REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Znak C-18 i obowiązek jazdy na łańcuchach. To ważna kwestia przed wyjazdem na ferie w góry

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
znak C-18, obowiązek jazdy na łańcuchach, łańcuchy przeciwśniegowe podczas wyjazdu w góry
Znak C-18 i obowiązek jazdy na łańcuchach. To ważna kwestia przed wyjazdem na ferie w góry
freepik.com

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazd na ferie zimowy w góry, łańcuchy przeciwśniegowe i znak C-18. Czyli dziś porozmawiamy o bezpieczeństwie podczas zimowego wyjazdu i używaniu łańcuchów w czasie jazdy. Co warto wiedzieć na ten temat?

Wyjazd na ferie zimowe w góry wymaga przygotowania auta. Kierowca powinien zainteresować się nie tylko jego stanem technicznym, ale i wyposażeniem. Coroczne pytanie kierowców jest jedno. Czy łańcuchy przeciwśnieżne są w polskich górach obowiązkowe?

REKLAMA

REKLAMA

Łańcuchy podczas jazdy zimą w górach: przepisy i znak C-18

Polskie przepisy nie mówią o obowiązku jazdy z łańcuchami przeciwśniegowymi na kołach w sezonie zimowym w górach. Mówią jedynie o takiej możliwości. Wspomina o tym art. 60 ust. 3 ustawy Prawo o ruchu drogowym. "Używanie łańcuchów przeciwślizgowych na oponach jest dozwolone tylko na drodze pokrytej śniegiem".

Czy to jednak oznacza, że obowiązku takiego nie będzie? Na niektórych szlakach poprowadzonych w wyższych rejonach drogowych może zostać wprowadzony. Decyzję w tej sprawie podejmuje zarządca drogi i wskazuje ją za pomocą znaku C-18 "nakaz używania łańcuchów przeciwpoślizgowych". Ten może jednak dotyczyć tylko np. samochodów ciężarowych. Decyduje o tym tabliczka z symbolem pojazdu umieszczona pod oznaczeniem.

Łańcuchy warto mieć w bagażniku podczas wyjazdu na ferie

Łańcuchy śniegowe są konieczne w niewielkiej ilości przypadków. Brak obowiązku nie oznacza jednak, że kierowca może o nich zapomnieć. Bo są one w stanie zdecydowanie poprawić możliwości trakcyjne samochodu w trudnych warunkach drogowych. A bezpieczeństwo podczas wyjazdu z dziećmi na ferie jest na wagę złota! Dlatego jadąc w góry zimą, warto kupić i wrzucić łańcuchy do bagażnika. Tak, aby mieć je pod ręką w razie potrzeby.

REKLAMA

Jak zakłada się łańcuchy na koła w samochodzie?

Łańcuchy przeciwśniegowe zakłada się przynajmniej na dwa koła napędowe. Ich rozmiar trzeba dostosować do wymiaru koła. Jak je założyć? To w zasadzie proste. Łańcuch przekłada się przez koło i zapina. Choć lepiej się przygotować. Przygotować się powinien zwłaszcza ten kierowca, który nigdy łańcuchów nie zakładał. "Bardzo ważne jest, żeby przećwiczyć zakładanie łańcuchów śniegowych, zanim będą faktycznie potrzebne. Krok po kroku, aby kierowca miał pewność, że poradzi sobie w niesprzyjających warunkach" – radzi Adam Bernard, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Poza tym warto pamiętać o jeszcze trzech ważnych rzeczach:

  • Do założenia łańcuchów należy wybrać bezpieczne miejsce. Kierowca nie może stanąć na środku drogi i zablokować ruchu w trudnych warunkach. To tworzy realne zagrożenie wypadkiem.
  • Wraz z łańcuchami dobrze jest wrzucić do bagażnika też wodoodporne rękawice. Zakładanie łańcuchów śniegowych często wymaga przekładania łańcucha przez wnęki kół pojazdu, które prawdopodobnie będą mocno pokryte lodem, błotem pośniegowym i śniegiem.
  • Łańcuchy należy zdjąć, kiedy zjedziemy z powrotem na asfaltową nawierzchnię. Jazda po asfalcie z łańcuchami na kołach powoduje niszczenie nawierzchni, opon i samych łańcuchów.

Mandat za jazdę na łańcuchach na kołach

W przypadku łańcuchów przeciwśniegowych kierowcy może grozić nie jeden, a nawet dwa mandaty. W zależności od konkretnej sytuacji drogowej może otrzymać karę za:

  • używanie łańcuchów przeciwślizgowych na oponach na drodze niepokrytej śniegiem. Grzywna w takim przypadku wynosi 100 zł. Wykroczenie nie oznacza punktów karnych.
  • niezastosowanie się do znaku drogowego C-18 "nakaz używania łańcuchów przeciwpoślizgowych". Grzywna w takim przypadku wynosi 200 zł. Kierowca otrzyma również 1 punkt karny.
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA