REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrola drogowa w lesie - kto i za co może ukarać kierowcę mandatem?

fot. Sxc.hu
fot. Sxc.hu

REKLAMA

REKLAMA

Podróż autem do lasu może zakończyć się dotliwym mandatem. Jakie służby mogą kontrolować kierowcę na terenie lasu? Za jakie przewinienia mogą karać?

Kontrola drogowa - nie tylko Policjanci

Pomimo, że liczba podmiotów mogących kontrolować ruch drogowy jest dość duża, nie ma potrzeby, aby wpadać w panikę – Kodeks Drogowy nie pozostawia wątpliwości. Kontrola ruchu drogowego sprawowana przez Straż Miejską, zarządców dróg oraz Straż Leśną bądź Straż Parku jest możliwa tylko na podstawie upoważnienia wydanego przez właściwego komendanta powiatowego Policji – mówi Katarzyna Florkowska z serwisu Korkowo.pl. – Dodać należy też, że kontrola ta przeprowadzana może być tylko w określonym wymiarze, a uprawnienia tych organów są znacznie węższe od uprawnień policji – dodaje Florkowska. Na co więc mogą pozwolić sobie te służby?

REKLAMA

Kto może skontrolować kierowcę w lesie bądź parku?

Kontrola ruchu drogowego na terenie lasów lub parków narodowych może być wykonywana przez strażników leśnych bądź też funkcjonariuszy Straży Parku. Osoby te są uprawnione do skontrolowania kierowców, którzy (na terenie lasów bądź parków narodowych) nie przestrzegają przepisów i  znaków drogowych dotyczących  zakazu wjazdu, zakazu postoju bądź zakazu zatrzymywania się. Co może zrobić strażnik, który przyłapie niezmotoryzowanych na łamaniu prawa w tym zakresie? Są to trzy czynności. Po pierwsze może on zatrzymać pojazd, po drugie wylegitymować kierowcę, a po trzecie, wydać polecenia odnośnie zachowania się na drodze.

Zobacz też: Zawracanie na lewoskręcie - sygnalizator S-3e

Zarządca drogi też kontroluje!

Swoje uprawnienia posiadają też osoby działające w imieniu zarządcy drogi. Ale uwaga! Kontrola ruchu drogowego w ich wykonaniu może odbywać się tylko w obecności funkcjonariusza Policji bądź inspektora ITD. Taka kontrola ograniczona jest jednak do konkretnych pojazdów, które powodują uszkadzanie lub niszczenie drogi bądź też powodują jej zanieczyszczenie lub zaśmiecenie. Warto pamiętać też, że osoby działające z ramienia zarządcy dróg mogą też sprawdzać czy pojazd spełnia warunki w zakresie wymiarów, masy czy nacisku osi. W ramach wyżej wymienionego zakresu, zarządcy są upoważnieni do szeregu czynności. W pierwszej kolejności mogą oni zatrzymać pojazd, wylegitymować uczestnika ruchu, a także wydać mu polecenia co do sposobu korzystania z drogi czy pojazdu. Osoba działająca w imieniu zarządcy drogi uprawiona jest do sprawdzania dokumentów wymaganych w związku z używaniem pojazdu oraz sprawdzenia stanu technicznego, wyposażenia, ładunku pojazdu, który znajduje się na drodze. Uprawnienia obejmują też możliwość kontroli wymiarów, masy pojazdu oraz nacisku osi.

Zobacz też: Spłata mandatu w ratach - jak przygotwać wniosek?

Oni przetestują twoje auto osobiście!

W celach kontrolnych i pomiarowych przedstawiciele zarządcy drogi są także upoważnieni od korzystania z odpowiedniego sprzętu technicznego. Co ciekawe, w celu sprawdzenia masy lub nacisku osi auta osoby działające w imieniu zarządcy drogi mogą kierować tym pojazdem (o ile mają prawo jazdy). Warto pamiętać też, że w sytuacji, w której pojazd uszkadza drogę bądź przekracza dopuszczalną masę lub nacisk osi to osoba działająca z ramienia zarządcy drogi ma prawo uniemożliwić mu dalszą jazdę. Na koniec trzeba zaznaczyć, że zgodnie z art. 129d punktem 4 Kodeksu Drogowego przepisów, o których mowa powyżej nie stosuje się do osób działających w imieniu Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Źródło: materiały prasowe Korkowo.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Postęp projektu Izery: fabryka i nowy SUV już w 2025 roku?

    Na konferencji prasowej 7 grudnia 2023 r. prezes spółki ElectroMobility Poland (EMP), Piotr Zaremba, ogłosił znaczący postęp projektu Izery (pierwszego polskiego samochodu elektrycznego), informując o zrealizowaniu planów w 39 procentach. Wizja fabryki w Jaworznie i pierwszych samochodów z niej zjeżdżających staje się coraz bardziej realna. Produkcja samochodów ma ruszyć w tej fabryce pod koniec 2025 roku.

    Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

    Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

    Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

    Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

    Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

    Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

    REKLAMA

    Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

    Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

    Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

    Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

    Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

    Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

    Wyższe opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek. Skok cen sięga nawet 86 proc.!

    Opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek wzrosły nawet o 86 proc. To poważny problem dla firm z branży transportowej. I nie tylko Polskich, ale także pochodzących z innych krajów europejskich.

    REKLAMA

    Mosiężna skrobaczka do szyb. Fiński wynalazek rzeczywiście nie rysuje szyb?

    Mosiężna skrobaczka do szyb to hit ostatnich lat w Polsce. Powód? Ponoć nie ma możliwości, aby porysowała szybę w samochodzie. Ile jest w tym prawdy? I czym tak właściwie jest fińska skrobaczka? Sprawdziłem to.

    Samochody autonomiczne. Kiedy pojawią się na drogach? Częściowo są już dziś

    W XXI wieku przemysł motoryzacyjny ewoluuje szybciej niż kiedykolwiek. Zmiany te napędzają wymogi prawne, wyścigi producentów, ale też wymogi klientów. A to prowadzi do jednego wniosku. Innowacje stopniowo wprowadzają wizję aut autonomicznych do naszego codziennego życia.

    REKLAMA