REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Cena kursu na prawo jazdy będzie ustalona z urzędu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
kurs prawa jazdy
kurs prawa jazdy
DGP

REKLAMA

REKLAMA

Obecnie cenę kursu na prawo jazdy ustala wolny rynek. Choć koszty kursów są dzięki temu niskie, to jednak ma to swoje konsekwencje, w tym. m.in. spadek jakości kształcenia. Właśnie dlatego pojawił się pomysł aby ustalić odgórnie, z urzędu cenę za kurs nauki jazdy. Co ciekawe pomysł nie wyszedł ze strony rządu a przedsiębiorców!

Ceny kursów na prawo jazdy z urzędu?

Temat kursów na prawo jazdy, ich skuteczności i zakresu nauczania wraca za każdym razem, gdy na polskich drogach dochodzi do większej tragedii lub gdy wejść mają w życie nowe przepisy dotyczące nabywania uprawnień do kierowania pojazdami. Od lat spotkać się można bowiem z opinią, że instruktorzy w szkołach nauki jazdy przygotowują kursantów głównie do zdania egzaminu, a nie do jazdy w realnym ruchu drogowym. Choć osobiście uważam, że tego typu stwierdzenia są mocno przesadzone, to trudno się nie zgodzić ze stwierdzeniem, że jakość kształcenia kierowców w polskich szkołach nauki jazdy mogłaby być wyższa.

REKLAMA

Zobacz też: Prawo jazdy na auto z automatyczną skrzynią biegów – jak to wygląda?

Opinie o szkołach nauki jazdy są mocno zróżnicowane. Wiele osób skarży się na zbyt stresującą atmosferę w nich panującą, inni natomiast chwalą sobie ostrą „rękę” instruktorów. Prawdziwe problemy pojawiają się wtedy, gdy instruktorzy zaczynają „kombinować” z czasem nauki swoich instruktorów. Wykorzystują go do realizacji swoich obowiązków codziennych (przewożenie mebli, załatwianie spraw urzędowych, zakupy…), a nie na naukę swoich podopiecznych. Co więcej, nie brakuje opinii, że niektóre szkoły celowo wytyczają trasy przejazdów tak, aby kursant większą ich część spędził w korku, z jednej strony ograniczając zużycie paliwa (w jednostce czasu) a z drugiej, zmuszając go do wzięcia dodatkowych jazd doszkalających. Celem jest oczywiście zwiększenie przychodów i ograniczenie kosztów prowadzenia działalności tak, aby móc lepiej rywalizować z konkurencją na rynku.

Kursy nauki jazdy mają mieć ustaloną cenę minimalną Fot. Fotolia

Efektem tego jest ogromna rozbieżność w cenach kursów na prawo jazdy. Za teoretycznie ten sam kurs na kategorię B kursant może zapłacić od 700 do 1500 zł! W praktyce często okazuje się, że jakość tego tańszego kursu jest adekwatna do jego ceny. Nie jest to oczywiście reguła, bo wiele osób skarży się na jakość nauki nawet w najdroższych szkołach, ale trudno sobie wyobrazić, że szkoła nauki jazdy może zaoferować swoim kursantom to samo za połowę ceny.

Aby zahamować rozwój patologii w szkolnictwie kierowców, przedstawiciele firm zajmujących się prowadzeniem szkół nauki jazdy zaproponowali ustawowe określenie minimalnej ceny za kurs prawa jazdy. Niezależnie od szkoły koszt kształcenia byłby taki sam. Zdaniem Państwowej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości minimalna stawka za kurs powinna wynieść 1300 zł. Cena ta uwzględnia koszty m.in. samochodu, paliwa, instruktora, wynajmu sali wykładowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak się dowiedzieliśmy Ministerstwo Infrastruktury wcale nie odrzuca tego pomysłu także inicjatywa ta może się udać. Pytanie tylko czy zabieg ten faktycznie poprawi jakość kształcenia kierowców? W końcu do dnia dzisiejszego nie doczekaliśmy się internetowego systemu, w którym kursanci mieli oceniać jakość swojej szkoły nauki jazdy. Poprzedni rząd zwlekał z jego wprowadzeniem choć pomysł był bardzo chwalony. Jakie były powody zwlekania z jego wdrożeniem? Trudno powiedzieć, ale zawsze można zrzucić winę na brak funduszy. Tylko jak ma być lepiej, skoro nic się zmienia? Czy nowa władza zmieni coś w tej sprawie? Czy pomysł ten faktycznie uzdrowi rynek szkół nauki jazdy? A może spowoduje tylko gwałtowny wzrost cen kursów? Zobaczymy!

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

REKLAMA