REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szkoda parkingowa - na czym polega problem?

Szkoda parkingowa - na czym polega problem?
Szkoda parkingowa - na czym polega problem?
LeasePlan Fleet Management

REKLAMA

REKLAMA

Rzecznik Finansowy opublikował niedawno raport na temat tzw. szkód parkingowych. Przed jakimi zachowaniami ubezpieczycieli ostrzega Rzecznik?

Szkoda parkingowa - ubezpieczyciele szukają luk!

Wiele wskazuje na to, że Rzecznik Finansowy zostanie już niebawem zlikwidowany, a jego kompetencje przejmie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Mimo tego wspomniany rzecznik nadal aktywnie działa na rzecz zwykłych obywateli. Niedawno na jego stronie internetowej został opublikowany ciekawy raport dotyczący między innymi szkód i regresów parkingowych. 

REKLAMA

W tej analizie Rzecznik Finansowy zwraca uwagę na niektóre, dość kontrowersyjne praktyki zakładów ubezpieczeniowych. Eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl wyjaśniają, o co dokładnie chodzi w tym raporcie i tłumaczą, jak kierowca powinien się zachować po stłuczce na parkingu, żeby uniknąć posądzenia o ucieczkę z miejsca kolizji. 

Szkoda parkingowa, sprawca uciekł, czyli... regres ubezpieczeniowy

REKLAMA

Niedawna analiza Rzecznika Finansowego dotyczy między innymi roszczeń regresowych związanych ze zbiegnięciem sprawcy kolizji. Wiele wskazuje bowiem na to, że ubezpieczyciele próbują nadużywać takich regresów. Ich podstawą prawną jest artykuł 43 punkt 4 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz.U. 2003 nr 124 poz. 1152).

Ten przepis wskazuje, że zakład ubezpieczeń sprawcy może domagać się zwrotu całości wypłaconego odszkodowania i odsetek w sytuacji, gdy kierowca (klient) zbiegł z miejsca zdarzenia. Inne punkty analizowanego artykułu 43 wskazują, że ubezpieczyciel ma prawo formułować identyczne roszczenie regresowe, jeśli kierowca: 

  • wyrządził szkodę umyślnie,
  • znajdował się w stanie po spożyciu alkoholu (0,2 - 0,5 promila) lub w stanie nietrzeźwości (ponad 0,5 promila), 
  • był odurzony narkotykami albo podobnymi substancjami,
  • wszedł w posiadanie pojazdu na skutek przestępstwa,
  • nie posiadał wymaganych uprawnień do kierowania pojazdem.

Szkoda parkingowa: nadużycie prawa do regresu?

REKLAMA

Analiza przeprowadzona przez Rzecznika Finansowego sugeruje niestety, że część krajowych ubezpieczycieli nadużywa uprawnień, które daje im artykuł 43 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych. Chodzi przede wszystkim o możliwość sformułowania roszczeń regresowych w razie zbiegnięcia kierowcy z miejsca kolizji. Sytuacja jest szczególnie problematyczna w przypadku szkód zdarzających się na parkingu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kierowcy, od których zakład ubezpieczeń domaga się zwrotu wypłaconej sumy, często twierdzą bowiem, że nie zauważyli sytuacji skutkującej np. otarciem drzwi innego auta. Problem pogłębia fakt, że w prawie cywilnym nie znajdziemy definicji zbiegnięcia z miejsca zdarzenia drogowego” - mówi Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl. 

Szkoda parkingowa: ciężar dowodu wciąż po stronie ubezpieczyciela

W swoim raporcie na temat roszczeń regresowych Rzecznik Finansowy przypomina, że to do ubezpieczyciela należy obowiązek wykazania niewłaściwego zachowania kierowcy (np. zbiegnięcia z miejsca kolizji). Potwierdzenie stanowi między innymi wyrok Sądu Najwyższego z dnia 27 marca 2001 roku o sygnaturze akt IV KKN 175/00.

W ramach swojej argumentacji zakład ubezpieczeń może przedstawić na przykład nagranie z monitoringu pobliskiego supermarketu, na którym widać, że sprawca stłuczki wysiada z auta, ogląda szkodę i następnie odjeżdża bez pozostawienia np. kontaktu do siebie za wycieraczką uszkodzonego auta.

Dowodem może być także opinia rzeczoznawcy, który stwierdzi, że przy takiej skali uszkodzeń (np. wgniecionych drzwiach) sprawca nie mógł nie zauważyć kolizji i musiał mieć świadomość zbiegnięcia z miejsca zdarzenia” - dodaje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Zarysowanie auta na parkingu i odjechanie. Pomóc może... zdjęcie!

Przeniesienie ciężaru dowodu na ubezpieczyciela nie oznacza jednak, że osoba, względem której skierowano roszczenie regresowe, nie może przedstawić swoich argumentów. Przykładem jest chociażby zdjęcie kartki z danymi kontaktowymi, która została umieszczona za wycieraczką uszkodzonego samochodu lub nagranie z monitoringu świadczące na korzyść sprawcy.

Wspomniana kartka powinna być dobrze zabezpieczona, gdyż jak mówi wyrok Sądu Okręgowego w Sieradzu z dnia 25 lipca 2018 roku (sygn. akt I Ca 273/18): „Nie można bowiem uważać, iż pozostawienie luzem kartki na samochodzie, bez żadnego zabezpieczenia od zjawisk atmosferycznych takich jak wiatr, czy deszcz i w dodatku w sposób dostępny dla każdego, uzasadnia twierdzenie o zachowaniu należytej staranności w tym temacie”.

Rzecznik Finansowy podpowiada, że innym sposobem na uniknięcie ewentualnych roszczeń regresowych ubezpieczyciela może być po prostu poczekanie na właściciela uszkodzonego auta albo próba jego odnalezienia np. przy pomocy radiowęzła w pobliskim centrum handlowym. Jeden z pracowników takiego centrum może później poświadczyć, że sprawca stłuczki próbował odnaleźć poszkodowanego.

Zgłoszenie szkody parkingowej na policję?

W praktyce najbardziej bezpiecznym dla kierowcy rozwiązaniem jest po prostu wezwanie patrolu policji na miejsce niewielkiej kolizji, jeśli właściciel uszkodzonego auta się nie pojawia. Na interwencję funkcjonariuszy trzeba będzie prawdopodobnie chwilę poczekać.

W zamian sprawca stłuczki będzie mógł jednak powołać się na dokumenty sporządzone przez policjantów, które są niezbitym dowodem również z perspektywy ubezpieczyciela” - podsumowuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl. 

Źródło: porównywarka ubezpieczeń Ubea.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA