REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Sztywno zestrojone zawieszenie i bezpośredni układ kierowniczy zachęcają do dynamicznej jazdy nową Ibizą. Pomaga w tym także elastyczny silnik 1.2 TSI o mocy 105KM.
Sztywno zestrojone zawieszenie i bezpośredni układ kierowniczy zachęcają do dynamicznej jazdy nową Ibizą. Pomaga w tym także elastyczny silnik 1.2 TSI o mocy 105KM.
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Tegoroczny lifting odmienił nieco IV-generację Seata Ibizy. Aby sprawdzić jak spisuje się ona po kuracji odmładzającej zabrałem auto w podróż po mazowieckich "duktach".

W drodze po odbiór nowego Seata Ibizy po liftingu, zastanawiałem się, czy odnajdę w nim choćby cień podobieństwa do jego arystokratycznych kuzynów z wytatuowanymi na maskach czarnymi bykami i setkami koni mechanicznych drzemiącymi pod każdą z nich.

REKLAMA

REKLAMA

Dobre korzenie

Mało kto zdaje sobie sprawę, że przy tworzeniu IV-generacji Seata Ibizy (ozn. fabr. 6J) brał udział Luc Donckerwolke, belgijski projektant będący głową zespołu odpowiedzialnego za zaprojektowanie takich samochodów jak Lamborghini Diablo VT 6.0, Murcielago czy Gallardo. Umiejętność tworzenia wyrazistych aut ze sportowym charakterem przełożyła się na bardzo dynamiczną sylwetkę nowej Ibizy. Po modernizacji auto zyskało nowe przednie reflektory (w testowanej przeze ze mnie wersji wykonane w technice LED i wyposażone dodatkowo w lampy bi-ksenonowe), przeprojektowaną przednią atrapę chłodnicy, nieco zmodernizowane zderzaki i odświeżone tylne lampy, które również mogą być wyposażone w diody LED. Uwagę obserwatorów zwracają dynamiczne przetłoczenia po obu stronach nadwozia, nadające autu  sportowy charakter. Co ciekawe, zarówno one jak i linia bocznych szyb, są prawie identyczne jak w większym Seacie Leonie. Dopełnieniem całości jest żywy odcień lakieru (LIMA GREEN), w którym nie trudno dostrzec odwołanie do palety lakierów koncernu Lamborghini. Końcowy sznyt nadają Ibizie 16-calowe alufelgi z wyjątkowo szerokimi jak na tą klasę aut oponami Pirelli P7 w rozmiarze 215/45.

Zobacz też: Fiat Panda III: kręty test na Sardynii

Wnętrze Seata

Po zajęciu miejsca za kierownicą spora ulga – projektanci zrezygnowali z kiczowatych połaci błyszczącego plastiku, spotykanego coraz częściej w autach z grupy VW czy Forda. Materiał ten może i ożywia wnętrze pojazdu, ale wygląda tanio i po kilku miesiącach nosi wyraźne ślady zużycia. Błyszczący plastik w niewielkiej ilości pokrywa jedynie panel od klimatyzacji i pokładowego systemu audio. Muszę przyznać, że ten drugi robi kiepskie wrażenie -  dysponuje sporą mocą i wyraźnie podkreśla niskie tony, za to bardzo słabo radzi sobie w średnim i wysokim paśmie dźwięku. Brakuje mu także odrębnych przycisków do sterowania odtwarzaczem CD oraz programujących kilka ulubionych stacji radiowych.

REKLAMA

Poważnie zawiodłem się także na nawigacji satelitarnej Garmina, która ma nieaktualne mapy i potrafi „zafundować” nam dodatkowe kilometry drogi. Na dodatek uchwyt ją mocujący trzeszczy nawet w trakcie pokonywania niedużych nierówności. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pozytywnie zaskoczyło mnie jednak znacznie więcej rzeczy. W samych superlatywach ocenić muszę projekt i czytelność cyferblatów, dostęp do poszczególnych przycisków i pokręteł na desce rozdzielczej, świetną kierownicę pokrytą podobnie jak lewarek biegów skórą czy tworzywa użyte do wykończenia wnętrza (kokpit pokrywają trzy materiały o odmiennej barwie i fakturze). Nisko położony fotel zapewnia przyjemniejszą jazdę na szybko pokonywanych zakrętach. Kabina jest przestronna, ale z tyłu osoby powyżej 180cm mogą spodziewać się nieprzyjemnego kontaktu z bocznymi słupkami. Bagażnik ma regularne kształty i przy odrobinie samozaparcia z naszej strony powinien zmieścić ekwipunek 4-osobowej rodziny.

Silnik

Bardzo dynamiczna linia nadwozia, z wyraźnym przetłoczeniem po obu bokach karoserii , duże aluminiowe felgi z niskoprofilowanymi oponami oraz agresywnie stylizowane przednie reflektory sprawiają, że mały Seat postrzegany jest jako typowy hot-hatch. Niestety, już pobieżna lektura jego dowodu rejestracyjnego pozbawia nas jakichkolwiek złudzeń co do sportowych możliwości tego auta. Ale czy na pewno?

Silnik ma co prawda „skromną” bo 1,2-litrową pojemność skokową i tylko 8-zaworową głowicę, ale dzięki turbosprężarce i bezpośredniemu wtryskowi paliwa generuje rozsądne 105KM przy 5000 obr./min. Co bardziej istotne, spory moment obrotowy, wynoszący 175Nm, uzyskiwany jest w zakresie 1550-4100 obr./min. W rezultacie osiągi auta są naprawdę dobre. Wysoka elastyczność silnika sprawia, że  samochód wyjątkowo ochoczo  przyspiesza w przedziale 70-110km/h. Pozwala to na bezstresowe wyprzedzanie ciężarówek i wolniej jadących aut bez konieczności redukowania przełożeń do 3 biegu. Tak naprawdę, dynamika auta spada wyraźniej dopiero powyżej 140km/h. Do tej prędkości, Ibiza zachowuje się jakby pod maską miała jednostkę o pojemności co najmniej 1,8-litra. Nie jest to jednak jednostka tak ekonomiczna jak podaje producent. Nie udało mi się ograniczyć spalania na trasie poniżej 5,8-litra. W mieście należy liczyć się ze spalaniem oscylującym w przedziale 6,5-8,5l/100km. Z silnikiem świetnie współpracuje ręczna skrzynia biegów o pięciu przełożeniach. Biegi wybiera się bardzo szybko i pewnie.

Twardo choć pewnie, czyli zawieszenie Seata Ibizy

O tym jak poważne w skutkach są cięcia budżetu i ograniczenie wydatków na rozbudowę sieci dróg wyraźnie odczułem, gdy sprawdzałem możliwości nowej Ibizy w trakcie jazdy nią na obszarze Mazowsza. Sposób w jaki pracowało jej zawieszenie podczas pokonywania kolejnych szybkich zakrętów, umacniał mnie coraz bardziej w  przekonaniu, że Seat pragnął zaszczepić odrobinę sportowego ducha w samochodzie należącym do popularnej klasy B, nie podejrzewając, że mogą być w Unii Europejskiej tak zniszczone drogi jak w Polsce. Ale po kolei.

Nadwozie Ibizy praktycznie w ogóle się nie przechyla w trakcie jazdy po zakrętach i nawet gwałtowne manewry omijania czy wyprzedzania, nie wytracają pojazdu z równowagi. Samochód pewnie trzyma się obranego przez kierowcę kierunku jazdy i niczym niewzruszony brnie do przodu, pewnie omijając wszelkie przeszkody na drodze. Godna odnotowania jest także wysoka stabilność pojazdu podczas jazdy na autostradzie czy drodze ekspresowej. Typowe w autach tej klasy kołysanie nadwozia towarzyszące zmianie pasa ruchu przez auto jadące ze znaczną prędkością jest w przypadku Ibizy nieodczuwalne.

Problemem dla hiszpańskiego auta jest natomiast jazda po słabej jakości nawierzchni. Jeśli zabraknie nam precyzji za kierownicą lub będziemy po prostu zmuszeni do najechania na jakąś dziurę czy drobną, poprzeczną nierówność ,wtedy wyraźnie to odczujemy na swoich kręgosłupach. Sytuacji tej nie poprawiają opcjonalnie, 16-calowe felgi Stratos. Nie dość, że niski profil nałożonych na nie opon (45) wyraźnie zmniejsza ich możliwości do efektywnego amortyzowania wybojów, to dodatkowo sprawę pogarsza bardzo duża ich szerokość (215mm). W rezultacie jazda na podziurawionej drodze, z wyjeżdżonymi przez ciężarówki koleinami, potrafi być bardzo męcząca. Kierowca musi cały czas pewnie trzymać kierownicę, by ta nie wyrwała mu się z rąk i nie sprowadziła auta na manowce.

Napięty niczym struna

A o tym, że w Seacie kierownicę trzeba trzymać „po męsku”, przekonamy się zaraz po tym, gdy tylko ruszmy nim w drogę. Drobny ruch kierownicą przekłada się na błyskawiczną zmianę kierunku poruszania się auta. Taka charakterystyka układu kierowniczego idzie w parze z pracą zawieszenia odświeżonej Ibizy i wyraźnie ułatwia poruszanie się tym samochodem w zatłoczonym mieście. Sportowy temperament samochodu będzie natomiast nie po drodze osobom, przyzwyczajonym do nonszalanckiego stylu prowadzenia auta. Ibiza, niczym napięta struna, zdaje się tylko czekać na najdelikatniejszy sygnał ze strony kierowcy by błyskawicznie przełożyć ruch jego dłoni na konkretny manewr.

Wyposażenie Seata Ibizy

Dynamiczna jazda Seatem Ibizą daje sporo przyjemności w trakcie jazdy, ale pozytywne wrażenia umniejszają przeciętne przednie fotele. Są słabo wyprofilowane i nie podtrzymują należycie ciała w zakrętach. Nie pasują one do charakteru auta, dlatego warto zamówić te występujące w wersji FR.  Zamawiając Ibizę warto rozważyć wybór wersji Style z uwagi na bardzo dobre wyposażenie standardowe. Nie trzeba dopłacać m.in. za automatyczną klimatyzację Climatronic, wykończone skórą kierownicę i lewarek skrzyni biegów, 4 poduszki powietrzne, system audio z odtw. CD i MP3, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, elektr. sterowane szyby z przodu i z tyłu,  ABS z EBV i MSR. Poza tym w przeciwieństwie do podstawowej odmiany REFERENCE, w tej wersji istnieje możliwość dokupienia bi-ksenonowych przednich lamp z diodami LED i funkcją doświetlania zakrętów. Wersja Ekomotive to dodatkowy pakiet, w skład którego wchodzą system Start&Stop wraz z układem odzyskiwania energii podczas hamowania oraz system kontroli stabilności pojazdu ESC (oraz XDS). Kwota jaką należy przeznaczyć na Seata Ibizę 1.2 TSI Ecomotive zbliża się niebezpiecznie blisko bariery 60 tys. zł. To całkiem dużo jak na auto tego segmentu, ale nie ma szans kupić za takie pieniądze żadnego auta kompaktowego o takich osiągach i wyposażeniu.

Podsumowanie

Czy odnalazłem w nowej Ibizie jakiekolwiek podobieństwo do samochodów Lamborghini? Jedną na pewno tak. Ibiza jest bowiem samochodem, w którym odnajdą się wszyscy Ci, którym zależy by stali się widoczni. Piękne i ostre linie nadwozia oraz cukierkowy odcień lakieru, przykuwają do niego wzrok ja magnes. Opcjonalne, LED-owe reflektory nadają mu jeszcze więcej świeżości i wyrazistości, a przy tym poprawiają bezpieczeństwo jazdy. Za sprawą bardzo elastycznej jednostki napędowej manewry wyprzedzania nie są mu straszne, a jego wigor może zaskoczyć nawet znacznie mocniejsze pojazdy. Zawieszenie auta pozwala na szybką jazdę także w zakręcie, ale nie zapominajmy, że komfort jazdy wyraźnie na tym cierpi, gdy poruszamy się po dziurawych drogach. Ostry niczym brzytwa układ kierowniczy bez chwili zwłoki wykonuje nasze polecenia i zapewnia poczucie pełnego panowania nad samochodem. I choć nie jest to auto stricte rodzinne, a jego wnętrze ma kilka irytujących niedociągnięć ogólne wrażenia z jazdy Seatem Ibizą 6J są bardzo pozytywne.

Dane techniczne Seat Ibiza 1.2 TSI Ecomotive 5d 2012/13

Seat Ibiza 1.2 TSI 105KM Ecomotive Style
Typ silnika benzynowy, turbodoładowany
Pojemność 1197 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/8
Maksymalna moc 105 KM/5000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 175Nm/1550-4100 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów 5+1
Pojemność bagażnika 292 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 406,1/169,3/144,5 cm
Rozstaw osi 246,9 cm
V-max 190
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,8
Zużycie paliwa* 5,9/4,3/4,9
Cena od 44 790
Cena prezent.wersji (bez dod.wypos.) 53 312
*miasto/trasa/cykl mieszany

Seat Ibiza bok
Kamil Fraszkiewicz
Seat Ibiza tył
Kamil Fraszkiewicz
Seat Ibiza tylna klapa
Kamil Fraszkiewicz
Bagażnik Seacie Ibizie IV ma pojemność 291 litrów.
Kamil Fraszkiewicz
Wnętrze Ibizy zaprojektowane jest prosto i czytelnie. Materiały użyte do jego wykończenia sprawiają dobre wrażenie.
Kamil Fraszkiewicz
Seat Ibiza kierownica
Kamil Fraszkiewicz
Seat Ibiza 1
Kamil Fraszkiewicz
Seat Ibiza 2
Kamil Fraszkiewicz
Seat Ibiza 3
Kamil Fraszkiewicz
Seat Ibiza 4
Kamil Fraszkiewicz
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA