REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrola drogowa w lesie - kto i za co może ukarać kierowcę mandatem?

Subskrybuj nas na Youtube
fot. Sxc.hu
fot. Sxc.hu

REKLAMA

REKLAMA

Podróż autem do lasu może zakończyć się dotliwym mandatem. Jakie służby mogą kontrolować kierowcę na terenie lasu? Za jakie przewinienia mogą karać?

Kontrola drogowa - nie tylko Policjanci

Pomimo, że liczba podmiotów mogących kontrolować ruch drogowy jest dość duża, nie ma potrzeby, aby wpadać w panikę – Kodeks Drogowy nie pozostawia wątpliwości. Kontrola ruchu drogowego sprawowana przez Straż Miejską, zarządców dróg oraz Straż Leśną bądź Straż Parku jest możliwa tylko na podstawie upoważnienia wydanego przez właściwego komendanta powiatowego Policji – mówi Katarzyna Florkowska z serwisu Korkowo.pl. – Dodać należy też, że kontrola ta przeprowadzana może być tylko w określonym wymiarze, a uprawnienia tych organów są znacznie węższe od uprawnień policji – dodaje Florkowska. Na co więc mogą pozwolić sobie te służby?

REKLAMA

REKLAMA

Kto może skontrolować kierowcę w lesie bądź parku?

Kontrola ruchu drogowego na terenie lasów lub parków narodowych może być wykonywana przez strażników leśnych bądź też funkcjonariuszy Straży Parku. Osoby te są uprawnione do skontrolowania kierowców, którzy (na terenie lasów bądź parków narodowych) nie przestrzegają przepisów i  znaków drogowych dotyczących  zakazu wjazdu, zakazu postoju bądź zakazu zatrzymywania się. Co może zrobić strażnik, który przyłapie niezmotoryzowanych na łamaniu prawa w tym zakresie? Są to trzy czynności. Po pierwsze może on zatrzymać pojazd, po drugie wylegitymować kierowcę, a po trzecie, wydać polecenia odnośnie zachowania się na drodze.

Zobacz też: Zawracanie na lewoskręcie - sygnalizator S-3e

Zarządca drogi też kontroluje!

REKLAMA

Swoje uprawnienia posiadają też osoby działające w imieniu zarządcy drogi. Ale uwaga! Kontrola ruchu drogowego w ich wykonaniu może odbywać się tylko w obecności funkcjonariusza Policji bądź inspektora ITD. Taka kontrola ograniczona jest jednak do konkretnych pojazdów, które powodują uszkadzanie lub niszczenie drogi bądź też powodują jej zanieczyszczenie lub zaśmiecenie. Warto pamiętać też, że osoby działające z ramienia zarządcy dróg mogą też sprawdzać czy pojazd spełnia warunki w zakresie wymiarów, masy czy nacisku osi. W ramach wyżej wymienionego zakresu, zarządcy są upoważnieni do szeregu czynności. W pierwszej kolejności mogą oni zatrzymać pojazd, wylegitymować uczestnika ruchu, a także wydać mu polecenia co do sposobu korzystania z drogi czy pojazdu. Osoba działająca w imieniu zarządcy drogi uprawiona jest do sprawdzania dokumentów wymaganych w związku z używaniem pojazdu oraz sprawdzenia stanu technicznego, wyposażenia, ładunku pojazdu, który znajduje się na drodze. Uprawnienia obejmują też możliwość kontroli wymiarów, masy pojazdu oraz nacisku osi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Spłata mandatu w ratach - jak przygotwać wniosek?

Oni przetestują twoje auto osobiście!

W celach kontrolnych i pomiarowych przedstawiciele zarządcy drogi są także upoważnieni od korzystania z odpowiedniego sprzętu technicznego. Co ciekawe, w celu sprawdzenia masy lub nacisku osi auta osoby działające w imieniu zarządcy drogi mogą kierować tym pojazdem (o ile mają prawo jazdy). Warto pamiętać też, że w sytuacji, w której pojazd uszkadza drogę bądź przekracza dopuszczalną masę lub nacisk osi to osoba działająca z ramienia zarządcy drogi ma prawo uniemożliwić mu dalszą jazdę. Na koniec trzeba zaznaczyć, że zgodnie z art. 129d punktem 4 Kodeksu Drogowego przepisów, o których mowa powyżej nie stosuje się do osób działających w imieniu Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Źródło: materiały prasowe Korkowo.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

REKLAMA

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA