REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowa etykieta opon: od maja 2021 r. będzie łatwiej?

Nowa etykieta opon: od maja 2021 r. będzie łatwiej?
Nowa etykieta opon: od maja 2021 r. będzie łatwiej?
Nokian

REKLAMA

REKLAMA

Nowa etykieta opon zacznie obowiązywać od maja 2021 r. Na ile zmieni się europejskie oznaczenie ogumienia i na ile ułatwi kierowcy zakup? Sprawdźmy.

Etykieta opony: maj 2021 r. ze sporą zmianą

Nowa europejska etykieta opon stanie się faktem w maju 2021 roku. Jakie nowości wprowadzi? Opisujemy je poniżej:

REKLAMA

  • nowa szata graficzna - bardziej przejrzysta i czytelna,
  • zmniejszenie poziomów oceny - nie będzie już klas od A do G, będą klasy od A do E,
  • pojawią się klasy określające normę głośności,
  • dodane zostaną piktogramy wskazujące na dodatkowe właściwości opon zimowych,
  • producenci będą mieli obowiązek stosowania kodów QR do odczytu danych na urządzeniach mobilnych.

Zobacz również: Gwarancja na opony - od kiedy jest liczona?

Etykieta na opony i nowe klasy oceny. Jak się zmienią?

Do tej pory podczas oceny w kwestii hamowania czy oporów toczenia na etykiecie na oponach pojawiało się 7 klas oceny - od A do G. Teraz ich liczba zostanie zawężona. Klas będzie wyłącznie 5 - od A do E. Jak dokonana zostanie zmiana? Noty A, B i C pozostaną te same, kategoria D zniknie, E zamieni się w D, podczas gdy F i G wpiszą się do nowej klasy E. Konkretnie rodzaj zmiany na nowej etykiecie opon przedstawia poniższa grafika.

Nowa etykieta opon

Nowa etykieta opon

Nowa etykieta opon: od maja 2021 r. będzie łatwiej?

Continental

Etykieta UE opon: co z emisją hałasu?

Ważny blok zmian dotknie też sfery opisującej na etykiecie UE opon emisję hałasu. Nadal pojawiać się będzie poziom głośności wyznaczony w dB. Teraz będzie on jednak uzupełniony klasami głośności: A, B i C. Do tej pory zamiast klas producenci musieli stosować znak fali dźwiękowej (jednej, dwóch lub trzech).

Zobacz również: Opony letnie z homologacją zimową: co to znaczy?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Etykiety na oponach: co oznaczają nowe piktogramy?

Nowa etykieta opon od maja 2021 r. będzie też zawierać dodatkowe piktogramy określające właściwości ogumienia zimowego. Pojawi się przede wszystkim symbol zimowy. Mowa o znaku 3PMSF - trzy szczyty górskie z płatkiem śniegu. Poza tym nowością będzie piktogram przyczepności na lodzie - wygląda jak szczyt górski (bez płatka śniegu).

Europejska etykieta opon - pojawi się kod QR!

Nie tylko technologia idzie do przodu, ale i... europejska etykieta opon. Właśnie dlatego nowym wymogiem od maja 2021 roku stanie się stosowanie kodu QR. Za jego sprawą klient poszukujący nowego ogumienia będzie mógł odczytać aparatem w telefonie oznaczenie ogumienia, a następnie przejrzeć jego właściwości w swoim telefonie - kod stanowi odsyłacz do strony internetowej będącej publiczną bazą danych produktu UE.

Zobacz również: Jak przechowywać opony? Pamiętaj o tych zasadach!

Nowa etykieta opon

Nowa etykieta opon

Nowa etykieta opon: od maja 2021 r. będzie łatwiej?

Continental

Jak czytać etykiety opon i co oznaczają poszczególne kategorie?

Nowa etykieta UE opon będzie się składać z czterech punktów. Na liście znajdują się takie elementy jak:

  • klasyfikacja hamowania - ocena skuteczności hamowania na mokrej nawierzchni,
  • klasyfikacja oporów toczenia - wskaźnik ten przekłada się na spalanie silnika,
  • klasyfikacja emisji hałasu - chodzi o komfort jazdy,
  • dodatkowe piktogramy dla opon zimowych - ocena właściwości drogowych ogumienia.

Nowa etykieta, opony, maj 2021 r.: po co ta zmiana?

Unijni włodarze projektując nową etykietę na opony mieli prosty cel. Chcieli aby kierowca wybrał paliwooszczędne ogumienie i uzyskał informacje o drodze hamowania - a wszystko dokonało się w możliwie najbardziej intuicyjny sposób.

Zobacz również: Mandat za brak zimowych opon 2021 r.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    Przypomnij sobie o tym pokrętle. Na zapominalskich już czeka patrol i mandat

    Motoryzacja XXI wieku oznacza elektroniczną wygodę. Bo np. samochód automatycznie włącza światła. Tyle że automat nie zawsze działa prawidłowo. Kierowca powinien kontrolować jego zachowania. W przeciwnym razie to on dostanie mandat.

    392 zł zamiast dotychczasowych 98 zł? Kierowców może czekać bolesna podwyżka

    Po raz kolejny wraca temat podwyżek cen przeglądów technicznych w Polsce. Tym razem interweniują senatorowie. Ile mógłby kosztować przegląd w 2024 r.? 392 zł zamiast 98 zł w przypadku osobówki i 644 zł zamiast 161 zł w przypadku osobówki z LPG.

    Pogoda się poprawiła? A więc... nie myj samochodu. Przynajmniej nie w pełnym słońcu

    Słoneczna pogoda to idealny moment na mycie samochodu? Właśnie, że nie. Rozgrzany lakier "nie przepada" za polewaniem zimną wodą. A to dopiero początek długiej listy problemów. O czym jeszcze musi pamiętać kierowca?

    REKLAMA

    Transport do Wielkiej Brytanii stał się ogromnym wyzwaniem. Po brexicie pojawił się szereg nowych procedur

    Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej sprawiło, że branża transportowa działająca na tej trasie stanęła przed nowymi wyzwaniami. A procedury celne oraz wzmożenie kontroli granicznych to dopiero początek listy.

    W Polsce będą prześwietlać... drogi. GDDKiA chce sprawdzać stan nawierzchni i koleiny profilografami laserowymi

    Pod koniec kwietnia na polskich drogach pojawią się dziwnie wyglądające vany. Te nie będą jednak kolejną formą pułapki założonej na kierowców popełniających wykroczenia. One będą sprawdzać stan nawierzchni po zimie. A właściwie to badać sposób prowadzenia takich kontroli.

    Kara za radio w samochodzie? Rekordzista zapłacił w tym roku 187 tys. zł. To nie żart!

    187 tys. zł. Dokładnie tyle wynosi rekordowa kara za brak abonamentu RTV, która właśnie została ściągnięta w Polsce. Na kierowców padł zatem blady strach. Tylko czy taka kwota jest w ogóle możliwa w przypadku samochodu? Niestety po części tak...

    Opel Frontera 2024. To będzie crossover, a nie SUV. Niemiecka legenda schodzi o segment niżej

    Po 20. latach na rynek powróci Opel Frontera. Nowy model nie powróci jednak do segmentu D. "Spadnie" do klasy pojazdów o oczko niższej. Czy to oznacza degradację modelu? Zdaniem Niemców daje raczej nowe możliwości.

    REKLAMA

    Droższe OC za punkty karne. Ubezpieczyciele coraz chętniej pytają o wykroczenia kierowców

    W 2023 r. ubezpieczyciele podczas kalkulowania składek OC aż 283 mln razy pytali UFG o wykroczenia i uprawnienia kierowców. To oznacza, że hasło droższe OC za punkty karne wcale nie jest hasłem pustym. Zachowania kierowców już dziś mają wpływ na wysokość składki.

    Podmienił tablice rejestracyjne w aucie. Wpadł na przekroczeniu prędkości. Teraz grozi mu więzienie i 8,5 tys. zł kary za brak OC

    50-latek podmienił tablice rejestracyjne w aucie. Chciał bowiem "przyprowadzić Opla od mechanika po wykonanej naprawie". Teraz jego sprawa trafi do sądu. Nowe przepisy sprawiają, że grozi mu do 5 lat więzienia. A to jeszcze nie koniec kar dla kierowcy.

    REKLAMA