REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ustawa o elektromobilności: nowelizacja to jeszcze większy chaos?

Ustawa o elektromobilności: nowelizacja to jeszcze większy chaos?
Ustawa o elektromobilności: nowelizacja to jeszcze większy chaos?
Materiały prasowe Peugeot

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa o elektromobilności: nowelizacja jej zapisów jest już gotowa. Tylko czy to dobrze? No właśnie chyba nie do końca. Nowe przepisy mało zmienią.

Ministerstwo Klimatu i Środowiska opublikowało projekt nowelizacji ustawy o elektromobilności. Zapisy przeszły etap konsultacji społecznych i teraz muszą zdobyć akceptację sejmu, senatu i prezydenta. Cel zmian? Chodzi o szybsze pójście w stronę zeroemisyjnych środków transportu. Na ile to się może udać na podstawie nowelizowanych zapisów? No i tu zaczyna się dyskusja. Oczywiście nie brakuje rozwiązań, które mogą przynieść skutek dla promocji elektromobilności. Rządzący proponują jednak też szereg nowości, które będą występować raczej w charakterze bariery rozwojowej...

REKLAMA

Ustawa o elektromobilności: nowelizacja ma kilka dobrych rozwiązań

  • pojazdem zeroemisyjnym zostanie również trolejbus - w ten sposób będą one mogły być wliczane do wymaganego ustawą udziału pojazdów zeroemisyjnych we flotach samorządowych,
  • nowa ustawa da możliwość wsparcia dla zakupu rowerów ze wspomaganiem elektrycznym,
  • stworzenie nowej i uproszczonej procedury instalacji ładowarek na prywatnych miejscach parkingowych w budynkach wielorodzinnych,
  • samochody spalinowe eksploatowane w ramach carsharingu nie będą mogły poruszać się buspasami i darmowo parkować w strefach płatnego parkowania.

Strefy czystego transportu w Polsce - kolejny blok zmian w nowelizacji

REKLAMA

Jednym z największych punktów zapalnych nowelizacji ustawy o elektromobilności są strefy czystego transportu. Rządzący chcieli, aby dostęp do nich uzyskały np. samochody wyposażone w instalację LPG. Ostatecznie zapis ten zniknął jednak po konsultacjach społecznych. I choć to może brzmieć jak dobra informacja, za dobrą wiadomość ciężko to ostatecznie uznać. Powód? Strefy czystego transportu i tak pozostaną pozorne... Ustawodawca chce dać samorządom bardzo dużą możliwość kształtowania ich formy - będą mogły praktycznie dowolnie wprowadzać wyłączenia od ograniczeń w ruchu dla konkretnych typów pojazdów.

Skutek nowelizacji ustawy o elektromobilności będzie jeden. Strefy czystego transportu w Polsce nadal pozostaną tworem pozornym. W sensie prawnym będą występować. W sensie praktycznym ich prawie nie będzie.

Nowelizacja ustawy o elektromobilności: kolejna kłoda dla elektro-operatorów!

Nowe zapisy ustawy o elektromobilności postanowiły pochylić się też nad operatorami stacji ładujących. Niestety zmiany nie poszły w kierunku, którego firmy te mogłyby się spodziewać. Przegłosowanie nowelizacji w takim kształcie będzie bowiem oznaczać wprowadzenie dodatkowej opłaty. Operator będzie musiał płacić 25 złotych miesięcznie za każdy punkt ładowania. A danina ta jest o tyle skandaliczna, że dodatkowo pogarsza ekonomiczną zasadność warunków funkcjonowania firm udostępniających ładowarki - może się zatem stać kolejnym hamulcem rozwoju i tak trudnego rynku w Polsce.

A problemem nowelizacji są nie tylko stacje ogólnodostępne

Projekt nowelizacji ustawy o elektromobilności robi jeden krok do przodu i dwa do tyłu. Przykład? Ma za zadanie ułatwić możliwość budowania prywatnych stacji w garażach bloków wielorodzinnych. Z drugiej strony wszystkimi kosztami związanymi z procedurą instalacji stacji obciąża kierowcę. I może nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie musiał on płacić nawet za ekspertyzę całej instalacji elektrycznej budynku!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowa elektromobilność ze... starymi zasadami. Dopłat do elektryków brak...

REKLAMA

Kolejnym punktem, którego w nowelizacji ustawy o elektromobilności nie ma, jest temat usankcjonowanych dopłat do zakupu elektryków. A bez dopłat e-auta nadal będą sporo droższe w zakupie od spalinowych, co oznacza że ciężko będzie mówić o rosnącym zainteresowaniu nimi ze strony kierowców. Plus? Niewielkim jest redukcja stawki amortyzacji dla napędów spalinowych. Ta spadnie ze 150 do 100 tysięcy złotych, jednak... dopiero w roku 2026.

Gwałtowny rozwój elektromobilności, którego jesteśmy świadkami w większości krajów UE, jest spowodowany właśnie zachętami fiskalnymi dla firm, które są największymi odbiorcami nowych samochodów. Polska powinna jak najszybciej wprowadzić system bonus-malus, który nagradzałby niższymi podatkami za zakup bardziej przyjaznych dla środowiska samochodów zeroemisyjnych. Konsekwencją takich zachęt byłoby zwiększenie krajowego rynku używanych samochodów elektrycznych, co wydatnie zwiększyłoby liczbę aut elektrycznych na naszych drogach. Te zmiany potrzebne są teraz, a nie w 2026 roku - komentuje Rafał Bajczuk z Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Samochód w firmie 2024. Które branże i profesje kupują najwięcej nowych aut? Jakie modele są najpopularniejsze? Jakie odliczenia podatkowe od samochodów?

    Najwięcej nowych samochodów zamawiają przedsiębiorcy, którzy trudnią się programowaniem, doradztwem lub prowadzą działalność związaną z transportem – wynika z danych Carsmile. Jakie jeszcze profesje stoją na ożywionym popytem na nowe samochody? Jakie auta są najpopularniejsze? Ile kosztuje leasing i wynajem dłpugoterminowy?

    Zasada ograniczonego zaufania. Drogowy obowiązek czy raczej możliwość?

    Mądrzejszy powinien ustąpić... Tak w języku osiedlowym można byłoby wytłumaczyć istotę zasady ograniczonego zaufania. Uzupełnia ona reguły drogowe. Ale uzupełnia jako dodatkowy obowiązek kierowców czy raczej możliwość i ostrzeżenie? Rozstrzygnijmy tę kwestię.

    Jazda na rowerze po alkoholu w 2024 r. Czy rowerzysta straci prawo jazdy?

    Rower i alkohol to złe połączenie. Odradzamy je i to stanowczo. Jaka jednak kara grozi za prowadzenie roweru po alkoholu w 2024 r.? I czy rowerzysta straci np. prawo jazdy? Odpowiedzmy na te pytania.

    Będą opłaty za auta spalinowe. Kierowcy zaczną płacić podatek w 2025 r. Wiceminister potwierdza

    Miał być podatek od aut spalinowych 2024, a będzie opłata dla posiadaczy aut spalinowych 2025. Za rok pojawi się dopiero pierwsza z danin. Druga zacznie obowiązywać w 2026. Tak przynajmniej twierdzi wiceminister klimatu i środowiska.

    REKLAMA

    Pasażerowie bez zapiętych pasów na filmikach promujących... bezpieczeństwo!

    Taka rzecz mogła się zdarzyć chyba tylko we Włoszech. Tamtejsze ministerstwo infrastruktury i transportu postanowiło promować bezpieczeństwo drogowe. Ale na filmikach opracowanych przez resort, pasażerowie w pojazdach nie mają zapiętych pasów bezpieczeństwa.

    Stan wyższej konieczności. Kierowca popełnił wykroczenie, ale kary nie dostanie

    Kierowca może popełnić wykroczenie i kary nie dostać. I przypadki takie są dwa. Podstawowym jest oczywiście stan wyższej konieczności. Ten wymaga jednak spełnienia pewnego wymogu. Wiesz jakiego?

    Masz auto służbowe? Zatem zapłacisz więcej za parkowanie. Pomysł Sopotu storpedowało WSA

    W Sopocie w 2023 r. zmieniły się zasady działania stref płatnego parkowania. I od razu wzbudziły kontrowersje. Powód? Mieszkańcy SPP mają prawo do preferencyjnego abonamentu, chyba że mają auto użyczone lub w najmie. Wtedy uprawnienie to tracą. Zapis zakwestionował właśnie WSA na wniosek RPO.

    Uszkodzenie samochodu służbowego. Jak firma może oszczędzić na likwidacji małej szkody?

    Oszczędności. To w dobie inflacji i rosnących kosztów ulubione słowo przedsiębiorców. Odmieńmy je zatem przez kilka przypadków i powiedzmy, jak właściciele firm mogą oszczędzać na likwidacji małej szkody komunikacyjnej. Jest pewien ciekawy sposób.

    REKLAMA

    Nowa Dacia Spring 2024. Najtańszy elektryk nie tylko z nową "twarzą"

    Tanio, taniej, elektryczna Dacia? To hasło powraca do oferty rumuńskiej marki. Spring 2024 otrzymał nowy wygląd, ale i technologię. Teraz stanie się mocniejszy i... zdecydowanie bardziej efektowny.

    Niepełnosprawni wkrótce stracą karty parkingowe. Te wygasną we wrześniu 2024 r.

    Wkrótce wygasną karty parkingowe dla niepełnosprawnych przedłużane w związku z pandemicznymi i popandemicznymi perturbacjami. Ostateczny termin to 30 września 2024 r. Ważność, których kart została przedłużona? I jak wyrobić nową kartę?

    REKLAMA