REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Skoda Octavia 1,8 TSI 150 KM Family: Pogromczyni mitów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakub Tujaka

REKLAMA

REKLAMA

Powodów, dla których ludzie kupują Skody Octavie jest million. Najważniejsze z nich to cena, przestronność wnętrza i ekonomiczność jednostek napędowych. Testowany egzemplarz ma turbodoładowany benzynowy silnik i kosztuje prawie 80 tysięcy złotych. Czy ma szansę odebrać klientów konkurencji?

Zacznijmy od porównania cenników. Skody Octavii z najnowszą Hondą Civic i Fordem Focusem.

REKLAMA

Widoczna na zdjęciach Skoda Octavia Family kosztuje 79 300 złotych, nowa Honda Civic z wolnossącym silnikiem o pojemności 1,8 benzyna o mocy 142 KM w wersji Comfort kosztuje 68 400 zł, a Ford Focus 1,6 EcoBoost 150 KM w wersji Trend kosztuje 74 450 zł.

Jak widać Octavia w porównywalnej wersji wyposażeniowej kosztuje ponad 11 tysięcy złotych więcej niż Honda i prawie 5 tys. zł więcej niż Ford Focus.

Zobacz też: Test Citroen DS4: Przekombinowany

Mam problem ze wskazaniem cech Skody Octavii, które spowodują, że polski kierowca porzuci myśl o zakupie tańszego Forda, lub jeszcze tańszej Hondy. Jedyne, co przychodzi mi do głowy to pojemność bagażnika. W tej kategorii Ford wypada najsłabiej z wynikiem 353 litrów, Honda plasuje się w czołówce segmentu z wynikiem 477 litrów, a Skoda pomieści rekordowe 585 litrów bagażu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Być może w wyglądzie Skody Octavii jest coś, co przyciąga tłumy klientów do salonów dilerskich?

Kształty nadwozia zostały podyktowane względami praktycznymi. Octavia od lat wygląda podobnie. Kilka razy w historii modelu zmieniały się zderzaki i reflektory, ale bryła nadwozia pozostała ta sama. Jeśli postawimy obok siebie Octavię, Focusa i Hondę Civic, nie oprzemy się wrażeniu, że Skoda wygląda archaicznie przy kosmicznych kształtach Civica i nowoczesnym „Kinetycznym” designie Focusa.

Zobacz też: Test Volvo V60: skandynawski trendsetter

Przejdźmy do wnętrza naszych kompaktów. Tutaj znów zaskoczenie. Skoda nie oferuje nic, co tłumaczyłoby cenę wyższą o kilka lub kilkanaście tysięcy złotych. Materiały użyte do wykończenia wnętrza są dobrej jakości i wszystkie elementy zostały starannie spasowane. Podobnie u konkurencji.

Zajrzyjmy do Forda i Hondy. Tak jak w przypadku nadwozia, wnętrza obu tych aut wyglądają nowocześniej niż u Czeszki.

Wszystkie trzy auta są wystarczająco przestronne, aby wygodnie przewieźć czwórkę, a w razie konieczności nawet piątkę pasażerów. W każdym przypadku Fotele pierwszego rzędu są odpowiednio duże i wygodne.

Być może sprytni Niemcy zastosowali w Skodzie jakieś nowatorskie rozwiązania w układzie napędowym?

Jednostka napędowa to znany z innych modeli silnik z rodziny TSI o pojemności 1,8 lira, który generuje moc 150 KM. Trzeba przyznać, że subiektywne odczucia stawiają Octavię z tym silnikiem na pierwszym miejscu pod względem dynamiki jazdy. Skoda chętnie przyspiesza na każdym biegu i żwawo reaguje na naciśnięcie pedału gazu. Napęd to mocna strona Octavii, ale ekonomia jazdy już nie. Średnie zużycie paliwa Forda (według danych producenta) to około 7 litrów na 100 km. Skoda potrzebuje średnio ponad 8 litrów benzyny na przejechanie 100 km i jest to wynik podobny do tego jaki uzyskuje Honda.

Zobacz też: Test Volkswagen Jetta: kolejny ulubieniec Polaków?

Podsumowanie

Pokazanie wybranych cech Octavii na tle konkurentów z klasy uwypukliło słabe, jak i mocne strony modelu. Octavia już nieco trąca myszką, ale nie odstaje od konkurentów pod względem właściwości jezdnych, a przewyższa ich pojemnością bagażnika. Z jednej strony fakt, że nie odstaje od konkurencji jest to atut w przypadku jednego z najstarszych modeli w klasie. Z drugiej, biorąc pod uwagę wcześniejszą konkluzję, nadal nie znaleźliśmy uzasadnienia dla wysokiej ceny.

Skoda Octavia Family Plus -bok
Skoda
Skoda Octavia Family Plus -tył/bok
Skoda
Skoda Octavia Family Plus -tył/bok
Skoda
Skoda Octavia Family Plus -tylna lampa
Skoda
Skoda Octavia Family Plus -reflektor
Skoda
Skoda Octavia Family Plus -przód/bok
Skoda
Skoda Octavia Family Plus -przód
Skoda
Skoda Octavia Family Plus -zegary
Skoda
Skoda Octavia Family Plus -silnik
Skoda
Skoda Octavia Family Plus -deska rozdzielcza
Skoda
Skoda Octavia Family Plus -przednie fotele
Skoda
Skoda Octavia Family Plus -tylna kanapa
Skoda
Skoda Octavia Family Plus -bagażnik
Skoda
Skoda Octavia Family Plus -bagażnik
Skoda
Skoda Octavia Family Plus -przód/bok
Skoda
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

REKLAMA