REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Płatny przewóz osób ze zmianami od czerwca 2024 r. Część kierowców będzie musiała odejść

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Płatny przewóz osób ze zmianami od czerwca 2024 r. Część kierowców będzie musiała odejść
Płatny przewóz osób ze zmianami od czerwca 2024 r. Część kierowców będzie musiała odejść
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Dokładnie 17 czerwca 2024 r. na kierowców realizujących płatny przewóz osób nałożony zostanie dodatkowy wymóg. Czy wyeliminuje on zagranicznych kierowców z uberów? Może się tak stać, choć nie taki jest cel tej zmiany.

Mieszkańcy dużych miast przyzwyczaili się do tego, że za kierownicą Ubera i innych pojazdów zajmujących się przewozem osób często siedzą obcokrajowcy. Czy takiej sytuacji należy się bać? Bez wątpienia nie. Konieczne jest jednak wyregulowanie pewnych zasad w tym zakresie. I tym właśnie zajmuje się nowelizacja przepisów, która wejdzie w życie już 17 czerwca 2024 r.

REKLAMA

Kierowcy z płatnego przewodu osób muszą mieć polskie prawo jazdy

REKLAMA

Ustawa z dnia 26 maja 2023 r. o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych ustaw (Dz.U. 2023 r., poz. 1123) już 17 czerwca 2024 r. dopisze do listy wymogów stawianych przed osobami realizującymi odpłatny przewóz osób kolejny warunek. Tym będzie nie tyle posiadanie prawa jazdy, co wydanego w kraju prawa jazdy. Co polski dokument może zmienić? To akurat dość oczywiste. Polskie prawo jazdy jest dopisane do polskiej bazy CEPiK. To uruchamia z kolei np. uważniejszą ewidencję wykroczeń drogowych. Kierowca taki będzie dostawał nie tylko mandaty, ale i punkty karne.

Ewidencjonowanie wykroczeń popełnianych przez zagranicznych kierowców realizujących odpłatny przewóz osób w Polsce stanowi cenną informację. Poza tym pozwoli eliminować z dróg kierowców, którzy nie szanują przepisów oraz mogą powodować zagrożenie dla siebie, innych uczestników ruchu, ale i przewożonych osób.

Czy każdy kierowca z zagranicznym prawem jazdy może zmienić je na polskie?

Konieczność wymiany zagranicznych praw jazdy na polskie przez kierowców realizujących płatny przewóz osób wydaje się być dobrym posunięciem. Choć warto pamiętać o tym, że rozwiązanie niesie ze sobą także i pewne wady. W tym punkcie warto wspomnieć o trzech kwestiach.

  • Pierwsza jest taka, że zagraniczne prawo jazdy na polskie może zmienić tylko ten kierowca, który przebywa legalnie w Polsce przez co najmniej 185 dni. Gdyby miał pobyt stały w naszym kraju trwający krócej, niż pół roku, urząd odmówi mu wydania dokumentu. W takim przypadku osoba będzie musiała zrezygnować z płatnego przewozu osób.
  • Druga jest taka, że w przypadku kierowców z krajów innych, niż UE lub EFTA, podczas wymiany dokumentu konieczne będzie zaliczenie teoretycznego egzaminu na prawo jazdy. Tak, można go zdawać w języku obcym. Ich lista jest jednak mocno ograniczona. Gdyby kierowca nie znał angielskiego lub niemieckiego, może nie mieć szans na wymianę dokumentu na polski. Będzie musiał zatem zmienić pracę.
  • Trzecia jest taka, że aby zagraniczny kierowca mógł przystąpić do egzaminu w Polsce, najpierw musi założyć numer PKK, a więc Profilu Kandydata na Kierowcę. Bez niego nie umówi terminu egzaminu. To oznacza dodatkową wizytę w wydziale komunikacji.

Wymiana zagranicznego prawa jazdy na polskie trwa!

REKLAMA

Zagraniczny kierowca wykonujący przewóz osób w kraju spełnia wszystkie wymogi dotyczące wymiany. Jest także w stanie przejść teoretyczny egzamin państwowy. Czy to oznacza, że może optymistycznie patrzeć w przyszłość? I tak, i nie. Tak, bo w zasadzie nic nie stoi na przeszkodzie, aby dalej wykonywał pracę. Nie, bo jedno i bardzo proste zaniedbanie nadal może stworzyć mu realny problem. Zaniedbaniem tym jest zbytnie zwlekanie z wymianą dokumentu. Wymianą, która trwa!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Teoretycznie wydział komunikacji ma 9 dni na wydrukowanie polskiego prawa jazdy na podstawie dokumentu wydanego za granicą. Teoretycznie, bo w praktyce termin ten liczy się od zrealizowania pełnej procedury urzędowej. A jednym z jej punktów jest potwierdzenie danych i informacji zawartych w zagranicznym prawie jazdy. Polski urząd wystąpi zatem do zagranicznego z taką właśnie prośbą. Otrzymanie informacji zawrotnej może potrwać nawet kilka tygodni. To zasadniczo wydłuża czas wymiany.

Wymóg potwierdzenia danych dotyczy praw jazdy wydanych poza UE. Większość zagranicznych kierowców realizujących przewóz osób w Polsce pochodzi jednak z krajów innych, niż należące do UE.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA