Formuła E z nowymi oponami. Od 2026 r. dostarczać je będzie Bridgestone
REKLAMA
REKLAMA
- Bridgestone wyłącznym dostawcą opon do Formuły E
- Jakie muszą być opony do elektrycznego bolidu?
- Czym jest Formuła E?
Po piętnastu latach Bridgestone wraca do FIA World Championship. A to nie koniec wyjątkowych okazji. Bo w momencie ogłoszenia tej decyzji mija równe 60 lat od momentu, w którym japońska marka po raz pierwszy oficjalnie pojawiła się w sporcie motorowym.
REKLAMA
Bridgestone wyłącznym dostawcą opon do Formuły E
Sporty motorowe to nasza pasja. Zawsze tak było i zawsze tak będzie. Jestem bardzo szczęśliwy, że mogę ogłosić nasz powrót do FIA World Championship po półtorej dekady i to w roku, w którym obchodzimy 60. rocznicę naszej obecności w sporcie motorowym. Jesteśmy dumni, że zostaliśmy wyłącznym dostawcą opon dla Formuły E od sezonu 2026 – 2027 – powiedział Shu Ishibashi, Global CEO and Representative Executive Officer w Bridgestone Corporation.
FIA ogłosiła, że współpraca z Bridgestone będzie trwać do sezonu 2029 – 2030. Japońska marka będzie wyłącznym dostawcą ogumienia w klasie Formuły E.
Jakie muszą być opony do elektrycznego bolidu?
REKLAMA
Umowa z FIA oznacza dla Bridgestone kontynuację prac nad rozwojem zrównoważonych technologii. Poza tym marka chce stawiać na zwiększenie tempa wprowadzania kolejnych innowacji – na etapie produkcji, eksploatacji opon oraz przetwarzania ich na surowce wtórne.
Bridgestone planuje rozwijać zrównoważone produkty klasy premium w sporcie motorowym. Kluczowym elementem naszej umowy z FIA będzie rozwój technologii "ENLITEN" – dodał Shu Ishibashi z Bridgestone.
Opony w elektrycznym bolidzie muszą bowiem redukować opory toczenia, aby obniżyć zużycie energii, utrzymywać szybki pojazd na torze i wytrzymywać jego masę w czasie działania dużych przeciążeń podczas szybkiej jazdy w zakręcie. Enliten przeniesiony z rynku cywilnego idealnie się do tego nadaje. Bo pozwala na redukcję oporów toczenia o jedną piątą, redukcję masy o jedną dziesiątą i zachowanie pełnej trwałości.
Czym jest Formuła E?
Ciekawym wyborem Bridgestone`a jest kategoria wyścigów. Formuła E została powołana do życia w 2012 r. i stanowi elektryczny odpowiednik Formuły 1. W czasie eliminacji elektryczny bolid może rozwinąć moc 250 kW (340 koni mechanicznych). W czasie wyścigu ta maleje do 200 kW (272 koni mechanicznych). Taka moc gwarantuje autu czas sprintu do pierwszej setki w 2,8 sek. Warto jednak pamiętać o tym, że bolid Formuły E waży jakieś 900 kg, przy czym sama masa baterii to 385 kg. To oznacza spore wyzwanie nie tylko dla układu napędowego, ale także i opon.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.