REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Utrata wartości samochodu elektrycznego. Czasami po 3 latach zostaje tylko 30 proc. ceny...

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Utrata wartości samochodu elektrycznego
Utrata wartości samochodu elektrycznego. Czasami po 3 latach zostaje tylko 30 proc. ceny...
Konrad Skura
Audi

REKLAMA

REKLAMA

Bywa, że po 3 latach eksploatacji cena samochodu elektrycznego spada o 70 proc. To wskaźnik deprecjacji, który jest w stanie zawstydzić nawet mało popularne samochody francuskie! Z czego wynika taki spadek wartości?

Sprzedaż samochodów elektrycznych w Polsce rośnie. To informacja powtarzana przez wszystkie media motoryzacyjne. I jest to informacja w gruncie rzeczy prawdziwa. Bo w całym 2023 r. z polskich salonów wyjechało o 51 proc. elektryków więcej. Taki wzrost oznacza jednak nadal ilość wynoszącą 17 078 sztuk. A to daje zaledwie 3,6 proc. całego parku pojazdów...

REKLAMA

Ile wynosi utrata wartości samochodu elektrycznego?

Sprzedaż aut zasilanych bateryjnie jest większa. Nietrudno jednak stwierdzić, że nadal okazuje się daleka od ideału. Powodów takiej sytuacji może być wiele. A właśnie pojawił się kolejny argument. I ten dotyczy wysokiej utraty wartości. Przykład? Badania wykonane na rynku amerykańskim jasno pokazują, że przeciętny wskaźnik deprecjacji w przypadku pięcioletniego elektryka wynosi 41 proc. A są analizy, które mówią nawet o 49 proc. W tym samym czasie samochód spalinowy straci już tylko 28 proc.

Warto w tym punkcie dodać, że sprawy wcale nie poprawia fakt, że samochody elektryczne są droższe w zakupie od spalinowych. Droższe, a więc wyższa utrata wartości może już oznaczać wyparowanie w 5 lat prawdziwego majątku!

Utrata wartości samochodu elektrycznego. Konkretne przykłady

Na razie dużo mówiliśmy o generaliach. Przejdźmy zatem do konkretów. Samochody elektryczne mają dużą utratę wartości. Jak dużą? To postanowili wyliczyć redaktorzy serwisu "What Car?". Stworzyli listę 10. modeli, dla których obliczyli 3-letni wskaźnik deprecjacji przy założeniu średniego przebiegu rocznego na poziomie 20 tys. km. Wyniki są, delikatnie mówiąc, zaskakujące.

  • Renault Zoe po 3 latach straci 70,3 proc. wartości początkowej,
  • Opel Corsa-e po 3 latach straci 69,4 proc. wartości początkowej,
  • Nissan Leaf po 3 latach straci 67,2 proc. wartości początkowej,
  • Mazda MX-30 po 3 latach straci 66,8 proc. wartości początkowej,
  • Peugeot e-2008 po 3 latach straci 64,5 proc. wartości początkowej.

Oczywiście warto pamiętać o tym, że powyższe wartości dotyczą rynku brytyjskiego. Na nim utrata wartości jest wyższa, niż na kontynentalnej Europie.

Z czego wynika wysoka utrata wartości aut elektrycznych?

REKLAMA

Należy zastanowić się nad tym, czym tak właściwie jest powodowana tak wysoka utrata wartości. Jednym z głównych czynników jest rosnący z biegiem czasu stopień wyeksploatowania auta elektrycznego. A właściwie to nie tyle całego pojazdu, co jego baterii. To przeraża kierowców! Oczywiście producenci motoryzacyjni uspakajają. Mówią o tym, że bateria w samochodzie powinna wytrzymać nawet półtorej dekady eksploatacji. Wpływ na trwałość akumulatora ma jednak wiele czynników. Jego żywotność skraca np. częste, szybkie ładowanie czy przegrzanie. Realnie czas eksploatacji będzie zatem krótszy. To stanowi zatem realny problem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W miarę zużywania się baterii jej pojemność robocza maleje. To oznacza mniejszy do pokonania zasięg na ładowaniu. Z czasem stanie się on na tyle mały, że kierowca będzie musiał zdecydować się na wymianę akumulatora. Ten niestety nie będzie tani. W przypadku małych elektryków nowa bateria może kosztować jakieś 50 do 70 tys. zł. W przypadku dużych i ciężkich SUV-ów koszt może przekraczać już 150 tys. zł. Taka suma może spokojnie oznaczać wartość wyższą, niż na rynku wtórnym ma używany elektryk.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA