REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwolnienie z opodatkowania VAT transportu sanitarnego

Subskrybuj nas na Youtube
Zwolnienie z opodatkowania VAT transportu sanitarnego.
Zwolnienie z opodatkowania VAT transportu sanitarnego.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Dnia 22 lipca 2016r., Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach wydał interpretację indywidualną, sygn. IBPP3/4512-288/16/KS, w zakresie zwolnienia z opodatkowania VAT przewozu sanitarnego na podstawie art 43 ust 1 pkt 20 ustawy o VAT.

Rozpatrywana przez organ podatkowy sprawa dotyczyła szpitala (podatnika), który poddał w wątpliwość, czy transport sanitarny (komercyjny - całkowicie odpłatny), realizowany wyłącznie na życzenie pacjenta, bez zlecenia lekarza (ewentualnie na życzenie najbliższych pacjenta) może podlegać zwolnieniu z opodatkowania VAT na podstawie art 43 ust 1 pkt 20 ustawy o VAT. Szpital wskazał ponadto, iż jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT.

REKLAMA

REKLAMA

Więcej informacji na temat VAT w Logistyce znajdziesz tutaj

Stosownie do art 43 ust 1 pkt 20 zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT podlegają usługi transportu sanitarnego. Pojęcie transportu sanitarnego posiada swoją definicję legalną zawartą w art. 5 ust 33a ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych  który stanowi, iż transport sanitarny to przewóz osób, albo materiałów biologicznych i materiałów wykorzystywanych do udzielania świadczeń zdrowotnych, wymagających specjalnych warunków transportu. W myśl art 161ba ust 1 tej samej ustawy - transport sanitarny jest wykonywany specjalistycznymi środkami transportu lądowego, wodnego i lotniczego. Środki transportu sanitarnego muszą spełniać cechy techniczne oraz jakościowe zawarte w Polskich Normach przenoszących europejskie normy zharmonizowane (art 161ba ust 2 cytowanej ustawy). Jak wskazał podatnik, usługi świadczonego przez niego komercyjnego transportu sanitarnego odbywają się zawsze specjalistycznymi środkami transportu drogowego - karetkami. Transport sanitarny to tzw. świadczenie towarzyszące, wchodzące w zakres świadczenia opieki zdrowotnej, w rozumieniu ustawy o świadczeniach. Cechami które charakteryzują transport sanitarny są przede wszystkim:

  1. ścisły związek z opieką medyczną,
  2. usługi te są realizowane na zlecenie lekarza (felczera),
  3. każdorazowo są realizowane specjalistycznym środkiem transportu.

REKLAMA

Tymczasem, jak wskazał podatnik, realizowane przez niego usługi, polegają na tym, że transport sanitarny jest realizowany na życzenie pacjenta, co oznacza, że usługa ta często jest główną usługą,  a nie jedynie „towarzyszącą”. W większości przypadków transport ten nie jest realizowany na zlecenie lekarza, ale na życzenie i na koszt pacjenta lub jego najbliższej rodziny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z tak przedstawionym stanem faktycznym organ podatkowy przychylił się do stanowiska podatnika i uznał że kwestia tego, jakie było źródło finansowania tego transportu oraz tego, czy był on dokonany na zlecenie lekarza czy wyłącznie na życzenie pacjenta - jest bez znaczenia. Podobnie jak fakt, że transport sanitarny w tym przypadku stanowi świadczenie główne, a nie jedynie usługę towarzyszącą. Po dokonaniu analizy stanu faktycznego organ podatkowy zauważył, że na gruncie art 43 ust 1 pkt 20 ustawy o VAT, ze zwolnienia z opodatkowania korzystają usługi przewozu osób chorych lub rannych, specjalistycznymi pojazdami do tego służącymi, przez upoważnione podmioty. Najczęściej transport ten będzie dokonywany przy użyciu ambulansów obsługiwanych przez specjalnie do tego przeszkolone zespoły ratownicze. Organ podatkowy wskazał, że przepisy dotyczące zwolnienia z opodatkowania tych usług nie różnicują w żaden sposób sytuacji prawnopodatkowej w  zakresie odpłatności tych usług. Brak jest również różnicowania na usługi które są bądź nie są finansowane ze środków publicznych. Przepis stanowi jedynie, że zwolnieniu z podatku VAT podlega transport sanitarny. Natomiast ustawa o świadczeniach, jest pomocna jedynie w zakresie zdefiniowania charakteru tego transportu. Zatem, jak stwierdził organ podatkowy, dla celów zwolnienia od opodatkowania VAT na gruncie art 43 ust 1  pkt 20 ustawy o VAT, ma znaczenie jedynie fakt, że transport dokonywany przez podatnika miał charakter transportu sanitarnego, tj. transportu chorych lub rannych osób specjalistycznymi środkami transportu. Natomiast nie jest istotne źródło pochodzenia środków finansowania na podstawie których świadczone są usługi transportu sanitarnego.

Zobacz też: VAT: usługa transportu pomiędzy państwem UE innym niż Polska a miejscem poza UE

W świetle tego stanu faktycznego, organ podatkowy stwierdził, że podatnik dokonując komercyjnych usług transportu sanitarnego osób, które są świadczone ze względów medycznych korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art 43 ust 1 pkt 20 ustawy o VAT.

Tekst: Monika Cieślak, ECDDP Sp.z.o.o.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

REKLAMA

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA