REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Skoda Octavia 1,8 TSI 150 KM Family: Pogromczyni mitów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakub Tujaka

REKLAMA

REKLAMA

Powodów, dla których ludzie kupują Skody Octavie jest million. Najważniejsze z nich to cena, przestronność wnętrza i ekonomiczność jednostek napędowych. Testowany egzemplarz ma turbodoładowany benzynowy silnik i kosztuje prawie 80 tysięcy złotych. Czy ma szansę odebrać klientów konkurencji?

Zacznijmy od porównania cenników. Skody Octavii z najnowszą Hondą Civic i Fordem Focusem.

REKLAMA

Widoczna na zdjęciach Skoda Octavia Family kosztuje 79 300 złotych, nowa Honda Civic z wolnossącym silnikiem o pojemności 1,8 benzyna o mocy 142 KM w wersji Comfort kosztuje 68 400 zł, a Ford Focus 1,6 EcoBoost 150 KM w wersji Trend kosztuje 74 450 zł.

Jak widać Octavia w porównywalnej wersji wyposażeniowej kosztuje ponad 11 tysięcy złotych więcej niż Honda i prawie 5 tys. zł więcej niż Ford Focus.

Zobacz też: Test Citroen DS4: Przekombinowany

Mam problem ze wskazaniem cech Skody Octavii, które spowodują, że polski kierowca porzuci myśl o zakupie tańszego Forda, lub jeszcze tańszej Hondy. Jedyne, co przychodzi mi do głowy to pojemność bagażnika. W tej kategorii Ford wypada najsłabiej z wynikiem 353 litrów, Honda plasuje się w czołówce segmentu z wynikiem 477 litrów, a Skoda pomieści rekordowe 585 litrów bagażu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Być może w wyglądzie Skody Octavii jest coś, co przyciąga tłumy klientów do salonów dilerskich?

Kształty nadwozia zostały podyktowane względami praktycznymi. Octavia od lat wygląda podobnie. Kilka razy w historii modelu zmieniały się zderzaki i reflektory, ale bryła nadwozia pozostała ta sama. Jeśli postawimy obok siebie Octavię, Focusa i Hondę Civic, nie oprzemy się wrażeniu, że Skoda wygląda archaicznie przy kosmicznych kształtach Civica i nowoczesnym „Kinetycznym” designie Focusa.

Zobacz też: Test Volvo V60: skandynawski trendsetter

Przejdźmy do wnętrza naszych kompaktów. Tutaj znów zaskoczenie. Skoda nie oferuje nic, co tłumaczyłoby cenę wyższą o kilka lub kilkanaście tysięcy złotych. Materiały użyte do wykończenia wnętrza są dobrej jakości i wszystkie elementy zostały starannie spasowane. Podobnie u konkurencji.

Zajrzyjmy do Forda i Hondy. Tak jak w przypadku nadwozia, wnętrza obu tych aut wyglądają nowocześniej niż u Czeszki.

Wszystkie trzy auta są wystarczająco przestronne, aby wygodnie przewieźć czwórkę, a w razie konieczności nawet piątkę pasażerów. W każdym przypadku Fotele pierwszego rzędu są odpowiednio duże i wygodne.

Być może sprytni Niemcy zastosowali w Skodzie jakieś nowatorskie rozwiązania w układzie napędowym?

Jednostka napędowa to znany z innych modeli silnik z rodziny TSI o pojemności 1,8 lira, który generuje moc 150 KM. Trzeba przyznać, że subiektywne odczucia stawiają Octavię z tym silnikiem na pierwszym miejscu pod względem dynamiki jazdy. Skoda chętnie przyspiesza na każdym biegu i żwawo reaguje na naciśnięcie pedału gazu. Napęd to mocna strona Octavii, ale ekonomia jazdy już nie. Średnie zużycie paliwa Forda (według danych producenta) to około 7 litrów na 100 km. Skoda potrzebuje średnio ponad 8 litrów benzyny na przejechanie 100 km i jest to wynik podobny do tego jaki uzyskuje Honda.

Zobacz też: Test Volkswagen Jetta: kolejny ulubieniec Polaków?

Podsumowanie

Pokazanie wybranych cech Octavii na tle konkurentów z klasy uwypukliło słabe, jak i mocne strony modelu. Octavia już nieco trąca myszką, ale nie odstaje od konkurentów pod względem właściwości jezdnych, a przewyższa ich pojemnością bagażnika. Z jednej strony fakt, że nie odstaje od konkurencji jest to atut w przypadku jednego z najstarszych modeli w klasie. Z drugiej, biorąc pod uwagę wcześniejszą konkluzję, nadal nie znaleźliśmy uzasadnienia dla wysokiej ceny.

Skoda Octavia Family Plus -bok
Skoda
Skoda Octavia Family Plus -tył/bok
Skoda
Skoda Octavia Family Plus -tył/bok
Skoda
Skoda Octavia Family Plus -tylna lampa
Skoda
Skoda Octavia Family Plus -reflektor
Skoda
Skoda Octavia Family Plus -przód/bok
Skoda
Skoda Octavia Family Plus -przód
Skoda
Skoda Octavia Family Plus -zegary
Skoda
Skoda Octavia Family Plus -silnik
Skoda
Skoda Octavia Family Plus -deska rozdzielcza
Skoda
Skoda Octavia Family Plus -przednie fotele
Skoda
Skoda Octavia Family Plus -tylna kanapa
Skoda
Skoda Octavia Family Plus -bagażnik
Skoda
Skoda Octavia Family Plus -bagażnik
Skoda
Skoda Octavia Family Plus -przód/bok
Skoda
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA