REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady jazdy po węgierskich drogach - poradnik dla przewoźników

Subskrybuj nas na Youtube
Zasady jazdy po węgierskich drogach - poradnik dla przewoźników
Zasady jazdy po węgierskich drogach - poradnik dla przewoźników

REKLAMA

REKLAMA

W wyniku wprowadzenia na drogach węgierskich opłat e-toll (lipiec 2013) polskie firmy transportowe ponoszą spore koszty związane z błędną interpretacją węgierskich regulacji przez polskich przewoźników.

Od czasu wprowadzenia na Węgrzech w lipcu 2013 roku elektronicznego systemu poboru opłat drogowych (e-toll) dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony, firmy transportowe ponoszą duże koszty za przejazdy po węgierskich drogach realizowane w nieprawidłowy sposób. Podczas konferencji firmy WebEye, poświęconej węgierskiemu systemowi elektronicznego poboru myta, właściciele firm transportowych oraz osoby odpowiedzialne za zarządzanie flotą wspólnie z ekspertami WebEye dyskutowali o problemach związanych z opłatami drogowymi na Węgrzech.

REKLAMA

Na Węgrzech jest ponad 6500 kilometrów autostrad oraz innych dróg, za przejazd po których ciężarówki i samochody dostawcze o masie przekraczającej 3,5 tony muszą uiścić opłaty. Chociaż od wprowadzenia e-myta na Węgrzech minęły już ponad 3 lata, to przewoźnicy korzystający z węgierskich dróg nadal mają pytania i wątpliwości dotyczące obowiązujących regulacji.

Zobacz też: Refakturowanie usług opodatkowanych za granicą

Zasady jazdy po węgierskich drogach - poradnik dla przewoźników

REKLAMA

Istnieją 3 sposoby na opłacenie węgierskiego e-myta: uiszczenie opłaty za pomocą jednostek pokładowych zainstalowanych na stałe w pojeździe, uiszczenie opłaty za pomocą mobilnych jednostek pokładowych zasilanych z gniazda zapalniczki oraz zakup indywidualnych biletów umożliwiających przejazd konkretnych odcinków drogi. Podczas konferencji jedną z osób wygłaszających prezentację był Attila Toth odpowiedzialny w firmie Rolling Cars Ltd. za zarządzanie flotą ponad 100 pojazdów. Podczas prezentowania swoich doświadczeń wynikających z zarządzania flotą na Węgrzech podkreślił, że od kiedy firma zdecydowała się na instalację rozwiązania firmy WebEye do monitorowania pojazdów oraz uiszczania opłat e-myta za pomocą jednostek pokładowych zainstalowanych na stałe w pojeździe nie została ukarana żadnym mandatem za nieprawidłowe wykorzystanie drogi. Równocześnie przewoźnicy obecni na sali mieli wiele pytań dotyczących indywidualnych biletów umożliwiających przejazd konkretnych odcinków drogi. Szczególne zainteresowanie wzbudziła kwestia ważności biletu w sytuacji, gdy przerwa w jeździe trwała dłużej niż 12 godzin, ale była niezależna od kierowcy. Duża uwaga została również poświęcona braku możliwości wykupienia biletu wstecz.

Podczas spotkania eksperci firmy WebEye przedstawili najczęstsze błędy popełniane przez użytkowników systemu, które skutkują mandatami. Przewoźnicy byli ciekawi m.in. tego jak często opłaty naliczane są niesłusznie, jak postępować w sytuacji zatrzymania pojazdu oraz w jaki sposób można zapłacić mandat.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Istotną część spotkania stanowiło omówienie drogi odwołania od mandatu oraz przedstawienie dokumentów potrzebnych do poprawnego rozpatrzenia reklamacji.

Zobacz też: Branża transportowa dostaje zadyszki

O czym należy pamiętać świadcząc usługi transportowe na węgierskich drogach?

  • Policja powinna zatrzymać tylko te pojazdy, których wykroczenie zarejestrowano nie wcześniej niż 90 dni wstecz
  • Jeżeli doszło do wykroczenia policja zatrzyma pojazd (głównie na granicy) do czasu uregulowania należności
  • Policja zobowiązana jest do przesłania mandatu drogą pocztową maksymalnie do 6 miesięcy od dnia wykroczenia (wykonania zdjęcia)
  • Bezpłatne odwołanie od mandatu nałożonego niesłusznie można składać maksymalnie do 8 dni od dnia nałożenia mandatu lub od dnia doręczenia mandatu
  • Płatne odwołanie od mandatu nałożonego niesłusznie można składać od 9 do 15 dnia od daty nałożenia mandatu lub od dnia doręczenia mandatu
  • Po 23 dniach od daty nałożenia lub doręczenia mandatu policja odrzuca wnioski reklamacyjne
  • Policja powinna odpowiedzieć na reklamację do 45 dni od daty otrzymania wniosku – policja może wydłużyć ten okres
  • Do czasu ostatecznej decyzji ukarany nie jest zobowiązany do opłacenia mandatu 
  • Odwołanie powinno być zaadresowane dokładnie do jednostki policji, która mandat nałożyła
  • Jeżeli odwołanie napisane jest w języku węgierskim – czas reakcji będzie krótszy

Istotne jest również napisanie prawidłowego odwołania oraz dostarczenie wszystkich wymaganych dokumentów. Pismo powinno zawierać takie dane jak:

  1. Numer mandatu
  2. Numer rejestracyjny pojazdu, którego dotyczy
  3. Datę zdarzenia
  4. Nazwę firmy (tą samą jaka widnieje w systemie HU-GO)
  5. Adres firmy (ten sam jaki widnieje w systemie HU-GO)
  6. Opłatę skarbową lub znaczek skarbowy (powyżej 8 dni od otrzymania mandatu) wartość podana jest na mandacie i zależy od wartości nałożonego mandatu (40-100 PLN)
  7. Wyjaśnienie

Podczas składania odwołania potrzebne jest również dostarczenie dodatkowych dokumentów: kopii mandatu, kopii biletu (PrtScr) z systemu HU-GO, informacji (wyjaśnienia) od operatora oraz potwierdzenia dokonania opłaty skarbowej.

REKLAMA

Podczas konferencji eksperci WebEye udzielili również praktycznych porad umożliwiających ograniczenie niepotrzebnie ponoszonych kosztów oraz przyczyniających się do bezproblemowego przejazdu po węgierskich drogach. Zwracali uwagę na m.in. takie kwestie jak: regularne sprawdzanie czy na bieżącym koncie HU-GO, czyli elektronicznym systemie pobierania opłat drogowych na Węgrzech, znajdują się środki.  Eksperci zalecali również dokładne sprawdzanie ustawienia wskaźników osi. Wysokość e-myta obliczana jest stosownie do dopuszczalnej wartości emisji spalin w poszczególnych normach (EUR I-VI), planowanej długości trasy po płatnych drogach oraz liczby osi pojazdu. Jeżeli ta liczba się zmienia, należy zawsze poczekać na potwierdzenie SMS oraz/lub e-mail powiadamiające o udanej zmianie. Brak powiadomienia oznacza, że zmiany nie zostały zarejestrowane – w takim wypadku organy mogą nałożyć karę.  Duża uwaga poświęcona została również kwestii weryfikowania przed odjazdem czy systemy działają prawidłowo i są gotowe do użycia. Nieprawidłowości następują zwykle po odłączeniu jednostki pokładowej od jej źródła zasilania, np. z powodu przeprowadzenia regularnego przeglądu pojazdu. Przed ponownym włączeniem należy odczekać około 10 minut, aż urządzenie uruchomi się, a także upewnić się, że bezpieczniki są w odpowiednim stanie.

Eksperci WebEye zwracali również uwagę na fakt, że niektóre urządzenia pomocnicze (odtwarzacze DVD, tunery TV, nadajniki FM, itd.) mogą zakłócać transmisję danych jednostek pokładowych. Dlatego należy zawsze przed odjazdem sprawdzić, czy nie mają one wpływu na działanie jednostek pokładowych.

Źródło: WebEye Polska

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA