REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć sprzedaż samochodu w PIT za 2023 r.? Kiedy 12%, a kiedy 32% podatku?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Podatek od sprzedaży samochodu PIT 2023 r.
Jak rozliczyć sprzedaż samochodu w PIT za 2023 r.? Kiedy 12%, a kiedy 32% podatku?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Sprzedaż samochodu przez osobę prywatną również może wiązać się z opłaceniem podatku. Ten wylicza się w rocznym zeznaniu PIT. Ile wynosi danina? I jak obliczyć jej wysokość w rozliczeniu za 2023 r.?

Rozliczenie rocznego podatku w deklaracji PIT to nie tylko kwestia dochodów uzyskiwanych w ramach stosunku pracy czy umowy o dzieło lub zlecenie. To także wszystkie inne dochody, które uzyskało się w danym roku podatkowym. A jeden z nich może wynikać ze sprzedaży samochodu. Tak, wtedy również trzeba zapłacić podatek. I tak, rozlicza się go właśnie w picie.

REKLAMA

Kiedy trzeba rozliczyć sprzedaż samochodu w PIT?

Aby kierowca po sprzedaży samochodu musiał zapłacić podatek w rozliczeniu PIT, muszą wystąpić jednocześnie trzy przesłanki. I w tej kwestii w 2023 r. nie zmienia się nic. Mowa o tym, że:

  • pojazd musiał należeć do majątku prywatnego kierowcy. Nie mógł być elementem majątku np. prowadzonej firmy.
  • pojazd został sprzedany przed upływem 6 miesięcy od momentu zakupu. Okres ten liczy się od końca miesiąca, w którym pojazd został zakupiony.
  • podatnik musi się rozliczać w 2023 r. za pomocą deklaracji PIT-36.

Kiedy zatem nie płaci się podatku od sprzedaży samochodu? Gdy pojazd został zbyty przez właściciela po co najmniej 6 miesiącach od momentu zakupu. W takim przypadku obowiązek podatkowy nie występuje. Nie trzeba ujmować transakcji w picie.

Od jakiej kwoty płaci się podatek po sprzedaży auta?

REKLAMA

Podatku po sprzedaży samochodu nie płaci się od kwoty wpisanej na umowie. Kwotą konieczną do jego wyliczenia jest tzw. podstawa opodatkowania. Co to za suma? To różnica między kwotą sprzedaży a kwotą zakupu. W sytuacji, w której kierowca kupił auto za 8 tys. zł i sprzedał za 10 tys. zł, podatek płaci tylko od 2 tys. zł.

Istnieje również możliwość dodatkowego zmniejszenia podstawy opodatkowania. Kwotę można pomniejszyć o koszty poniesione w czasie posiadania auta np. na naprawy. Wydatki takie trzeba jednak udowodnić. Kierowca musi posiadać i zachować np. faktury za zakup części czy wystawione przez mechanika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W jakiej części PIT za 2023 r. rozlicza się podatek za samochód?

Kwotę stanowiącą podstawę opodatkowania wpisuje się w zeznaniu PIT-36 w części E w wierszu "Odpłatne zbycie rzeczy określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d ustawy".

Ile wynosi podatek? Kiedy 12%, a kiedy 32% podatku?

W polskich przepisach w przypadku podatku od sprzedaży samochodu rozliczanego w PIT stosuje się dwa progi podatkowe. Mowa o:

  • progu 12 proc. podatku. Ten obowiązuje do kwoty 120 tys. zł. I mówimy tu o podstawie opodatkowania, a nie wartości sprzedaży pojazdu. Przy wyliczeniu dokonanym w pierwszym progu stosuje się kwotę zmniejszającą podatek wynoszącą 3 600 zł.
  • progu 32 proc. podatku. Ten obowiązuje od kwoty 120 tys. zł. Ważne jest to, że tu 32 proc. podatku płaci się dopiero od nadwyżki od kwoty 120 tys. zł w podstawie opodatkowania.

Tak naprawdę nie ma de facto podatku za sprzedaż samochodu. Wyliczenie przedstawione w PIT dotyczy całościowego podatku za rok 2023. Kwotę niedopłaty należy przelać na mikrorachunek podatkowy w terminie złożenia zeznania.

Ile wynosi kara za nierozliczenie podatku za sprzedaż samochodu w PIT?

REKLAMA

Kierowca sprzedał samochód przed upływem 6 miesięcy od zakupu. Nie rozliczył jednak tej kwoty w zeznaniu podatkowym. Co dalej? Bez względu na fakt czy nie dokonał rozliczenia celowo, czy po prostu o nim nie wiedział, popełnił wykroczenie skarbowe. To oznacza karę. Ta wynosi od 1/10 minimalnego wynagrodzenia do jego 20-krotności. Od 1 stycznia 2024 roku płaca minimalna to 4242 zł, a więc kara może wynieść od około 420 zł do 84 840 zł.

Na tym jednak nie koniec. Urząd skarbowy poprosi też podatnika o skorygowanie deklaracji i ujęcie w niej dodatkowej podstawy opodatkowania. Gdy z uwagi na ten fakt zmniejszy się nadpłata, będzie musiał zwrócić pieniądze wraz z odsetkami ustawowymi. Jeżeli wystąpi podatek, będzie musiał go opłacić. Tu także zapłaci odsetki.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA

Prawo jazdy seniorów: Czy możesz je stracić od 1 lipca 2025?

W życie miały wejść nowe przepisy dla kierowców, którzy ukończyli 65 lat. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury, seniorzy mieli regularnie przechodzić badania lekarskie kierowców po 65. roku życia, aby zachować ważność prawa jazdy. Dodatkowe obowiązki, w tym częstsze kontrole specjalistyczne (okulistyczne i neurologiczne), czekają również kierowców po 75. roku życia.

Jeden błąd i po egzaminie. Sprawdź nowe zasady egzaminu na prawo jazdy od 1 lipca 2025

Od 1 lipca 2025 roku obowiązują nowe przepisy, które rewolucjonizują sposób przeprowadzania egzaminów na prawo jazdy. Wprowadzenie tzw. błędów krytycznych sprawia, że wystarczy jeden poważny błąd, by zakończyć egzamin wynikiem negatywnym – bez szansy na dokończenie jazdy. Sprawdź, czego unikać, aby nie oblać na pierwszym zakręcie.

R.Kubica: Le Mans to wyścig, który powinien zostać zakazany. Ludzie nie śpią przez dwa dni próbując się zdrzemnąć na krzesełku. Jak spalić 12 tys. kalorii w jedną noc

Robert Kubica uważa, że zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu Le Mans było jego celem odkąd wystąpił w nim pierwszy raz w 2021 r. "Dało mi to mnóstwo pozytywnych emocji, mimo że był to jeden z trudniejszych momentów w mojej karierze" - powiedział podczas briefingu w Warszawie. Podkreślił wyczerpujący charakter tego wyścigu, a brak snu był jednym z poważniejszych wyzwań.

Do którego momentu dziecko musi jeździć w foteliku? Czy wiek dziecka ma znaczenie? Kto nie musi zapinać pasów bezpieczeństwa? {przepisy}

Nie każdy musi zapinać pasy bezpieczeństwa, ale warto pamiętać, że za nieprzestrzeganie przepisów grożą mandaty. Czy wiesz do którego momentu dziecko musi podróżować w foteliku? Kto jest zwolniony z obowiązku zapinania pasów bezpieczeństwa?

REKLAMA

Rząd otwiera drogi dla pojazdów autonomicznych [projekt przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy umożliwiający testowanie pojazdów autonomicznych na polskich drogach. Nowe regulacje mają wesprzeć innowacje i rozwój branży motoryzacyjnej, dostosowując przepisy do wyzwań współczesnego transportu.

Zmiana zasad rejestracji pojazdów w 2026 r. Nowelizacja Prawa o ruchu drogowym - projekt deregulacyjny

W dniu 17 czerwca 2025 r. opublikowany został projekt ustawy, która ma znowelizować Prawo o ruchu drogowym. Nowelizacja ta ma zrealizować m.in. postulaty deregulacyjne zespołu SprawdzaMy kierowanego przez Rafała Brzoskę - w szczególności w zakresie rejestracji pojazdów. Zmiany mają wejść w życie w większości po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, a więc z pewnością już w 2026 roku.

REKLAMA