REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test: Dacia Sandero Stepway TCe 100 - czy tanie auto może być za drogie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Test: Dacia Sandero Stepway TCe 100 - czy tanie auto może być za drogie?
Test: Dacia Sandero Stepway TCe 100 - czy tanie auto może być za drogie?
Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

Choć testowa Dacia Sandero była modelem prawie topowym, kosztuje nieco ponad 55 tysięcy złotych. A to w segmencie B prawdziwe grosze! Tylko czy tanio w tym przypadku nie oznacza trochę za drogo?

Jedno Daci Sandero w wersji Stepway trzeba przyznać. To auto wygląda naprawdę nieźle. Charakteru nadaje mu nadwozie stylizowane na crossovera, przydymione kołpaki i świetny, niebieski lakier. Metaliczna barwa ładnie połyskuje w słońcu. Sandero być może nie rzuca się w oczy. Nie takie było jednak jego zadanie. Z drugiej strony na pierwszy rzut oka nie wygląda tak tanio, jak wskazuje na to cennik. To bez dwóch zdań nie jest samochód w stylu Renault Thalii - auta, które już na deskach kreślarskich zostało pozbawione jakiejkolwiek finezji stylistycznej.

REKLAMA

Dacia Sandero Stepway - plastiki, tapicerka i „skóra”

Dacia Sandero Stepway jest samochodem tanim. I to widać tak naprawdę dopiero po zajęciu miejsca w kabinie pasażerskiej. W tym aucie nie ma miękkich plastików. Wszystkie są twarde i nieprzyjemne w dotyku. Mocno syntetyczna jest też tapicerka czy np. „skóra” na kierownicy, a przez uszczelki drzwi podczas jazdy dostaje się powietrze. Kabina pasażerska Sandero TCe 100 ma jednak i kilka miłych akcentów. Na konsoli producent zastosował wstawki imitujące włókno węglowe - te są całkiem miłe dla oka. Dodatkowo fotele są naprawdę wygodne nawet podczas dalszych wyjazdów, a deska choć plastikowa, specjalnie nie trzeszczała w czasie jazd testowych.

Dacia Sandero Stepway TCe 100

Test: Dacia Sandero Stepway TCe 100 - czy tanie auto może być za drogie?

Kuba Brzeziński

W kabinie pasażerskiej Sandero kierowcę cieszą małe rzeczy. Kolejny przykład dotyczy radia. To działało nawet w garażu podziemnym mojego bloku. Dla porównania w tym samym miejscu odbiornik śnieżył nawet w testowym Volkswagenie Passacie. Poza tym bardzo spodobały mi się kratki nawiewów. Obracają się one wzdłuż własnej osi, przez co można ustawić je tak, że klimatyzacja nie uderza zimnym powietrzem wprost w twarz kierowcy. Podczas jazdy testowej Sandero miałem jednak pewne problemy z ergonomią. Gałka zmiany biegów była przesadnie długa i zaraz obok niej - a między fotelami - ukryty został przycisk wyłączający system Start-Stop.

Zobacz również: Test Dacia Sandero 0.9 TCe 2016

Dacia Sandero ma kilka dość specyficznych rozwiązań…

REKLAMA

Zegary zastosowane przez Dacią okazują się czytelne, ale są też spartańsko ubogie! Tak, pojawia się na nich komputer pokładowy, ten pozwala jednak na wyświetlanie jednocześnie tylko jednej informacji. Pokazuje zatem np. spalanie lub zasięg lub temperaturę zewnętrzną. Co ciekawe, Dacia Sandero Stepway nie posiada wskaźnika temperatury silnika. Nie ma nawet kontrolki pokazującej, że jednostka jest zimna. Na tym specyficzne rozwiązania nie kończą się. W dolnej części deski rozdzielczej - w okolicy nóg kierowcy - pojawia się ogromne pokrętło. To służy do regulacji wysokości świateł. A do tego o ile elektryka przednich szyb jest sterowana z poziomu drzwi, o tyle przyciski tylnych pojawiają się już na konsoli. To mało funkcjonalne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oddzielnym tematem w przypadku Sandero jest technologia. Renault chciało żeby to auto było tanie, a to oznacza że nawet nowoczesne rozwiązania nie są tak nowoczesne. Przykład? Ekran dotykowy szybko reagował na muśnięcie palcem, ale oferuje obraz naprawdę słabej jakości - kamera cofania nocą przypomina raczej jasną plamę na czarnym tle. Automatyczna klimatyzacja znana m.in. z poprzedniej generacji Clio bez większej logiki zmieniała natężenie powietrza wtłaczanego do kabiny pasażerskiej. Przestrzeń? Sandero ma sporej wielkości bagażnik - oferuje 320 litrów i dość mało miejsca na tylnej kanapie - wsiądą tam głównie dzieci.

Dacia Sandero Stepway TCe 100

Test: Dacia Sandero Stepway TCe 100 - czy tanie auto może być za drogie?

Kuba Brzeziński

Dacia Sandero Stepway TCe 100 - nowy silnik, ale czy dobry?

Pod maską testowej Dacii Sandero Stepway TCe 100 pracuje nowy silnik Renault. Litrowa konstrukcja ma 3 cylindry i 12 zaworów, a do tego oferuje 100 koni mocy i 160 Nm momentu obrotowego. Zalety? Motor okazuje się wystarczająco dynamiczny i w mieście, i trasie. Dobrze radzi sobie z masą miejskiego niby-crossovera i ma dość przyzwoite spalanie. W cyklu mieszanym to wynosiło 7,1 litra paliwa. Kolejna zaleta dotyczy technologii. Francuzi podczas konstruowania silnika wykorzystali wtrysk wielopunktowy. A to oznacza mniej więcej tyle, że Sandero świetnie nadaje się np. do przerobienia na zasilanie tanim gazem.

Zobacz również: Test: Renault Clio Intens TCe 100 - i to się nazywa rozsądne auto!

Jak wspominałem już wcześniej, gałka zmiany biegów jest nienaturalnie długa. Z drugiej strony sama skrzynia pracuje w miarę precyzyjnie. Jakie wady ma Sandero TCe 100? Przy rozruchu motor pracuje niezwykle kulturalnie. Brzmi prawie jak 4-cylindrowiec. Te wrażenia utrzymują się jednak wyłącznie na wolnych obrotach, bo później zaczyna się gang charakterystyczny dla konstrukcji posiadających o jeden cylinder mniej. Poza tym francuski benzyniak po rozgrzaniu potrafi nieco poszarpać podczas postoju na światłach, a do tego w czasie testu miał np. tendencję do falowania obrotami.

Dacia Sandero Stepway - zawieszenie jest miękkie i cicho pracuje

Prowadzenie testowej Dacii Sandero Stepway przypomina nieco jazdę starymi samochodami Renault. To oznacza mniej więcej tyle, że zawieszenie jest miękkie, ale sprężyste, a układ kierowniczy choć wspomagany, pracuje z wyraźnym oporem. Czy Dacia prowadzi się precyzyjnie? Raczej nie. Samochód ma np. tendencję do odbijania kołem kierownicy po najechaniu na przeszkodę. Jeżeli chodzi o resorowanie, to ma dwie spore zalety. Po pierwsze naprawdę dobrze tłumi nierówności na drogach niskiej jakości. Po drugie pracuje ciszej niż np. w Volkswagenie Polo czy Seacie Ibiza. A to już dobre osiągnięcie.

Dacia Sandero Stepway TCe 100

Test: Dacia Sandero Stepway TCe 100 - czy tanie auto może być za drogie?

Kuba Brzeziński

O tym, że prawie topowe Sandero nie jest najlepiej wyposażone, można przekonać się patrząc na pierwszy punkt specyfikacji. W tym Dacia podaje... wycieraczkę tylnej szyby. Auto posiada również pakiet elektryczny czy klimatyzację. Lista opcji? Syntetyczna skóra okalająca bardzo dużą kierownicę czy elektrycznie sterowane szyby z tyłu kosztują 310 złotych, prowizoryczny podłokietnik przyczepiony do fotela kierowcy został wyceniony na 400 złotych, podczas gdy ogranicznik prędkości oznacza dopłatę oszacowaną na 650 złotych. A na tym nie koniec, bo 1500 złotych trzeba dopłacić do kamery cofania, 950 złotych do pakietu nawigacyjnego, 1000 złotych automatycznej klimatyzacji i 750 złotych do czujników parkowania z tyłu.

Zobacz również: Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry

Test: Dacia Sandero Stepway TCe 100 - podsumowanie:

Kiedy Dacia Sandero ma sens? Niestety nie w wersji Stepway. Tak, to nadal auto tanie. Ale czy jest warte ponad 55 tysięcy złotych? Chyba bym z tym polemizował… Sandero warto kupić tylko wtedy, gdy jest naprawdę niedrogie. A to oznacza wybór standardowej wersji z 75-konnym, wolnossącym silnikiem. Gdy kierowca wyposaży ten model w manualną klimatyzację, zrobi prawdziwy interes! W końcu zapłaci za niego niespełna 40 tysięcy złotych. To o 5 tysięcy złotych mniej np. od bazowej Skody Fabii. I w tej cenie otrzyma fabrycznie nowego hatchbacka segmentu B z producencką gwarancją.

Test: Dacia Sandero Stepway TCe 100 - dane techniczne:

  • Silnik: R3, doładowany, benzyna
  • Pojemność silnika: 999 cm3
  • Maksymalna moc: 100 KM (przy 5000 obr./min.)
  • Maksymalny moment obrotowy: 160 Nm (przy 2000 obr./min.)
  • Prędkość maksymalna: 231 km/h
  • Przyspieszenie 0 - 100 km/h: 11,2 s.
  • Skrzynia biegów: manualna, 5 biegów
  • Zbiornik paliwa: 50 litrów
  • Zużycie paliwa na 100 km w teście (cykl mieszany): 7,1 litra
  • Zużycie paliwa na 100 km - dane producenta (cykl mieszany): 6,1 litrów
  • Długość: 4089 mm
  • Szerokość: 1761 mm
  • Wysokość: 1555 mm
  • Rozstaw osi: 2589 mm
  • Pojemność bagażnika: 320/1200 litrów
  • Cena: od 31 900 złotych

Test: Dacia Sandero Stepway TCe 100 - cena i wyposażenie:

  • Cena: 55 260 zł
  • pakiet Media Nav Evolution
  • klimatyzacja automatyczna
  • system wspomagania parkowania tyłem
  • system wspomagania parkowania tyłem z kamerąą
  • mapa Europy
  • podłokietnik przedni
  • szyby tylne regulowane elektrycznie
  • pakiet elektryczny
  • poduszki powietrzne

Test: Dacia Sandero Stepway TCe 100 - czy tanie auto może być za drogie?
Kuba Brzeziński
Test: Dacia Sandero Stepway TCe 100 - czy tanie auto może być za drogie?
Kuba Brzeziński
Test: Dacia Sandero Stepway TCe 100 - czy tanie auto może być za drogie?
Kuba Brzeziński
Test: Dacia Sandero Stepway TCe 100 - czy tanie auto może być za drogie?
Kuba Brzeziński
Test: Dacia Sandero Stepway TCe 100 - czy tanie auto może być za drogie?
Kuba Brzeziński
Test: Dacia Sandero Stepway TCe 100 - czy tanie auto może być za drogie?
Kuba Brzeziński
Test: Dacia Sandero Stepway TCe 100 - czy tanie auto może być za drogie?
Kuba Brzeziński
Test: Dacia Sandero Stepway TCe 100 - czy tanie auto może być za drogie?
Kuba Brzeziński
Test: Dacia Sandero Stepway TCe 100 - czy tanie auto może być za drogie?
Kuba Brzeziński
Test: Dacia Sandero Stepway TCe 100 - czy tanie auto może być za drogie?
Kuba Brzeziński
Test: Dacia Sandero Stepway TCe 100 - czy tanie auto może być za drogie?
Kuba Brzeziński
Test: Dacia Sandero Stepway TCe 100 - czy tanie auto może być za drogie?
Kuba Brzeziński
Test: Dacia Sandero Stepway TCe 100 - czy tanie auto może być za drogie?
Kuba Brzeziński
Test: Dacia Sandero Stepway TCe 100 - czy tanie auto może być za drogie?
Kuba Brzeziński
Test: Dacia Sandero Stepway TCe 100 - czy tanie auto może być za drogie?
Kuba Brzeziński
Test: Dacia Sandero Stepway TCe 100 - czy tanie auto może być za drogie?
Kuba Brzeziński
Test: Dacia Sandero Stepway TCe 100 - czy tanie auto może być za drogie?
Kuba Brzeziński
Test: Dacia Sandero Stepway TCe 100 - czy tanie auto może być za drogie?
Kuba Brzeziński
Test: Dacia Sandero Stepway TCe 100 - czy tanie auto może być za drogie?
Kuba Brzeziński
Test: Dacia Sandero Stepway TCe 100 - czy tanie auto może być za drogie?
Kuba Brzeziński
Test: Dacia Sandero Stepway TCe 100 - czy tanie auto może być za drogie?
Kuba Brzeziński
Test: Dacia Sandero Stepway TCe 100 - czy tanie auto może być za drogie?
Kuba Brzeziński
Test: Dacia Sandero Stepway TCe 100 - czy tanie auto może być za drogie?
Kuba Brzeziński
Test: Dacia Sandero Stepway TCe 100 - czy tanie auto może być za drogie?
Kuba Brzeziński
Test: Dacia Sandero Stepway TCe 100 - czy tanie auto może być za drogie?
Kuba Brzeziński
Test: Dacia Sandero Stepway TCe 100 - czy tanie auto może być za drogie?
Kuba Brzeziński
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nie tylko estetyka. Co daje auto detailing?

Zadbany i czysty samochód to nie tylko kwestia wyglądu – to również skuteczny sposób na wydłużenie jego trwałości oraz podniesienie wartości przy ewentualnej odsprzedaży. Coraz więcej kierowców docenia auto detailing, czyli kompleksową pielęgnację pojazdu, która obejmuje dokładne czyszczenie, konserwację i odnawianie zarówno wnętrza, jak i nadwozia. To usługa oparta na fachowej wiedzy, precyzyjnym działaniu i wykorzystaniu specjalistycznych preparatów, która pozwala zachować auto w niemal salonowym stanie – nawet po długim okresie eksploatacji.

KGP: 110 522 interwencji, 469 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 522 interwencji. Byli wzywani do 469 wypadków drogowych.

Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

REKLAMA

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

REKLAMA

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA