REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Skoda Octavia 1,8 TSI 150 KM Family: Pogromczyni mitów

Jakub Tujaka

REKLAMA

REKLAMA

Powodów, dla których ludzie kupują Skody Octavie jest million. Najważniejsze z nich to cena, przestronność wnętrza i ekonomiczność jednostek napędowych. Testowany egzemplarz ma turbodoładowany benzynowy silnik i kosztuje prawie 80 tysięcy złotych. Czy ma szansę odebrać klientów konkurencji?

Zacznijmy od porównania cenników. Skody Octavii z najnowszą Hondą Civic i Fordem Focusem.

REKLAMA

REKLAMA

Widoczna na zdjęciach Skoda Octavia Family kosztuje 79 300 złotych, nowa Honda Civic z wolnossącym silnikiem o pojemności 1,8 benzyna o mocy 142 KM w wersji Comfort kosztuje 68 400 zł, a Ford Focus 1,6 EcoBoost 150 KM w wersji Trend kosztuje 74 450 zł.

Jak widać Octavia w porównywalnej wersji wyposażeniowej kosztuje ponad 11 tysięcy złotych więcej niż Honda i prawie 5 tys. zł więcej niż Ford Focus.

Zobacz też: Test Citroen DS4: Przekombinowany

REKLAMA

Mam problem ze wskazaniem cech Skody Octavii, które spowodują, że polski kierowca porzuci myśl o zakupie tańszego Forda, lub jeszcze tańszej Hondy. Jedyne, co przychodzi mi do głowy to pojemność bagażnika. W tej kategorii Ford wypada najsłabiej z wynikiem 353 litrów, Honda plasuje się w czołówce segmentu z wynikiem 477 litrów, a Skoda pomieści rekordowe 585 litrów bagażu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Być może w wyglądzie Skody Octavii jest coś, co przyciąga tłumy klientów do salonów dilerskich?

Kształty nadwozia zostały podyktowane względami praktycznymi. Octavia od lat wygląda podobnie. Kilka razy w historii modelu zmieniały się zderzaki i reflektory, ale bryła nadwozia pozostała ta sama. Jeśli postawimy obok siebie Octavię, Focusa i Hondę Civic, nie oprzemy się wrażeniu, że Skoda wygląda archaicznie przy kosmicznych kształtach Civica i nowoczesnym „Kinetycznym” designie Focusa.

Zobacz też: Test Volvo V60: skandynawski trendsetter

Przejdźmy do wnętrza naszych kompaktów. Tutaj znów zaskoczenie. Skoda nie oferuje nic, co tłumaczyłoby cenę wyższą o kilka lub kilkanaście tysięcy złotych. Materiały użyte do wykończenia wnętrza są dobrej jakości i wszystkie elementy zostały starannie spasowane. Podobnie u konkurencji.

Zajrzyjmy do Forda i Hondy. Tak jak w przypadku nadwozia, wnętrza obu tych aut wyglądają nowocześniej niż u Czeszki.

Wszystkie trzy auta są wystarczająco przestronne, aby wygodnie przewieźć czwórkę, a w razie konieczności nawet piątkę pasażerów. W każdym przypadku Fotele pierwszego rzędu są odpowiednio duże i wygodne.

Być może sprytni Niemcy zastosowali w Skodzie jakieś nowatorskie rozwiązania w układzie napędowym?

Jednostka napędowa to znany z innych modeli silnik z rodziny TSI o pojemności 1,8 lira, który generuje moc 150 KM. Trzeba przyznać, że subiektywne odczucia stawiają Octavię z tym silnikiem na pierwszym miejscu pod względem dynamiki jazdy. Skoda chętnie przyspiesza na każdym biegu i żwawo reaguje na naciśnięcie pedału gazu. Napęd to mocna strona Octavii, ale ekonomia jazdy już nie. Średnie zużycie paliwa Forda (według danych producenta) to około 7 litrów na 100 km. Skoda potrzebuje średnio ponad 8 litrów benzyny na przejechanie 100 km i jest to wynik podobny do tego jaki uzyskuje Honda.

Zobacz też: Test Volkswagen Jetta: kolejny ulubieniec Polaków?

Podsumowanie

Pokazanie wybranych cech Octavii na tle konkurentów z klasy uwypukliło słabe, jak i mocne strony modelu. Octavia już nieco trąca myszką, ale nie odstaje od konkurentów pod względem właściwości jezdnych, a przewyższa ich pojemnością bagażnika. Z jednej strony fakt, że nie odstaje od konkurencji jest to atut w przypadku jednego z najstarszych modeli w klasie. Z drugiej, biorąc pod uwagę wcześniejszą konkluzję, nadal nie znaleźliśmy uzasadnienia dla wysokiej ceny.

Skoda Octavia Family Plus -bok
Skoda
Skoda Octavia Family Plus -tył/bok
Skoda
Skoda Octavia Family Plus -tył/bok
Skoda
Skoda Octavia Family Plus -tylna lampa
Skoda
Skoda Octavia Family Plus -reflektor
Skoda
Skoda Octavia Family Plus -przód/bok
Skoda
Skoda Octavia Family Plus -przód
Skoda
Skoda Octavia Family Plus -zegary
Skoda
Skoda Octavia Family Plus -silnik
Skoda
Skoda Octavia Family Plus -deska rozdzielcza
Skoda
Skoda Octavia Family Plus -przednie fotele
Skoda
Skoda Octavia Family Plus -tylna kanapa
Skoda
Skoda Octavia Family Plus -bagażnik
Skoda
Skoda Octavia Family Plus -bagażnik
Skoda
Skoda Octavia Family Plus -przód/bok
Skoda
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA