Test Ford B-Max: dobry dla rodziny?
REKLAMA
REKLAMA
Linia nadwozia Forda B-Max przywodzi na myśl modele, które zadebiutowały nieco wcześniej C-Max i Grand C-Max. Jednak bryła nadwozia i rozsuwane tylne drzwi (podobieństwo do Grand C-Max) to jedyne podobieństwa do starszych modeli. Konstruktorzy posunęli się o krok dalej i w B-Maxie zrezygnowali ze środkowego słupka. Tym samym otwór dostępu do wnętrza ma średnicę aż 1,5 m. Ze względu na praktyczność jest to rozwiązanie genialne w swojej prostocie. Ale nie pozbawione kilku drobnych wad.
REKLAMA
Zobacz też: Test Mazda5: zoom zoom van
Wnętrze
REKLAMA
Wnętrze Forda B-Max jest przestronne i wykonane starannie. Kokpit na wzór tego z Focusa jest zaprojektowany ciekawie i bardzo funkcjonalny. Widoczność z miejsca kierowcy jest dobra i to we wszystkich kierunkach, ale kierowcy którzy nie czują się pewnie podczas parkingowych manewrów mogą doposażyć B-Maxa w kamerę cofania (1000 zł).
Podczas zapinania pasów daje się zauważyć pierwsza niedoskonałość, która wynika z rezygnacji ze środkowego słupka – mocowanie pasów. W B-Maxie są umieszczone w fotelach, przez co niezbyt wygodnie się po nie sięga.
W tylnej części kabiny jest przestronnie, a przesuwane drzwi znacznie ułatwiają zajęcie miejsca na kanapie. Jednocześnie drzwi ograniczyły szerokość siedziska tylnej kanapy i wymusiły na konstruktorach zrezygnowanie z bocznych podłokietników (z reguły umieszczonych na drzwiach).
Bez względu na odczucia dwa foteliki dla dzieci się mieszczą, ale dorośli pasażerowie będą musieli się przyzwyczaić do braku podłokietników na drzwiach.
Przestrzeń bagażowa Forda B-Max jest imponująca, głównie ze względu na możliwość jej wykorzystania. Standardowo bagażnik ma pojemność 326 l, jednak można ją powiększyć od 1293 l, a regularny kształt nadwozia i duże otwory załadunku sprawiają, że B-Maxem można przewieźć naprawdę duże gabaryty.
Zobacz też: Test Citroen C4 Picasso: francuska salonka
Napęd/układ jezdny
Czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1,4 l, rozwijający moc 90 KM to źródło napędu przeznaczone dla kierowców o spokojniejszej naturze. Dynamika nie jest oszałamiająca – według danych producenta 90-konny B-Max przyspiesza od o do 100 km/g w 13,8 s i może się rozpędzić do 171 km/h.
Spalanie w ruchu miejskim to według producenta 7,9 l/100 km, ale realnie podczas jazdy w korkach udało nam się osiągnąć wynik na poziomie 8,8 l/100 km.
90-cio konny silnik B-Maxa pracuje cicho i kulturalnie, choć nie grzeszy elastycznością. W rezultacie podczas prób wyprzedzenia lub nagłego przyspieszenia należy zawsze zredukować przełożenie.
Mimo stosunkowo wysokiego nadwozia podczas jazdy B-Maxem we wnętrzu jest cicho, a samochód nie wykazuje przesadnych tendencji do przechyłów. Ford prowadzi się w stylu Fiesty, czyli pewnie, ale z dającą się zawczasu przewidzieć tendencją do podsterowności. Generalnie w prowadzeniu B-Max jest przewidywalny i nie zaskoczy nawet mniej doświadczonych kierowców.
Zawieszenie zostało zestrojone komfortowo, tłumi niedoskonałości nawierzchni bez nieprzyjemnych stuków.
Zobacz też: Test Ford Focus 1.6 Ecoboost: W stronę perfekcji
Podsumowanie
REKLAMA
W czym B-Max jest lepszy od np. klasycznego Focusa 5d? Kosztuje podobnie, ale jest wygodniejszy w użytkowaniu dla rodzin z dziećmi. Do B-Maxa łatwiej zapakować wózek i resztę sprzętu towarzyszącego młodym rodzicom podczas wyjazdów z dziećmi. Wygodniej się w nim instaluje pociechy (m.in. dzięki rozsuwanym drzwiom bocznym) i łatwiej jest przewieźć różnego rodzaju dodatki typu łóżeczko etc.
Jednak B-Max jest samochodem mniej komfortowym niż Focus (ma krótsze siedzisko fotela, mimo wszystko mniej komfortowe zawieszenie) oraz wolniejszym (jazda z prędkością autostradową do dla B-Maxa z opisywanym silnikiem na dłuższą metę wysiłek).
Zobacz też: Test Citroen DS4: Przekombinowany
Dane techniczne:
Ford B-Max 1.4 benz. | |
Typ silnika | benzynowy |
Pojemność | 1388 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Maksymalna moc | 90 KM/5700 obr./min. |
Maksymalny moment obrotowy | 128 Nm/3500 obr./min. |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | man. 5-bieg |
Pojemność bagażnika | 326/1293 l |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 407,7/175,1/157,8 cm |
Rozstaw osi | 248,9 cm |
V-max | 171 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,8 s. |
Zużycie paliwa* | 7,9/4,9/6,0 l/100 km |
Cena od | 58 900 zł |
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.