REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Znak B-43 wyraża ograniczenie prędkości. Ale trochę inne

znak B-43, znak drogowy B-43, co oznacza znak B-43, znak B-43 definicja, znak B-43 rozporządzenie, znak B-43 ograniczenie prędkości, znak B-43 strefa ograniczonej prędkości
Znak B-43 wyraża ograniczenie prędkości. Ale trochę inne
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

Znak B-43 wygląda jak klasyczne ograniczenie prędkości. Klasycznym ograniczeniem jednak nie jest. Kwadratowe, białe tło zmienia wszystko. A właściwie to jedną kluczową rzecz. Nie wiesz, o czym mowa? Grozi ci zatem mandat do 5 tys. zł i utrata prawa jazdy.
rozwiń >

Co oznacza znak B-43?

Definicja znaku B-43 jest dość prosta. W ten sposób drogowcy wyznaczają bowiem strefę ograniczonej prędkości. To teren, a więc szereg dróg i skrzyżowań, na których dopuszczalna prędkość jazdy wynosi dokładnie tyle, ile wskazuje liczba zapisana na tablicy wyrażona w kilometrach na godzinę. Na tym jednak nie koniec. W przypadku znaku B-43 warto wiedzieć o jeszcze jednej rzeczy. W sytuacji, w której w strefie nie można przekraczać prędkości równej lub mniejszej od 30 km/h, urządzenia i rozwiązania wymuszające powolną jazdę, zamontowane w strefie mogą nie być oznakowane znakami ostrzegawczymi.

REKLAMA

Znak B-43: rozporządzenie i podstawa prawna

REKLAMA

Znak B-43 wcale nie jest ograniczeniem prędkości B-33, które drogowcy przypadkowo umieścili na białym, kwadratowym tle. Tak, nadal wyznacza limit prędkości na drodze, ale w przeciwieństwie do znaku B-33 oznacza strefę. W szczegóły nie ma sensu wchodzić. Te zostały wystarczająco omówione w poprzednim akapicie. W tym wskażę zatem podstawę prawną pozwalającą na stosowanie takiego oznaczenia. Bo znajduje się ono w oficjalnym wykazie. Jest stuprocentowym znakiem drogowym.

Definicję i opis znaku drogowego B-43 można znaleźć w par. 31 rozporządzenia ministrów infrastruktury oraz spraw wewnętrznych i administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych.

Czemu służy wyznaczanie strefy ograniczonej prędkości?

Strefę ograniczonej prędkości wyznacza się w mieście. To jednak dopiero pierwszy z warunków. Drugi dotyczy natężenia ruchu. Zarówno ruch pojazdów, jak i pieszych musi być w danym miejscu duży. Poza tym bywa, że strefa pojawia się w miejscu, w którym istnieje konieczność ograniczenia prędkości jazdy, ale występuje duża ilość skrzyżowań. To musiałoby oznaczać "las" znaków B-33, które są przecie odwoływane przez skrzyżowanie. W ich miejscu ustawia się znak B-43 przy każdym wjeździe do strefy. Tyle.

Z praktycznego punktu widzenia znak B-43 "strefa ograniczonej prędkości" pojawia się przede wszystkim w okolicy centrów miast, obiektów szkolnych i przedszkolnych, obiektów handlowych, budynków użyteczności publicznej czy na dużych osiedlach mieszkaniowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kogo dotyczy znak B-43?

REKLAMA

Rozporządzenie ministrów infrastruktury oraz spraw wewnętrznych i administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych mówi o tym, że do znaków muszą stosować się kierujący. Kto jest kierującym? W głos art. 2 pkt 20 ustawy Prawo o ruchu drogowym jest to "osoba, które kieruje pojazdem lub zespołem pojazdów, a także osoba, która prowadzi kolumnę pieszych, jedzie wierzchem albo pędzi zwierzęta pojedynczo lub w stadzie".

W związku z tym warto wyjaśnić jeszcze jedną definicję. Czym jest pojazd? To według art. 2 pkt 31 ustawy Prawo o ruchu drogowym "środek transportu przeznaczony do poruszania się po drodze oraz maszynę lub urządzenie do tego przystosowane, z wyjątkiem urządzenia wspomagającego ruch". A taka podstawa prawna oznacza, że ograniczenie prędkości określone na znaku B-43 obowiązuje:

  • osobę jadącą wierzchem,
  • rowerzystę,
  • osobą jadącą hulajnogą elektryczną lub UTO,
  • kierującego motocyklem i motorowerem,
  • kierującego pojazdem o DMC do 3,5 t,
  • kierującego pojazdem o DMC powyżej 3,5 t,
  • kierującego autobusem.

Co odwołuje znak B-43?

Znak B-43 należy do rodziny znaków zakazu. Czy to oznacza, że odwołuje go skrzyżowanie lub np. oznaczenie B-42 "koniec zakazów"? No właśnie nie. Strefę ograniczonej prędkości można "wygasić" tylko w jeden sposób. I sposobem tym jest ustawienie przez drogowców znaku B-44 "koniec strefy ograniczonej prędkości". Dopóki kierujący nie minie tego oznaczenia, musi się stosować do ograniczenia wyrażonego tablicą B-43. Nie ma znaczenie czy minie po drodze skrzyżowanie lub czy np. nie skręci w drogę poprzeczną. Cały czas znajduje się w strefie.

Czy znak B-43 odwołuje znak B-33?

Wyobraźmy sobie taką sytuację. Kierujący jedzie i widzi przed maską znak B-33 ograniczający prędkość do 40 km/h. Przed minięciem skrzyżowania dostrzega jednak tablicę B-43, która wskazuje na ograniczenie prędkości wynoszące 20 km/h. Do którego z tych znaków należy się stosować? Hierarchia w tym przypadku jest prosta. Znak B-43 – jako że został ustawiony dalej – ma charakter nadrzędny. I do prędkości wskazywanej na nim należy się stosować. A więc tak, znak B-43 odwołuje znak B-33. I robi to bezapelacyjnie. Kierowcy powinni o tym wiedzieć.

Jaki jest mandat za niestosowanie się do znaku B-43?

Nie ma mandatu za niestosowanie się do znaku B-43. Taryfikator mandatów nie przewiduje takiej sankcji. To dobra informacja? No właśnie nie do końca. Bo kierowca, który nie zastosuje się do oznaczenia B-43 de facto przekroczy dozwoloną prędkość. To z kolei oznacza, że właśnie za zbyt szybką jazdę otrzyma karę. Ile będzie ona wynosiła? Dużo zależy od skali wykroczenia. W przypadku przekroczenia dopuszczalnej prędkości:

  • do 10 km/h – mandat 50 zł i 1 punkt karny,
  • o 11–15 km/h – mandat 100 zł i 2 punkty karne,
  • o 16–20 km/h – mandat 200 zł i 3 punkty karne,
  • o 21–25 km/h – mandat 300 zł i 5 punktów karnych,
  • o 26–30 km/h – mandat 400 zł i 7 punktów karnych,
  • o 31–40 km/h – mandat 800 zł (recydywa 1600 zł) i 9 punktów karnych,
  • o 41–50 km/h – mandat 1000 zł (recydywa 2000 zł) i 11 punktów karnych,
  • o 51–60 km/h – mandat 1500 zł (recydywa 3000 zł) i 13 punktów karnych,
  • o 61–70 km/h – mandat 2000 zł (recydywa 4000 zł) i 14 punktów karnych,
  • o 71 km/h i więcej – mandat 2500 zł (recydywa 5000 zł) i 15 punktów karnych.

Czy za znakiem B-43 można stracić prawo jazdy za prędkość?

Można! Należy zawsze o tym pamiętać. Charakter strefy ograniczonej prędkości sprawia, że te są wyznaczane głównie w miastach. A to oznacza działanie art. 135 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy Prawo o ruchu drogowym. Zapis ten mówi wyraźnie, że "policjant zatrzyma wydane w kraju prawo jazdy za pokwitowaniem w przypadku ujawnienia czynu polegającego na kierowaniu pojazdem z prędkością przekraczającą dopuszczalną o więcej niż 50 km/h na obszarze zabudowanym". Zakaz prowadzenia pojazdów w takim przypadku obowiązuje przez 3 miesiące i sankcja jest obligatoryjna. Zostanie oczywiście również uzupełniona mandatem naliczonym według widełek z poprzedniego akapitu.

Ważne

Załóżmy, że znak B-43 pokazuje ograniczenie prędkości do 20 km/h. Jazda z prędkością 71 km/h będzie się już zatem kwalifikować pod powyższy zapis.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

REKLAMA

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

REKLAMA

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

REKLAMA