REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Utrata wartości samochodu elektrycznego. Czasami po 3 latach zostaje tylko 30 proc. ceny...

Utrata wartości samochodu elektrycznego
Utrata wartości samochodu elektrycznego. Czasami po 3 latach zostaje tylko 30 proc. ceny...
Konrad Skura
Audi

REKLAMA

REKLAMA

Bywa, że po 3 latach eksploatacji cena samochodu elektrycznego spada o 70 proc. To wskaźnik deprecjacji, który jest w stanie zawstydzić nawet mało popularne samochody francuskie! Z czego wynika taki spadek wartości?

Sprzedaż samochodów elektrycznych w Polsce rośnie. To informacja powtarzana przez wszystkie media motoryzacyjne. I jest to informacja w gruncie rzeczy prawdziwa. Bo w całym 2023 r. z polskich salonów wyjechało o 51 proc. elektryków więcej. Taki wzrost oznacza jednak nadal ilość wynoszącą 17 078 sztuk. A to daje zaledwie 3,6 proc. całego parku pojazdów...

REKLAMA

REKLAMA

Ile wynosi utrata wartości samochodu elektrycznego?

Sprzedaż aut zasilanych bateryjnie jest większa. Nietrudno jednak stwierdzić, że nadal okazuje się daleka od ideału. Powodów takiej sytuacji może być wiele. A właśnie pojawił się kolejny argument. I ten dotyczy wysokiej utraty wartości. Przykład? Badania wykonane na rynku amerykańskim jasno pokazują, że przeciętny wskaźnik deprecjacji w przypadku pięcioletniego elektryka wynosi 41 proc. A są analizy, które mówią nawet o 49 proc. W tym samym czasie samochód spalinowy straci już tylko 28 proc.

Warto w tym punkcie dodać, że sprawy wcale nie poprawia fakt, że samochody elektryczne są droższe w zakupie od spalinowych. Droższe, a więc wyższa utrata wartości może już oznaczać wyparowanie w 5 lat prawdziwego majątku!

Utrata wartości samochodu elektrycznego. Konkretne przykłady

Na razie dużo mówiliśmy o generaliach. Przejdźmy zatem do konkretów. Samochody elektryczne mają dużą utratę wartości. Jak dużą? To postanowili wyliczyć redaktorzy serwisu "What Car?". Stworzyli listę 10. modeli, dla których obliczyli 3-letni wskaźnik deprecjacji przy założeniu średniego przebiegu rocznego na poziomie 20 tys. km. Wyniki są, delikatnie mówiąc, zaskakujące.

  • Renault Zoe po 3 latach straci 70,3 proc. wartości początkowej,
  • Opel Corsa-e po 3 latach straci 69,4 proc. wartości początkowej,
  • Nissan Leaf po 3 latach straci 67,2 proc. wartości początkowej,
  • Mazda MX-30 po 3 latach straci 66,8 proc. wartości początkowej,
  • Peugeot e-2008 po 3 latach straci 64,5 proc. wartości początkowej.

Oczywiście warto pamiętać o tym, że powyższe wartości dotyczą rynku brytyjskiego. Na nim utrata wartości jest wyższa, niż na kontynentalnej Europie.

REKLAMA

Z czego wynika wysoka utrata wartości aut elektrycznych?

Należy zastanowić się nad tym, czym tak właściwie jest powodowana tak wysoka utrata wartości. Jednym z głównych czynników jest rosnący z biegiem czasu stopień wyeksploatowania auta elektrycznego. A właściwie to nie tyle całego pojazdu, co jego baterii. To przeraża kierowców! Oczywiście producenci motoryzacyjni uspakajają. Mówią o tym, że bateria w samochodzie powinna wytrzymać nawet półtorej dekady eksploatacji. Wpływ na trwałość akumulatora ma jednak wiele czynników. Jego żywotność skraca np. częste, szybkie ładowanie czy przegrzanie. Realnie czas eksploatacji będzie zatem krótszy. To stanowi zatem realny problem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W miarę zużywania się baterii jej pojemność robocza maleje. To oznacza mniejszy do pokonania zasięg na ładowaniu. Z czasem stanie się on na tyle mały, że kierowca będzie musiał zdecydować się na wymianę akumulatora. Ten niestety nie będzie tani. W przypadku małych elektryków nowa bateria może kosztować jakieś 50 do 70 tys. zł. W przypadku dużych i ciężkich SUV-ów koszt może przekraczać już 150 tys. zł. Taka suma może spokojnie oznaczać wartość wyższą, niż na rynku wtórnym ma używany elektryk.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

REKLAMA

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA