kuba Brzeziński
Dacia Duster LPG test
/
Kuba Brzeziński
Dacia Duster LPG test
/
Kuba Brzeziński
Dacia Duster LPG test
/
Kuba Brzeziński
Dacia Duster LPG test
/
Kuba Brzeziński
Dacia Duster LPG test
/
Kuba Brzeziński
Dacia Duster LPG test
/
Kuba Brzeziński
Dacia Duster LPG test
/
Kuba Brzeziński
Dacia Duster LPG test
/
Kuba Brzeziński
Dacia Duster LPG test
/
Kuba Brzeziński
Dacia Duster LPG test
/
Kuba Brzeziński
Dacia Duster LPG test
/
Kuba Brzeziński
Dacia Duster LPG test
/
Kuba Brzeziński
Dacia Duster LPG test
/
Kuba Brzeziński
Dacia Duster LPG test
/
Kuba Brzeziński
Dacia Duster LPG test
/
Kuba Brzeziński
Dacia Duster LPG test
/
Kuba Brzeziński
Dacia Duster LPG test
/
Kuba Brzeziński
Dacia Duster LPG test
/
Kuba Brzeziński
Dacia Duster LPG test
/
Kuba Brzeziński
Dacia Duster LPG test
/
Kuba Brzeziński
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BMW ulubioną marką młodych kierowców, ale OC potrafi zaskoczyć ceną

BMW serii 3, szczególnie w wersji sprzed niemal dwóch dekad, to dziś najczęściej wybierany samochód wśród kierowców w wieku 18–25 lat. Jak wynika z danych Rankomat.pl, młodzi użytkownicy dróg zdecydowanie preferują pojazdy dynamiczne, z mocniejszym silnikiem i sportowym charakterem. Jednak ten wybór ma swoją cenę – i to niemałą.

SEAT Arona: ekologia w nieznanym wymiarze. Ryż zamiast na wysypiska trafia na taśmę montażową

SEAT rozpoczyna produkcję modelu SEAT Arona z dwoma elementami wykonanymi z oryzytu – odnawialnego materiału pochodzenia naturalnego, powstającego z produktów ubocznych ryżu. Każdy egzemplarz zawiera 60 gramów ryżu, co przekłada się na roczne zużycie 5 ton surowca, który w innym przypadku trafiłby na wysypiska.

Co Polacy sądzą o Strefach Czystego Transportu?

Zdania na temat SCT są podzielone. Z danych raportu "Ekologiczna motoryzacja w Polsce – wyzwania i kierunki rozwój". wynika, że chociaż ponad 50 proc. Polaków uważa, że Strefy Czystego Powietrza przyczynią się do poprawy zdrowia mieszkańców dużych aglomeracji, to 63 proc. obawia się ich negatywnego wpływu na lokalną gospodarkę.

Turysto, płać i nie narzekaj! Urzędnik parkuje za darmo, Ty sponsorujesz – nawet w weekendy!

Czy właśnie staliśmy się świadkami kolejnego skoku na kieszeń zmotoryzowanych Polaków? Sejm w błyskawicznym tempie przegłosował zmiany w Ustawie o drogach publicznych, otwierając samorządom drogę do tworzenia śródmiejskich stref płatnego parkowania nawet w małych miejscowościach.

REKLAMA

Weekendowy zlot fanów motoryzacji zakończył się interwencjami policji – funkcjonariusze odnotowali ponad 100 wykroczeń

Policjanci mieli ręce pełne roboty. Skontrolowanie fanów na zlocie motoryzacyjnym w Olsztynie w wielu przypadkach skończyło się zatrzymaniem praw jazdy, dowodów rejestracyjnych i wlepieniem mandatów. Ponadto uczestnicy chcieli zorganizować nielegalny wyścig.

KGP: 110 856 interwencji, 350 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 856 interwencji. Byli wzywani do 350 wypadków drogowych.

Ubezpieczenie OC dla młodego kierowcy 4 razy droższe niż dla seniora. Jest na to pewien sprawdzony sposób

Młodzi kierowcy muszą więcej płacić za OC. W I kwartale 2025 roku średnia cena OC dla 19-latka wyniosła aż 2 619 zł, podczas gdy 61-latek zapłacił za to samo ubezpieczenie zaledwie 578 zł. To prawie czterokrotna różnica! Jak pokazuje najnowsze badanie Rankomat.pl, ponad połowa Polaków (55%) uważa, że młodzi kierowcy płacą za dużo. Tylko 23% badanych uznaje taką politykę firm ubezpieczeniowych za uzasadnioną. Jednym z najbardziej efektywnych sposobów na tańsze OC dla młodych kierowców jest rejestracja pojazdu wraz z osobą posiadającą wypracowane zniżki, np. z rodzicem.

Na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu? [Porady eksperta]

Zakup samochodu to poważna decyzja finansowa, wymagająca dokładnej analizy dostępnych opcji. Polacy chętnie wybierają auta z drugiej ręki – w bazie CARFAX, liczącej 23 mln używanych samochodów w Polsce, pojazdy pozostające własnością pierwszego właściciela stanowią 16 proc. Na co należy zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu?

REKLAMA

Kładki dla zwierząt – zielona moda czy tykająca bomba nad głowami kierowców?

Kładki dla zwierząt to ważny krok w kierunku ekologii i już obowiązkowy element infrastruktury. Ale, gdy nikt się nimi odpowiednio nie zajmie, mogą stanowić zagrożenie dla kierowców. Dlaczego? Jak to zmienić?

Ceny benzyny 95 spadną poniżej 6 zł za litr [Prognozy]

Gwałtowna obniżka cen ropy najprawdopodobniej przełoży się w przyszłym tygodniu na spadek cen benzyny 95 poniżej 6 zł za litr i diesla z ceną w okolicach 6 zł.

REKLAMA