Elektryczne autobusy w Gdańsku. MAN przekonfigurował pojazdy. Ich zasięg wzrósł
REKLAMA
REKLAMA
- Elektryczne autobusy MAN-a zostały przekonfigurowane
- Elektryczne autobusy MAN-a w czasie mrozów pokonały 340 km na ładowaniu
- Gdańskie autobusy MAN-a są produkowane w Starachowicach
Początkowe doniesienia były niepokojące. Choć Gdańsk kupił 18 autobusów elektrycznych za 62 mln zł, te stały głównie w zajezdni. Powód? Okazało się, że w realnych warunkach nie były w stanie osiągnąć założonego przez producenta zasięgu na poziomie 400 km. Ten początkowo był dwukrotnie mniejszy.
REKLAMA
Elektryczne autobusy MAN-a zostały przekonfigurowane
Firma MAN zareagowała na doniesienia medialne, ale także i informacje ze strony gdańskiego przedsiębiorstwa komunikacyjnego. Jej specjaliści przeprowadzili konfigurację pojazdów do warunków spotykanych na gdańskich trasach.
Skonfigurowano system zasilania pojazdów, w tym system ogrzewania oraz zarządzania bateriami i w rezultacie osiągnęliśmy pełną sprawność operacyjną. Wykonujemy tymi autobusami, tyle samo średniego przebiegu dziennego, co dieslami. Gdańskie elektryczne MAN-y mogą osiągać zasięgi w przedziale 300-400 km na jednym ładowaniu – dodał Jerzy Wiatr, wiceprezes ds. operacyjnych spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje.
Elektryczne autobusy MAN-a w czasie mrozów pokonały 340 km na ładowaniu
REKLAMA
Pojazdy bezpośrednio po konfiguracji trafiły na niekorzystne warunki drogowe. Na zewnątrz panowała temperatura dochodząca do -8 stopni Celsjusza, a do tego pojazdy poruszały się na różnych trasach i przy dużym natężeniu ruchu w czasie szczytów. W takich warunkach pojazdy należące do Gdańskich Autobusów i Tramwajów były w stanie pokonać ok. 340 km na jednym ładowaniu. To oznacza, że pojazdy osiągają pełną rentowność operacyjną i mogą być szerzej wykorzystywane we flocie.
To jednak nie koniec. W celu jeszcze bardziej efektywnej eksploatacji autobusów MAN Lion’s City E spółka Man Truck & Bus Polska realizuje szkolenie z doskonalenia techniki jazdy elektrobusami dla kierowców GAiT. Te są prowadzone przez eksperta Man-a.
Gdańskie autobusy MAN-a są produkowane w Starachowicach
Każdy z 18. gdańskich autobusów elektrycznych to MAN Lion’s City E. Man to niemiecki producent. Pojazdy są jednak produkowane w Polsce. Powstają w Starachowicach. Koszt inwestycji sięgnął 50,4 mln zł netto. GAiT aplikuje o dotację w wysokości 100 procent kosztów. Za tą kwotę w gdańskiej flocie pojawi się 18 pojazdów. To 8 autobusów przegubowych i 10 o standardowej długości.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.