REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Ford B-Max: dobry dla rodziny?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew
Ford B-Max - przód
Ford B-Max - przód
Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

W czasach spowolnienia gospodarczego w Polsce i kryzysu w Europie konsumenci dwa razy oglądają każdego euro centa zanim przeznaczą go na zakupy. Jest presja, żeby kupić możliwie tanio produkty, które znajdują szerokie zastosowanie. Jedną z propozycji dla powściągliwych klientów jest B-Max, który łączy w sobie cechy kompaktowego minivana z samochodem miejskim, czyli umiarkowanie tanim w eksploatacji. Czy takie połączenie ma sens?

Linia nadwozia Forda B-Max przywodzi na myśl modele, które zadebiutowały nieco wcześniej C-Max i Grand C-Max. Jednak bryła nadwozia i rozsuwane tylne drzwi (podobieństwo do Grand C-Max) to jedyne podobieństwa do starszych modeli. Konstruktorzy posunęli się o krok dalej i w B-Maxie zrezygnowali ze środkowego słupka. Tym samym otwór dostępu do wnętrza ma średnicę aż 1,5 m. Ze względu na praktyczność jest to rozwiązanie genialne w swojej prostocie. Ale nie pozbawione kilku drobnych wad.

REKLAMA

Zobacz też: Test Mazda5: zoom zoom van

Wnętrze

REKLAMA

Wnętrze Forda B-Max jest przestronne i wykonane starannie. Kokpit na wzór tego z Focusa jest zaprojektowany ciekawie i bardzo funkcjonalny. Widoczność z miejsca kierowcy jest dobra i to we wszystkich kierunkach, ale kierowcy którzy nie czują się pewnie podczas parkingowych manewrów mogą doposażyć B-Maxa w kamerę cofania (1000 zł).

Podczas zapinania pasów daje się zauważyć pierwsza niedoskonałość, która wynika z rezygnacji ze środkowego słupka – mocowanie pasów. W B-Maxie są umieszczone w fotelach, przez co niezbyt wygodnie się po nie sięga.

W tylnej części kabiny jest przestronnie, a przesuwane drzwi znacznie ułatwiają zajęcie miejsca na kanapie. Jednocześnie drzwi ograniczyły szerokość  siedziska tylnej kanapy i wymusiły na konstruktorach zrezygnowanie z bocznych podłokietników (z reguły umieszczonych na drzwiach).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bez względu na odczucia dwa foteliki dla dzieci się mieszczą, ale dorośli pasażerowie będą musieli się przyzwyczaić do braku podłokietników na drzwiach.

Przestrzeń bagażowa Forda B-Max jest imponująca, głównie ze względu na możliwość jej wykorzystania. Standardowo bagażnik ma pojemność 326 l, jednak można ją powiększyć od 1293 l, a regularny kształt nadwozia i duże otwory załadunku sprawiają, że B-Maxem można przewieźć naprawdę duże gabaryty.

Zobacz też: Test Citroen C4 Picasso: francuska salonka

Napęd/układ jezdny

Czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1,4 l, rozwijający moc 90 KM to źródło napędu przeznaczone dla kierowców o spokojniejszej naturze. Dynamika nie jest oszałamiająca – według danych producenta 90-konny B-Max przyspiesza od o do 100 km/g w 13,8 s i może się rozpędzić do 171 km/h.

Spalanie w ruchu miejskim to według producenta 7,9 l/100 km, ale realnie podczas jazdy w korkach udało nam się osiągnąć wynik na poziomie 8,8 l/100 km.

90-cio konny silnik B-Maxa pracuje cicho i kulturalnie, choć nie grzeszy elastycznością. W rezultacie podczas prób wyprzedzenia lub nagłego przyspieszenia należy zawsze zredukować przełożenie.

Mimo stosunkowo wysokiego nadwozia podczas jazdy B-Maxem we wnętrzu jest cicho, a samochód nie wykazuje przesadnych tendencji do przechyłów. Ford prowadzi się w stylu Fiesty, czyli pewnie, ale z dającą się zawczasu przewidzieć tendencją do podsterowności. Generalnie w prowadzeniu B-Max jest przewidywalny i nie zaskoczy nawet mniej doświadczonych kierowców.

Zawieszenie zostało zestrojone komfortowo, tłumi niedoskonałości nawierzchni bez nieprzyjemnych stuków.

Zobacz też: Test Ford Focus 1.6 Ecoboost: W stronę perfekcji

Podsumowanie

REKLAMA

W czym B-Max jest lepszy od np. klasycznego Focusa 5d? Kosztuje podobnie, ale jest wygodniejszy w użytkowaniu dla rodzin z dziećmi. Do B-Maxa łatwiej zapakować wózek i resztę sprzętu towarzyszącego młodym rodzicom podczas wyjazdów z dziećmi. Wygodniej się w nim instaluje pociechy  (m.in. dzięki rozsuwanym drzwiom bocznym) i łatwiej jest przewieźć różnego rodzaju dodatki typu łóżeczko etc.

Jednak B-Max jest samochodem mniej komfortowym niż Focus (ma krótsze siedzisko fotela, mimo wszystko mniej komfortowe zawieszenie) oraz wolniejszym (jazda z prędkością autostradową do dla B-Maxa z opisywanym silnikiem na dłuższą metę wysiłek).

Zobacz też: Test Citroen DS4: Przekombinowany

Dane techniczne:

Ford B-Max 1.4 benz.
Typ silnika benzynowy
Pojemność  1388 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Maksymalna moc 90 KM/5700 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 128 Nm/3500 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów man. 5-bieg
Pojemność bagażnika 326/1293 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 407,7/175,1/157,8 cm
Rozstaw osi 248,9 cm
V-max 171 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 13,8 s.
Zużycie paliwa* 7,9/4,9/6,0 l/100 km
Cena od 58 900 zł

Ford B-Max - tył
Moto.wieszjak.pl
Ford B-Max - lampa
Moto.wieszjak.pl
Ford B-Max - tył
Moto.wieszjak.pl
Ford B-Max - drzwi
Ford
Ford B-Max - wnętrze
Ford
Ford B-Max - drzwi
Ford
Ford B-Max - bok
Ford
Ford B-Max - kokpit
Ford
Ford B-Max - bagażnik
Mototarget.pl
Ford B-Max - przód
Moto.wieszjak.pl
Ford B-Max - tył
Moto.wieszjak.pl
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

To już pewne: będą zmiany w cenach za badania techniczne pojazdów. Co czeka kierowców i stacje kontroli pojazdów

Jak informuje resort, jeszcze w grudniu 2024 roku złożono wniosek o wpisanie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Ma ona na celu całkowitą rewolucję w opłatach za badania techniczne samochodów i innych pojazdów.

REKLAMA

Samochód w firmie. Teraz Ford Transit we flocie Truck Care: 20 modeli z zabudową izotermiczną na wynajem krótkoterminowy

Truck Care firma oferująca kompleksowy wynajem pojazdów użytkowych zdecydowała się na powiększenie swojej floty wynajmu krótkoterminowego o kolejne Fordy. Tym razem wybór padł na 20 Transitów z zabudową izotermiczną. Zamówione samochody trafią do oferty najmu krótkoterminowego.

Cyfrowe prawo jazdy: nadchodzą rewolucyjne zmiany dla kierowców w UE [Nowe przepisy]

Będzie cyfrowe prawo jazdy. Nadchodzą rewolucyjne zmiany w przepisach dla kierowców UE. Utrata prawa jazdy w jednym państwie rozciąga się na całą Unię Europejską. 17-letni kierowcy będą jeździli z opiekunami. Początkujący kierowcy otrzymają wyższe kary za łamanie przepisów. Co jeszcze się zmieni? Kiedy nowe przepisy wejdą w życie?

Logistyka miejska – niedoceniane narzędzie w zarządzaniu miastem

W wielu polskich miastach, miasteczkach i gminach podejmowanie decyzji urbanistycznych coraz częściej przypomina eksperyment na żywym organizmie. Zamiast opartego na potrzebach mieszkańców, przemyślanego procesu planowania i zarządzania przestrzenią, obserwujemy kopiowanie rozwiązań z europejskich metropolii – bez refleksji, bez analizy lokalnych uwarunkowań, bez udziału społeczności.

CANARD: Fotoradar na Al. Jerozolimskich w Warszawie znowu uszkodzony. Okoliczności zdarzenia bada Policja

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało, że po raz kolejny został uszkodzony fotoradar na Al. Jerozolimskich w Warszawie. Przed kolejnym zamontowaniem fotoradaru podjęte zostaną działania, które zmniejszą ryzyko jego ponownego uszkodzenia.

REKLAMA

KGP: 123 383 interwencji, 488 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 383 interwencji. Byli wzywani do 488 wypadków drogowych.

BMW ulubioną marką młodych kierowców, ale OC potrafi zaskoczyć ceną

BMW serii 3, szczególnie w wersji sprzed niemal dwóch dekad, to dziś najczęściej wybierany samochód wśród kierowców w wieku 18–25 lat. Jak wynika z danych Rankomat.pl, młodzi użytkownicy dróg zdecydowanie preferują pojazdy dynamiczne, z mocniejszym silnikiem i sportowym charakterem. Jednak ten wybór ma swoją cenę – i to niemałą.

REKLAMA