REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Budowa dróg zimą. Czemu budowy na drogach krajowych zamierają?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
budowa dróg zimą, przerwa zimowa w budowie dróg zimą
Budowa dróg zimą. Czemu budowy na drogach krajowych zamierają?
GDDKiA

REKLAMA

REKLAMA

Zimą drogowcy znikają z placu budowy. Czemu jest tak, że dróg krajowych nie realizuje się w czasie mrozów? To nawet nie kwestia wyboru wykonawcy. To raczej sprawa odgórnie przyjętych wymogów technicznych.

Ostatnie lata przebiegły dla polskich kierowców pod znakiem kolejnych rekordów drogowych. Aktualnie pojazdy w naszym kraju mogą korzystać z 5115,6 km dróg ekspresowych i autostrad. Prace nie zwalniają, chociaż... aktualnie mamy zimę. Drogowe budowy świecą zatem pustką. Czemu?

REKLAMA

Czemu zimą nie buduje się dróg w Polsce?

REKLAMA

W czasie zimy realizatorzy schodzą z budów drogowych. Czy to kwestia złej pogody? W pewnym sensie tak. Nie chodzi jednak o przepisy kodeksu pracy, a raczej uwarunkowania związane z technologią budowy. W niskich temperaturach nie da się prowadzić wszystkich prac związanych z realizacją inwestycji. Dla przykładu asfaltu nie da się układać jeśli temperatura podłoża jest mniejsza niż 5 stopni Celsjusza. Kluczowa jest też temperatura otoczenia. Ta w ciągu doby (pomiary są realizowane trzy razy dziennie) nie może być mniejsza niż 0 stopni Celsjusza.

Przerwa zimowa na budowie drogi trwa w Polsce na ogół od 16 grudnia do 15 marca. Termin może być rozszerzony od 1 grudnia do 31 marca. To oczywiście nie oznacza, że w czasie tzw. przerwy zimowej nie wykonuje się żadnych prac. Określone realizacje mogą trwać. Ich listę i warunki określa umowa podpisana przez GDDKiA z wykonawcą.

Czy przerwa zimowa powoduje opóźnienia w budowie dróg?

Bardzo ważne jest to, że przerwa zimowa nie powoduje opóźnienia w budowie. Jest ona wkalkulowana w czas realizacji inwestycji. Po podpisaniu umowy na realizację GDDKiA zawsze podaje czas budowy i dodaje informację, że z czasu liczonego w miesiącach wyłączone są przerwy zimowe w budowie. Te są ujęte w pierwotnym harmonogramie zakończenia prac dostarczonym przez wykonawcę.

Czy budowa dróg może się opóźnić?

REKLAMA

Termin przerwy zimowej jest z góry założony. Może się jednak okazać, że mrozy uderzą przed 16 grudnia lub po 15 marca. Co wtedy? W takim przypadku realizator również będzie musiał przerwać prace. I fakt ten może mieć realny wpływ na termin oddania inwestycji. Opóźnienie w budowie nie musi jednak automatycznie oznaczać kary umownej. Bo wykonawca zadania może złożyć pismo do GDDKiA z prośbą o wydłużenie terminu na realizację. Może nawet dochodzić dodatkowych środków z tytułu przedłużenia się realizacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kluczowe jest to, że pismo musi być poparte dokumentami potwierdzającymi stan faktyczny. Tylko w takim przypadku i tylko po sprawdzeniu faktów, generalna dyrekcja może się przychylić do wniosku.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
R.Kubica: Le Mans to wyścig, który powinien zostać zakazany. Ludzie nie śpią przez dwa dni próbując się zdrzemnąć na krzesełku. Jak spalić 12 tys. kalorii w jedną noc

Robert Kubica uważa, że zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu Le Mans było jego celem odkąd wystąpił w nim pierwszy raz w 2021 r. "Dało mi to mnóstwo pozytywnych emocji, mimo że był to jeden z trudniejszych momentów w mojej karierze" - powiedział podczas briefingu w Warszawie. Podkreślił wyczerpujący charakter tego wyścigu, a brak snu był jednym z poważniejszych wyzwań.

Zmiana zasad rejestracji pojazdów w 2026 r. Nowelizacja Prawa o ruchu drogowym - projekt deregulacyjny

W dniu 17 czerwca 2025 r. opublikowany został projekt ustawy, która ma znowelizować Prawo o ruchu drogowym. Nowelizacja ta ma zrealizować m.in. postulaty deregulacyjne zespołu SprawdzaMy kierowanego przez Rafała Brzoskę - w szczególności w zakresie rejestracji pojazdów. Zmiany mają wejść w życie w większości po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, a więc z pewnością już w 2026 roku.

Sektor logistyczny pokazuje w I połowie 2025 r., że radzi sobie z globalnymi zakłóceniami (wojna handlowa USA-Chiny). Koszty wymiany handlowej będą jednak rosły

Widmo historycznego spadku wolumenu przeładunków i wzrost kosztów transportu to dwa dominujące efekty w logistyce, które wywołała wojna handlowa na linii Chiny-USA. Pomimo obniżenia globalnych prognoz dla PKB i handlu, operatorzy logistyczni wciąż radzą sobie zaskakująco dobrze, choć wśród europejskich ekspertów zarządzających łańcuchami dostaw panuje zgodność co do tego, że koszty wymiany handlowej będą rosły. Jednocześnie 70% z nich twierdzi, że na kolejne zakłócenia i nieoczekiwane zwroty akcji będzie w stanie odpowiedzieć w ciągu maksymalnie 3 dni.

Większa elastyczność w wypowiadaniu umów OC [Projekt nowelizacji trafił do konsultacji]

Do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania trafił projekt nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Chodzi o zmiany w OC.

REKLAMA

KGP: 112 716 interwencji, 470 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 112 716 interwencji. Byli wzywani do 470 wypadków drogowych.

OC dla rowerzystów – konieczność czy ograniczanie wolności? Polacy podzieleni

Czy rowerzyści powinni mieć obowiązkowe OC? Wraz ze wzrostem liczby jednośladów na drogach, temat ten wraca jak bumerang i dzieli opinię publiczną. Najnowsze badanie Rankomat.pl pokazuje, że Polacy są niemal równo podzieleni – nie brakuje zarówno zwolenników bezpieczeństwa, jak i obrońców niezależności.

Masz radio w samochodzie? Możesz spodziewać się kontroli

Właściciele samochodów – zarówno osoby prywatne, jak i przedsiębiorcy – powinni pamiętać o opłatach za używanie odbiorników radiofonicznych. Chodzi o konieczność opłacania abonamentu RTV za radioodbiornik zamontowany w pojeździe. Jaka jest opłata abonamentowa w 2025 r.? Kto jest zwolniony?

KGP: 116 725 interwencji, 519 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 116 725 interwencji. Byli wzywani do 519 wypadków drogowych.

REKLAMA

Rozwiązanie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) [PROJEKT]

W środę, 4 czerwca 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Chodzi o zmiany dotyczące rozwiązania umowy OC.

Transport w Polsce 2024: Spadek przewozów towarów, wzrost liczby pasażerów. Informacja sygnalna GUS

Główny Urząd Statystyczny opublikował informację sygnalną dotyczącą przewodu ładunków i pasażerów w 2024 r. Z informacji GUS wynika, że w porównaniu z 2023 r., wzrosła liczba pasażerów korzystających z większości środków transportu – wyjątkiem był jedynie transport wodny śródlądowy. Z kolei całkowita masa przewiezionych ładunków oraz wykonana praca przewozowa nieznacznie się zmniejszyły.

REKLAMA