REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwszeństwo pieszych na pasach 2021 r. Co oznaczają zmiany?

Pierwszeństwo pieszych na pasach 2021
Pierwszeństwo pieszych na pasach 2021
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Pierwszeństwo pieszych na pasach to temat, który powraca po raz kolejny. Jak wyglądają nowe przepisy w ostatecznym kształcie? Sprawdziliśmy to.

Pierwszeństwo pieszych 2021 r. Jakie będą nowe zasady?

Pierwszeństwo pieszych na pasach zostanie rozszerzone. Powód? Chodzi o zwiększenie poziomu bezpieczeństwa i zapewnienie lepszej ochrony najsłabszym użytkownikom dróg. Projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym zakłada wprowadzenie do przepisów dwóch zapisów.

REKLAMA

  • kierowca będzie musiał ustąpić pierwszeństwa nie tylko pieszym przechodzącym przez jezdnię, ale i tym, którzy dopiero wchodzą na przejście dla pieszych,
  • kierowca w bezpośredniej odległości od przejścia dla pieszych będzie musiał zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego.

Pomijając nowelizację, kierowca oczywiście nadal będzie musiał zachować podczas dojeżdżania do przejścia dla pieszych szczególną ostrożność.

Pierwszeństwo pieszych na pasach: nowe obowiązki pieszych!

Nowelizacja ustawy Prawo o ruchu drogowym nakłada jednak obowiązki nie tylko na kierowców. Także i piesi będą musieli zastosować się do nowych zasad. Co to tak właściwie oznacza? Tak naprawdę trzy dodatkowe zapisy:

  • pieszy będzie musiał zachować szczególną ostrożność nie tylko podczas przechodzenia przez jezdnię, ale i w czasie wchodzenia na przejście,
  • pieszy będzie musiał zwiększyć uwagę - tak żeby mógł ocenić sytuację na drodze i dostosować swoje zachowanie do sytuacji,
  • pieszy nie będzie mógł korzystać z telefonu komórkowego lub urządzeń upośledzających prawidłową percepcję (szczególnie wzrokową) w czasie wchodzenia na jezdnię i przechodzenia przez jezdnię.

Pierwszeństwo dla pieszych przed przejściem. Kiedy przepisy wejdą w życie?

Pierwszeństwo dla pieszych przed przejściem to zagadnienie, które miało pierwotnie wejść w życie już w lipcu. Stosowne przepisy nie zostały jednak przegłosowane. Jaki teraz będzie los nowelizacji? Na razie nie wiadomo. Szczególnie że nowe zapisy w formie projektu zostały na razie przyjęte przez rząd. Ich wejście w życie będzie możliwe 14 dni po ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan!

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan! W ocenie Ministerstwa Infrastruktury, projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym ma zapewnić bezpieczeństwo ruchu drogowego. Projekt trafił do konsultacji.

Auta autonomiczne na drogach publicznych. MI chce testować

Z projektu noweli ustawy Prawo o ruchu drogowym, opublikowanego w poniedziałek na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego (RCL) wynika, że Ministerstwo Infrastruktury chce wprowadzić możliwość testowania pojazdów półautonomicznych i autonomicznych na publicznych drogach.

System RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o włączeniu systemu RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer. Czym jest system RedLight i jak działa? Kto otrzyma mandat?

Lekkie pojazdy elektryczne - co warto o nich wiedzieć

Większe miasto to zakorkowane ulice, duża emisja dwutlenku węgla i przeciętna prędkość jazdy km/h. Ponadto średnia liczba pasażerów w samochodach poruszających się po miastach to zaledwie 1,3 osoby. Czy lekkie pojazdy elektryczne zrewolucjonizują sposób poruszania się po mieście? 

REKLAMA

KGP: 99 221 interwencji, 380 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 221 interwencji. Byli wzywani do 380 wypadków drogowych.

Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

REKLAMA

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA