REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Renault Espace: tak się robi vany

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakub Tujaka

REKLAMA

REKLAMA

Renault Espace to największe auto w ofercie producenta. Już od lat 80 poprzedniego stulecia producent udowadnia, że zna się na robieniu vanów. Do redakcyjnego testu trafił bogato wyposażony Renault Espace z mocnym dieslem pod maską i automatyczną skrzynią biegów.

W życiu każdego prawdziwego mężczyzny przychodzi taki moment, gdy myśli o założeniu rodziny. Takie przedsięwzięcie wymaga podjęcia radykalnych kroków takich jak odstawienie sportowych zabawek na rzecz czegoś bardziej praktycznego. Jeśli mowa o praktyczności, to w ofercie Renault znajdziemy kilka modeli zaadresowanych do rodzin z kilkorgiem dzieci. Największym i najdroższym z nich jest Renault Espace. 

REKLAMA

REKLAMA

Pierwsza generacja auta pojawiła się w 1984 roku i był to pierwszy osobowy van na rynku. Renault Espace to protoplasta wszystkich europejskich vanów. Pierwsza wersja auta nie została zaprojektowana przez Renault, a przez firmę Mantra Automobile. Model, który pojawił się na rynku 1984 roku odniósł sukces. Kolejne wersje pojawiały się w sprzedaży kolejno w 1991, 1997, a ostatnia w 2002 roku. Dopiero aktualna, czyli czwarta wersja była samodzielnie stworzona przez Renault. Od 1984 do dziś sprzedano ponad 1,2 miliona egzemplarzy Renault Espace. 

Redakcja mojafirma.infor.pl/moto wypożyczyła do testu Renault Espace w wersji Initiale z dwulitrowym turbodieslem dCi o pojemności 2 litrów o mocy 175 KM, który współpracował z automatyczną skrzynią biegów.

Zobacz również: Opinie kierowców o Renault Espace

Karoseria/nadwozie

Stylizacja Espace jest tak oryginalna, że nikt nie pomyli go z żadnym innym autem. Espace IV przypomina nieco połączenie Renault Vel Satis z przerośniętym Megane II. Projektanci zrezygnowali z miękkich linii, które znajdziemy w poprzedniku, na rzecz ostrych przetłoczeń. Miłym dla oka rozwiązaniem są pomalowane na czarno słupki, które tworzą spójną całość z olbrzymią szklaną powierzchnią. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Testowany egzemplarz był wyposażony w szklany dach o powierzchni 2,2 metra kwadratowego, który daje poczucie jeszcze większej przestrzeni i jeszcze bardziej uprzyjemnia podróż zarówno w słoneczny dzień, jak i nocą.

Auto jest dostępne w dwóch wariantach; krótszy z nich mierzy 4,66 metra a dłuższy 4,86 metra (Grand Espace), szerokość obu wynosi 1,86 metra a wysokość 1,73 metra.

Napęd/zawieszenie

Powszechnie stosowana w samochodach marki Renault i Nissan jednostka napędowa charakteryzuje się dość głośną pracą po odpaleniu, np. po całonocnym postoju, ale kiedy silnik jest już rozgrzany pracuje w miarę cicho. 

Dwulitrowy turbodiesel generuje moc 175 KM i 360 Nm maksymalnego momentu obrotowego, co pozwala sprawnie poruszać się po mieście, ponieważ przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje mu (według producenta) 11,1 sekundy. 

Poza miastem zdarza mu się złapać zadyszkę, ponieważ masa własna auta to prawie 1900 kg, a jeśli dodamy wagę pasażerów i bagażu to z łatwością przekroczymy 2,2 tony. Znacznie obciążony Espace traci wigor i wyprzedzanie nim nie jest już takie łatwe. Automatyczna skrzynia biegów zamontowana w aucie również nie sprzyja dynamicznej jeździe, ponieważ zdarza się, że potrzebuje chwili na wybór biegu. 

Zobacz również: Test Peugeot 308 SW: Liczy się przestrzeń

REKLAMA

Łagodnie traktowana jednostka napędowa potrafi być oszczędna. W czasie spokojnie pokonywanej trasy turbodiesel zużywa około 8 litrów oleju napędowego na 100 kilometrów, ale za to w mieście spalanie znacznie wzrasta nawet do 13 litrów na 100 km. Średnie spalanie wynosi około 10-11 litrów, co jest wynikiem przyzwoitym, jeśli weźmiemy pod uwagę gabaryty, moc i automatyczną skrzynię biegów. 

Zawieszenie największego Renault jest nastawione na komfort jazdy i charakterystyką przypomina zawieszenie luksusowej limuzyny. Auto dosłownie płynie po drogach bujając się czasem na bardziej dziurawych odcinkach. Układ kierowniczy pracuje bardzo lekko, co nie sprzyja precyzji prowadzenia, ale można się do tego przyzwyczaić.


Wnętrze/wyposażenie

Do opisu wnętrza Renault Espace wystarczą dwa słowa: przestrzeń i funkcjonalność.
Deska rozdzielcza jest pozbawiona przycisków, ale za to nie brakuje w niej schowków na rozmaite drobiazgi. Odważnym pomysłem było umieszczenie przycisków do sterowania klimatyzacją na drzwiach, ale to rozwiązanie sprawdza się znakomicie. Kierowca i pasażer mają pod ręką sterowanie klimą, elektrycznymi szybami i klamkę do otwierania dużych drzwi.

Centralnie umieszczona tablica wskaźników z nieco przestarzałym wyświetlaczem wygląda marnie przy kolorowym ekranie systemu nawigacji, której panel sterowania znajduje się pomiędzy fotelami pierwszego rzędu. 

Jeśli chodzi o same fotele pierwszego rzędu, to są one olbrzymie i bardzo wygodne. Mają szeroki zakres regulacji z możliwością zapamiętania ustawień fotela. Podobnie jak inne elementy wnętrza obszyto je ekologiczną skórą i wykończono kremowymi detalami. 

Testowany Espace był przeznaczony dla siedmiu osób (dwa skórzane fotele trzeciego rzędu wymagają dopłaty ponad 7 tys. zł) i trzeba przyznać, że każda z tych siedmiu osób nie powinna narzekać na ciasnotę. Drugi i trzeci rząd to pięć oddzielnych foteli, które można przesuwać, odsuwać i składać, a w razie konieczności również wyjąć. Wnętrze ma wiele możliwości konfiguracji w zależności od potrzeb. 

Niedogodnością dla wyższych osób mogą być zbyt nisko zamontowane fotele w drugim i trzecim rzędzie.

Zobacz również: Test Ford S-Max: minivan w sportowej okrasie

O bezpieczeństwo pasażerów w standardzie dbają poduszki kierowcy i pasażera, poduszki boczne przednie oraz kurtyny powietrzne dla dwóch rzędów siedzeń. Oprócz tego, każdy model posiada system antypoślizgowy ABS z systemem rozdziału siły hamowania EBD, system wspomagania nagłego hamowania BAS, układ kontroli trakcji ASR, system kontroli stabilności toru jazdy ESP z kontrolą podsterowności CSV. Za dodatkową opłatą można kupić jeszcze poduszki boczne w drugim rzędzie siedzeń.

Na długiej liście wyposażenia testowanego Renault znalazł się także system dvd, na który składają się: dwa monitory zamontowane w zagłówkach przednich foteli, dwa komplety słuchawek i pilot.

Zobacz również: Test Seat Altea XL: urodziwy i praktyczny

W zależności od konfiguracji wnętrza bagażnik ma pojemność od 456 litrów dla wariantu siedmioosobowego (trzy rzędy siedzeń), poprzez 780 litrów dla wariantu z dwoma rzędami siedzeń aż do ponad 3 tysięcy litrów przestrzeni bagażowej w wariancie dwuosobowym. Płaska podłoga i niski próg załadunkowy umożliwiają przekształcenie luksusowego vana w pojemnego busa.

Podsumowanie

Renault Grand Espace to prawdziwy rodzinny samochód. Ogromna przestrzeń przeszklona umożliwia podziwianie widoków w czasie wakacyjnych wypraw a komfortowe zawieszenie i nieźle radzący sobie silnik pozwoli wygodnie dotrzeć do każdego kurortu. Codzienne użytkowanie tak dużego auta może być uciążliwe, ponieważ znalezienie szerokiego miejsca na zatłoczonym parkingu i zaparkowanie może potrwać kilkakrotnie dłużej niż w przypadku mniejszego kombi. 

Klienci zainteresowani zakupem podstawowej wersji Espace muszą przygotować się na wydatek około 106 tysięcy złotych (cena promocyjna), najtańszy Grand Espace kosztuje od 112 tysięcy złotych. Testowany egzemplarz w wersji Initiale został wyceniony na niecałe 180 tysięcy złotych.

Dane techniczne

Długość: 4856 mm

Szerokość: 1860 mm

Wysokość: 1746 mm

Rozstaw osi: 2803 mm

Masa: 1870 kg

Pojemność bagażnika: 456 litrów

Pojemność bagażnika po złożeniu siedzeń: 3050 litrów

Skrzynia biegów: 6-biegowa, automatyczna

Napęd: przód

Typ silnika: turbodiesel common rail

Liczba cylindrów: 4

Pojemność silnika: 1995 ccm

Moc silnika: 175 KM/3750 obr/min

Maksymalny moment obrotowy: 360 Nm/1750 obr/min

Prędkość maksymalna: 198 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h: 11,1 sekundy

Zużycie paliwa: 9,3/6,1/7,2 (miasto/trasa/średnia) (według danych producenta)

Test zderzeniowy – wynik ogólny: 5 gwiazdek (EuroNCAP)

Manewrowanie Renault Grand Espace mogłaby ułatwić kamera cofania. Fot. Moto.wieszjak.pl
Renault Grand Espace ze względu na duże wymiary auta wymaga przyzwyczajenia. Fot. Moto.wieszjak.pl
Po wyjęciu pięciu siedzeń Renault Grand Espace staje się małym busem. Fot. Moto.wieszjak.pl
Wnętrze Renault Grand Espace można dowolnie konfigurować. Fot. Moto.wieszjak.pl
Renault Grand Espace oferuje siedem miejsc. Fot. Moto.wieszjak.pl
Tylne fotele Renault Grand Espace są prawie tak samo duże jak przednie. Fot. Moto.wieszjak.pl
Wyświetlacze w zagłówkach w Renault Grand Espace wymagają dopłaty. Fot. Moto.wieszjak.pl
W Renault Grand Espace znajdziemy także elektryczne sterowanie ustaiweniami foteli. Fot. Moto.wieszjak.pl
Fotele Renault Grand Espace są wygodne i mają szeroki zakres regulacji. Fot. Moto.wieszjak.pl
Panel obsługi systemu nawigacji Renault Grand Espace również umieszczono w łatwo dostępnym miejscu. Fot. Moto.wieszjak.pl
Renault Grand Espace z automatyczną skrzynią biegów pozwoli kierowcy odprężyć się w czasie jazdy. Fot. Moto.wieszjak.pl
W Renault Grand Espace ma rewelacyjnie umieszczony panel do obsługi klimatzacji. Znajduje się on na drzwiach. Fot. Moto.wieszjak.pl
Testowane Renault Grand Espace było wyposażone w system nawigacji satelitarnej. Fot. Moto.wieszjak.pl
Renault Grand Espace ma bardzo wiele przydatnych schowków na drobiazgi. Fot. Moto.wieszjak.pl
Wnętrze Renault Grand Espace jest bardzo przestronne. Fot. Moto.wieszjak.pl
Renault Grand Espace charakteryzuje się typowym dla Renault komfortowym zawieszeniem. Fot. Moto.wieszjak.pl
Renault Grand Espace z mocnym silnikiem diesla zapewnia odpowiedni zapas mocy. Fot. Moto.wieszjak.pl
Renault Grand Espace jest już na rynku od kilku lat, ale nadal wygląda świeżo i nowocześnie. Fot. Moto.wieszjak.pl
Renault Grand Espace może zabrać na pokład maksymalnie siedem osób. Fot. Moto.wieszjak.pl
Renault Grand Espace najlepiej sprawdzi się w długich trasach prowadzących do wypoczynkowych kurortów. Fot. Moto.wieszjak.pl
Renault Grand Espace zostało zaprojektowane z myślą o wakacyjnych wyjazdach. Fot. Moto.wieszjak.pl
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kupiłeś opony w internecie? Podatek PCC w 2025 może Cię zaskoczyć – zobacz, kiedy zapłacić i jak uniknąć kary

W 2025 roku fiskus sprawdza, kto powinien zapłacić podatek PCC za zakupy online. Jeśli kupiłeś opony przez internet: na OLX, Allegro lub Facebook Marketplace i możesz mieć obowiązek złożenia deklaracji PCC-3 i zapłacenia należnego podatku. Podatek od zakupu opon przez internet dotyczy także osób prywatnych. Zobacz, kiedy trzeba zapłacić PCC, ile wynosi kara za brak zgłoszenia oraz jak uniknąć konsekwencji.

Wakacyjny drink i… utracone prawo jazdy? Co grozi za alkohol na wodzie i ścieżkach

Prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu stanowi poważne zagrożenie – niezależnie od tego, czy poruszamy się po drogach, wodzie czy ścieżkach rowerowych. Przepisy są w tym względzie jasne, choć w niektórych sytuacjach mogą budzić wątpliwości. Warto wiedzieć, jakie konsekwencje grożą za nieodpowiedzialne zachowanie, w tym potencjalna utrata prawa jazdy.

KGP: 122 159 interwencji, 550 wypadków drogowych, 37 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 122 159 interwencji. Byli wzywani do 550 wypadków drogowych.

Punkty karne: ile możesz mieć, kiedy się kasują, jak odzyskać prawo jazdy?

Zastanawiasz się, ile punktów karnych możesz mieć i kiedy znikają z Twojego konta? Interesują Cię najnowsze przepisy na 2025 rok dotyczące kasowania punktów, kursów redukcyjnych i tego, jak nie stracić prawa jazdy ani nie przepłacić za OC w 2025 roku? Ten kompleksowy przewodnik rozwieje wszelkie wątpliwości. Dowiedz się, co oznaczają punkty karne, jak działają nowe limity dla doświadczonych i początkujących kierowców, a także jakie są konsekwencje przekroczenia dozwolonej liczby punktów.

REKLAMA

Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

REKLAMA

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

REKLAMA