REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ustawa o elektromobilności: nowelizacja to jeszcze większy chaos?

Subskrybuj nas na Youtube
Ustawa o elektromobilności: nowelizacja to jeszcze większy chaos?
Ustawa o elektromobilności: nowelizacja to jeszcze większy chaos?
Materiały prasowe Peugeot

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa o elektromobilności: nowelizacja jej zapisów jest już gotowa. Tylko czy to dobrze? No właśnie chyba nie do końca. Nowe przepisy mało zmienią.

Ministerstwo Klimatu i Środowiska opublikowało projekt nowelizacji ustawy o elektromobilności. Zapisy przeszły etap konsultacji społecznych i teraz muszą zdobyć akceptację sejmu, senatu i prezydenta. Cel zmian? Chodzi o szybsze pójście w stronę zeroemisyjnych środków transportu. Na ile to się może udać na podstawie nowelizowanych zapisów? No i tu zaczyna się dyskusja. Oczywiście nie brakuje rozwiązań, które mogą przynieść skutek dla promocji elektromobilności. Rządzący proponują jednak też szereg nowości, które będą występować raczej w charakterze bariery rozwojowej...

REKLAMA

Ustawa o elektromobilności: nowelizacja ma kilka dobrych rozwiązań

  • pojazdem zeroemisyjnym zostanie również trolejbus - w ten sposób będą one mogły być wliczane do wymaganego ustawą udziału pojazdów zeroemisyjnych we flotach samorządowych,
  • nowa ustawa da możliwość wsparcia dla zakupu rowerów ze wspomaganiem elektrycznym,
  • stworzenie nowej i uproszczonej procedury instalacji ładowarek na prywatnych miejscach parkingowych w budynkach wielorodzinnych,
  • samochody spalinowe eksploatowane w ramach carsharingu nie będą mogły poruszać się buspasami i darmowo parkować w strefach płatnego parkowania.

Strefy czystego transportu w Polsce - kolejny blok zmian w nowelizacji

REKLAMA

Jednym z największych punktów zapalnych nowelizacji ustawy o elektromobilności są strefy czystego transportu. Rządzący chcieli, aby dostęp do nich uzyskały np. samochody wyposażone w instalację LPG. Ostatecznie zapis ten zniknął jednak po konsultacjach społecznych. I choć to może brzmieć jak dobra informacja, za dobrą wiadomość ciężko to ostatecznie uznać. Powód? Strefy czystego transportu i tak pozostaną pozorne... Ustawodawca chce dać samorządom bardzo dużą możliwość kształtowania ich formy - będą mogły praktycznie dowolnie wprowadzać wyłączenia od ograniczeń w ruchu dla konkretnych typów pojazdów.

Skutek nowelizacji ustawy o elektromobilności będzie jeden. Strefy czystego transportu w Polsce nadal pozostaną tworem pozornym. W sensie prawnym będą występować. W sensie praktycznym ich prawie nie będzie.

Nowelizacja ustawy o elektromobilności: kolejna kłoda dla elektro-operatorów!

Nowe zapisy ustawy o elektromobilności postanowiły pochylić się też nad operatorami stacji ładujących. Niestety zmiany nie poszły w kierunku, którego firmy te mogłyby się spodziewać. Przegłosowanie nowelizacji w takim kształcie będzie bowiem oznaczać wprowadzenie dodatkowej opłaty. Operator będzie musiał płacić 25 złotych miesięcznie za każdy punkt ładowania. A danina ta jest o tyle skandaliczna, że dodatkowo pogarsza ekonomiczną zasadność warunków funkcjonowania firm udostępniających ładowarki - może się zatem stać kolejnym hamulcem rozwoju i tak trudnego rynku w Polsce.

A problemem nowelizacji są nie tylko stacje ogólnodostępne

Projekt nowelizacji ustawy o elektromobilności robi jeden krok do przodu i dwa do tyłu. Przykład? Ma za zadanie ułatwić możliwość budowania prywatnych stacji w garażach bloków wielorodzinnych. Z drugiej strony wszystkimi kosztami związanymi z procedurą instalacji stacji obciąża kierowcę. I może nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie musiał on płacić nawet za ekspertyzę całej instalacji elektrycznej budynku!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowa elektromobilność ze... starymi zasadami. Dopłat do elektryków brak...

REKLAMA

Kolejnym punktem, którego w nowelizacji ustawy o elektromobilności nie ma, jest temat usankcjonowanych dopłat do zakupu elektryków. A bez dopłat e-auta nadal będą sporo droższe w zakupie od spalinowych, co oznacza że ciężko będzie mówić o rosnącym zainteresowaniu nimi ze strony kierowców. Plus? Niewielkim jest redukcja stawki amortyzacji dla napędów spalinowych. Ta spadnie ze 150 do 100 tysięcy złotych, jednak... dopiero w roku 2026.

Gwałtowny rozwój elektromobilności, którego jesteśmy świadkami w większości krajów UE, jest spowodowany właśnie zachętami fiskalnymi dla firm, które są największymi odbiorcami nowych samochodów. Polska powinna jak najszybciej wprowadzić system bonus-malus, który nagradzałby niższymi podatkami za zakup bardziej przyjaznych dla środowiska samochodów zeroemisyjnych. Konsekwencją takich zachęt byłoby zwiększenie krajowego rynku używanych samochodów elektrycznych, co wydatnie zwiększyłoby liczbę aut elektrycznych na naszych drogach. Te zmiany potrzebne są teraz, a nie w 2026 roku - komentuje Rafał Bajczuk z Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Taniej na stacjach! Już w przyszłym tygodniu kierowcy zatankują wyraźnie taniej – znamy nowe ceny paliw

Nadchodzą spadki cen paliw, które wielu kierowców przyjmie z ulgą. Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują wyraźne obniżki cen benzyny 95-oktanowej oraz autogazu, które pojawią się już w nadchodzącym tygodniu. Dobra wiadomość dla wszystkich wybierających się w wakacyjne podróże – będzie taniej przy dystrybutorze.

Prawie ⅓ osób sprzedających używane samochody spotkała się z próbą oszustwa. Na co zwracać uwagę i jak się chronić przed nieuczciwymi praktykami?

Rynek sprzedaży samochodów używanych coraz częściej staje się polem działania oszustów, którzy wykorzystują zaufanie czy determinację sprzedających. Z raportu CARFAX wynika, że w Polsce aż 30 proc. sprzedawców zetknęło się z podejrzanymi zachowaniami, jak próba skopiowania dokumentów pojazdu, czy z kradzieżą samochodu. By zminimalizować prawdopodobieństwo strat, warto stosować odpowiednie środki ostrożności i zasadę ograniczonego zaufania wobec potencjalnych klientów.

Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od lipca 2025 roku jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin na prawo jazdy wynikiem negatywnym – bez możliwości dokończenia jazdy. Zobacz, co się zmieniło, które błędy kończą egzamin natychmiast i jak się do niego przygotować.

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

REKLAMA

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

Kupiłeś opony w internecie? Podatek PCC w 2025 może Cię zaskoczyć – zobacz, kiedy zapłacić i jak uniknąć kary

W 2025 roku fiskus sprawdza, kto powinien zapłacić podatek PCC za zakupy online. Jeśli kupiłeś opony przez internet: na OLX, Allegro lub Facebook Marketplace i możesz mieć obowiązek złożenia deklaracji PCC-3 i zapłacenia należnego podatku. Podatek od zakupu opon przez internet dotyczy także osób prywatnych. Zobacz, kiedy trzeba zapłacić PCC, ile wynosi kara za brak zgłoszenia oraz jak uniknąć konsekwencji.

Wakacyjny drink i… utracone prawo jazdy? Co grozi za alkohol na wodzie i ścieżkach

Prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu stanowi poważne zagrożenie – niezależnie od tego, czy poruszamy się po drogach, wodzie czy ścieżkach rowerowych. Przepisy są w tym względzie jasne, choć w niektórych sytuacjach mogą budzić wątpliwości. Warto wiedzieć, jakie konsekwencje grożą za nieodpowiedzialne zachowanie, w tym potencjalna utrata prawa jazdy.

KGP: 122 159 interwencji, 550 wypadków drogowych, 37 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 122 159 interwencji. Byli wzywani do 550 wypadków drogowych.

REKLAMA

Punkty karne: ile możesz mieć, kiedy się kasują, jak odzyskać prawo jazdy?

Zastanawiasz się, ile punktów karnych możesz mieć i kiedy znikają z Twojego konta? Interesują Cię najnowsze przepisy na 2025 rok dotyczące kasowania punktów, kursów redukcyjnych i tego, jak nie stracić prawa jazdy ani nie przepłacić za OC w 2025 roku? Ten kompleksowy przewodnik rozwieje wszelkie wątpliwości. Dowiedz się, co oznaczają punkty karne, jak działają nowe limity dla doświadczonych i początkujących kierowców, a także jakie są konsekwencje przekroczenia dozwolonej liczby punktów.

Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

REKLAMA