REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zachowywać się podczas kontroli drogowej?

Jakubowski Ryszard

REKLAMA

REKLAMA

Działania policji drogowej są ściśle unormowane odpowiednimi przepisami i instrukcjami. Niestety nie są one jednakowe w poszczególnych krajach Unii Europejskiej.

Istnieje kilka podstawowych, uniwersalnych reguł zachowania kierowcy w czasie kontroli, przeprowadzanych przez funkcjonariuszy policji drogowej. Podstawową jest nieopuszczanie pojazdu po zatrzymaniu, aż do chwili, gdy zezwoli na to lub zażąda tego kontrolujący. Po wezwaniu do zatrzymania się należy natychmiast uruchomić właściwy kierunkowskaz, dzięki czemu funkcjonariusz będzie wiedział, że został dobrze zrozumiany przez zatrzymywanego. Następnie należy zwolnić (przyhamować) i zjechać z drogi tak, aby nie utrudniać ruchu innym pojazdom.

REKLAMA

Zobacz również: Czy można jeździć z uszkodzoną tablicą rejestracyjną?

Po zatrzymaniu się trzeba koniecznie opuścić od razu, bez wezwania, szybę po stronie kierowcy. W wielu krajach w oczekiwaniu, aż funkcjonariusz podejdzie do kontrolowanego, należy trzymać obie dłonie na kierownicy, najlepiej powyżej jej osi, aby były one dobrze widoczne. W Polsce nie jest to wymagane. Gdy funkcjonariusz podejdzie i przedstawi się, zapewne ujawni cel zatrzymania i poprosi o dokumenty. W wielu krajach zapyta wcześniej, gdzie się te dokumenty znajdują. Jeśli nie znamy języka, jakim on się posługuje, należy powoli, bez gwałtownych ruchów wskazać jedną dłonią miejsce przechowywania dokumentów. Druga dłoń cały czas spoczywa na kierownicy.

Zobacz również: Jak bezpiecznie holować samochód?

REKLAMA

Po wyjęciu i podaniu dokumentów należy zaczekać na dalsze polecenia kontrolującego. Może on odejść z dokumentami, aby sprawdzić w swoim pojeździe ich prawdziwość i inne dane, może także kazać kierowcy opuścić pojazd. Może to uczynić gestem. Trzeba się do tego zastosować. Nie można dyskutować na temat zasadności decyzji funkcjonariusza.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli mamy problem ze zrozumieniem pytań lub poleceń funkcjonariusza, posługującego się językiem obcym, należy zaproponować rozmowę w znanym sobie języku, albo zażądać obecności tłumacza. Tę formułkę warto zapisać sobie w kilku językach na kartce, można wręczyć ją od razu funkcjonariuszowi, jeżeli jego słowa będą trudne do zrozumienia. Można prosić o kontakt z polskim konsulatem, jeżeli sprawa wygląda na bardzo poważną, np. gdy kierowcy lub jego pasażerom grozi areszt. W wielu krajach funkcjonariusze policji drogowej mają obowiązek znać przynajmniej jeden z głównych języków Unii Europejskiej. Najczęściej jest to angielski.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

REKLAMA

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

REKLAMA

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

REKLAMA