REKLAMA

Kategorie

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
znak B-43, znak drogowy B-43, co oznacza znak B-43, znak B-43 definicja, znak B-43 rozporządzenie, znak B-43 ograniczenie prędkości, znak B-43 strefa ograniczonej prędkości
Znak B-43 wyraża ograniczenie prędkości. Ale trochę inne
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

Znak B-43 wygląda jak klasyczne ograniczenie prędkości. Klasycznym ograniczeniem jednak nie jest. Kwadratowe, białe tło zmienia wszystko. A właściwie to jedną kluczową rzecz. Nie wiesz, o czym mowa? Grozi ci zatem mandat do 5 tys. zł i utrata prawa jazdy.

rozwiń >

Co oznacza znak B-43?

Definicja znaku B-43 jest dość prosta. W ten sposób drogowcy wyznaczają bowiem strefę ograniczonej prędkości. To teren, a więc szereg dróg i skrzyżowań, na których dopuszczalna prędkość jazdy wynosi dokładnie tyle, ile wskazuje liczba zapisana na tablicy wyrażona w kilometrach na godzinę. Na tym jednak nie koniec. W przypadku znaku B-43 warto wiedzieć o jeszcze jednej rzeczy. W sytuacji, w której w strefie nie można przekraczać prędkości równej lub mniejszej od 30 km/h, urządzenia i rozwiązania wymuszające powolną jazdę, zamontowane w strefie mogą nie być oznakowane znakami ostrzegawczymi.

REKLAMA

REKLAMA

Znak B-43: rozporządzenie i podstawa prawna

Znak B-43 wcale nie jest ograniczeniem prędkości B-33, które drogowcy przypadkowo umieścili na białym, kwadratowym tle. Tak, nadal wyznacza limit prędkości na drodze, ale w przeciwieństwie do znaku B-33 oznacza strefę. W szczegóły nie ma sensu wchodzić. Te zostały wystarczająco omówione w poprzednim akapicie. W tym wskażę zatem podstawę prawną pozwalającą na stosowanie takiego oznaczenia. Bo znajduje się ono w oficjalnym wykazie. Jest stuprocentowym znakiem drogowym.

Definicję i opis znaku drogowego B-43 można znaleźć w par. 31 rozporządzenia ministrów infrastruktury oraz spraw wewnętrznych i administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych.

Czemu służy wyznaczanie strefy ograniczonej prędkości?

Strefę ograniczonej prędkości wyznacza się w mieście. To jednak dopiero pierwszy z warunków. Drugi dotyczy natężenia ruchu. Zarówno ruch pojazdów, jak i pieszych musi być w danym miejscu duży. Poza tym bywa, że strefa pojawia się w miejscu, w którym istnieje konieczność ograniczenia prędkości jazdy, ale występuje duża ilość skrzyżowań. To musiałoby oznaczać "las" znaków B-33, które są przecie odwoływane przez skrzyżowanie. W ich miejscu ustawia się znak B-43 przy każdym wjeździe do strefy. Tyle.

REKLAMA

Z praktycznego punktu widzenia znak B-43 "strefa ograniczonej prędkości" pojawia się przede wszystkim w okolicy centrów miast, obiektów szkolnych i przedszkolnych, obiektów handlowych, budynków użyteczności publicznej czy na dużych osiedlach mieszkaniowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kogo dotyczy znak B-43?

Rozporządzenie ministrów infrastruktury oraz spraw wewnętrznych i administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych mówi o tym, że do znaków muszą stosować się kierujący. Kto jest kierującym? W głos art. 2 pkt 20 ustawy Prawo o ruchu drogowym jest to "osoba, które kieruje pojazdem lub zespołem pojazdów, a także osoba, która prowadzi kolumnę pieszych, jedzie wierzchem albo pędzi zwierzęta pojedynczo lub w stadzie".

W związku z tym warto wyjaśnić jeszcze jedną definicję. Czym jest pojazd? To według art. 2 pkt 31 ustawy Prawo o ruchu drogowym "środek transportu przeznaczony do poruszania się po drodze oraz maszynę lub urządzenie do tego przystosowane, z wyjątkiem urządzenia wspomagającego ruch". A taka podstawa prawna oznacza, że ograniczenie prędkości określone na znaku B-43 obowiązuje:

  • osobę jadącą wierzchem,
  • rowerzystę,
  • osobą jadącą hulajnogą elektryczną lub UTO,
  • kierującego motocyklem i motorowerem,
  • kierującego pojazdem o DMC do 3,5 t,
  • kierującego pojazdem o DMC powyżej 3,5 t,
  • kierującego autobusem.

Co odwołuje znak B-43?

Znak B-43 należy do rodziny znaków zakazu. Czy to oznacza, że odwołuje go skrzyżowanie lub np. oznaczenie B-42 "koniec zakazów"? No właśnie nie. Strefę ograniczonej prędkości można "wygasić" tylko w jeden sposób. I sposobem tym jest ustawienie przez drogowców znaku B-44 "koniec strefy ograniczonej prędkości". Dopóki kierujący nie minie tego oznaczenia, musi się stosować do ograniczenia wyrażonego tablicą B-43. Nie ma znaczenie czy minie po drodze skrzyżowanie lub czy np. nie skręci w drogę poprzeczną. Cały czas znajduje się w strefie.

Czy znak B-43 odwołuje znak B-33?

Wyobraźmy sobie taką sytuację. Kierujący jedzie i widzi przed maską znak B-33 ograniczający prędkość do 40 km/h. Przed minięciem skrzyżowania dostrzega jednak tablicę B-43, która wskazuje na ograniczenie prędkości wynoszące 20 km/h. Do którego z tych znaków należy się stosować? Hierarchia w tym przypadku jest prosta. Znak B-43 – jako że został ustawiony dalej – ma charakter nadrzędny. I do prędkości wskazywanej na nim należy się stosować. A więc tak, znak B-43 odwołuje znak B-33. I robi to bezapelacyjnie. Kierowcy powinni o tym wiedzieć.

Jaki jest mandat za niestosowanie się do znaku B-43?

Nie ma mandatu za niestosowanie się do znaku B-43. Taryfikator mandatów nie przewiduje takiej sankcji. To dobra informacja? No właśnie nie do końca. Bo kierowca, który nie zastosuje się do oznaczenia B-43 de facto przekroczy dozwoloną prędkość. To z kolei oznacza, że właśnie za zbyt szybką jazdę otrzyma karę. Ile będzie ona wynosiła? Dużo zależy od skali wykroczenia. W przypadku przekroczenia dopuszczalnej prędkości:

  • do 10 km/h – mandat 50 zł i 1 punkt karny,
  • o 11–15 km/h – mandat 100 zł i 2 punkty karne,
  • o 16–20 km/h – mandat 200 zł i 3 punkty karne,
  • o 21–25 km/h – mandat 300 zł i 5 punktów karnych,
  • o 26–30 km/h – mandat 400 zł i 7 punktów karnych,
  • o 31–40 km/h – mandat 800 zł (recydywa 1600 zł) i 9 punktów karnych,
  • o 41–50 km/h – mandat 1000 zł (recydywa 2000 zł) i 11 punktów karnych,
  • o 51–60 km/h – mandat 1500 zł (recydywa 3000 zł) i 13 punktów karnych,
  • o 61–70 km/h – mandat 2000 zł (recydywa 4000 zł) i 14 punktów karnych,
  • o 71 km/h i więcej – mandat 2500 zł (recydywa 5000 zł) i 15 punktów karnych.

Czy za znakiem B-43 można stracić prawo jazdy za prędkość?

Można! Należy zawsze o tym pamiętać. Charakter strefy ograniczonej prędkości sprawia, że te są wyznaczane głównie w miastach. A to oznacza działanie art. 135 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy Prawo o ruchu drogowym. Zapis ten mówi wyraźnie, że "policjant zatrzyma wydane w kraju prawo jazdy za pokwitowaniem w przypadku ujawnienia czynu polegającego na kierowaniu pojazdem z prędkością przekraczającą dopuszczalną o więcej niż 50 km/h na obszarze zabudowanym". Zakaz prowadzenia pojazdów w takim przypadku obowiązuje przez 3 miesiące i sankcja jest obligatoryjna. Zostanie oczywiście również uzupełniona mandatem naliczonym według widełek z poprzedniego akapitu.

Ważne

Załóżmy, że znak B-43 pokazuje ograniczenie prędkości do 20 km/h. Jazda z prędkością 71 km/h będzie się już zatem kwalifikować pod powyższy zapis.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

REKLAMA

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

REKLAMA

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA