REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szkoda parkingowa - na czym polega problem?

Subskrybuj nas na Youtube
Szkoda parkingowa - na czym polega problem?
Szkoda parkingowa - na czym polega problem?
LeasePlan Fleet Management

REKLAMA

REKLAMA

Rzecznik Finansowy opublikował niedawno raport na temat tzw. szkód parkingowych. Przed jakimi zachowaniami ubezpieczycieli ostrzega Rzecznik?

Szkoda parkingowa - ubezpieczyciele szukają luk!

Wiele wskazuje na to, że Rzecznik Finansowy zostanie już niebawem zlikwidowany, a jego kompetencje przejmie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Mimo tego wspomniany rzecznik nadal aktywnie działa na rzecz zwykłych obywateli. Niedawno na jego stronie internetowej został opublikowany ciekawy raport dotyczący między innymi szkód i regresów parkingowych. 

REKLAMA

W tej analizie Rzecznik Finansowy zwraca uwagę na niektóre, dość kontrowersyjne praktyki zakładów ubezpieczeniowych. Eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl wyjaśniają, o co dokładnie chodzi w tym raporcie i tłumaczą, jak kierowca powinien się zachować po stłuczce na parkingu, żeby uniknąć posądzenia o ucieczkę z miejsca kolizji. 

Szkoda parkingowa, sprawca uciekł, czyli... regres ubezpieczeniowy

REKLAMA

Niedawna analiza Rzecznika Finansowego dotyczy między innymi roszczeń regresowych związanych ze zbiegnięciem sprawcy kolizji. Wiele wskazuje bowiem na to, że ubezpieczyciele próbują nadużywać takich regresów. Ich podstawą prawną jest artykuł 43 punkt 4 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz.U. 2003 nr 124 poz. 1152).

Ten przepis wskazuje, że zakład ubezpieczeń sprawcy może domagać się zwrotu całości wypłaconego odszkodowania i odsetek w sytuacji, gdy kierowca (klient) zbiegł z miejsca zdarzenia. Inne punkty analizowanego artykułu 43 wskazują, że ubezpieczyciel ma prawo formułować identyczne roszczenie regresowe, jeśli kierowca: 

  • wyrządził szkodę umyślnie,
  • znajdował się w stanie po spożyciu alkoholu (0,2 - 0,5 promila) lub w stanie nietrzeźwości (ponad 0,5 promila), 
  • był odurzony narkotykami albo podobnymi substancjami,
  • wszedł w posiadanie pojazdu na skutek przestępstwa,
  • nie posiadał wymaganych uprawnień do kierowania pojazdem.

Szkoda parkingowa: nadużycie prawa do regresu?

REKLAMA

Analiza przeprowadzona przez Rzecznika Finansowego sugeruje niestety, że część krajowych ubezpieczycieli nadużywa uprawnień, które daje im artykuł 43 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych. Chodzi przede wszystkim o możliwość sformułowania roszczeń regresowych w razie zbiegnięcia kierowcy z miejsca kolizji. Sytuacja jest szczególnie problematyczna w przypadku szkód zdarzających się na parkingu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kierowcy, od których zakład ubezpieczeń domaga się zwrotu wypłaconej sumy, często twierdzą bowiem, że nie zauważyli sytuacji skutkującej np. otarciem drzwi innego auta. Problem pogłębia fakt, że w prawie cywilnym nie znajdziemy definicji zbiegnięcia z miejsca zdarzenia drogowego” - mówi Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl. 

Szkoda parkingowa: ciężar dowodu wciąż po stronie ubezpieczyciela

W swoim raporcie na temat roszczeń regresowych Rzecznik Finansowy przypomina, że to do ubezpieczyciela należy obowiązek wykazania niewłaściwego zachowania kierowcy (np. zbiegnięcia z miejsca kolizji). Potwierdzenie stanowi między innymi wyrok Sądu Najwyższego z dnia 27 marca 2001 roku o sygnaturze akt IV KKN 175/00.

W ramach swojej argumentacji zakład ubezpieczeń może przedstawić na przykład nagranie z monitoringu pobliskiego supermarketu, na którym widać, że sprawca stłuczki wysiada z auta, ogląda szkodę i następnie odjeżdża bez pozostawienia np. kontaktu do siebie za wycieraczką uszkodzonego auta.

Dowodem może być także opinia rzeczoznawcy, który stwierdzi, że przy takiej skali uszkodzeń (np. wgniecionych drzwiach) sprawca nie mógł nie zauważyć kolizji i musiał mieć świadomość zbiegnięcia z miejsca zdarzenia” - dodaje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Zarysowanie auta na parkingu i odjechanie. Pomóc może... zdjęcie!

Przeniesienie ciężaru dowodu na ubezpieczyciela nie oznacza jednak, że osoba, względem której skierowano roszczenie regresowe, nie może przedstawić swoich argumentów. Przykładem jest chociażby zdjęcie kartki z danymi kontaktowymi, która została umieszczona za wycieraczką uszkodzonego samochodu lub nagranie z monitoringu świadczące na korzyść sprawcy.

Wspomniana kartka powinna być dobrze zabezpieczona, gdyż jak mówi wyrok Sądu Okręgowego w Sieradzu z dnia 25 lipca 2018 roku (sygn. akt I Ca 273/18): „Nie można bowiem uważać, iż pozostawienie luzem kartki na samochodzie, bez żadnego zabezpieczenia od zjawisk atmosferycznych takich jak wiatr, czy deszcz i w dodatku w sposób dostępny dla każdego, uzasadnia twierdzenie o zachowaniu należytej staranności w tym temacie”.

Rzecznik Finansowy podpowiada, że innym sposobem na uniknięcie ewentualnych roszczeń regresowych ubezpieczyciela może być po prostu poczekanie na właściciela uszkodzonego auta albo próba jego odnalezienia np. przy pomocy radiowęzła w pobliskim centrum handlowym. Jeden z pracowników takiego centrum może później poświadczyć, że sprawca stłuczki próbował odnaleźć poszkodowanego.

Zgłoszenie szkody parkingowej na policję?

W praktyce najbardziej bezpiecznym dla kierowcy rozwiązaniem jest po prostu wezwanie patrolu policji na miejsce niewielkiej kolizji, jeśli właściciel uszkodzonego auta się nie pojawia. Na interwencję funkcjonariuszy trzeba będzie prawdopodobnie chwilę poczekać.

W zamian sprawca stłuczki będzie mógł jednak powołać się na dokumenty sporządzone przez policjantów, które są niezbitym dowodem również z perspektywy ubezpieczyciela” - podsumowuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl. 

Źródło: porównywarka ubezpieczeń Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

REKLAMA

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA