REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

12 mln zł za nowe baterie do elektrycznych autobusów miejskich. Kraków czeka spory eko-wydatek...

12 mln zł za nowe baterie do autobusów miejskich. Kraków czeka spory eko-wydatek...
12 mln zł za nowe baterie do autobusów miejskich. Kraków czeka spory eko-wydatek...
Solaris

REKLAMA

REKLAMA

Kraków postanowił zmodernizować 20 elektrycznych autobusów marki Solaris. W 7-letnich pojazdach zostaną wymienione baterie trakcyjne. Rachunek? Najniższa kwota w przetargu to 12,1 mln zł. Najniższa...

Sprawa dotyczy 20 autobusów elektrycznych, które są eksploatowane we flocie krakowskiego transportu miejskiego. Stolica Małopolski była jednym z pionierów elektryfikacji. W 2017 r. kupiła 17 pojazdów Urbino 12E (o długości 12 metrów) i 3 przegubowe Urbino 18E.

REKLAMA

REKLAMA

Ważne

W 2017 r. MPK zapłaciło za 17 Solarisów 12-metrowych 34,8 mln zł netto. 18-metrowe elektryki kosztowały 8 mln zł netto.

Kraków będzie wymieniać baterie w 7-letnich autobusach

Elektryczne autobusy eksploatowane przez krakowskie MPK są stosunkowo młode. Mają dopiero 7 lat. Mimo wszystko przedsiębiorstwo postanowiło zmodernizować ich baterie. Powód? Po pierwsze chodzi o postępujące zużycie eksploatowanych aktualnie akumulatorów i ich spadający zasięg. Po drugie celem modernizacji jest zastosowanie większego zasobnika energii, który da możliwość pokonania co najmniej 150 km na jednym ładowaniu. To wymóg podstawowy.

Do tej pory krakowskie autobusy elektryczne miały poważny problem podczas zimowej eksploatacji. Kierowcy albo wyłączali ogrzewanie, albo liczyli się z zasięgiem wynoszącym maksymalnie kilkadziesiąt kilometrów...

Kraków chce dla elektryków większych baterii i 3-letniej gwarancji

MPK w Krakowie ogłosiło przetarg na nowe baterie. Jego założenia są takie, że modele Urbino 12E mają otrzymać zasobniki o pojemności co najmniej 210 kWh. Modele Urbino 18E mają być uzupełnione akumulatorami 280 kWh.

REKLAMA

Na tym jednak założenia przetargowe się nie kończą. Jak donosi redakcja serwisu krknews.pl, wykonawca będzie musiał zobowiązać się do montażu niezbędnej instalacji elektrycznej niskiego i wysokiego napięcia oraz aktualizację oprogramowania zarządzania procesem ładowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wymiana baterii w 20 pojazdach ma rozciągnąć się na przestrzeni 4 lat, przy czym pojedynczy pojazd nie może stać w warsztacie dłużej niż 6 tygodni. Realizator projektu ma zagwarantować jeszcze jedno. Dać na każdy nowy akumulator 3 lata gwarancji.

Nowa bateria do autobusu kosztuje tyle, co nowe BMW M3...

Przetarg został ogłoszony. W jego ramach do MPK w Krakowie wpłynęły dwie oferty. Ennovation Technology zobowiązało się do wymiany baterii za 12,1 mln zł brutto. Solaris Bus & Coach zaoferowało swoje usługi za kwotę na poziomie 14,2 mln zł brutto. Która z nich zostanie wybrana? Tego na razie nie wiadomo. Oferty są weryfikowane i sprawdzane. Wiadomo natomiast coś innego. Sumy są – delikatnie mówiąc – zaporowe.

Nawet przy wyborze tańszej propozycji, każda kilowatogodzina pojemności nowej baterii będzie kosztować krakowskie MPK blisko 2750 zł. W efekcie zasobnik w mniejszym z autobusów zostanie wyceniony na 576 190 zł. To tyle, ile kosztuje BMW M3 Touring Competition z serią dodatków. To też jedna piąta ceny, jaką Kraków w 2017 r. zapłacił za 12-metrowego, elektrycznego Solarisa.

Za cenę jednej baterii można byłoby kupić 86 127 litrów ON

Powyższe wyliczenie jasno pokazuje, że ekologia umie wystawiać naprawdę wysokie rachunki... To wyliczenie rodzi jednak też pytania o sens elektryfikacji floty miejskiej. Głównie ekonomiczny sens.

Za cenę baterii do Urbino 12 oszacowaną na 576 190 zł, można byłoby kupić 86 127 litrów oleju napędowego (przy obecnych cenach paliw). Zakładając, że 12-metrowy Solaris z silnikiem diesla potrzebuje na pokonanie każdych 100 km 42 litry paliwa, taka ilość ON pozwoliłaby mu na przejechanie przeszło 205 tys. km. W perspektywie 7-letniej to daje 2440 km miesięcznie. A ta kalkulacja nie uwzględnia jeszcze wyższego kosztu zakupu autobusu, kosztu ładowania jego baterii i budowy infrastruktury ładującej. Rachunek? Tu ciężko raczej o wynik na plus dla elektryka.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

REKLAMA

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA