REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

12 mln zł za nowe baterie do elektrycznych autobusów miejskich. Kraków czeka spory eko-wydatek...

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
12 mln zł za nowe baterie do autobusów miejskich. Kraków czeka spory eko-wydatek...
12 mln zł za nowe baterie do autobusów miejskich. Kraków czeka spory eko-wydatek...
Solaris

REKLAMA

REKLAMA

Kraków postanowił zmodernizować 20 elektrycznych autobusów marki Solaris. W 7-letnich pojazdach zostaną wymienione baterie trakcyjne. Rachunek? Najniższa kwota w przetargu to 12,1 mln zł. Najniższa...

Sprawa dotyczy 20 autobusów elektrycznych, które są eksploatowane we flocie krakowskiego transportu miejskiego. Stolica Małopolski była jednym z pionierów elektryfikacji. W 2017 r. kupiła 17 pojazdów Urbino 12E (o długości 12 metrów) i 3 przegubowe Urbino 18E.

REKLAMA

Ważne

W 2017 r. MPK zapłaciło za 17 Solarisów 12-metrowych 34,8 mln zł netto. 18-metrowe elektryki kosztowały 8 mln zł netto.

Kraków będzie wymieniać baterie w 7-letnich autobusach

REKLAMA

Elektryczne autobusy eksploatowane przez krakowskie MPK są stosunkowo młode. Mają dopiero 7 lat. Mimo wszystko przedsiębiorstwo postanowiło zmodernizować ich baterie. Powód? Po pierwsze chodzi o postępujące zużycie eksploatowanych aktualnie akumulatorów i ich spadający zasięg. Po drugie celem modernizacji jest zastosowanie większego zasobnika energii, który da możliwość pokonania co najmniej 150 km na jednym ładowaniu. To wymóg podstawowy.

Do tej pory krakowskie autobusy elektryczne miały poważny problem podczas zimowej eksploatacji. Kierowcy albo wyłączali ogrzewanie, albo liczyli się z zasięgiem wynoszącym maksymalnie kilkadziesiąt kilometrów...

Kraków chce dla elektryków większych baterii i 3-letniej gwarancji

MPK w Krakowie ogłosiło przetarg na nowe baterie. Jego założenia są takie, że modele Urbino 12E mają otrzymać zasobniki o pojemności co najmniej 210 kWh. Modele Urbino 18E mają być uzupełnione akumulatorami 280 kWh.

REKLAMA

Na tym jednak założenia przetargowe się nie kończą. Jak donosi redakcja serwisu krknews.pl, wykonawca będzie musiał zobowiązać się do montażu niezbędnej instalacji elektrycznej niskiego i wysokiego napięcia oraz aktualizację oprogramowania zarządzania procesem ładowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wymiana baterii w 20 pojazdach ma rozciągnąć się na przestrzeni 4 lat, przy czym pojedynczy pojazd nie może stać w warsztacie dłużej niż 6 tygodni. Realizator projektu ma zagwarantować jeszcze jedno. Dać na każdy nowy akumulator 3 lata gwarancji.

Nowa bateria do autobusu kosztuje tyle, co nowe BMW M3...

Przetarg został ogłoszony. W jego ramach do MPK w Krakowie wpłynęły dwie oferty. Ennovation Technology zobowiązało się do wymiany baterii za 12,1 mln zł brutto. Solaris Bus & Coach zaoferowało swoje usługi za kwotę na poziomie 14,2 mln zł brutto. Która z nich zostanie wybrana? Tego na razie nie wiadomo. Oferty są weryfikowane i sprawdzane. Wiadomo natomiast coś innego. Sumy są – delikatnie mówiąc – zaporowe.

Nawet przy wyborze tańszej propozycji, każda kilowatogodzina pojemności nowej baterii będzie kosztować krakowskie MPK blisko 2750 zł. W efekcie zasobnik w mniejszym z autobusów zostanie wyceniony na 576 190 zł. To tyle, ile kosztuje BMW M3 Touring Competition z serią dodatków. To też jedna piąta ceny, jaką Kraków w 2017 r. zapłacił za 12-metrowego, elektrycznego Solarisa.

Za cenę jednej baterii można byłoby kupić 86 127 litrów ON

Powyższe wyliczenie jasno pokazuje, że ekologia umie wystawiać naprawdę wysokie rachunki... To wyliczenie rodzi jednak też pytania o sens elektryfikacji floty miejskiej. Głównie ekonomiczny sens.

Za cenę baterii do Urbino 12 oszacowaną na 576 190 zł, można byłoby kupić 86 127 litrów oleju napędowego (przy obecnych cenach paliw). Zakładając, że 12-metrowy Solaris z silnikiem diesla potrzebuje na pokonanie każdych 100 km 42 litry paliwa, taka ilość ON pozwoliłaby mu na przejechanie przeszło 205 tys. km. W perspektywie 7-letniej to daje 2440 km miesięcznie. A ta kalkulacja nie uwzględnia jeszcze wyższego kosztu zakupu autobusu, kosztu ładowania jego baterii i budowy infrastruktury ładującej. Rachunek? Tu ciężko raczej o wynik na plus dla elektryka.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

REKLAMA

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA