Brexit: co oznacza dla transportu?
REKLAMA
REKLAMA
Brexit: co z transportem?
Brexit choć będzie miał wpływ na formalną część transportu, samego przewozu towarów i dobór nie zatrzyma. Wielka Brytania i kraje Unii Europejskiej są dla siebie zbyt ważnymi rynkami zbytu. Jakie zmiany czekają formalną stronę? A chociażby takie, że kierowcy jadącemu polskim samochodem do UK nie wystarczy dowód osobisty do autoryzacji przejazdu przez granicę - będzie musiał posiadać paszport (czyli często będzie musiał go wyrobić). To według oficjalnych, polskich źródeł stanie się jednak obowiązkiem dopiero po 30 września 2021 roku.
REKLAMA
Brexit: transport drogowy z ponownymi kontrolami!
Na styku Unii Europejskiej i Wielkiej Brytanii ponownie pojawi się granica celna. A to oznacza, że standardem mogą zacząć być kontrole. Na szczęście w dzisiejszych czasach ich tempo może zostać przyspieszona. A wszystko m.in. za sprawą numeru EORI oraz systemu elektronicznych zgłoszeń celnych, a w tym bezpłatnych aplikacji do przesyłania komunikatów celnych.
Brexit: przewoznicy powinni pamiętać o...
Przewoźnicy i eksporterzy powinni wcześniej przygotować się do brexitu i 1 stycznia 2021 roku. O jakich formalnościach powinni pamiętać? To wskazujemy na liście poniżej:
- eksporter powinien zarejestrować się i uzyskać numer EORI,
- w razie przewozu towarów objętych obowiązkiem uzyskania pozwolenia celnego, należy starać się w Wielkiej Brytanii o stosowny dokument,
- należy wskazać jaka będzie obowiązywać forma zgłoszenia celnego: elektroniczna, ustna czy np. pisemna,
- należy wskazać w jaki sposób składane będą zgłoszenia w eksporcie:
- np. poprzez agencję celną, przewoźnika, agencję logistyczną, samodzielnie,
- przy samodzielnym zgłaszaniu konieczne będą odpowiednie aplikacje dla potrzeb przesyłania komunikatów do celnych systemów operacyjnych obsługujących zgłoszenia wywozowe i tranzytowe.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.