REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakaz używania telefonu na przejściu dla pieszych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zakaz używania telefonu na przejściu dla pieszych
Zakaz używania telefonu na przejściu dla pieszych

REKLAMA

REKLAMA

Osoby wchodzące na pasy uzyskają pierwszeństwo jeszcze przed wejściem na jezdnię. Nowe przepisy to jednak nie tylko prawa, ale i... obowiązki!

Rząd przyjął projekt ustawy, w głos której pieszy będzie miał pierwszeństwo nie tylko po wkroczeniu na jezdnię. Uzyska je chwilę wcześniej - w momencie, w którym pojawi się przed pasami i dopiero zacznie na nie wchodzić. Nowe zapisy oznaczają nowe uprawnienia, ale i nowe obowiązki. W przypadku kierowców konieczne stanie się zredukowanie prędkości w bezpośredniej bliskości przejścia dla pieszych - tak, aby prowadzący miał dłuższy czas na reakcję.

REKLAMA

Pierwszeństwo pieszych - to prawo, ale i obowiązek!

Nowelizacja przepisów nałoży jednak też obowiązki na pieszych. Ci będą musieli zachować szczególną ostrożność oraz zwiększyć uwagę. A to nie koniec, bo dotyczyć ich będzie też... zakaz używania telefonu na przejściu. Zapis ten jest bezpośrednio umotywowany w przepisach. Ustawodawca mówi bowiem o upośledzeniu prawidłowej percepcji (szczególnie wzrokowej) w czasie wchodzenia na jezdnię i przechodzenia przez jezdnię.

Zakaz używania telefonu na przejściu dla pieszych. Nowe prawo czy martwy zapis?

Czy to dobry pomysł? W dużej mierze pewnie tak. Szczególnie że blisko 60 proc. Europejczyków przyznaje się do korzystania z urządzeń mobilnych w czasie przechodzenia przez pasy. A dodatkowo np. 23 proc. wypadków z udziałem pieszych, które wydarzają się w Wielkiej Brytanii, wynika z nieuwagi przechodnia. Sens nowych zapisów to jednak dopiero pierwszy z aspektów. Drugim jest kwestia egzekwowania. Bo nie sposób stworzyć nowe przepisy. Należy jeszcze wymusić ich stosowanie. No i tu powstaje zasadniczy problem. Bo nie da się przecież ustawić funkcjonariusza przy każdym przejściu w Polsce. A bez tego zakaz może się okazać kolejnym martwym zapisem prawnym i działaniem wyłącznie pozorowanym.

Zakaz używania telefonu na przejściu dla pieszych. Kiedy wejdzie w życie?

W chwili obecnej przepisy dotyczące pierwszeństwa pieszych i wynikających z tego faktu obowiązków mają formę projektu ustawy zatwierdzonego przez rząd. Teraz musi on trafić pod obrady sejmu i senatu, a następnie uzyskać podpis prezydenta. Dopiero wtedy możliwa będzie publikacja w Dzienniku Ustaw - i od jej terminu przepisy zaczną obowiązywać w ciągu 14 dni (chyba że ustawa będzie zakładać dłuższe vacatio legis). Pierwotnie przepisy miały wejść w życie w lipcu roku 2020.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA