REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pakiet mobilności - nowe przeszkody dla transportu?

Subskrybuj nas na Youtube
Pakiet mobilności
Pakiet mobilności
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Pakiet mobilności powoli zaczyna obowiązywać. Co to oznacza dla przedsiębiorców zajmujących się transportem? Brak rozumienia przepisów może być kosztowny.

Kluczową zmianą wprowadzoną z dniem 20 sierpnia br. przez pakiet mobilności dla kierowców oraz dla podmiotów organizujących ich pracę jest ustalenie dopuszczalnego czasu naruszeń okresów jazdy dziennej i tygodniowej podczas powrotu do domu na odpoczynek tygodniowy.

REKLAMA

REKLAMA

- Należy tu podkreślić, że obligatoryjny powrót kierowcy we wskazanych w rozporządzeniu unijnym terminach nie jest tylko obowiązkiem nałożonym na kierowcę, ale również na pracodawcę organizującego jego czas pracy. Wprowadzone przepisy nadal dopuszczają jednak naruszenie tych regulacji, ale wyłącznie w sytuacjach wyjątkowych. Na przykład zgodnie z art. 12/561 rozporządzenia możliwie jest wydłużenie czasu pracy kierowcy podczas powrotu do bazy, czyli do centrum operacyjnego przewoźnika - zauważa Piotr Kuźmiński, prawnik DAS.

Według zapisów rozporządzenia (WE) nr 1071/2009 firma transportowa powinna posiadać tzw. „bazę eksploatacyjną” w państwie swojej siedziby. - Dosłowna interpretacja przepisu prowadzi do wniosku, że podczas kontroli wystarczający powinien być fakt, że kierowca udał się do miejsca pobytu na terenie państwa, w którym ma siedzibę zatrudniająca go firma transportowa, która zapewni swojemu pracownikowi lokum do nieprzerwalnego odpoczynku – kontynuuje Piotr Kuźmiński.

Ekspert podkreśla, że nie jest pewne czy służby kontrolujące przyjmą powyższą interpretację przepisów. Problematyczna może być również sytuacja, gdy kierowca oświadczy, że chciałby wrócić do swojego miejsca zamieszkania. Dyrekcja generalna Komisji Europejskiej wskazała jedynie, że kierowca nie musi wracać do centrum operacyjnego przewoźnika i może zdecydować się na powrót do swojego miejsca pobytu. - To na przewoźniku będzie ciążył obowiązek udokumentowania sposobu spełnienia obowiązku powrotu przez kierowcę oraz przechowywanie dokumentacji w swojej siedzibie, na wypadek kontroli uprawnionych organów. Jednakże w tym miejscu pojawia się niejasność, ponieważ przepisy nie określają jakie wymogi powinna spełniać ta dokumentacja – zwraca uwagę prawnik DAS.

Pakiet mobilności: czas pracy i tygodniowy okres odpoczynku

REKLAMA

Kolejną zmianą jest możliwość wykorzystania przez kierowcę międzynarodowego dwóch kolejnych skróconych tygodniowych okresów odpoczynku. Przesłanką do skorzystania z tej możliwości jest to, że kierowca w ciągu dowolnych kolejnych czterech tygodni wykorzysta przynajmniej cztery tygodniowe okresy odpoczynku, z których przynajmniej dwa będą regularnymi tygodniowymi okresami odpoczynku. Istotne znaczenie przy skorzystaniu przez kierowcę z dwóch kolejnych skróconych tygodniowych okresów odpoczynku ma to, że te dwa kolejne kierowca musi rozpocząć poza państwem członkowskim siedziby pracodawcy i poza państwem swojego miejsca zamieszkania. Zatem polski kierowca dwa skrócone odpoczynki tygodniowe powinien odebrać w innych państwach członkowskich niż Polska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy tu zwrócić uwagę na regulację rozporządzenia 561/2006, zgodnie z którym jeżeli kierowca skorzystał z dwóch kolejno skróconych okresów odpoczynku, następujący po nich okres tygodniowego odpoczynku musi być poprzedzony okresem odpoczynku będącym rekompensatą za wcześniejsze ich skrócenie. Trzeba tu zaznaczyć, że regulacja rekompensaty nie uległa zmianie i stanowi różnice między odpoczynkiem regularnym, a skróconym.

- Pakiet mobilności z 8 lipca 2020 r. potwierdza zakaz odbierania regularnego tygodniowego okresu odpoczynku bądź dłuższego okresu odpoczynku w pojeździe. Przepis ten dotyczy również pojazdów do 3,5 tony. Wszelkie koszty zakwaterowania poza pojazdem powinien pokryć pracodawca. Zostało także ustalone, że jego miejsce powinno być odpowiednie dla każdej płci oraz posiadać odpowiednią infrastrukturę noclegową i sanitarną - dodaje mecenas Małgorzata Giejsztowt z kancelarii partnerskiej DAS we Francji Avocat à la Cour.

W przypadku kierowców międzynarodowych konieczna jest znajomość przepisów obowiązujących w innych państwach. - Jeśli chodzi o pojazdy do 3,5 tony, we Francji od 3 września 2020 r. weszły w życie przepisy, które przewidują, że pracodawca podlega wykroczeniu 5 klasy, jeśli nie umożliwi pracownikowi wykazania, że wymagany okres odpoczynku odbył poza pojazdem i na wyżej wymienionych warunkach – dodaje mecenas Giejsztowt.

Pakiet mobilności: zmiany to też… dodatkowa przerwa!

Równie ważną zmianą, która weszła już w życie, jest możliwość odbioru 45-minutowej przerwy przez kierowcę pracującego w załodze wieloosobowej w poruszającym się pojeździe, o ile pojazd jest prowadzony przez innego kierowcę. Co ważne, kierowca korzystający z 45-minutowej przerwy nie może być zaangażowany w jakikolwiek sposób w pomoc kierowcy prowadzącego pojazd.

Pakiet mobilności: co oznacza dalej? Zmian jest więcej…

Pakiet mobilności jest wdrażany stopniowo i nadal trwają prace nad finalnym kształtem regulacji. Najbliższe zmiany zaplanowane są na 2022 r. i będą dotyczyły nowych limitów kabotażu oraz nowych zasad delegowania kierowców w transporcie międzynarodowym. W życie wejdzie również rozporządzenie związane z dostępem do rynku.

Dodatkowo, planowana jest też duża zmiana regulacji dotyczących instalowania tachografu we wszystkich pojazdach. Do 21 sierpnia 2021 r. Komisja Europejska ustanowi przepisy, które umożliwią rozszerzenie zakresu danych przez nie rejestrowanych, m.in. o lokalizację pojazdu. W kolejnych latach zostanie wprowadzonych jeszcze więcej zmian dotyczących tego narzędzia, które określą nowe obowiązki kierowców względem kontroli drogowych.

Co to jest pakiet mobilności? Konieczni specjaliści

W obliczu niedawno wprowadzonych przez pakiet mobilności zmian oraz kolejnych planowanych w przyszłości, brak znajomości nowych regulacji czy też ich prawidłowego zrozumienia może przyczynić się do przykrych konsekwencji w postaci kar finansowych. Prowadząc działalność transportową warto zabezpieczyć tę sferę, ponieważ to na pracodawcy spoczywa odpowiedzialność za przestrzeganie nowych regulacji. Z pomocą może tu przyjść ubezpieczenie prawne dla flot. Takie rozwiązanie jest skrojone pod potrzeby firm zajmujących się transportem, zarówno osób, jak i towarów. Może zapewnić bezpośrednie doradztwo i konsultacje prawne, ale być także zabezpieczeniem na wypadek sporu z organami kontrolnymi.

- Mimo, że zmiana przepisów była szeroko zapowiadana i omawiana, a przepisy dotyczące odbierania noclegu poza pojazdem powyżej 3,5 tony zostały już wprowadzone na terenie UE na mocy decyzji TSUE z 20 grudnia 2017 roku (decyzja Vaditrans), to jednak nadal wielu kierowców i ich pracodawców ma problemy z adaptacją tych regulacji – zauważa Małgorzata Giejsztowt. Mecenas z francuskiej kancelarii tłumaczy, że kontrole w tym państwie są częste, a kary dość surowe. – Przykładowo, gdy kierowca odbędzie nocleg w kabinie pojazdu do 3,5 tony, we Francji grozi mu za to grzywna w wysokości 1500 euro, a w wypadku recydywy w wysokości 3000 euro. Przy czym karą zostanie obciążony pracodawca, a nie kierowca – dodaje ekspertka.

- Dla przykładu, jeśli chodzi o pojazdy powyżej 3,5 tony, w świetle przepisów francuskiego kodeksu transportu, jeśli pracodawca nie będzie mógł wykazać, że dołożył wszelkich starań, aby jego pracownicy odbywali odpoczynek poza kabiną, może zostać uznany winnym tzw. niedopilnowania organizacji pracy kierowców w sposób, który umożliwia odebranie tygodniowego normalnego odpoczynku poza pojazdem. W praktyce warto aby pracodawca mógł wykazać, że np. w miejscu pracy jest prowadzona kampania informacyjna na temat obowiązujących przepisów, że pokrywane są koszty noclegu itp. W świetle przepisów prawa francuskiego, pracownicy mogą również ponosić takie same kary co pracodawcy, jeśli zostanie wykazana ich wina osobista – tłumaczy mecenas Giejsztowt.

Pakiet mobilności składa się z trzech głównych części dotyczących oddelegowania, czasu jazdy i odpoczynku oraz kabotażu. Mają one wchodzić w życie stopniowo i niejednocześnie. Aby uniknąć błędów i rozwiać wszelkie wątpliwości dotyczące obowiązującego już stanu prawnego, warto zasięgnąć opinii u specjalisty. Ubezpieczenie prawne dla flot pozostaje jednym z najlepszych rozwiązań w tej sferze, bo ma międzynarodowy zasięg i może zapewnić pomoc i finansowanie doświadczonych zagranicznych kancelarii partnerskich i to w ramach składki ubezpieczeniowej.

Materiały prasowe DAS Towarzystwo Ubezpieczeń Ochrony Prawnej

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Taniej na stacjach! Już w przyszłym tygodniu kierowcy zatankują wyraźnie taniej – znamy nowe ceny paliw

Nadchodzą spadki cen paliw, które wielu kierowców przyjmie z ulgą. Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują wyraźne obniżki cen benzyny 95-oktanowej oraz autogazu, które pojawią się już w nadchodzącym tygodniu. Dobra wiadomość dla wszystkich wybierających się w wakacyjne podróże – będzie taniej przy dystrybutorze.

Prawie ⅓ osób sprzedających używane samochody spotkała się z próbą oszustwa. Na co zwracać uwagę i jak się chronić przed nieuczciwymi praktykami?

Rynek sprzedaży samochodów używanych coraz częściej staje się polem działania oszustów, którzy wykorzystują zaufanie czy determinację sprzedających. Z raportu CARFAX wynika, że w Polsce aż 30 proc. sprzedawców zetknęło się z podejrzanymi zachowaniami, jak próba skopiowania dokumentów pojazdu, czy z kradzieżą samochodu. By zminimalizować prawdopodobieństwo strat, warto stosować odpowiednie środki ostrożności i zasadę ograniczonego zaufania wobec potencjalnych klientów.

Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od lipca 2025 roku jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin na prawo jazdy wynikiem negatywnym – bez możliwości dokończenia jazdy. Zobacz, co się zmieniło, które błędy kończą egzamin natychmiast i jak się do niego przygotować.

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

REKLAMA

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

Kupiłeś opony w internecie? Podatek PCC w 2025 może Cię zaskoczyć – zobacz, kiedy zapłacić i jak uniknąć kary

W 2025 roku fiskus sprawdza, kto powinien zapłacić podatek PCC za zakupy online. Jeśli kupiłeś opony przez internet: na OLX, Allegro lub Facebook Marketplace i możesz mieć obowiązek złożenia deklaracji PCC-3 i zapłacenia należnego podatku. Podatek od zakupu opon przez internet dotyczy także osób prywatnych. Zobacz, kiedy trzeba zapłacić PCC, ile wynosi kara za brak zgłoszenia oraz jak uniknąć konsekwencji.

Wakacyjny drink i… utracone prawo jazdy? Co grozi za alkohol na wodzie i ścieżkach

Prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu stanowi poważne zagrożenie – niezależnie od tego, czy poruszamy się po drogach, wodzie czy ścieżkach rowerowych. Przepisy są w tym względzie jasne, choć w niektórych sytuacjach mogą budzić wątpliwości. Warto wiedzieć, jakie konsekwencje grożą za nieodpowiedzialne zachowanie, w tym potencjalna utrata prawa jazdy.

KGP: 122 159 interwencji, 550 wypadków drogowych, 37 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 122 159 interwencji. Byli wzywani do 550 wypadków drogowych.

REKLAMA

Punkty karne: ile możesz mieć, kiedy się kasują, jak odzyskać prawo jazdy?

Zastanawiasz się, ile punktów karnych możesz mieć i kiedy znikają z Twojego konta? Interesują Cię najnowsze przepisy na 2025 rok dotyczące kasowania punktów, kursów redukcyjnych i tego, jak nie stracić prawa jazdy ani nie przepłacić za OC w 2025 roku? Ten kompleksowy przewodnik rozwieje wszelkie wątpliwości. Dowiedz się, co oznaczają punkty karne, jak działają nowe limity dla doświadczonych i początkujących kierowców, a także jakie są konsekwencje przekroczenia dozwolonej liczby punktów.

Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

REKLAMA