REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrola drogowa w lesie - kto i za co może ukarać kierowcę mandatem?

fot. Sxc.hu
fot. Sxc.hu

REKLAMA

REKLAMA

Podróż autem do lasu może zakończyć się dotliwym mandatem. Jakie służby mogą kontrolować kierowcę na terenie lasu? Za jakie przewinienia mogą karać?

Kontrola drogowa - nie tylko Policjanci

Pomimo, że liczba podmiotów mogących kontrolować ruch drogowy jest dość duża, nie ma potrzeby, aby wpadać w panikę – Kodeks Drogowy nie pozostawia wątpliwości. Kontrola ruchu drogowego sprawowana przez Straż Miejską, zarządców dróg oraz Straż Leśną bądź Straż Parku jest możliwa tylko na podstawie upoważnienia wydanego przez właściwego komendanta powiatowego Policji – mówi Katarzyna Florkowska z serwisu Korkowo.pl. – Dodać należy też, że kontrola ta przeprowadzana może być tylko w określonym wymiarze, a uprawnienia tych organów są znacznie węższe od uprawnień policji – dodaje Florkowska. Na co więc mogą pozwolić sobie te służby?

REKLAMA

REKLAMA

Kto może skontrolować kierowcę w lesie bądź parku?

Kontrola ruchu drogowego na terenie lasów lub parków narodowych może być wykonywana przez strażników leśnych bądź też funkcjonariuszy Straży Parku. Osoby te są uprawnione do skontrolowania kierowców, którzy (na terenie lasów bądź parków narodowych) nie przestrzegają przepisów i  znaków drogowych dotyczących  zakazu wjazdu, zakazu postoju bądź zakazu zatrzymywania się. Co może zrobić strażnik, który przyłapie niezmotoryzowanych na łamaniu prawa w tym zakresie? Są to trzy czynności. Po pierwsze może on zatrzymać pojazd, po drugie wylegitymować kierowcę, a po trzecie, wydać polecenia odnośnie zachowania się na drodze.

Zobacz też: Zawracanie na lewoskręcie - sygnalizator S-3e

Zarządca drogi też kontroluje!

REKLAMA

Swoje uprawnienia posiadają też osoby działające w imieniu zarządcy drogi. Ale uwaga! Kontrola ruchu drogowego w ich wykonaniu może odbywać się tylko w obecności funkcjonariusza Policji bądź inspektora ITD. Taka kontrola ograniczona jest jednak do konkretnych pojazdów, które powodują uszkadzanie lub niszczenie drogi bądź też powodują jej zanieczyszczenie lub zaśmiecenie. Warto pamiętać też, że osoby działające z ramienia zarządcy dróg mogą też sprawdzać czy pojazd spełnia warunki w zakresie wymiarów, masy czy nacisku osi. W ramach wyżej wymienionego zakresu, zarządcy są upoważnieni do szeregu czynności. W pierwszej kolejności mogą oni zatrzymać pojazd, wylegitymować uczestnika ruchu, a także wydać mu polecenia co do sposobu korzystania z drogi czy pojazdu. Osoba działająca w imieniu zarządcy drogi uprawiona jest do sprawdzania dokumentów wymaganych w związku z używaniem pojazdu oraz sprawdzenia stanu technicznego, wyposażenia, ładunku pojazdu, który znajduje się na drodze. Uprawnienia obejmują też możliwość kontroli wymiarów, masy pojazdu oraz nacisku osi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Spłata mandatu w ratach - jak przygotwać wniosek?

Oni przetestują twoje auto osobiście!

W celach kontrolnych i pomiarowych przedstawiciele zarządcy drogi są także upoważnieni od korzystania z odpowiedniego sprzętu technicznego. Co ciekawe, w celu sprawdzenia masy lub nacisku osi auta osoby działające w imieniu zarządcy drogi mogą kierować tym pojazdem (o ile mają prawo jazdy). Warto pamiętać też, że w sytuacji, w której pojazd uszkadza drogę bądź przekracza dopuszczalną masę lub nacisk osi to osoba działająca z ramienia zarządcy drogi ma prawo uniemożliwić mu dalszą jazdę. Na koniec trzeba zaznaczyć, że zgodnie z art. 129d punktem 4 Kodeksu Drogowego przepisów, o których mowa powyżej nie stosuje się do osób działających w imieniu Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Źródło: materiały prasowe Korkowo.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA