REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opony letnie w zimie: ubezpieczenie nadal obowiązuje?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Opony letnie w zimie: ubezpieczenie nadal obowiązuje?
Opony letnie w zimie: ubezpieczenie nadal obowiązuje?

REKLAMA

REKLAMA

Opony letnie w zimie stanowią ewidentne zaniedbanie kierowcy. Tylko czy to może się stać podstawą dla ubezpieczyciela do odrzucenia roszczenia?

Opony letnie w zimie. To raczej must have!

Przeciętny samochód osobowy styka się z asfaltem powierzchnią odpowiadającą wielkością kartce A4. Czy to dużo? Zważywszy na fakt, że mówimy o przedmiocie ważącym półtorej tony, który wiezie często całą rodzinę na pokładzie i może rozpędzić się do prędkości blisko 200 km/h, to z pewnością nie. O tą powierzchnię styku należy zatem dbać szczególnie. A podstawę stanowi montaż ogumienia sezonowego. Kiedy zamienić opony letnie na zimowe? Gdy temperatura na zewnątrz utrzymuje się w ciągu dnia poniżej 7 stopni Celsjusza.

REKLAMA

O konieczności montażu ogumienia sezonowego na czas mówi się w Polsce od dwóch dekad. Niestety nadal nie brakuje kierowców, dla których zachętą do montażu zimówek są dopiero pierwsze opady śniegu. A to dużo za późno!

Brak opon zimowych a ubezpieczenie. Czy polisa wymaga zimówek?

Brak opon zimowych nie ma większego znaczenia dla ubezpieczenia OC. To polisa wymagana prawem. Tym samym to prawo reguluje jej zakres. A jako że w Polsce nie ma formalnego obowiązku wymiany ogumienia na zimowe, ubezpieczyciele też nie mogą nakładać na kierowców tego typu obowiązków

Opony letnie a odszkodowanie. Czy wypłata będzie mniejsza?

Nawet jeżeli sprawca lub poszkodowany nie miał opon zimowych w aucie, odszkodowanie z polisy OC i tak zostanie wypłacone w pełnej kwocie. Jazda na oponach letnich zimą nie wpływa na wypłatę odszkodowania z OC nawet w przypadku, w którym prawidłowe ogumienie mogłoby uchronić pojazdy przed zderzeniem.

AC a opony. Czy zimówki mają znaczenie dla dodatkowej polisy?

Ubezpieczenie auto casco jest przykładem jeszcze bardziej drastycznym. Powód? Bo polisa jest dobrowolna. Dobrowolne mogą być zatem też warunki jej obowiązywania. Warto upewnić się czy w ogólnych warunkach ubezpieczenia (OWU) nie ma zapisów dotyczących np. ogumienia dostosowanego do warunków atmosferycznych. Pojawienie się takiej adnotacji może oznaczać chociażby brak wypłaty odszkodowania w przypadku kolizji. Pojęcie AC a opony ma jeszcze jeden aspekt. Nawet jeżeli ubezpieczyciel nie wprowadzi zapisu dotyczącego opon, wysokość odszkodowania może obniżyć. Powód? Uzna że nieprawidłowe ogumienie w zasadniczy sposób przyczyniło się do powstania zdarzenia drogowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Autocasco a opony wielosezonowe

Coraz bardziej popularne m.in. w Polsce stają się opony wielosezonowe. Czy ich eksploatacja także stanowi zagrożenie dla wypłaty odszkodowania z polisy AC? To nie powinno mieć znaczenia. A powód ku temu jest dość prosty. Opony całoroczne sprzedawane obecnie w Polsce posiadają pełną homologację zimową. Tym samym w świetle prawa oferują podobne właściwości jak zimówki. Użytkując je kierowca nie łamie zatem w żaden sposób ewentualnych postanowień OWU auto casco.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA