REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga podatkowa za samochód. PIT za 2023 r. i nawet 2280 zł do rozliczenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
ulga podatkowa za samochód PIT 2023 r., ulga rehabilitacyjna na samochód 2280 zł
Ulga podatkowa za samochód. PIT za 2023 r. i nawet 2280 zł do rozliczenia
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Za samochód należy się ulga podatkowa. Wiedzieliście o tym? Możliwości rozliczenia kosztów eksploatacji są dwie. Ile wynosi kwota odliczenia? I jakie są warunki jego uzyskania w PIT za 2023 r.?

rozwiń >

Posiadanie własnego samochodu może się stać podstawą do uzyskania... odliczeń w rocznym zeznaniu PIT. Polskie przepisy przewidują przede wszystkim dwa takie przypadki. Odliczenie możliwe jest w ramach ulgi rehabilitacyjnej lub w postaci kosztu dojazdów do pracy. Kiedy można skorzystać z tych ulg? To ważne pytanie, bo zbliża się okres rozliczeń podatku za rok 2023.

REKLAMA

Ile wynosi ulga rehabilitacyjna w PIT za 2023 r.?

Ulga rehabilitacyjna związana z używaniem samochodu osobowego zalicza się przede wszystkim do dokonania odliczenia podatkowego w ramach tzw. wydatków limitowanych. Odliczenie od dochodu dokonane w PIT za 2023 r. może wynosić 2280 zł. Identyczna kwota obowiązywała w latach poprzednich.

Kto może rozliczyć ulgę rehabilitacyjną za 2023 r.?

Ulga rehabilitacyjna związana z użytkowaniem samochodu w 2023 r. rozliczyć mogą osoby niepełnosprawne lub osoby posiadające na utrzymaniu niepełnosprawnego. Warunkiem jest tu własność lub współwłasność samochodu osobowego. W tym punkcie warto wskazać na jeszcze dwie okoliczności. Kluczowe jest to, że:

  • osobą niepełnosprawną pozostającą na utrzymaniu może być współmałżonek, dziecko własne, dziecko przysposobione, dziecko obce przyjęte na wychowanie, pasierb, rodzic, rodzic współmałżonka, rodzeństwo, ojczym, macocha, zięć lub synowa. To katalog zamknięty.
  • aby możliwe było skorzystanie z ulgi, osoba pozostająca na utrzymaniu nie mogła uzyskać rocznego dochodu wyższego, niż 19 061,28 zł. Przy czym do kwoty tej nie zalicza się m.in. zasiłku pielęgnacyjnego, świadczenia uzupełniającego, dodatkowych rocznych świadczeń pieniężnych dla emerytów.

Jak udowodnić prawo do ulgi rehabilitacyjnej?

Kluczowe jest to, że wydatków limitowanych co do zasady dokumentować nie trzeba. Przepisy jakby z góry zakładają, że one się pojawiają i podlegają rozliczeniu. Może się jednak okazać, że urząd skarbowy wezwie podatnika na wyjaśnienia. W takim przypadku wystarczającym dowodem w sprawie stanie się okazanie dowodu rejestracyjnego pojazdu lub innego dokumentu potwierdzającego własność. W nim jako właściciel lub współwłaściciel musi być wskazany podatnik rozliczający ulgę rehabilitacyjną. Osoba opiekująca się niepełnosprawnym, dodatkowo będzie musiała udowodnić niepełnosprawność podopiecznego i bliskość relacji.

Kiedy można rozliczyć wydatki na dojazd do pracy własnym samochodem?

Polskie przepisy przewidują możliwość otrzymania zwrotu kosztów dojazdu do zakładu pracy własnym samochodem. Ta jest jednak ograniczona. Bo podatnik musi spełnić trzy warunki. Mowa o tym, że:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • podatnik musi mieć miejsce stałego lub czasowego zamieszkania w roku podatkowym 2023 położone poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy.
  • podatnik nie uzyskiwał dodatku za rozłąkę.
  • podatnik nie otrzymywał zwrotu kosztów dojazdu np. od pracodawcy.

Rozliczenie kosztu dojazdu do pracy komunikacją zbiorową

Koszty dojazdów do pracy mogą rozliczyć także osoby, które dojeżdżają przy pomocy środków transportu autobusowego, kolejowego, promowego lub komunikacji miejskiej. Tu jednak pojawia się kolejny warunek. Bo podstawą do odliczenia zawsze jest imienny bilet okresowy wystawiony na dany środek komunikacji. Trzeba będzie przedstawić taki dokument w razie kontroli skarbowej. I tu również wykluczeniem jest uzyskanie zwrotu kosztów dojazdu np. od pracodawcy.

Ile wynosi zwrotu kosztów dojazdu?

REKLAMA

Wydatki związane z dojazdem do pracy własnym samochodem są limitowane. Wynoszą 600 zł rocznie w przypadku uzyskiwania przychodów z jednego stosunku pracy i stosunków pokrewnych lub 900 zł rocznie w przypadku uzyskiwania przychodów równocześnie z więcej niż jednego stosunku pracy i stosunków pokrewnych. O kwotę 600 lub 900 zł powiększa się koszty uzyskania przychodów.

Dużo większe pole do popisu mają osoby jeżdżące do pracy komunikacją zbiorową. W takim przypadku koszt uzyskania przychodu powiększa się bowiem o kwotę faktycznie poniesionych wydatków. Te mogą być zatem zarówno niższe, jak i wyższe od 600 zł wspomnianych w poprzednim akapicie.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA