REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
mandat policja kontrola lusterko pojazdy fot. Mateusz Szymański
mandat policja kontrola lusterko pojazdy fot. Mateusz Szymański
Mateusz Szymański

REKLAMA

REKLAMA

Patrol policji zawsze ma prawo sprawdzić prowadzącego i pojazd. Zatem czy można nie zatrzymać się do kontroli drogowej? Prawo przewiduje taki przypadek!

Przepisy mówią dość jasno - policja ma prawo zatrzymać pojazd do kontroli o każdej porze dnia i nocy oraz zarówno w terenie zabudowanym, jak i poza nim. Szczególnie jeżeli są ku temu wyraźne przesłanki. Przykład? Zachodzi uzasadnione podejrzenie, że kierujący samochodem znajduje się w stanie nietrzeźwości, ewentualnie pojazd jest kradziony lub nie spełnia warunków technicznych. Zatrzymanie auta oczywiście musi się kierować pewnymi zasadami. Podstawę stanowi bezpieczeństwo i prowadzącego, i funkcjonariuszy.

REKLAMA

REKLAMA

Dbanie o bezpieczeństwo sprawia, że policjanci nie mogą zatrzymać pojazdu na środku nieoświetlonej drogi w nocy. Taki rodzaj zachowania mógłby doprowadzić do poważnego wypadku drogowego. Aby uniknąć zagrożenia, mundurowi powinni eskortować samochód radiowozem w miejsce, w którym kontrolujący i kontrolowani znajdą się poza drogą - np. na najbliższy parking lub stację benzynową. To jedna nie koniec obowiązków. Druga z zasad odnosi się bowiem do zatrzymania auta poza terenem zabudowanym w nocy.

REKLAMA

Poza miastem i w nocy? Policja nadal ma prawo do kontroli

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W sytuacji, w której widoczność jest ograniczona, funkcjonariusz wedle przepisów przede wszystkim powinien dysponować wyraźnie oznakowanym pojazdem służbowym. Przepisy mówią o podświetlonym napisie policja. Poza tym musi być ubrany w mundur oraz wyraźnie i zawczasu dać prowadzącemu sygnał do zatrzymania za pomocą latarki ze światłem czerwonym lub tarczy ze światłem czerwonym bądź odblaskowym.

Kiedy zatem policjant nieumundurowany ma prawo zatrzymać pojazd? Wyłącznie w terenie zabudowanym. Co więcej, niezwłocznie po zatrzymaniu powinien przedstawić się i pokazać prowadzącemu legitymację służbową.

Przepisy bardzo jasno określają warunki zatrzymywania pojazdów przez patrole. Kierowca może skorzystać zatem z prawa do niezatrzymania się do kontroli drogowej tylko i wyłącznie w przypadku, w którym funkcjonariusze nie dopełnią któregoś z obowiązków. Taki właśnie przypadek najczęściej następuje wtedy, gdy funkcjonariusz ubrany po cywilnemu i jadący nieoznakowanym radiowozem próbuje zatrzymać samochód w nocy poza terenem zabudowanym.

W takich warunkach brak reakcji na wezwanie policjantów wynika z dbałości o własne życie i zdrowie. Mimo wszystko rodzi nadal poważne konsekwencje prawne. Jak ich uniknąć? Kierowca powinien skontaktować się z policją - osobiście, jadąc na najbliższy komisariat, ewentualnie telefonicznie poprzez numer alarmowy 112. Musi opisać dyżurnemu lub dyspozytorowi sytuację, a ten sprawdzi czy kontrolę chcieli przeprowadzić funkcjonariusze czy niepowołane do tego celu osoby.

Nie zatrzymasz się do kontroli drogowej? Zobacz co ci grozi!

Skontaktowanie się z policją jest kluczowe. Daje bowiem prowadzącemu alibi, które chroni go przed poważnymi konsekwencjami. Jak poważnymi? Niezatrzymanie się do kontroli drogowej naraża kierowcę na grzywnę wynoszącą od 20 do 5000 złotych lub karę aresztu wynoszącą od 5 do nawet 30 dni! I z wyegzekwowaniem kary nie powinno być większego problemu. Szczególnie że nawet jeżeli policjanci nie zaczną ścigać unikającego kontroli pojazdu, to zapamiętają jego numery rejestracyjne i po prostu namierzą właściciela.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA