REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

12 mln zł za nowe baterie do elektrycznych autobusów miejskich. Kraków czeka spory eko-wydatek...

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
12 mln zł za nowe baterie do autobusów miejskich. Kraków czeka spory eko-wydatek...
12 mln zł za nowe baterie do autobusów miejskich. Kraków czeka spory eko-wydatek...
Solaris

REKLAMA

REKLAMA

Kraków postanowił zmodernizować 20 elektrycznych autobusów marki Solaris. W 7-letnich pojazdach zostaną wymienione baterie trakcyjne. Rachunek? Najniższa kwota w przetargu to 12,1 mln zł. Najniższa...

Sprawa dotyczy 20 autobusów elektrycznych, które są eksploatowane we flocie krakowskiego transportu miejskiego. Stolica Małopolski była jednym z pionierów elektryfikacji. W 2017 r. kupiła 17 pojazdów Urbino 12E (o długości 12 metrów) i 3 przegubowe Urbino 18E.

REKLAMA

REKLAMA

Ważne

W 2017 r. MPK zapłaciło za 17 Solarisów 12-metrowych 34,8 mln zł netto. 18-metrowe elektryki kosztowały 8 mln zł netto.

Kraków będzie wymieniać baterie w 7-letnich autobusach

Elektryczne autobusy eksploatowane przez krakowskie MPK są stosunkowo młode. Mają dopiero 7 lat. Mimo wszystko przedsiębiorstwo postanowiło zmodernizować ich baterie. Powód? Po pierwsze chodzi o postępujące zużycie eksploatowanych aktualnie akumulatorów i ich spadający zasięg. Po drugie celem modernizacji jest zastosowanie większego zasobnika energii, który da możliwość pokonania co najmniej 150 km na jednym ładowaniu. To wymóg podstawowy.

Do tej pory krakowskie autobusy elektryczne miały poważny problem podczas zimowej eksploatacji. Kierowcy albo wyłączali ogrzewanie, albo liczyli się z zasięgiem wynoszącym maksymalnie kilkadziesiąt kilometrów...

Kraków chce dla elektryków większych baterii i 3-letniej gwarancji

MPK w Krakowie ogłosiło przetarg na nowe baterie. Jego założenia są takie, że modele Urbino 12E mają otrzymać zasobniki o pojemności co najmniej 210 kWh. Modele Urbino 18E mają być uzupełnione akumulatorami 280 kWh.

REKLAMA

Na tym jednak założenia przetargowe się nie kończą. Jak donosi redakcja serwisu krknews.pl, wykonawca będzie musiał zobowiązać się do montażu niezbędnej instalacji elektrycznej niskiego i wysokiego napięcia oraz aktualizację oprogramowania zarządzania procesem ładowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wymiana baterii w 20 pojazdach ma rozciągnąć się na przestrzeni 4 lat, przy czym pojedynczy pojazd nie może stać w warsztacie dłużej niż 6 tygodni. Realizator projektu ma zagwarantować jeszcze jedno. Dać na każdy nowy akumulator 3 lata gwarancji.

Nowa bateria do autobusu kosztuje tyle, co nowe BMW M3...

Przetarg został ogłoszony. W jego ramach do MPK w Krakowie wpłynęły dwie oferty. Ennovation Technology zobowiązało się do wymiany baterii za 12,1 mln zł brutto. Solaris Bus & Coach zaoferowało swoje usługi za kwotę na poziomie 14,2 mln zł brutto. Która z nich zostanie wybrana? Tego na razie nie wiadomo. Oferty są weryfikowane i sprawdzane. Wiadomo natomiast coś innego. Sumy są – delikatnie mówiąc – zaporowe.

Nawet przy wyborze tańszej propozycji, każda kilowatogodzina pojemności nowej baterii będzie kosztować krakowskie MPK blisko 2750 zł. W efekcie zasobnik w mniejszym z autobusów zostanie wyceniony na 576 190 zł. To tyle, ile kosztuje BMW M3 Touring Competition z serią dodatków. To też jedna piąta ceny, jaką Kraków w 2017 r. zapłacił za 12-metrowego, elektrycznego Solarisa.

Za cenę jednej baterii można byłoby kupić 86 127 litrów ON

Powyższe wyliczenie jasno pokazuje, że ekologia umie wystawiać naprawdę wysokie rachunki... To wyliczenie rodzi jednak też pytania o sens elektryfikacji floty miejskiej. Głównie ekonomiczny sens.

Za cenę baterii do Urbino 12 oszacowaną na 576 190 zł, można byłoby kupić 86 127 litrów oleju napędowego (przy obecnych cenach paliw). Zakładając, że 12-metrowy Solaris z silnikiem diesla potrzebuje na pokonanie każdych 100 km 42 litry paliwa, taka ilość ON pozwoliłaby mu na przejechanie przeszło 205 tys. km. W perspektywie 7-letniej to daje 2440 km miesięcznie. A ta kalkulacja nie uwzględnia jeszcze wyższego kosztu zakupu autobusu, kosztu ładowania jego baterii i budowy infrastruktury ładującej. Rachunek? Tu ciężko raczej o wynik na plus dla elektryka.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA