Tanio, taniej, Dacia. Czyli efektowny Duster LPG w teście.
REKLAMA
REKLAMA
Dacia Duster LPG: cena to mocy afrodyzjak!
Polscy kierowcy decydując się na zakup nowego auta, z pewnością analizują wygląd nadwozia czy poziom wyposażenia. Jednym z kluczowych kryteriów są jednak dla nich również... koszty. A mistrzem w tej kategorii bez wątpienia może zostać Duster LPG. Czemu? Decyduje o tym kilka powodów, od ceny zakupu zaczynając. Za auto posiadające bezkluczykowy dostęp do kabiny pasażerskiej, automatyczną klimatyzację, kamerę 360 stopni i czujnik obecności pojazdu w martwym polu należy zapłacić - uwaga! - niespełna 70 tysięcy złotych. Dla porównania na bazowego Hyundaia Konę trzeba wydać 68 900 złotych, a Kię Stonic 62 900 złotych.
REKLAMA
A od ceny tak naprawdę dobre informacje dopiero zaczynają się. Bo druga i niewiele mniej ważna dotyczy rodzaju napędu. Nasze auto testowe czerpało moc w wyniku spalania LPG! Tak, zapotrzebowanie na paliwo w cyklu głównie miejskim sięgnęło nieco ponad 9 litrów. To jednak nada oznacza, że koszt pokonania 100 kilometrów wyniósł zaledwie 19 złotych. Wartość ta z kolei jest niedostępna nawet dla najoszczędniejszych diesli. Skutek? Duster LPG nie boi się dużych przebiegów i nie będzie bił kierowcy po kieszeni.
Zobacz również: Test: Renault Clio Intens TCe 100 - i to się nazywa rozsądne auto!
Ile gazu pali Dacia Duster? A jakie to ma znaczenie?
Jak sprawdza się napęd LPG w Dacii? Silnik dość szybko nagrzewa się, tym samym dość szybko przerzuca się na paliwo alternatywne. Jeżeli chodzi o samo zasilanie, kierowca nie poczuje większego spadku osiągów po przejściu na LPG. Wibracje? To silnik 3-cylindrowy rodem z Francji, więc wibracje tak czy tak występują - występowały nawet w Renault Clio TCe 100, które miałem okazję testować. Trwałość? Auto testowe w pół roku pokonało ponad 22 tysiące kilometrów - a to bez wątpienia nie jest mało. I na tym dystansie nie miało większych problemów. A to dobrze wróży na przyszłość.
Niskie koszty eksploatacji stanowią jedną z większych zalet Dustera LPG. Na nich lista się jednak nie kończy. Bo rumuński crossover bez wątpienia jest też… ładny! Ma serię przetłoczeń w okolicach błotników, wyraźnie podkreśloną i agresywną maskę, a nawet ładne spojrzenie. Charakter modelu testowego podkreślał piękny, metaliczny granat nadwozia występujący w połączeniu ze srebrnymi i 17-calowymi felgami. Wnioski? Jeżeli ktoś nie boi się logo rumuńskiej marki na grillu, bez żadnego wstydu może jeździć Dacią nawet w centrum dużego miasta. To auto wśród nowoczesnych wieżowców czuje się jak ryba w wodzie.
Zobacz również: Test: Renault Captur Intens TCE 130 EDC - i czego więcej potrzeba?
Duster po liftingu jest nadal… analogowy!
Duster LPG jest mocno analogowy. Ekran dotykowy ma ograniczone możliwości graficzne, w charakterze zegarów pojawiają się klasyczne wskaźniki, komputer pokładowy ma monochromatyczny wyświetlacz, a najbardziej zaawansowanym systemem jest asystent pasa ruchu. To jednak nie stanowi większego problemu - mniej elektroniki oznacza mniej awarii. Większym problemem Dacii LPG jest jakość materiałów wykończeniowych. Tapicerka jest mocno syntetyczna, a do tego w kabinie ciężko znaleźć miękki plastik. Esteci w tej kabinie raczej się nie odnajdą - chyba że zrozumieją iż braki jakościowe to koszt niskiej ceny.
O ile jakość można tłumaczyć niską ceną, o tyle w kwestii fotela kierowcy rumuńscy inżynierowie mogli postarać się nieco bardziej. Siedzisko nie jest wygodne - okazuje się płaskie i zbyt miękkie, a regulacja oparcia za pomocą dźwigni skutecznie ogranicza możliwość znalezienia wygodnej pozycji. Problem dotyczy też podłokietnika. W wyniku oszczędności ten nie jest zamontowany w tunelu centralnym, a przymocowany do oparcia - trochę jak w fotelach biurowych.
Zobacz również: Test: Dacia Duster Prestige TCe 150 4x2 FAP - modny crossover w świetnej cenie
Kolejna wada Dustera LPG dotyczy prowadzenia. Samo zawieszenie dość cicho resoruje nierówności i jest zdecydowanie nastawione na komfort. Niestety z tego samego powodu mocno wychyla nadwozie podczas pokonywania zakrętów. Na szczęście to nie stanowi akurat większego problemu. Bo sportowe zapędy kierowcy skutecznie zastopuje 100-konny silnik w połączeniu z mocno wspomaganym układem kierowniczym. Wspomaganie jest tak silne, że na postoju kołem kierownicy można kręcić przy pomocy małego palca.
Duster LPG: test wypadł pomyślnie?
Duster to ładne, dobrze wyposażone i świetnie wycenione auto. Dodam może tylko, że nie mam zamiaru twierdzić, iż rumuński crossover jest motoryzacyjnym ideałem. Jestem daleki od tego. W tym tekście chcę jedynie podkreślić, że dziś tania jazda tanim autem wcale nie musi oznaczać eksploatacji potworka pokroju pierwszej generacji Kii Rio. Bo Duster LPG ma nie tylko korzystny stosunek ceny do wartości, ale przede wszystkim jest naprawdę fajny. Fajny na tyle, że jego kandydaturę z powodzeniem rozważyć powinni nie tylko poszukiwacze moto-okazji.
Test: Dacia Duster TCe 100 LPG - dane techniczne:
- Silnik: R3, doładowany, benzyna
- Pojemność silnika: 999 cm3
- Maksymalna moc: 100 KM (przy 5000 obr./min.)
- Maksymalny moment obrotowy: 170 Nm (przy 2000 obr./min.)
- Prędkość maksymalna: 174 km/h
- Przyspieszenie 0 - 100 km/h: 13,8 s.
- Skrzynia biegów: manualna, 5 biegów
- Zbiornik paliwa: 50 litrów (32 litry LPG)
- Zużycie LPG na 100 km w teście (cykl mieszany): 9,4 litrów
- Zużycie LPG na 100 km - dane producenta (cykl mieszany): 7,4 litra
- Długość: 4341 mm
- Szerokość: 1804 mm
- Wysokość: 1626 mm
- Rozstaw osi: 2674 mm
- Pojemność bagażnika: 445/1478 litrów
- Cena: od 42 900 złotych
Test: Dacia Duster Celebration - cena i wyposażenie:
- cena: 69 800 zł
- obręcze kół ze stopu metali lekkich 17 cali,
- system Multiview Camera,
- system bezkluczykowego dostępu i uruchamiania silnika,
- klimatyzacja automatyczna,
- system monitorowania martwego pola,
- szyby tylne przyciemniane,
- system Media Nav Evolution,
- automatycznie włączane światła,
- światła przeciwmgłowe.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.