REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych
1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych
Dominik Paszliński www.gdansk
Materiały MAN

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Publiczny transport zbiorowy jest kluczowy z dwóch powodów. Po pierwsze dlatego, że pozwala na punktową redukcję emisji gazów wydechowych. Kierowcy, zamiast jeździć kilkunastoma autami, jadą jednym autobusem. Po drugie z uwagi na wykluczenia komunikacyjne. Bo są miejsca, w których transportu zbiorowego po prostu nie ma.

REKLAMA

REKLAMA

372 autobusy za 1,4 mld zł z KPO. Drugi nabór wniosków

Centrum Unijnych Projektów Transportowych w sumie w ramach środków z Krajowego Planu Odbudowy może sfinansować zakup 579 autobusów. W ramach pierwszego naboru wniosków przeznaczono środki na zakup 207 pojazdów dla 26 jednostek samorządu terytorialnego. To oznacza, że w czasie drugiego naboru CUPT na do dyspozycji budżet opiewający na kwotę 1403,5 mln zł, który ma przeznaczyć na sfinansowanie zakupu 372 autobusów.

Jakie autobusy można kupić za środki z KPO?

W ramach programu można starać się o finansowanie autobusów zeroemisyjnych, ale i niskoemisyjnych. KPO nie ogranicza się wyłącznie do pojazdów elektrycznych. To oznacza, że środki można zdobyć także na autobusy wodorowe, zasilane CNG, LPG lub LNG, zasilane olejem napędowym (diesel – norma nie niższa niż EURO VI) oraz hybrydowe HEV/MHEV i plug-in (PHEV).

Dofinansowanie z KPO w ramach tego programu obejmuje jednak nie tylko sam zakup pojazdu. Środki można zdobyć również na niezbędną infrastrukturę ładowania bądź tankowania. Dofinansowanie każdego z przedsięwzięć może wynieść do 95 proc. wydatków kwalifikowanych.

REKLAMA

Kto może dostać dofinansowanie z KPO na zakup autobusu?

Drugi nabór wniosków oznacza poszerzenie katalogu podmiotów, które mogą się starać o dofinansowanie zakupu autobusu z KPO. Szansę na środki będą mieli także organizatorzy publicznego transportu zbiorowego szczebla wojewódzkiego oraz o operatorzy publicznego transportu zbiorowego. To oznacza praktycznie wszystkie podmioty zaangażowane w transport publiczny na poziomie regionalnym. Każdy wnioskodawca będzie mógł ubiegać się o dofinansowanie zakupu nie więcej, niż 15 takich pojazdów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kryteria dofinansowania zakupu autobusu z KPO

Drugi nabór wniosków w konkursie autobusowym z KPO będzie rozszerzony o nowych operatorów. Przed nimi postawione zostaną jednak konkretne wymogi. Bo większą szansę na dofinansowanie otrzyma ten pomysł, który wpisze się w jedną z góry założonych koncepcji. Chodzi konkretnie o to, że premiowane będą:

  • pojazdy wykorzystywane w ramach linii, które zapewnią połączenia z transportem kolejowym lub transportem miejskim.
  • pojazdy wykorzystywane będą na nowo utworzonych pozamiejskich liniach autobusowych.
  • pojazdy wykorzystywane będą na liniach pozamiejskich, które są zagrożone likwidacją, np. z powodu przestarzałego taboru lub deficytowości linii autobusowej.

Co ważne, decydującym kryterium nie będzie kolejność składania wniosków. Ocena będzie miała charakter wyłącznie merytoryczny.

Kiedy będą przyjmowane wnioski na dofinansowanie autobusu z KPO?

Nabór ogłoszony w ramach inwestycji KPO "E1.1.2 Zero- i niskoemisyjny transport zbiorowy (autobusy)" będzie trwać od 13 maja do 14 czerwca 2024 r. Już dziś jednak podmioty chcące starać się o dofinansowanie mają dostęp do dokumentacji konkursowej. To oznacza de facto, że już dziś mogą zacząć przygotowywać niezbędne załączniki.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA