REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Utrata wartości samochodu elektrycznego. Czasami po 3 latach zostaje tylko 30 proc. ceny...

Utrata wartości samochodu elektrycznego
Utrata wartości samochodu elektrycznego. Czasami po 3 latach zostaje tylko 30 proc. ceny...
Konrad Skura
Audi

REKLAMA

REKLAMA

Bywa, że po 3 latach eksploatacji cena samochodu elektrycznego spada o 70 proc. To wskaźnik deprecjacji, który jest w stanie zawstydzić nawet mało popularne samochody francuskie! Z czego wynika taki spadek wartości?

Sprzedaż samochodów elektrycznych w Polsce rośnie. To informacja powtarzana przez wszystkie media motoryzacyjne. I jest to informacja w gruncie rzeczy prawdziwa. Bo w całym 2023 r. z polskich salonów wyjechało o 51 proc. elektryków więcej. Taki wzrost oznacza jednak nadal ilość wynoszącą 17 078 sztuk. A to daje zaledwie 3,6 proc. całego parku pojazdów...

REKLAMA

Ile wynosi utrata wartości samochodu elektrycznego?

Sprzedaż aut zasilanych bateryjnie jest większa. Nietrudno jednak stwierdzić, że nadal okazuje się daleka od ideału. Powodów takiej sytuacji może być wiele. A właśnie pojawił się kolejny argument. I ten dotyczy wysokiej utraty wartości. Przykład? Badania wykonane na rynku amerykańskim jasno pokazują, że przeciętny wskaźnik deprecjacji w przypadku pięcioletniego elektryka wynosi 41 proc. A są analizy, które mówią nawet o 49 proc. W tym samym czasie samochód spalinowy straci już tylko 28 proc.

Warto w tym punkcie dodać, że sprawy wcale nie poprawia fakt, że samochody elektryczne są droższe w zakupie od spalinowych. Droższe, a więc wyższa utrata wartości może już oznaczać wyparowanie w 5 lat prawdziwego majątku!

Utrata wartości samochodu elektrycznego. Konkretne przykłady

Na razie dużo mówiliśmy o generaliach. Przejdźmy zatem do konkretów. Samochody elektryczne mają dużą utratę wartości. Jak dużą? To postanowili wyliczyć redaktorzy serwisu "What Car?". Stworzyli listę 10. modeli, dla których obliczyli 3-letni wskaźnik deprecjacji przy założeniu średniego przebiegu rocznego na poziomie 20 tys. km. Wyniki są, delikatnie mówiąc, zaskakujące.

  • Renault Zoe po 3 latach straci 70,3 proc. wartości początkowej,
  • Opel Corsa-e po 3 latach straci 69,4 proc. wartości początkowej,
  • Nissan Leaf po 3 latach straci 67,2 proc. wartości początkowej,
  • Mazda MX-30 po 3 latach straci 66,8 proc. wartości początkowej,
  • Peugeot e-2008 po 3 latach straci 64,5 proc. wartości początkowej.

Oczywiście warto pamiętać o tym, że powyższe wartości dotyczą rynku brytyjskiego. Na nim utrata wartości jest wyższa, niż na kontynentalnej Europie.

Z czego wynika wysoka utrata wartości aut elektrycznych?

REKLAMA

Należy zastanowić się nad tym, czym tak właściwie jest powodowana tak wysoka utrata wartości. Jednym z głównych czynników jest rosnący z biegiem czasu stopień wyeksploatowania auta elektrycznego. A właściwie to nie tyle całego pojazdu, co jego baterii. To przeraża kierowców! Oczywiście producenci motoryzacyjni uspakajają. Mówią o tym, że bateria w samochodzie powinna wytrzymać nawet półtorej dekady eksploatacji. Wpływ na trwałość akumulatora ma jednak wiele czynników. Jego żywotność skraca np. częste, szybkie ładowanie czy przegrzanie. Realnie czas eksploatacji będzie zatem krótszy. To stanowi zatem realny problem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W miarę zużywania się baterii jej pojemność robocza maleje. To oznacza mniejszy do pokonania zasięg na ładowaniu. Z czasem stanie się on na tyle mały, że kierowca będzie musiał zdecydować się na wymianę akumulatora. Ten niestety nie będzie tani. W przypadku małych elektryków nowa bateria może kosztować jakieś 50 do 70 tys. zł. W przypadku dużych i ciężkich SUV-ów koszt może przekraczać już 150 tys. zł. Taka suma może spokojnie oznaczać wartość wyższą, niż na rynku wtórnym ma używany elektryk.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

REKLAMA

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

REKLAMA

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

REKLAMA