REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Cena kursu na prawo jazdy będzie ustalona z urzędu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
kurs prawa jazdy
kurs prawa jazdy
DGP

REKLAMA

REKLAMA

Obecnie cenę kursu na prawo jazdy ustala wolny rynek. Choć koszty kursów są dzięki temu niskie, to jednak ma to swoje konsekwencje, w tym. m.in. spadek jakości kształcenia. Właśnie dlatego pojawił się pomysł aby ustalić odgórnie, z urzędu cenę za kurs nauki jazdy. Co ciekawe pomysł nie wyszedł ze strony rządu a przedsiębiorców!

Ceny kursów na prawo jazdy z urzędu?

Temat kursów na prawo jazdy, ich skuteczności i zakresu nauczania wraca za każdym razem, gdy na polskich drogach dochodzi do większej tragedii lub gdy wejść mają w życie nowe przepisy dotyczące nabywania uprawnień do kierowania pojazdami. Od lat spotkać się można bowiem z opinią, że instruktorzy w szkołach nauki jazdy przygotowują kursantów głównie do zdania egzaminu, a nie do jazdy w realnym ruchu drogowym. Choć osobiście uważam, że tego typu stwierdzenia są mocno przesadzone, to trudno się nie zgodzić ze stwierdzeniem, że jakość kształcenia kierowców w polskich szkołach nauki jazdy mogłaby być wyższa.

REKLAMA

Zobacz też: Prawo jazdy na auto z automatyczną skrzynią biegów – jak to wygląda?

Opinie o szkołach nauki jazdy są mocno zróżnicowane. Wiele osób skarży się na zbyt stresującą atmosferę w nich panującą, inni natomiast chwalą sobie ostrą „rękę” instruktorów. Prawdziwe problemy pojawiają się wtedy, gdy instruktorzy zaczynają „kombinować” z czasem nauki swoich instruktorów. Wykorzystują go do realizacji swoich obowiązków codziennych (przewożenie mebli, załatwianie spraw urzędowych, zakupy…), a nie na naukę swoich podopiecznych. Co więcej, nie brakuje opinii, że niektóre szkoły celowo wytyczają trasy przejazdów tak, aby kursant większą ich część spędził w korku, z jednej strony ograniczając zużycie paliwa (w jednostce czasu) a z drugiej, zmuszając go do wzięcia dodatkowych jazd doszkalających. Celem jest oczywiście zwiększenie przychodów i ograniczenie kosztów prowadzenia działalności tak, aby móc lepiej rywalizować z konkurencją na rynku.

Nauka jazdy Fot. Fotolia

Kursy nauki jazdy mają mieć ustaloną cenę minimalną Fot. Fotolia

Efektem tego jest ogromna rozbieżność w cenach kursów na prawo jazdy. Za teoretycznie ten sam kurs na kategorię B kursant może zapłacić od 700 do 1500 zł! W praktyce często okazuje się, że jakość tego tańszego kursu jest adekwatna do jego ceny. Nie jest to oczywiście reguła, bo wiele osób skarży się na jakość nauki nawet w najdroższych szkołach, ale trudno sobie wyobrazić, że szkoła nauki jazdy może zaoferować swoim kursantom to samo za połowę ceny.

Aby zahamować rozwój patologii w szkolnictwie kierowców, przedstawiciele firm zajmujących się prowadzeniem szkół nauki jazdy zaproponowali ustawowe określenie minimalnej ceny za kurs prawa jazdy. Niezależnie od szkoły koszt kształcenia byłby taki sam. Zdaniem Państwowej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości minimalna stawka za kurs powinna wynieść 1300 zł. Cena ta uwzględnia koszty m.in. samochodu, paliwa, instruktora, wynajmu sali wykładowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Korek uliczny./ Fot. Fotolia

Jak się dowiedzieliśmy Ministerstwo Infrastruktury wcale nie odrzuca tego pomysłu także inicjatywa ta może się udać. Pytanie tylko czy zabieg ten faktycznie poprawi jakość kształcenia kierowców? W końcu do dnia dzisiejszego nie doczekaliśmy się internetowego systemu, w którym kursanci mieli oceniać jakość swojej szkoły nauki jazdy. Poprzedni rząd zwlekał z jego wprowadzeniem choć pomysł był bardzo chwalony. Jakie były powody zwlekania z jego wdrożeniem? Trudno powiedzieć, ale zawsze można zrzucić winę na brak funduszy. Tylko jak ma być lepiej, skoro nic się zmienia? Czy nowa władza zmieni coś w tej sprawie? Czy pomysł ten faktycznie uzdrowi rynek szkół nauki jazdy? A może spowoduje tylko gwałtowny wzrost cen kursów? Zobaczymy!

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA