REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Hulajnogą elektryczną po chodniku? Szykują się zmiany w prawie!

Hulajnogą elektryczną po chodniku? Szykują się zmiany w prawie!
Hulajnogą elektryczną po chodniku? Szykują się zmiany w prawie!

REKLAMA

REKLAMA

Hulajnogą elektryczną po chodniku? Wszystko wskazuje na to, że tzw. osobiste środki transportu już niedługo znikną ze szlaków dla pieszych.

Czy hulajnogą elektryczną można jeździć po chodniku?

Obecnie w polskich przepisach nie ma takiego pojęcia, które mogłoby się odnosić do hulajnogi elektrycznej. A to oznacza mniej więcej tyle, że osoby korzystające z tzw. środków transportu osobistego są traktowani na drodze jak... piesi. A to rodzi dwojaki problem. Po pierwsze sprawia, że hulajnogi mają nieograniczony dostęp do chodników. Po drugie stawia je na pozycji uprzywilejowanej w sytuacji, w której ruch pieszych spotyka się z ruchem samochodowym.

REKLAMA

REKLAMA

Dlaczego hulajnoga elektryczna jest niebezpieczna?

A więc dlaczego hulajnoga elektryczna jest niebezpieczna? To niezwykle prosto wyjaśnić. Wyobraźcie sobie spotkanie na chodniku pieszego - np. starszej pani z ważącą 12,5 kilograma hulajnogą rozpędzoną do maksymalnych 25 km/h. Skutki zderzenia mogą być naprawdę poważne. A finał sprawi będzie taki, że policja potraktuje wydarzenie jako kolizję dwóch pieszych - przy czym winę może przypisać np. starszej pani. Co więcej, poszkodowany nie będzie miał prawie żadnej możliwości dochodzenia odszkodowania - chyba że na drodze czasochłonnego procesu cywilnego.

To nie oznacza, że hulajnogi trzeba wykluczyć. To jedynie oznacza, że pieszych trzeba chronić na chodnikach.

Gdzie jeździć hulajnogą elektryczną? Szykują się zmiany w prawie!

O konieczności uregulowania sytuacji prawnej urządzeń transportu osobistego mówi się od miesięcy. Pod koniec lutego w tej sprawie procedować ma sejm. Posłowie będą dyskutować o projekcie nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym i innych ustaw przygotowanym przez resort infrastruktury. Co on zakłada? Przede wszystkim szykuje odpowiedź na pytanie: gdzie jeździć hulajnogą elektryczną? Nowe przepisy wymuszą, aby urządzenia takie pojawiały się albo na drodze dla rowerów, albo pasie ruchu dla rowerów. Co więcej, ograniczą ich prędkość przejazdu do 20 km/h. W jakim przypadku można jeździć hulajnogą elektryczną po chodniku? Nowe przepisy pozwolą na taką sytuację wtedy, gdy nie będzie szlaków rowerowych, a na jezdni dozwolona prędkość przekroczy 30 km/h.

REKLAMA

Nowelizacja ma dotyczyć urządzeń transportu osobistego (UTO). A to nie tylko hulajnoga elektryczna, ale też np. elektryczna deskorolka.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Hulajnoga elektryczna bez prawa jazdy? Tak, to się nie zmieni.

Nadal hulajnoga elektryczna bez prawa jazdy? Trochę tak, a trochę nie. Nowelizacja wprowadzi trzy nowości. Po pierwsze zakaz jazdy elektryczną hulajnogą otrzymają osoby w wieku do 10 lat. W wieku od 10 do 18 lat prowadzący musieli mieć kartę rowerową lub prawo jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T. Powyżej 18 roku życia żaden dokument nie będzie wymagany.

Hulajnoga elektryczna: kiedy zaczną obowiązywać nowe przepisy?

Na razie ciężko powiedzieć kiedy nowe przepisy mogłyby wejść w życie. Pierwszych przewidywań dotyczących regulacji sytuacji prawnej hulajnogi elektrycznej można się spodziewać pewnie po 24, 25 lutego 2021 roku - to wtedy procedowane będą propozycje zmian w prawie.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

REKLAMA

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA