REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Utrata wartości samochodu elektrycznego. Czasami po 3 latach zostaje tylko 30 proc. ceny...

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Utrata wartości samochodu elektrycznego
Utrata wartości samochodu elektrycznego. Czasami po 3 latach zostaje tylko 30 proc. ceny...
Konrad Skura
Audi

REKLAMA

REKLAMA

Bywa, że po 3 latach eksploatacji cena samochodu elektrycznego spada o 70 proc. To wskaźnik deprecjacji, który jest w stanie zawstydzić nawet mało popularne samochody francuskie! Z czego wynika taki spadek wartości?

Sprzedaż samochodów elektrycznych w Polsce rośnie. To informacja powtarzana przez wszystkie media motoryzacyjne. I jest to informacja w gruncie rzeczy prawdziwa. Bo w całym 2023 r. z polskich salonów wyjechało o 51 proc. elektryków więcej. Taki wzrost oznacza jednak nadal ilość wynoszącą 17 078 sztuk. A to daje zaledwie 3,6 proc. całego parku pojazdów...

REKLAMA

Ile wynosi utrata wartości samochodu elektrycznego?

Sprzedaż aut zasilanych bateryjnie jest większa. Nietrudno jednak stwierdzić, że nadal okazuje się daleka od ideału. Powodów takiej sytuacji może być wiele. A właśnie pojawił się kolejny argument. I ten dotyczy wysokiej utraty wartości. Przykład? Badania wykonane na rynku amerykańskim jasno pokazują, że przeciętny wskaźnik deprecjacji w przypadku pięcioletniego elektryka wynosi 41 proc. A są analizy, które mówią nawet o 49 proc. W tym samym czasie samochód spalinowy straci już tylko 28 proc.

Warto w tym punkcie dodać, że sprawy wcale nie poprawia fakt, że samochody elektryczne są droższe w zakupie od spalinowych. Droższe, a więc wyższa utrata wartości może już oznaczać wyparowanie w 5 lat prawdziwego majątku!

Utrata wartości samochodu elektrycznego. Konkretne przykłady

Na razie dużo mówiliśmy o generaliach. Przejdźmy zatem do konkretów. Samochody elektryczne mają dużą utratę wartości. Jak dużą? To postanowili wyliczyć redaktorzy serwisu "What Car?". Stworzyli listę 10. modeli, dla których obliczyli 3-letni wskaźnik deprecjacji przy założeniu średniego przebiegu rocznego na poziomie 20 tys. km. Wyniki są, delikatnie mówiąc, zaskakujące.

  • Renault Zoe po 3 latach straci 70,3 proc. wartości początkowej,
  • Opel Corsa-e po 3 latach straci 69,4 proc. wartości początkowej,
  • Nissan Leaf po 3 latach straci 67,2 proc. wartości początkowej,
  • Mazda MX-30 po 3 latach straci 66,8 proc. wartości początkowej,
  • Peugeot e-2008 po 3 latach straci 64,5 proc. wartości początkowej.

Oczywiście warto pamiętać o tym, że powyższe wartości dotyczą rynku brytyjskiego. Na nim utrata wartości jest wyższa, niż na kontynentalnej Europie.

Z czego wynika wysoka utrata wartości aut elektrycznych?

REKLAMA

Należy zastanowić się nad tym, czym tak właściwie jest powodowana tak wysoka utrata wartości. Jednym z głównych czynników jest rosnący z biegiem czasu stopień wyeksploatowania auta elektrycznego. A właściwie to nie tyle całego pojazdu, co jego baterii. To przeraża kierowców! Oczywiście producenci motoryzacyjni uspakajają. Mówią o tym, że bateria w samochodzie powinna wytrzymać nawet półtorej dekady eksploatacji. Wpływ na trwałość akumulatora ma jednak wiele czynników. Jego żywotność skraca np. częste, szybkie ładowanie czy przegrzanie. Realnie czas eksploatacji będzie zatem krótszy. To stanowi zatem realny problem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W miarę zużywania się baterii jej pojemność robocza maleje. To oznacza mniejszy do pokonania zasięg na ładowaniu. Z czasem stanie się on na tyle mały, że kierowca będzie musiał zdecydować się na wymianę akumulatora. Ten niestety nie będzie tani. W przypadku małych elektryków nowa bateria może kosztować jakieś 50 do 70 tys. zł. W przypadku dużych i ciężkich SUV-ów koszt może przekraczać już 150 tys. zł. Taka suma może spokojnie oznaczać wartość wyższą, niż na rynku wtórnym ma używany elektryk.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA