REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ustawa o elektromobilności: nowelizacja to jeszcze większy chaos?

Ustawa o elektromobilności: nowelizacja to jeszcze większy chaos?
Ustawa o elektromobilności: nowelizacja to jeszcze większy chaos?
Materiały prasowe Peugeot

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa o elektromobilności: nowelizacja jej zapisów jest już gotowa. Tylko czy to dobrze? No właśnie chyba nie do końca. Nowe przepisy mało zmienią.

Ministerstwo Klimatu i Środowiska opublikowało projekt nowelizacji ustawy o elektromobilności. Zapisy przeszły etap konsultacji społecznych i teraz muszą zdobyć akceptację sejmu, senatu i prezydenta. Cel zmian? Chodzi o szybsze pójście w stronę zeroemisyjnych środków transportu. Na ile to się może udać na podstawie nowelizowanych zapisów? No i tu zaczyna się dyskusja. Oczywiście nie brakuje rozwiązań, które mogą przynieść skutek dla promocji elektromobilności. Rządzący proponują jednak też szereg nowości, które będą występować raczej w charakterze bariery rozwojowej...

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa o elektromobilności: nowelizacja ma kilka dobrych rozwiązań

  • pojazdem zeroemisyjnym zostanie również trolejbus - w ten sposób będą one mogły być wliczane do wymaganego ustawą udziału pojazdów zeroemisyjnych we flotach samorządowych,
  • nowa ustawa da możliwość wsparcia dla zakupu rowerów ze wspomaganiem elektrycznym,
  • stworzenie nowej i uproszczonej procedury instalacji ładowarek na prywatnych miejscach parkingowych w budynkach wielorodzinnych,
  • samochody spalinowe eksploatowane w ramach carsharingu nie będą mogły poruszać się buspasami i darmowo parkować w strefach płatnego parkowania.

Strefy czystego transportu w Polsce - kolejny blok zmian w nowelizacji

Jednym z największych punktów zapalnych nowelizacji ustawy o elektromobilności są strefy czystego transportu. Rządzący chcieli, aby dostęp do nich uzyskały np. samochody wyposażone w instalację LPG. Ostatecznie zapis ten zniknął jednak po konsultacjach społecznych. I choć to może brzmieć jak dobra informacja, za dobrą wiadomość ciężko to ostatecznie uznać. Powód? Strefy czystego transportu i tak pozostaną pozorne... Ustawodawca chce dać samorządom bardzo dużą możliwość kształtowania ich formy - będą mogły praktycznie dowolnie wprowadzać wyłączenia od ograniczeń w ruchu dla konkretnych typów pojazdów.

Skutek nowelizacji ustawy o elektromobilności będzie jeden. Strefy czystego transportu w Polsce nadal pozostaną tworem pozornym. W sensie prawnym będą występować. W sensie praktycznym ich prawie nie będzie.

Nowelizacja ustawy o elektromobilności: kolejna kłoda dla elektro-operatorów!

Nowe zapisy ustawy o elektromobilności postanowiły pochylić się też nad operatorami stacji ładujących. Niestety zmiany nie poszły w kierunku, którego firmy te mogłyby się spodziewać. Przegłosowanie nowelizacji w takim kształcie będzie bowiem oznaczać wprowadzenie dodatkowej opłaty. Operator będzie musiał płacić 25 złotych miesięcznie za każdy punkt ładowania. A danina ta jest o tyle skandaliczna, że dodatkowo pogarsza ekonomiczną zasadność warunków funkcjonowania firm udostępniających ładowarki - może się zatem stać kolejnym hamulcem rozwoju i tak trudnego rynku w Polsce.

REKLAMA

A problemem nowelizacji są nie tylko stacje ogólnodostępne

Projekt nowelizacji ustawy o elektromobilności robi jeden krok do przodu i dwa do tyłu. Przykład? Ma za zadanie ułatwić możliwość budowania prywatnych stacji w garażach bloków wielorodzinnych. Z drugiej strony wszystkimi kosztami związanymi z procedurą instalacji stacji obciąża kierowcę. I może nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie musiał on płacić nawet za ekspertyzę całej instalacji elektrycznej budynku!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowa elektromobilność ze... starymi zasadami. Dopłat do elektryków brak...

Kolejnym punktem, którego w nowelizacji ustawy o elektromobilności nie ma, jest temat usankcjonowanych dopłat do zakupu elektryków. A bez dopłat e-auta nadal będą sporo droższe w zakupie od spalinowych, co oznacza że ciężko będzie mówić o rosnącym zainteresowaniu nimi ze strony kierowców. Plus? Niewielkim jest redukcja stawki amortyzacji dla napędów spalinowych. Ta spadnie ze 150 do 100 tysięcy złotych, jednak... dopiero w roku 2026.

Gwałtowny rozwój elektromobilności, którego jesteśmy świadkami w większości krajów UE, jest spowodowany właśnie zachętami fiskalnymi dla firm, które są największymi odbiorcami nowych samochodów. Polska powinna jak najszybciej wprowadzić system bonus-malus, który nagradzałby niższymi podatkami za zakup bardziej przyjaznych dla środowiska samochodów zeroemisyjnych. Konsekwencją takich zachęt byłoby zwiększenie krajowego rynku używanych samochodów elektrycznych, co wydatnie zwiększyłoby liczbę aut elektrycznych na naszych drogach. Te zmiany potrzebne są teraz, a nie w 2026 roku - komentuje Rafał Bajczuk z Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy Prezydent Karol Nawrocki podpisze tę nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym? Jest ważny głos sprzeciwu: Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina Prezydentowi o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz skąd apel o weto prezydenta?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

REKLAMA

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

REKLAMA

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA