REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwolnienie z opodatkowania VAT transportu sanitarnego

Subskrybuj nas na Youtube
Zwolnienie z opodatkowania VAT transportu sanitarnego.
Zwolnienie z opodatkowania VAT transportu sanitarnego.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Dnia 22 lipca 2016r., Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach wydał interpretację indywidualną, sygn. IBPP3/4512-288/16/KS, w zakresie zwolnienia z opodatkowania VAT przewozu sanitarnego na podstawie art 43 ust 1 pkt 20 ustawy o VAT.

Rozpatrywana przez organ podatkowy sprawa dotyczyła szpitala (podatnika), który poddał w wątpliwość, czy transport sanitarny (komercyjny - całkowicie odpłatny), realizowany wyłącznie na życzenie pacjenta, bez zlecenia lekarza (ewentualnie na życzenie najbliższych pacjenta) może podlegać zwolnieniu z opodatkowania VAT na podstawie art 43 ust 1 pkt 20 ustawy o VAT. Szpital wskazał ponadto, iż jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT.

REKLAMA

Więcej informacji na temat VAT w Logistyce znajdziesz tutaj

Stosownie do art 43 ust 1 pkt 20 zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT podlegają usługi transportu sanitarnego. Pojęcie transportu sanitarnego posiada swoją definicję legalną zawartą w art. 5 ust 33a ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych  który stanowi, iż transport sanitarny to przewóz osób, albo materiałów biologicznych i materiałów wykorzystywanych do udzielania świadczeń zdrowotnych, wymagających specjalnych warunków transportu. W myśl art 161ba ust 1 tej samej ustawy - transport sanitarny jest wykonywany specjalistycznymi środkami transportu lądowego, wodnego i lotniczego. Środki transportu sanitarnego muszą spełniać cechy techniczne oraz jakościowe zawarte w Polskich Normach przenoszących europejskie normy zharmonizowane (art 161ba ust 2 cytowanej ustawy). Jak wskazał podatnik, usługi świadczonego przez niego komercyjnego transportu sanitarnego odbywają się zawsze specjalistycznymi środkami transportu drogowego - karetkami. Transport sanitarny to tzw. świadczenie towarzyszące, wchodzące w zakres świadczenia opieki zdrowotnej, w rozumieniu ustawy o świadczeniach. Cechami które charakteryzują transport sanitarny są przede wszystkim:

  1. ścisły związek z opieką medyczną,
  2. usługi te są realizowane na zlecenie lekarza (felczera),
  3. każdorazowo są realizowane specjalistycznym środkiem transportu.

Tymczasem, jak wskazał podatnik, realizowane przez niego usługi, polegają na tym, że transport sanitarny jest realizowany na życzenie pacjenta, co oznacza, że usługa ta często jest główną usługą,  a nie jedynie „towarzyszącą”. W większości przypadków transport ten nie jest realizowany na zlecenie lekarza, ale na życzenie i na koszt pacjenta lub jego najbliższej rodziny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z tak przedstawionym stanem faktycznym organ podatkowy przychylił się do stanowiska podatnika i uznał że kwestia tego, jakie było źródło finansowania tego transportu oraz tego, czy był on dokonany na zlecenie lekarza czy wyłącznie na życzenie pacjenta - jest bez znaczenia. Podobnie jak fakt, że transport sanitarny w tym przypadku stanowi świadczenie główne, a nie jedynie usługę towarzyszącą. Po dokonaniu analizy stanu faktycznego organ podatkowy zauważył, że na gruncie art 43 ust 1 pkt 20 ustawy o VAT, ze zwolnienia z opodatkowania korzystają usługi przewozu osób chorych lub rannych, specjalistycznymi pojazdami do tego służącymi, przez upoważnione podmioty. Najczęściej transport ten będzie dokonywany przy użyciu ambulansów obsługiwanych przez specjalnie do tego przeszkolone zespoły ratownicze. Organ podatkowy wskazał, że przepisy dotyczące zwolnienia z opodatkowania tych usług nie różnicują w żaden sposób sytuacji prawnopodatkowej w  zakresie odpłatności tych usług. Brak jest również różnicowania na usługi które są bądź nie są finansowane ze środków publicznych. Przepis stanowi jedynie, że zwolnieniu z podatku VAT podlega transport sanitarny. Natomiast ustawa o świadczeniach, jest pomocna jedynie w zakresie zdefiniowania charakteru tego transportu. Zatem, jak stwierdził organ podatkowy, dla celów zwolnienia od opodatkowania VAT na gruncie art 43 ust 1  pkt 20 ustawy o VAT, ma znaczenie jedynie fakt, że transport dokonywany przez podatnika miał charakter transportu sanitarnego, tj. transportu chorych lub rannych osób specjalistycznymi środkami transportu. Natomiast nie jest istotne źródło pochodzenia środków finansowania na podstawie których świadczone są usługi transportu sanitarnego.

Zobacz też: VAT: usługa transportu pomiędzy państwem UE innym niż Polska a miejscem poza UE

W świetle tego stanu faktycznego, organ podatkowy stwierdził, że podatnik dokonując komercyjnych usług transportu sanitarnego osób, które są świadczone ze względów medycznych korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art 43 ust 1 pkt 20 ustawy o VAT.

Tekst: Monika Cieślak, ECDDP Sp.z.o.o.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

REKLAMA

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

REKLAMA