REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Renault Espace: tak się robi vany

Jakub Tujaka

REKLAMA

REKLAMA

Renault Espace to największe auto w ofercie producenta. Już od lat 80 poprzedniego stulecia producent udowadnia, że zna się na robieniu vanów. Do redakcyjnego testu trafił bogato wyposażony Renault Espace z mocnym dieslem pod maską i automatyczną skrzynią biegów.

W życiu każdego prawdziwego mężczyzny przychodzi taki moment, gdy myśli o założeniu rodziny. Takie przedsięwzięcie wymaga podjęcia radykalnych kroków takich jak odstawienie sportowych zabawek na rzecz czegoś bardziej praktycznego. Jeśli mowa o praktyczności, to w ofercie Renault znajdziemy kilka modeli zaadresowanych do rodzin z kilkorgiem dzieci. Największym i najdroższym z nich jest Renault Espace. 

REKLAMA

REKLAMA

Pierwsza generacja auta pojawiła się w 1984 roku i był to pierwszy osobowy van na rynku. Renault Espace to protoplasta wszystkich europejskich vanów. Pierwsza wersja auta nie została zaprojektowana przez Renault, a przez firmę Mantra Automobile. Model, który pojawił się na rynku 1984 roku odniósł sukces. Kolejne wersje pojawiały się w sprzedaży kolejno w 1991, 1997, a ostatnia w 2002 roku. Dopiero aktualna, czyli czwarta wersja była samodzielnie stworzona przez Renault. Od 1984 do dziś sprzedano ponad 1,2 miliona egzemplarzy Renault Espace. 

Redakcja mojafirma.infor.pl/moto wypożyczyła do testu Renault Espace w wersji Initiale z dwulitrowym turbodieslem dCi o pojemności 2 litrów o mocy 175 KM, który współpracował z automatyczną skrzynią biegów.

Zobacz również: Opinie kierowców o Renault Espace

REKLAMA

Karoseria/nadwozie

Stylizacja Espace jest tak oryginalna, że nikt nie pomyli go z żadnym innym autem. Espace IV przypomina nieco połączenie Renault Vel Satis z przerośniętym Megane II. Projektanci zrezygnowali z miękkich linii, które znajdziemy w poprzedniku, na rzecz ostrych przetłoczeń. Miłym dla oka rozwiązaniem są pomalowane na czarno słupki, które tworzą spójną całość z olbrzymią szklaną powierzchnią. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Testowany egzemplarz był wyposażony w szklany dach o powierzchni 2,2 metra kwadratowego, który daje poczucie jeszcze większej przestrzeni i jeszcze bardziej uprzyjemnia podróż zarówno w słoneczny dzień, jak i nocą.

Auto jest dostępne w dwóch wariantach; krótszy z nich mierzy 4,66 metra a dłuższy 4,86 metra (Grand Espace), szerokość obu wynosi 1,86 metra a wysokość 1,73 metra.

Napęd/zawieszenie

Powszechnie stosowana w samochodach marki Renault i Nissan jednostka napędowa charakteryzuje się dość głośną pracą po odpaleniu, np. po całonocnym postoju, ale kiedy silnik jest już rozgrzany pracuje w miarę cicho. 

Dwulitrowy turbodiesel generuje moc 175 KM i 360 Nm maksymalnego momentu obrotowego, co pozwala sprawnie poruszać się po mieście, ponieważ przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje mu (według producenta) 11,1 sekundy. 

Poza miastem zdarza mu się złapać zadyszkę, ponieważ masa własna auta to prawie 1900 kg, a jeśli dodamy wagę pasażerów i bagażu to z łatwością przekroczymy 2,2 tony. Znacznie obciążony Espace traci wigor i wyprzedzanie nim nie jest już takie łatwe. Automatyczna skrzynia biegów zamontowana w aucie również nie sprzyja dynamicznej jeździe, ponieważ zdarza się, że potrzebuje chwili na wybór biegu. 

Zobacz również: Test Peugeot 308 SW: Liczy się przestrzeń

Łagodnie traktowana jednostka napędowa potrafi być oszczędna. W czasie spokojnie pokonywanej trasy turbodiesel zużywa około 8 litrów oleju napędowego na 100 kilometrów, ale za to w mieście spalanie znacznie wzrasta nawet do 13 litrów na 100 km. Średnie spalanie wynosi około 10-11 litrów, co jest wynikiem przyzwoitym, jeśli weźmiemy pod uwagę gabaryty, moc i automatyczną skrzynię biegów. 

Zawieszenie największego Renault jest nastawione na komfort jazdy i charakterystyką przypomina zawieszenie luksusowej limuzyny. Auto dosłownie płynie po drogach bujając się czasem na bardziej dziurawych odcinkach. Układ kierowniczy pracuje bardzo lekko, co nie sprzyja precyzji prowadzenia, ale można się do tego przyzwyczaić.


Wnętrze/wyposażenie

Do opisu wnętrza Renault Espace wystarczą dwa słowa: przestrzeń i funkcjonalność.
Deska rozdzielcza jest pozbawiona przycisków, ale za to nie brakuje w niej schowków na rozmaite drobiazgi. Odważnym pomysłem było umieszczenie przycisków do sterowania klimatyzacją na drzwiach, ale to rozwiązanie sprawdza się znakomicie. Kierowca i pasażer mają pod ręką sterowanie klimą, elektrycznymi szybami i klamkę do otwierania dużych drzwi.

Centralnie umieszczona tablica wskaźników z nieco przestarzałym wyświetlaczem wygląda marnie przy kolorowym ekranie systemu nawigacji, której panel sterowania znajduje się pomiędzy fotelami pierwszego rzędu. 

Jeśli chodzi o same fotele pierwszego rzędu, to są one olbrzymie i bardzo wygodne. Mają szeroki zakres regulacji z możliwością zapamiętania ustawień fotela. Podobnie jak inne elementy wnętrza obszyto je ekologiczną skórą i wykończono kremowymi detalami. 

Testowany Espace był przeznaczony dla siedmiu osób (dwa skórzane fotele trzeciego rzędu wymagają dopłaty ponad 7 tys. zł) i trzeba przyznać, że każda z tych siedmiu osób nie powinna narzekać na ciasnotę. Drugi i trzeci rząd to pięć oddzielnych foteli, które można przesuwać, odsuwać i składać, a w razie konieczności również wyjąć. Wnętrze ma wiele możliwości konfiguracji w zależności od potrzeb. 

Niedogodnością dla wyższych osób mogą być zbyt nisko zamontowane fotele w drugim i trzecim rzędzie.

Zobacz również: Test Ford S-Max: minivan w sportowej okrasie

O bezpieczeństwo pasażerów w standardzie dbają poduszki kierowcy i pasażera, poduszki boczne przednie oraz kurtyny powietrzne dla dwóch rzędów siedzeń. Oprócz tego, każdy model posiada system antypoślizgowy ABS z systemem rozdziału siły hamowania EBD, system wspomagania nagłego hamowania BAS, układ kontroli trakcji ASR, system kontroli stabilności toru jazdy ESP z kontrolą podsterowności CSV. Za dodatkową opłatą można kupić jeszcze poduszki boczne w drugim rzędzie siedzeń.

Na długiej liście wyposażenia testowanego Renault znalazł się także system dvd, na który składają się: dwa monitory zamontowane w zagłówkach przednich foteli, dwa komplety słuchawek i pilot.

Zobacz również: Test Seat Altea XL: urodziwy i praktyczny

W zależności od konfiguracji wnętrza bagażnik ma pojemność od 456 litrów dla wariantu siedmioosobowego (trzy rzędy siedzeń), poprzez 780 litrów dla wariantu z dwoma rzędami siedzeń aż do ponad 3 tysięcy litrów przestrzeni bagażowej w wariancie dwuosobowym. Płaska podłoga i niski próg załadunkowy umożliwiają przekształcenie luksusowego vana w pojemnego busa.

Podsumowanie

Renault Grand Espace to prawdziwy rodzinny samochód. Ogromna przestrzeń przeszklona umożliwia podziwianie widoków w czasie wakacyjnych wypraw a komfortowe zawieszenie i nieźle radzący sobie silnik pozwoli wygodnie dotrzeć do każdego kurortu. Codzienne użytkowanie tak dużego auta może być uciążliwe, ponieważ znalezienie szerokiego miejsca na zatłoczonym parkingu i zaparkowanie może potrwać kilkakrotnie dłużej niż w przypadku mniejszego kombi. 

Klienci zainteresowani zakupem podstawowej wersji Espace muszą przygotować się na wydatek około 106 tysięcy złotych (cena promocyjna), najtańszy Grand Espace kosztuje od 112 tysięcy złotych. Testowany egzemplarz w wersji Initiale został wyceniony na niecałe 180 tysięcy złotych.

Dane techniczne

Długość: 4856 mm

Szerokość: 1860 mm

Wysokość: 1746 mm

Rozstaw osi: 2803 mm

Masa: 1870 kg

Pojemność bagażnika: 456 litrów

Pojemność bagażnika po złożeniu siedzeń: 3050 litrów

Skrzynia biegów: 6-biegowa, automatyczna

Napęd: przód

Typ silnika: turbodiesel common rail

Liczba cylindrów: 4

Pojemność silnika: 1995 ccm

Moc silnika: 175 KM/3750 obr/min

Maksymalny moment obrotowy: 360 Nm/1750 obr/min

Prędkość maksymalna: 198 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h: 11,1 sekundy

Zużycie paliwa: 9,3/6,1/7,2 (miasto/trasa/średnia) (według danych producenta)

Test zderzeniowy – wynik ogólny: 5 gwiazdek (EuroNCAP)

Manewrowanie Renault Grand Espace mogłaby ułatwić kamera cofania. Fot. Moto.wieszjak.pl
Renault Grand Espace ze względu na duże wymiary auta wymaga przyzwyczajenia. Fot. Moto.wieszjak.pl
Po wyjęciu pięciu siedzeń Renault Grand Espace staje się małym busem. Fot. Moto.wieszjak.pl
Wnętrze Renault Grand Espace można dowolnie konfigurować. Fot. Moto.wieszjak.pl
Renault Grand Espace oferuje siedem miejsc. Fot. Moto.wieszjak.pl
Tylne fotele Renault Grand Espace są prawie tak samo duże jak przednie. Fot. Moto.wieszjak.pl
Wyświetlacze w zagłówkach w Renault Grand Espace wymagają dopłaty. Fot. Moto.wieszjak.pl
W Renault Grand Espace znajdziemy także elektryczne sterowanie ustaiweniami foteli. Fot. Moto.wieszjak.pl
Fotele Renault Grand Espace są wygodne i mają szeroki zakres regulacji. Fot. Moto.wieszjak.pl
Panel obsługi systemu nawigacji Renault Grand Espace również umieszczono w łatwo dostępnym miejscu. Fot. Moto.wieszjak.pl
Renault Grand Espace z automatyczną skrzynią biegów pozwoli kierowcy odprężyć się w czasie jazdy. Fot. Moto.wieszjak.pl
W Renault Grand Espace ma rewelacyjnie umieszczony panel do obsługi klimatzacji. Znajduje się on na drzwiach. Fot. Moto.wieszjak.pl
Testowane Renault Grand Espace było wyposażone w system nawigacji satelitarnej. Fot. Moto.wieszjak.pl
Renault Grand Espace ma bardzo wiele przydatnych schowków na drobiazgi. Fot. Moto.wieszjak.pl
Wnętrze Renault Grand Espace jest bardzo przestronne. Fot. Moto.wieszjak.pl
Renault Grand Espace charakteryzuje się typowym dla Renault komfortowym zawieszeniem. Fot. Moto.wieszjak.pl
Renault Grand Espace z mocnym silnikiem diesla zapewnia odpowiedni zapas mocy. Fot. Moto.wieszjak.pl
Renault Grand Espace jest już na rynku od kilku lat, ale nadal wygląda świeżo i nowocześnie. Fot. Moto.wieszjak.pl
Renault Grand Espace może zabrać na pokład maksymalnie siedem osób. Fot. Moto.wieszjak.pl
Renault Grand Espace najlepiej sprawdzi się w długich trasach prowadzących do wypoczynkowych kurortów. Fot. Moto.wieszjak.pl
Renault Grand Espace zostało zaprojektowane z myślą o wakacyjnych wyjazdach. Fot. Moto.wieszjak.pl
Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA