Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni
REKLAMA
REKLAMA
- Hilux Mild Hybrid 48V. Nowoczesny diesel z elektrycznym wspomagaczem
- Jakie elementy są częścią systemu Mild Hybrid 48V w Hiluxie?
- Co daje lekka hybryda w Hiluxie?
- Kiedy Toyota Hilux Mild Hybrid 48V pojawi się w sprzedaży?
Toyota Hilux jest obecna na rynku motoryzacyjnym od 1968 r. Auto do tej pory sprzedało się w ilości przekraczającej 21 mln sztuk. To pick-up z krwi i kości! W efekcie auto stało się jednym z najbardziej rozpoznawalnych modeli marki. Teraz Japończycy rozszerzają gamę silnikową Hiluxa na rynku europejskim.
REKLAMA
Hilux Mild Hybrid 48V. Nowoczesny diesel z elektrycznym wspomagaczem
Pod maską Toyoty Hilux pracuje 16-zaworowy silnik diesla o pojemności 2,8 litra. Silnik wyposażono w bezpośredni wtrysk paliwa, turbosprężarkę o zmiennej geometrii i chłodzony cieczą intercooler. Do redukcji emisji spalin wykorzystano katalizator oksydacyjny, filtr cząstek stałych oraz system selektywnej redukcji katalitycznej (SCR), jak również dodatkowy wtrysk AdBlue.
Teraz powyższy zestaw technologiczny został uzupełniony o kolejną pozycję. Tą jest układ Mild Hybrid 48V. Na niego składa się niewielki silnik elektryczny (a właściwie to generator), który przy całkowicie naładowanej baterii może dostarczyć do 16 koni mechanicznych mocy i 65 Nm momentu obrotowego. W sumie Toyoty Hilux Mild Hybrid 48V oferuje 204 konie mechaniczne mocy i 500 Nm momentu obrotowego. Momentu, który ujawnia się już przy 1600 obr./min. Jednostka napędowa jest zgodna z normą Euro 6d.
Generator zastosowany w Toyocie Hilux Mild Hybrid 48V zastępuje rozrusznik. Elementu tego nie ma zatem w układzie napędowym. To oznacza tańszą eksploatację, ale i np. szybsze ponowne uruchomienie silnika.
Jakie elementy są częścią systemu Mild Hybrid 48V w Hiluxie?
REKLAMA
Piszą o baterii zasilającej lekką hybrydę w Hiluxie mam oczywiście na myśli dedykowaną baterię, a nie akumulator rozruchowy. Bateria litowa 48V jest mała i lekka. Waży zaledwie 7,6 kg. Dlatego inżynierom udało się ją zainstalować pod tylnymi siedzeniami. Jej zasilaniem i czerpaniem energii z niej zajmuje się generator napędzany od silnika spalinowego za pomocą systemu paskowego. Poza tym na układ zasilania składa się również 12-woltowy układ za pomocą nowego konwertera DC/DC.
W przypadku Hiluxa kluczowa jest jeszcze jedna rzecz. Układ Mild Hybrid, a w tym np. generator zaprojektowano do radzenia sobie w najtrudniejszych warunkach, z jakimi na co dzień mają do czynienia samochody użytkowe. Elementy układu są zabezpieczone przed wilgocią pojawiającą się np. w czasie brodzenia samochodem w wodzie o głębokości dochodzącej do 700 cm.
Co daje lekka hybryda w Hiluxie?
Uzupełnienie 2,8-litrowego diesla w naturalny sposób poprawia osiągi pick-up`a. Ulepsza też wydajność pracy układu hamowania. Część energii jest odbierana przez generator. W efekcie np. elementy cierne układu hamulcowego zużywają się w mniejszym stopniu. Poza tym Mild Hybrid 48V daje Toyocie płynniejszą jazdę, cichszą pracę oraz niższe o 5 proc. zużycie paliwa. Motor może bowiem dłużej pozostawać wyłączony na postoju w czasie pracy trybu start-stop.
Ciekawostka? Zastosowanie dodatkowego generatora pozwoliło inżynierom na obniżenie prędkości obrotowej na biegu jałowym z 720 obr./min. do 600 obr./min.
Kiedy Toyota Hilux Mild Hybrid 48V pojawi się w sprzedaży?
Nowa Toyota Hilux Mild Hybrid 48V pojawi się w europejskich salonach sprzedaży w drugiej połowie 2024 roku. Model zadebiutuje np. z najnowszym systemem multimedialnym Toyota Smart Connect, z 8-calowym ekranem, nawigacją opartą na łączności w chmurze, a także inteligentnym asystentem głosowym. Poza tym standardem w aucie stanie się rozbudowany pakiet systemów bezpieczeństwa Toyota Safety Sense.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.