REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jazda na zderzaku. Przepisy wkrótce się zmienią? Opinia.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jazda na zderzaku
Jazda na zderzaku

REKLAMA

REKLAMA

Popularny grzech motoryzacyjny? To bez wątpienia jazda na zderzaku. Przepisy odnoszące się do niej już wkrótce... zaostrzą się. Jak bardzo?

Polskie realia niestety są takie, że aby przekonać się o tym, czym jest jazda na zderzaku, nie trzeba być częstym użytkownikiem dróg szybkiego ruchu. Kierowcy niebezpiecznie zbliżając się do poprzedzających pojazdów chcą zmusić ich prowadzących do zakończenia manewru wyprzedzania, przyspieszenia lub zmiany pasa ruchu. Sytuacja stanowi zagrożenie. Czemu? Bo mała odległość między pojazdami zawęża margines reakcji np. w czasie hamowania. Skutkiem może być zatem wypadek.

REKLAMA

Jazda na zderzaku: co na to obecne przepisy?

Przeciwdziałać jeździe na zderzaku ma art. 19 ust. 2 Prawa o ruchu drogowym. Ten mówi wyraźnie, że "kierujący pojazdem jest obowiązany utrzymywać odstęp niezbędny do uniknięcia zderzenia w razie hamowania lub zatrzymania się poprzedzającego pojazdu." Na ile da się go egzekwować? Choć jego złamanie nie jest bezpośrednio obwarowane mandatem, policja stosuje w tym przypadku zapis mówiący o stworzeniu zagrożenia. A to oznacza grzywnę opiewającą na kwotę od 50 do 500 złotych oraz 6 punktów karnych.

Nowelizacja dotycząca jazdy na zderzaku

Ustawodawca na mocy nowelizacji - która została już zatwierdzona przez rząd - chce wprowadzić nowe zapisy. W ich głos za bezpieczną odległość między autami na drodze ekspresowej lub autostradzie trzeba będzie uznać taką, która wyrażona w metrach wynosi połowę prędkości. Przykład? Jeżeli auto jedzie 100 km/h, to odległość musi wynosić 50 metrów. Jednym odstępstwem od tej zasady będzie manewr wyprzedzania.

Nowelizacja a... rzeczywistość. Czyli na ile realne są propozycje?

REKLAMA

Jazda na zderzaku tworzy potężne i realne zagrożenie na drogach. Z tym należy się zgodzić. Przyjąć można również zalecaną odległość. Samochód jadący z prędkością 100 km/h pokonuje każdej sekundy blisko 28 metrów. Dystans 50 metrów oznacza zatem, żeby jechać przed poprzedzającym pojazdem o prawie 2 sekundy - czyli nawet mniej, niż od lat zalecają instruktorzy bezpiecznej jazdy.

Tylko czy rozwiązania zaproponowane w nowelizacji przyniosą zamierzony skutek? No i tu pojawia się pewien problem. Wyznaczenie bezpiecznej odległości w metrach - bez pojawienia się markerów na drodze jak np. w Niemczech - sprawia, że ciężko mówić o miarodajności takiego systemu. Odległości nie będą w stanie wzrokowo ocenić zarówno kierowcy, jak i kontrolujący ich poczynania policjanci. A to może doprowadzić do sytuacji, w której przepisy w dużej mierze będą martwe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jaka powinna być odległość między autami?

Pytanie o odległość między jadącymi samochodami zadają sobie wszystkie osoby zajmujące się zagadnieniem bezpieczeństwa na drogach. I najczęściej podawaną odpowiedzią są 3 sekundy. Określenie odległości w sekundach jest o tyle wygodniejsze, że będzie się zmieniać ze względu na prędkość pojazdu. To raz. Da czas ten warto wydłużyć np. wtedy, gdy na drodze panują trudne warunki. Czemu akurat 3 sekundy? Kierowca musi mieć czas na dostrzeżenie hamowania poprzedzającego auta, podjęcie reakcji i wyhamowanie.

Nawet ciężkie SUV-y pokroju Mercedesa klasy G, Range Rovera czy Jeepa Grand Cherokee są w stanie wyhamować z prędkości 100 km/h na dystansie mniejszym niż 40 metrów.

Jazda na zderzaku: kiedy nowe przepisy?

Projekt, o którym mówimy, został zatwierdzony przez rząd. Musi teraz trafić do sejmu i senatu, a później zyskać podpis prezydenta. Po zatwierdzeniu przez głowę państwa musi być opublikowany w Dzienniku Ustaw i 14 dni po tym fakcie wejdzie w życie. W tej perspektywie nietrudno spodziewać się, że przepisy przeciwdziałające jeździe na zderzaku nie zaczną obowiązywać wcześniej niż w 2021 roku.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

REKLAMA

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA