REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Hulajnogą elektryczną po chodniku? Szykują się zmiany w prawie!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Hulajnogą elektryczną po chodniku? Szykują się zmiany w prawie!
Hulajnogą elektryczną po chodniku? Szykują się zmiany w prawie!

REKLAMA

REKLAMA

Hulajnogą elektryczną po chodniku? Wszystko wskazuje na to, że tzw. osobiste środki transportu już niedługo znikną ze szlaków dla pieszych.

Czy hulajnogą elektryczną można jeździć po chodniku?

Obecnie w polskich przepisach nie ma takiego pojęcia, które mogłoby się odnosić do hulajnogi elektrycznej. A to oznacza mniej więcej tyle, że osoby korzystające z tzw. środków transportu osobistego są traktowani na drodze jak... piesi. A to rodzi dwojaki problem. Po pierwsze sprawia, że hulajnogi mają nieograniczony dostęp do chodników. Po drugie stawia je na pozycji uprzywilejowanej w sytuacji, w której ruch pieszych spotyka się z ruchem samochodowym.

REKLAMA

REKLAMA

Dlaczego hulajnoga elektryczna jest niebezpieczna?

A więc dlaczego hulajnoga elektryczna jest niebezpieczna? To niezwykle prosto wyjaśnić. Wyobraźcie sobie spotkanie na chodniku pieszego - np. starszej pani z ważącą 12,5 kilograma hulajnogą rozpędzoną do maksymalnych 25 km/h. Skutki zderzenia mogą być naprawdę poważne. A finał sprawi będzie taki, że policja potraktuje wydarzenie jako kolizję dwóch pieszych - przy czym winę może przypisać np. starszej pani. Co więcej, poszkodowany nie będzie miał prawie żadnej możliwości dochodzenia odszkodowania - chyba że na drodze czasochłonnego procesu cywilnego.

To nie oznacza, że hulajnogi trzeba wykluczyć. To jedynie oznacza, że pieszych trzeba chronić na chodnikach.

Gdzie jeździć hulajnogą elektryczną? Szykują się zmiany w prawie!

O konieczności uregulowania sytuacji prawnej urządzeń transportu osobistego mówi się od miesięcy. Pod koniec lutego w tej sprawie procedować ma sejm. Posłowie będą dyskutować o projekcie nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym i innych ustaw przygotowanym przez resort infrastruktury. Co on zakłada? Przede wszystkim szykuje odpowiedź na pytanie: gdzie jeździć hulajnogą elektryczną? Nowe przepisy wymuszą, aby urządzenia takie pojawiały się albo na drodze dla rowerów, albo pasie ruchu dla rowerów. Co więcej, ograniczą ich prędkość przejazdu do 20 km/h. W jakim przypadku można jeździć hulajnogą elektryczną po chodniku? Nowe przepisy pozwolą na taką sytuację wtedy, gdy nie będzie szlaków rowerowych, a na jezdni dozwolona prędkość przekroczy 30 km/h.

REKLAMA

Nowelizacja ma dotyczyć urządzeń transportu osobistego (UTO). A to nie tylko hulajnoga elektryczna, ale też np. elektryczna deskorolka.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Hulajnoga elektryczna bez prawa jazdy? Tak, to się nie zmieni.

Nadal hulajnoga elektryczna bez prawa jazdy? Trochę tak, a trochę nie. Nowelizacja wprowadzi trzy nowości. Po pierwsze zakaz jazdy elektryczną hulajnogą otrzymają osoby w wieku do 10 lat. W wieku od 10 do 18 lat prowadzący musieli mieć kartę rowerową lub prawo jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T. Powyżej 18 roku życia żaden dokument nie będzie wymagany.

Hulajnoga elektryczna: kiedy zaczną obowiązywać nowe przepisy?

Na razie ciężko powiedzieć kiedy nowe przepisy mogłyby wejść w życie. Pierwszych przewidywań dotyczących regulacji sytuacji prawnej hulajnogi elektrycznej można się spodziewać pewnie po 24, 25 lutego 2021 roku - to wtedy procedowane będą propozycje zmian w prawie.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA