REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kto może nas zatrzymać do kontroli?

Piotr Mieszkowski
fot. Straż Miejska
fot. Straż Miejska

REKLAMA

REKLAMA

Kontrola drogowa kojarzy się nieodzownie z policją drogową. Jednak nie tylko policjanci mogą zatrzymać nas do kontroli. Może to zrobić także: inspektor transportu drogowego, żołnierz, leśnik czy strażnik miejski, gminny lub funkcjonariusz straży granicznej.

Wszyscy kierowcy przyzwyczajeni są do faktu, że mogą być zatrzymani do kontroli drogowej przez policję. Kontroli nie musi jednak dokonywać tylko umundurowany policjant. Może on być po cywilnemu, lecz wówczas może zatrzymać auto tylko w terenie zabudowanym. Pozostali funkcjonariusze powinni być zaś umundurowani, choć są od tej reguły wyjątki.

REKLAMA

Postrachem zawodowych kierowców, szczególnie tych prowadzących ciężarówki i autobusy są tzw. krokodyle, czyli funkcjonariusze Inspekcji Transportu Drogowego. Zadaniem Inspekcji jest kontrola przestrzegania przepisów w zakresie szeroko rozumianego transportu drogowego. Kontroli ITD podlegają w szczególności kierowcy wykonujący krajowy i międzynarodowy transport drogowy.

Zobacz również: Koniec z redukowanie punktów karnych?

REKLAMA

Zatrzymać może także żołnierz, ponieważ Żandarmeria Wojskowa jest także uprawniona ustawowo do zatrzymywania kierowców. Żandarmi nie mogą jednak dokonywać kontroli drogowej, do tego potrzebny jest już policjant. Dlatego spotykane są patrole mieszane żandarmerii i policji.

Strażnicy miejscy mogą karać za wykroczenia drogowe, które rejestrowane są przy pomocy fotoradarów oraz kamer. Jeżeli naruszymy przepisy ruchu drogowego, straż miejska może nas skontrolować i powstrzymać przed dalszą jazdą do czasu przybycia policji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Funkcjonariusze Służby Celnej mają uprawnienia do zatrzymywania pojazdów znajdujących się w strefie nadgranicznej. Mogą sprawdzać dokumenty, przeszukać nasze auto, skontrolować paliwo w zbiorniku oraz zabronić dalszej jazdy. Funkcjonariusze Straży Granicznej mają zaś uprawnienia do wylegitymowania kierowcy, zbadania alkomatem. Mogą także sprawdzić stan techniczny pojazdu, jego wyposażenie oraz ładunek.

Zobacz również: Jak wygląda policyjne postępowanie mandatowe?

Do pewnych czynności kontrolnych względem kierowców uprawnieni są także umundurowani strażnicy leśni czy parkowi. Mogą oni zatrzymywać kierowców pieszo lub oznakowanym pojazdem służbowym. Prawo do kontrolowania kierowców przysługuje im jedynie na terenach podlegających ich właściwości np. na terenach lasów czy parków narodowych.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA