REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można nie zatrzymać się do kontroli drogowej?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
mandat policja kontrola lusterko pojazdy fot. Mateusz Szymański
mandat policja kontrola lusterko pojazdy fot. Mateusz Szymański
Mateusz Szymański

REKLAMA

REKLAMA

Patrol policji zawsze ma prawo sprawdzić prowadzącego i pojazd. Zatem czy można nie zatrzymać się do kontroli drogowej? Prawo przewiduje taki przypadek!

Przepisy mówią dość jasno - policja ma prawo zatrzymać pojazd do kontroli o każdej porze dnia i nocy oraz zarówno w terenie zabudowanym, jak i poza nim. Szczególnie jeżeli są ku temu wyraźne przesłanki. Przykład? Zachodzi uzasadnione podejrzenie, że kierujący samochodem znajduje się w stanie nietrzeźwości, ewentualnie pojazd jest kradziony lub nie spełnia warunków technicznych. Zatrzymanie auta oczywiście musi się kierować pewnymi zasadami. Podstawę stanowi bezpieczeństwo i prowadzącego, i funkcjonariuszy.

REKLAMA

Dbanie o bezpieczeństwo sprawia, że policjanci nie mogą zatrzymać pojazdu na środku nieoświetlonej drogi w nocy. Taki rodzaj zachowania mógłby doprowadzić do poważnego wypadku drogowego. Aby uniknąć zagrożenia, mundurowi powinni eskortować samochód radiowozem w miejsce, w którym kontrolujący i kontrolowani znajdą się poza drogą - np. na najbliższy parking lub stację benzynową. To jedna nie koniec obowiązków. Druga z zasad odnosi się bowiem do zatrzymania auta poza terenem zabudowanym w nocy.

Poza miastem i w nocy? Policja nadal ma prawo do kontroli

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W sytuacji, w której widoczność jest ograniczona, funkcjonariusz wedle przepisów przede wszystkim powinien dysponować wyraźnie oznakowanym pojazdem służbowym. Przepisy mówią o podświetlonym napisie policja. Poza tym musi być ubrany w mundur oraz wyraźnie i zawczasu dać prowadzącemu sygnał do zatrzymania za pomocą latarki ze światłem czerwonym lub tarczy ze światłem czerwonym bądź odblaskowym.

Kiedy zatem policjant nieumundurowany ma prawo zatrzymać pojazd? Wyłącznie w terenie zabudowanym. Co więcej, niezwłocznie po zatrzymaniu powinien przedstawić się i pokazać prowadzącemu legitymację służbową.

Przepisy bardzo jasno określają warunki zatrzymywania pojazdów przez patrole. Kierowca może skorzystać zatem z prawa do niezatrzymania się do kontroli drogowej tylko i wyłącznie w przypadku, w którym funkcjonariusze nie dopełnią któregoś z obowiązków. Taki właśnie przypadek najczęściej następuje wtedy, gdy funkcjonariusz ubrany po cywilnemu i jadący nieoznakowanym radiowozem próbuje zatrzymać samochód w nocy poza terenem zabudowanym.

W takich warunkach brak reakcji na wezwanie policjantów wynika z dbałości o własne życie i zdrowie. Mimo wszystko rodzi nadal poważne konsekwencje prawne. Jak ich uniknąć? Kierowca powinien skontaktować się z policją - osobiście, jadąc na najbliższy komisariat, ewentualnie telefonicznie poprzez numer alarmowy 112. Musi opisać dyżurnemu lub dyspozytorowi sytuację, a ten sprawdzi czy kontrolę chcieli przeprowadzić funkcjonariusze czy niepowołane do tego celu osoby.

Nie zatrzymasz się do kontroli drogowej? Zobacz co ci grozi!

Skontaktowanie się z policją jest kluczowe. Daje bowiem prowadzącemu alibi, które chroni go przed poważnymi konsekwencjami. Jak poważnymi? Niezatrzymanie się do kontroli drogowej naraża kierowcę na grzywnę wynoszącą od 20 do 5000 złotych lub karę aresztu wynoszącą od 5 do nawet 30 dni! I z wyegzekwowaniem kary nie powinno być większego problemu. Szczególnie że nawet jeżeli policjanci nie zaczną ścigać unikającego kontroli pojazdu, to zapamiętają jego numery rejestracyjne i po prostu namierzą właściciela.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA