Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów
REKLAMA
REKLAMA
- Auto elektryczne w garażu a zagrożenia ppoż
- Jak ograniczać skutki pożaru elektryka w garażu podziemnym?
- Ile będzie kosztować wdrożenie wytycznych dla garaży z elektrykami?
- Kto stworzył wytyczne ppoż dla garaży podziemnych z elektrykami?
Parkowanie samochodów elektrycznych w garażu podziemnym? To dopiero pierwszy z problemów. Drugi jest bowiem taki, że przepisy obligują projektujących nowe budynki do wyposażania ich w instalacje dla stacji ładowania. W takie instalacje wyposażane są także istniejące budynki. Ładowarka z kolei tylko zwiększa ryzyko pożaru.
REKLAMA
Auto elektryczne w garażu a zagrożenia ppoż
REKLAMA
Zagrożenia pożarowe związane z eksploatacją w garażu punktów ładowania pojazdów elektrycznych są przede wszystkim dwa. Pierwszym jest groźba rozwoju pożaru przed długi czas w wyniku jego niewykrycia. Drugim groźba rozprzestrzeniania się pożaru na kolejne pojazdy.
Powyższa sytuacja prowadzi do jednego wniosku. Nieakceptowalne powinno być instalowanie w garażach punktów ładowania, jeżeli w obiekcie nie zapewniono żadnych rozwiązań służących szybkiej i skutecznej detekcji pożaru i przekazania informacji o tym zagrożeniu bezpośrednio do jednostek straży pożarnej lub do osób, które są w stanie niezwłocznie zaalarmować wspomniane jednostki (np. pracowników ochrony).
Jak ograniczać skutki pożaru elektryka w garażu podziemnym?
Jak zapewnić możliwość ograniczenia powyższych ryzyk? Eksperci nie mają co do tego wątpliwości. Konieczne jest przedsięwzięcie dwóch środków. Pierwszym są urządzenia pozwalające na szybkie wykrycie pożaru. Mowa tu zarówno o standardowych systemach sygnalizacji pożarowej, jak i systemach wizyjnego wykrywania pożaru czy bezprzewodowych systemach alarmowych np. wykorzystujących dane z czujek oraz systemy detekcji oparte na technologii Internetu rzeczy.
Drugim zastosowanie środków ograniczających możliwość swobodnego rozprzestrzeniania się pożaru, przynajmniej do chwili przybycia na miejsce zdarzenia ekip ratowniczych.
Skuteczność gaszenia z zastosowaniem wody została sprawdzona zarówno w praktyce jak i w testach laboratoryjnych. Precyzyjnie rzecz ujmując, chodzi o obniżenie temperatury wokół palącego się samochodu i dzięki temu ograniczenie rozprzestrzeniania się pożaru zarówno na sąsiednie samochody jak na elementy konstrukcyjne budynku. Zwykła woda okazuje się najbardziej skuteczna, musi jednak być dostępna w garażu. Najbardziej efektywne są stałe urządzenia gaśnicze (SUG), które automatycznie zaczynają pracę i niezwłoczne podawanie środków gaśniczych w przypadku stwierdzenia podwyższonej temperatury – mówi Grzegorz Pióro, Technical Development Manager w SPIE Building Solutions.
Ile będzie kosztować wdrożenie wytycznych dla garaży z elektrykami?
REKLAMA
Realizacja rekomendacji nie ponosi za sobą wysokich nakładów inwestycyjnych. Wiele elementów już funkcjonuje w obiektach garażowych, część wymaga uzupełnienia. Obecnie w wielu obiektach dostępna jest tradycyjna instalacja tryskaczowa. Rekomendacje stanowią jednak wyzwanie na przyszłość. Konkretnie w dopiero budowanych budynkach. Bo to tu będzie najwięcej do zrobienia.
Ważne jest kompleksowe podejście na etapie projektowania, które uwzględni montaż stacji ładowania oraz instalacji zabezpieczającej przed skutkami pożaru pojazdu, np. w postaci systemu gaszenia mgłą wodną. Wymaga to doświadczenia i całościowego spojrzenia na inwestycję. Jeśli wykonawcą jest ta sama firma (stacji ładowania i elementów systemu ppoż.), upraszcza i skraca to całą realizację i niweluje ryzyko wystąpienia problemów – mówi Grzegorz Pióro.
Kto stworzył wytyczne ppoż dla garaży podziemnych z elektrykami?
Rekomendacje są wynikiem prac zespołu składającego się głównie z przedstawicieli Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej, Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności (wcześniej Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych) oraz Centrum Naukowo-Badawczego Ochrony Przeciwpożarowej – PIB.
REKLAMA
REKLAMA