REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Znak B-43 wyraża ograniczenie prędkości. Ale trochę inne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
znak B-43, znak drogowy B-43, co oznacza znak B-43, znak B-43 definicja, znak B-43 rozporządzenie, znak B-43 ograniczenie prędkości, znak B-43 strefa ograniczonej prędkości
Znak B-43 wyraża ograniczenie prędkości. Ale trochę inne
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

Znak B-43 wygląda jak klasyczne ograniczenie prędkości. Klasycznym ograniczeniem jednak nie jest. Kwadratowe, białe tło zmienia wszystko. A właściwie to jedną kluczową rzecz. Nie wiesz, o czym mowa? Grozi ci zatem mandat do 5 tys. zł i utrata prawa jazdy.

rozwiń >

Co oznacza znak B-43?

Definicja znaku B-43 jest dość prosta. W ten sposób drogowcy wyznaczają bowiem strefę ograniczonej prędkości. To teren, a więc szereg dróg i skrzyżowań, na których dopuszczalna prędkość jazdy wynosi dokładnie tyle, ile wskazuje liczba zapisana na tablicy wyrażona w kilometrach na godzinę. Na tym jednak nie koniec. W przypadku znaku B-43 warto wiedzieć o jeszcze jednej rzeczy. W sytuacji, w której w strefie nie można przekraczać prędkości równej lub mniejszej od 30 km/h, urządzenia i rozwiązania wymuszające powolną jazdę, zamontowane w strefie mogą nie być oznakowane znakami ostrzegawczymi.

REKLAMA

Znak B-43: rozporządzenie i podstawa prawna

REKLAMA

Znak B-43 wcale nie jest ograniczeniem prędkości B-33, które drogowcy przypadkowo umieścili na białym, kwadratowym tle. Tak, nadal wyznacza limit prędkości na drodze, ale w przeciwieństwie do znaku B-33 oznacza strefę. W szczegóły nie ma sensu wchodzić. Te zostały wystarczająco omówione w poprzednim akapicie. W tym wskażę zatem podstawę prawną pozwalającą na stosowanie takiego oznaczenia. Bo znajduje się ono w oficjalnym wykazie. Jest stuprocentowym znakiem drogowym.

Definicję i opis znaku drogowego B-43 można znaleźć w par. 31 rozporządzenia ministrów infrastruktury oraz spraw wewnętrznych i administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych.

Czemu służy wyznaczanie strefy ograniczonej prędkości?

Strefę ograniczonej prędkości wyznacza się w mieście. To jednak dopiero pierwszy z warunków. Drugi dotyczy natężenia ruchu. Zarówno ruch pojazdów, jak i pieszych musi być w danym miejscu duży. Poza tym bywa, że strefa pojawia się w miejscu, w którym istnieje konieczność ograniczenia prędkości jazdy, ale występuje duża ilość skrzyżowań. To musiałoby oznaczać "las" znaków B-33, które są przecie odwoływane przez skrzyżowanie. W ich miejscu ustawia się znak B-43 przy każdym wjeździe do strefy. Tyle.

Z praktycznego punktu widzenia znak B-43 "strefa ograniczonej prędkości" pojawia się przede wszystkim w okolicy centrów miast, obiektów szkolnych i przedszkolnych, obiektów handlowych, budynków użyteczności publicznej czy na dużych osiedlach mieszkaniowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kogo dotyczy znak B-43?

REKLAMA

Rozporządzenie ministrów infrastruktury oraz spraw wewnętrznych i administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych mówi o tym, że do znaków muszą stosować się kierujący. Kto jest kierującym? W głos art. 2 pkt 20 ustawy Prawo o ruchu drogowym jest to "osoba, które kieruje pojazdem lub zespołem pojazdów, a także osoba, która prowadzi kolumnę pieszych, jedzie wierzchem albo pędzi zwierzęta pojedynczo lub w stadzie".

W związku z tym warto wyjaśnić jeszcze jedną definicję. Czym jest pojazd? To według art. 2 pkt 31 ustawy Prawo o ruchu drogowym "środek transportu przeznaczony do poruszania się po drodze oraz maszynę lub urządzenie do tego przystosowane, z wyjątkiem urządzenia wspomagającego ruch". A taka podstawa prawna oznacza, że ograniczenie prędkości określone na znaku B-43 obowiązuje:

  • osobę jadącą wierzchem,
  • rowerzystę,
  • osobą jadącą hulajnogą elektryczną lub UTO,
  • kierującego motocyklem i motorowerem,
  • kierującego pojazdem o DMC do 3,5 t,
  • kierującego pojazdem o DMC powyżej 3,5 t,
  • kierującego autobusem.

Co odwołuje znak B-43?

Znak B-43 należy do rodziny znaków zakazu. Czy to oznacza, że odwołuje go skrzyżowanie lub np. oznaczenie B-42 "koniec zakazów"? No właśnie nie. Strefę ograniczonej prędkości można "wygasić" tylko w jeden sposób. I sposobem tym jest ustawienie przez drogowców znaku B-44 "koniec strefy ograniczonej prędkości". Dopóki kierujący nie minie tego oznaczenia, musi się stosować do ograniczenia wyrażonego tablicą B-43. Nie ma znaczenie czy minie po drodze skrzyżowanie lub czy np. nie skręci w drogę poprzeczną. Cały czas znajduje się w strefie.

Czy znak B-43 odwołuje znak B-33?

Wyobraźmy sobie taką sytuację. Kierujący jedzie i widzi przed maską znak B-33 ograniczający prędkość do 40 km/h. Przed minięciem skrzyżowania dostrzega jednak tablicę B-43, która wskazuje na ograniczenie prędkości wynoszące 20 km/h. Do którego z tych znaków należy się stosować? Hierarchia w tym przypadku jest prosta. Znak B-43 – jako że został ustawiony dalej – ma charakter nadrzędny. I do prędkości wskazywanej na nim należy się stosować. A więc tak, znak B-43 odwołuje znak B-33. I robi to bezapelacyjnie. Kierowcy powinni o tym wiedzieć.

Jaki jest mandat za niestosowanie się do znaku B-43?

Nie ma mandatu za niestosowanie się do znaku B-43. Taryfikator mandatów nie przewiduje takiej sankcji. To dobra informacja? No właśnie nie do końca. Bo kierowca, który nie zastosuje się do oznaczenia B-43 de facto przekroczy dozwoloną prędkość. To z kolei oznacza, że właśnie za zbyt szybką jazdę otrzyma karę. Ile będzie ona wynosiła? Dużo zależy od skali wykroczenia. W przypadku przekroczenia dopuszczalnej prędkości:

  • do 10 km/h – mandat 50 zł i 1 punkt karny,
  • o 11–15 km/h – mandat 100 zł i 2 punkty karne,
  • o 16–20 km/h – mandat 200 zł i 3 punkty karne,
  • o 21–25 km/h – mandat 300 zł i 5 punktów karnych,
  • o 26–30 km/h – mandat 400 zł i 7 punktów karnych,
  • o 31–40 km/h – mandat 800 zł (recydywa 1600 zł) i 9 punktów karnych,
  • o 41–50 km/h – mandat 1000 zł (recydywa 2000 zł) i 11 punktów karnych,
  • o 51–60 km/h – mandat 1500 zł (recydywa 3000 zł) i 13 punktów karnych,
  • o 61–70 km/h – mandat 2000 zł (recydywa 4000 zł) i 14 punktów karnych,
  • o 71 km/h i więcej – mandat 2500 zł (recydywa 5000 zł) i 15 punktów karnych.

Czy za znakiem B-43 można stracić prawo jazdy za prędkość?

Można! Należy zawsze o tym pamiętać. Charakter strefy ograniczonej prędkości sprawia, że te są wyznaczane głównie w miastach. A to oznacza działanie art. 135 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy Prawo o ruchu drogowym. Zapis ten mówi wyraźnie, że "policjant zatrzyma wydane w kraju prawo jazdy za pokwitowaniem w przypadku ujawnienia czynu polegającego na kierowaniu pojazdem z prędkością przekraczającą dopuszczalną o więcej niż 50 km/h na obszarze zabudowanym". Zakaz prowadzenia pojazdów w takim przypadku obowiązuje przez 3 miesiące i sankcja jest obligatoryjna. Zostanie oczywiście również uzupełniona mandatem naliczonym według widełek z poprzedniego akapitu.

Ważne

Załóżmy, że znak B-43 pokazuje ograniczenie prędkości do 20 km/h. Jazda z prędkością 71 km/h będzie się już zatem kwalifikować pod powyższy zapis.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA