REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrola drogowa w lesie - kto i za co może ukarać kierowcę mandatem?

Subskrybuj nas na Youtube
fot. Sxc.hu
fot. Sxc.hu

REKLAMA

REKLAMA

Podróż autem do lasu może zakończyć się dotliwym mandatem. Jakie służby mogą kontrolować kierowcę na terenie lasu? Za jakie przewinienia mogą karać?

Kontrola drogowa - nie tylko Policjanci

Pomimo, że liczba podmiotów mogących kontrolować ruch drogowy jest dość duża, nie ma potrzeby, aby wpadać w panikę – Kodeks Drogowy nie pozostawia wątpliwości. Kontrola ruchu drogowego sprawowana przez Straż Miejską, zarządców dróg oraz Straż Leśną bądź Straż Parku jest możliwa tylko na podstawie upoważnienia wydanego przez właściwego komendanta powiatowego Policji – mówi Katarzyna Florkowska z serwisu Korkowo.pl. – Dodać należy też, że kontrola ta przeprowadzana może być tylko w określonym wymiarze, a uprawnienia tych organów są znacznie węższe od uprawnień policji – dodaje Florkowska. Na co więc mogą pozwolić sobie te służby?

REKLAMA

Kto może skontrolować kierowcę w lesie bądź parku?

Kontrola ruchu drogowego na terenie lasów lub parków narodowych może być wykonywana przez strażników leśnych bądź też funkcjonariuszy Straży Parku. Osoby te są uprawnione do skontrolowania kierowców, którzy (na terenie lasów bądź parków narodowych) nie przestrzegają przepisów i  znaków drogowych dotyczących  zakazu wjazdu, zakazu postoju bądź zakazu zatrzymywania się. Co może zrobić strażnik, który przyłapie niezmotoryzowanych na łamaniu prawa w tym zakresie? Są to trzy czynności. Po pierwsze może on zatrzymać pojazd, po drugie wylegitymować kierowcę, a po trzecie, wydać polecenia odnośnie zachowania się na drodze.

Zobacz też: Zawracanie na lewoskręcie - sygnalizator S-3e

Zarządca drogi też kontroluje!

Swoje uprawnienia posiadają też osoby działające w imieniu zarządcy drogi. Ale uwaga! Kontrola ruchu drogowego w ich wykonaniu może odbywać się tylko w obecności funkcjonariusza Policji bądź inspektora ITD. Taka kontrola ograniczona jest jednak do konkretnych pojazdów, które powodują uszkadzanie lub niszczenie drogi bądź też powodują jej zanieczyszczenie lub zaśmiecenie. Warto pamiętać też, że osoby działające z ramienia zarządcy dróg mogą też sprawdzać czy pojazd spełnia warunki w zakresie wymiarów, masy czy nacisku osi. W ramach wyżej wymienionego zakresu, zarządcy są upoważnieni do szeregu czynności. W pierwszej kolejności mogą oni zatrzymać pojazd, wylegitymować uczestnika ruchu, a także wydać mu polecenia co do sposobu korzystania z drogi czy pojazdu. Osoba działająca w imieniu zarządcy drogi uprawiona jest do sprawdzania dokumentów wymaganych w związku z używaniem pojazdu oraz sprawdzenia stanu technicznego, wyposażenia, ładunku pojazdu, który znajduje się na drodze. Uprawnienia obejmują też możliwość kontroli wymiarów, masy pojazdu oraz nacisku osi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Spłata mandatu w ratach - jak przygotwać wniosek?

Oni przetestują twoje auto osobiście!

W celach kontrolnych i pomiarowych przedstawiciele zarządcy drogi są także upoważnieni od korzystania z odpowiedniego sprzętu technicznego. Co ciekawe, w celu sprawdzenia masy lub nacisku osi auta osoby działające w imieniu zarządcy drogi mogą kierować tym pojazdem (o ile mają prawo jazdy). Warto pamiętać też, że w sytuacji, w której pojazd uszkadza drogę bądź przekracza dopuszczalną masę lub nacisk osi to osoba działająca z ramienia zarządcy drogi ma prawo uniemożliwić mu dalszą jazdę. Na koniec trzeba zaznaczyć, że zgodnie z art. 129d punktem 4 Kodeksu Drogowego przepisów, o których mowa powyżej nie stosuje się do osób działających w imieniu Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Źródło: materiały prasowe Korkowo.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA