REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Grudzień w branży TSL: intensywny czy prawie bez pracy?

Święta w transporcie
Święta w transporcie
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Święta w transporcie oznaczają zwiększoną intensywność lub są zupełne wygaszenie. Jak poradzić sobie ze specyfiką tego czasu w branży TSL?

Mniej dni roboczych i stosunkowo długa przerwa świąteczna sprawiają, że ostatni miesiąc roku to zawsze intensywny czas dla branży TSL. W zależności od tego, jak danego roku wypadają Święta, przewoźnicy muszą liczyć się niekiedy z tym, że na przetransportowanie ogromnej liczby zleceń mogą mieć nawet o tydzień mniej. Intensywniej pracuje przemysł, a branża e-commerce, jak przed każdymi Świętami, bije kolejne rekordy. Choć zdaniem autorów raportu „Zakupy świąteczne 2020” tegoroczne bożonarodzeniowe wydatki będą średnio o 29% mniejsze niż w ubiegłym roku, Polacy coraz częściej po upominki udają się do sklepów internetowych.

REKLAMA

REKLAMA

Zdaniem badaczy Deloitte aż 67% z nas w poszukiwaniu prezentów zredukuje wizyty w sklepach stacjonarnych. W ten sposób skraca się dystans pomiędzy złotówkami wydanymi podczas wirtualnych i tradycyjnych zakupów. Jednak droga między sklepową półką lub drzwiami konsumenta nadal pozostaje długa, a za terminową dostawę odpowiadają m.in. przedsiębiorcy transportowi.

Zobacz również: Brexit a EORI. Co musisz wiedzieć?

Transport: święta wymagają wcześniejszego przygotowania!

Żeby dobrze przygotować się do tego gorącego okresu przewoźnicy powinni zacząć myśleć o Świętach dużo wcześniej. Co to oznacza? Odpowiednie zaplanowanie urlopów jest kluczowe i nie warto ustalać ich na ostatnią chwilę. Tym bardziej, że napięty grafik odczują również ci kierowcy, którzy w trasę wyjeżdżają rzadziej. Tydzień dłużej w pracy opłaci się im jednak finansowo. Zyskają także firmy, które zaoferują tak trudno dostępne w tym okresie wolne pojazdy.

REKLAMA

Kiedy rozpocząć przygotowania do końcówki roku? Im szybciej tym lepiej - szczególnie jeśli chodzi o ustalenia pod względem obsady pojazdów. Im bliżej grudnia, tym bardziej konkretne powinny stać się również nasze rozmowy z kontrahentami o ich zapotrzebowaniu na transport. Zawodowo to dla przewoźników szczególny moment w roku, dlatego nikt nie chce być zaskoczony zbyt dużą lub małą liczbą zleceń – komentuje Tomasz Czyż, ekspert GBOX, Grupa INELO i dodaje, że w przypadku wolumenu zamówień przekraczającego moce przerobowe rozwiązaniem jest poszukanie wsparcia u podwykonawców.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Choć optymalnie byłoby wykorzystać flotę bez konieczności zatrudniania kolejnych kierowców, wiele firm w okresie wzmożonej pracy korzysta z oferty tzw. skoczków, czyli osób posiadających uprawnienia C+E, wykonujących na co dzień inny zawód.

Okres świąteczny to dla takich zleceniobiorców szansa na dodatkowy zarobek. Dobrze utrzymywać z nimi kontakt, żeby w razie awaryjnych sytuacji zachować ciągłość pracy floty i uniknąć tego, że za kierownicę wsiądą właściciele firm. Zdarza się to szczególnie często w mniejszych firmach, a warto zauważyć, że dyspozycyjność osób decyzyjnych jest w tym newralgicznym momencie roku istotna i lepiej, żeby można ich było zastać raczej za biurkiem niż za kółkiem – podsumowuje Czyż.

Zobacz również: Praca kierowcy dziś i 30 lat temu

Planuj transporty i używaj nowych technologii!

O ile pozwala na to specyfika branży i rodzaj załadunku, w optymalnym wykorzystaniu grudnia kluczowe jest planowanie z wyprzedzeniem. Ale nawet jeżeli ustalenia zapadają z dnia na dzień lub wręcz z godziny na godzinę – nic straconego, pod warunkiem, że dysponujemy danymi z telematyki. Dzięki takim narzędziom przedsiębiorcy transportowi mogą zredukować liczbę niekorzystnych decyzji podejmowanych pod presją czasu i wypracować długofalowe strategie, które pomogą zmniejszać zużycie paliwa, wysokość opłat drogowych lub wybierać szybsze drogi dojazdowe.

Wbrew pozorom takie niewielkie korekty pozwalają skrócić czas oczekiwania na rozładunek lub załadunek, a w efekcie dają przestrzeń na wykonanie kolejnego transportu – zauważa Tomasz Czyż. 

Eksperci podkreślają, że telematyka, integracje z systemami TMS i Real Time Visibility to już w branży standard. Coraz więcej przewoźników przenosi sposób zarządzania firmą i jej operacjami na wyższy poziom właśnie dzięki cyfryzacji, która jest określana jako jeden z czynników wpływających znacząco na rozwój biznesu i transformację całego sektora. Dodatkową wartością jest ułatwione rozliczanie konkretnych okresów pracy. Na podstawie danych łatwo ustalić, czy grudzień był dla firmy sukcesem, czy w przyszłym roku warto coś jednak poprawić.

Zobacz również: GPS do samochodu: skąd się wziął?

Przestój, czyli dobry moment na... serwis!

W branży szczególnym problemem są powroty do kraju w ostatnim tygodniu przed Świętami. Na rynku jest wtedy niewiele ładunków, a stawki kształtują się zazwyczaj na poziomie poniżej kosztów operacyjnych. Dlatego wiele firm pozostawia pojazdy na parkingach za granicą, a kierowcy zwożeni są do kraju busami lub osobówkami. Z tego powodu okres świątecznego przestoju jest często określany mianem czasu „wielkiego serwisu”. Dla wielu pojazdów to jeden z niewielu momentów w ciągu roku na przeprowadzenie większych przeglądów, wymiany opon czy napraw technicznych. Warto o tym pomyśleć szczególnie w przypadku firm bez własnych warsztatów, które muszą polegać na dostępności autoryzowanych serwisów.

Pamiętajmy też o uzupełnieniu dodatkowego wyposażenia, sprawdzeniu pasów i innych akcesoriów zabezpieczających towar. Kiedy, jeśli nie teraz? – podsumowuje Czyż.

Źródło: Materiały prasowe Grupa INELO

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

REKLAMA

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

REKLAMA

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA