REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Okres próbny dla kierowców – część przepisów już obowiązuje!

Tomasz Korniejew
Okres próbny dla młodych kierowców – część przepisów już obowiązuje!
Okres próbny dla młodych kierowców – część przepisów już obowiązuje!

REKLAMA

REKLAMA

Okres próbny dla kierowców już częściowo obowiązuje. Od stycznia 2017 r. mają obowiązywać zaostrzone restrykcje w okresie próbnym dla nowo upieczonych kierowców. Jednak niewiele osób zdaje sobie sprawę z faktu, że część zaostrzonych przepisów odnoszących się do okresu próbnego weszła w życie 18 maja 2015 r. Za co świeżo upieczeni kierowcy mogą już w 2016 r. stracić prawo jazdy?

Okres próbny dla młodych kierowców

Od co najmniej czterech miesięcy wiadomo, że 1 stycznia 2017 r. wejdą w życie obostrzone przepisy dotyczące okresu próbnego dla świeżo upieczonych kierowców. Przez 24 miesiące od daty odebrania prawa jazdy młodzi kierowcy m.in. nie będą mogli popełnić więcej niż dwa wykroczenia drogowe, a przez pierwsze osiem miesięcy będą musieli przestrzegać bardziej restrykcyjnych ograniczeń prędkości. Np. na drogach szybkiego ruchu nie będą się mogli poruszać z prędkością wyższą niż 100 km/h. Co ciekawe okres próbny i związane z nim restrykcje będą dotyczyły także kierowców z wieloletnim stażem, ale którzy stracą prawo jazdy i będą musieli powtórnie zdawać egzaminy. Więcej na temat zmian dotyczących prawa jazdy w 2017 r. piszemy tutaj:

REKLAMA

Zobacz też: Prawo Jazdy 2017 r. - wszystkie zmiany

Okres próbny dla młodych kierowców – część przepisów już obowiązuje!

Ale niewiele osób zdaje sobie sprawę z faktu, że część zaostrzonych przepisów odnoszących się do najmłodszych stażem kierowców weszło w życie 18 maja 2015 r. Okazuje się, że absolwenci szkół jazdy, którzy odebrali uprawnienia do kierowania pojazdami mogą bardzo łatwo stracić prawo jazdy już dziś.

Zobacz też: Prowadzenie pojazdu bez uprawnień w 2016 r.

REKLAMA

Jak poinformowała nas Elżbieta Kisil, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa - „Wejście w życie przepisów ustawy o kierujących pojazdami,  prowadzających m.in. okres próbny dla młodych kierowców było pierwotnie planowane na 4 stycznia 2016 r. Sprawna realizacja tych przepisów jest jednak uzależniona od wdrożenia systemu CEPIK 2.0. System ten został przewidziany jako jedyna ewidencja danych służąca do obsługi interesantów w sprawach związanych z rejestracją pojazdów i uzyskiwaniem uprawnień do kierowania pojazdami. Proces przygotowujący wdrożenie systemu CEPiK 2.0 nie został zakończony, stąd decyzja o przesunięciu terminu wejścia w życie przepisów ustawy o kierujących pojazdami, wprowadzających m.in. okres próbny dla młodych kierowców.” 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Niemniej jeden z przepisów wchodzących w zakres rozwiązań wprowadzających okres próbny obowiązuje już od 18 maja 2015 r. (art. 140 ust. 1 pkt 3a ustawy – Prawo o ruchu drogowym).

Zgodnie z nim, Starosta wydaje decyzję o cofnięciu uprawnień do kierowania pojazdami, w razie stwierdzenia (na podstawie prawomocnych rozstrzygnięć), że kierujący pojazdem silnikowym w okresie 2 lat od dnia wydania mu po raz pierwszy prawa jazdy popełnił:

a)  przestępstwo przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji,

b)  trzy wykroczenia (określone w art. 86 § 1 lub 2, art. 87 § 1, art. 92a w przypadku przekroczenia dopuszczalnej prędkości o ponad 30 km/h lub art. 98 ustawy - Kodeks wykroczeń). 

Decyzja o cofnięciu uprawnienia jest wydawana na wniosek komendanta wojewódzkiego Policji. Osoba, której będą cofnięte uprawnienia w tym trybie, musi odbyć ponownie kurs w szkole nauki jazdy i zdać egzamin w WORD – tak jakby po raz pierwszy ubiegała się o prawo jazdy."

Zobacz też: Zdjęcie do prawa jazdy 2016 – zmiany od 25 lutego 2016 r.

Podsumowując, w myśl wspomnianych przez Panią Rzecznik przepisów każdy, kto posiada prawo jazdy krócej niż 24 miesiące może je stracić gdy:

  • popełnił przestępstwo przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji (np. sprowadzenie bezpośredniego ryzyka katastrofy, spowodowanie wypadku w komunikacji, dopuszczenie do ruchu niebezpiecznego pojazdu)
  • popełnił w sumie trzy wykroczenia określone w kodeksie wykroczeń:

- przekroczył dopuszczalną prędkość o ponad 30 km/h

- spowodował zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym

- prowadził pojazd w stanie po użyciu alkoholu lub podobnie działającego środka

- nie zachował ostrożności podczas korzystania z dróg wewnętrznych

Zobacz też: Mandat na drodze wewnętrznej 2016

Istotne jest, że wspomniane przestępstwa muszą być stwierdzone prawomocnym wyrokiem sądu, a wykroczenia przyjętym mandatem co do którego nie jest prowadzona procedura odwoławcza.


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    Przypomnij sobie o tym pokrętle. Na zapominalskich już czeka patrol i mandat

    Motoryzacja XXI wieku oznacza elektroniczną wygodę. Bo np. samochód automatycznie włącza światła. Tyle że automat nie zawsze działa prawidłowo. Kierowca powinien kontrolować jego zachowania. W przeciwnym razie to on dostanie mandat.

    392 zł zamiast dotychczasowych 98 zł? Kierowców może czekać bolesna podwyżka

    Po raz kolejny wraca temat podwyżek cen przeglądów technicznych w Polsce. Tym razem interweniują senatorowie. Ile mógłby kosztować przegląd w 2024 r.? 392 zł zamiast 98 zł w przypadku osobówki i 644 zł zamiast 161 zł w przypadku osobówki z LPG.

    REKLAMA

    Pogoda się poprawiła? A więc... nie myj samochodu. Przynajmniej nie w pełnym słońcu

    Słoneczna pogoda to idealny moment na mycie samochodu? Właśnie, że nie. Rozgrzany lakier "nie przepada" za polewaniem zimną wodą. A to dopiero początek długiej listy problemów. O czym jeszcze musi pamiętać kierowca?

    Transport do Wielkiej Brytanii stał się ogromnym wyzwaniem. Po brexicie pojawił się szereg nowych procedur

    Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej sprawiło, że branża transportowa działająca na tej trasie stanęła przed nowymi wyzwaniami. A procedury celne oraz wzmożenie kontroli granicznych to dopiero początek listy.

    REKLAMA