REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwolnienie z opodatkowania VAT transportu sanitarnego

Zwolnienie z opodatkowania VAT transportu sanitarnego.
Zwolnienie z opodatkowania VAT transportu sanitarnego.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Dnia 22 lipca 2016r., Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach wydał interpretację indywidualną, sygn. IBPP3/4512-288/16/KS, w zakresie zwolnienia z opodatkowania VAT przewozu sanitarnego na podstawie art 43 ust 1 pkt 20 ustawy o VAT.

Rozpatrywana przez organ podatkowy sprawa dotyczyła szpitala (podatnika), który poddał w wątpliwość, czy transport sanitarny (komercyjny - całkowicie odpłatny), realizowany wyłącznie na życzenie pacjenta, bez zlecenia lekarza (ewentualnie na życzenie najbliższych pacjenta) może podlegać zwolnieniu z opodatkowania VAT na podstawie art 43 ust 1 pkt 20 ustawy o VAT. Szpital wskazał ponadto, iż jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT.

REKLAMA

REKLAMA

Więcej informacji na temat VAT w Logistyce znajdziesz tutaj

Stosownie do art 43 ust 1 pkt 20 zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT podlegają usługi transportu sanitarnego. Pojęcie transportu sanitarnego posiada swoją definicję legalną zawartą w art. 5 ust 33a ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych  który stanowi, iż transport sanitarny to przewóz osób, albo materiałów biologicznych i materiałów wykorzystywanych do udzielania świadczeń zdrowotnych, wymagających specjalnych warunków transportu. W myśl art 161ba ust 1 tej samej ustawy - transport sanitarny jest wykonywany specjalistycznymi środkami transportu lądowego, wodnego i lotniczego. Środki transportu sanitarnego muszą spełniać cechy techniczne oraz jakościowe zawarte w Polskich Normach przenoszących europejskie normy zharmonizowane (art 161ba ust 2 cytowanej ustawy). Jak wskazał podatnik, usługi świadczonego przez niego komercyjnego transportu sanitarnego odbywają się zawsze specjalistycznymi środkami transportu drogowego - karetkami. Transport sanitarny to tzw. świadczenie towarzyszące, wchodzące w zakres świadczenia opieki zdrowotnej, w rozumieniu ustawy o świadczeniach. Cechami które charakteryzują transport sanitarny są przede wszystkim:

  1. ścisły związek z opieką medyczną,
  2. usługi te są realizowane na zlecenie lekarza (felczera),
  3. każdorazowo są realizowane specjalistycznym środkiem transportu.

REKLAMA

Tymczasem, jak wskazał podatnik, realizowane przez niego usługi, polegają na tym, że transport sanitarny jest realizowany na życzenie pacjenta, co oznacza, że usługa ta często jest główną usługą,  a nie jedynie „towarzyszącą”. W większości przypadków transport ten nie jest realizowany na zlecenie lekarza, ale na życzenie i na koszt pacjenta lub jego najbliższej rodziny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z tak przedstawionym stanem faktycznym organ podatkowy przychylił się do stanowiska podatnika i uznał że kwestia tego, jakie było źródło finansowania tego transportu oraz tego, czy był on dokonany na zlecenie lekarza czy wyłącznie na życzenie pacjenta - jest bez znaczenia. Podobnie jak fakt, że transport sanitarny w tym przypadku stanowi świadczenie główne, a nie jedynie usługę towarzyszącą. Po dokonaniu analizy stanu faktycznego organ podatkowy zauważył, że na gruncie art 43 ust 1 pkt 20 ustawy o VAT, ze zwolnienia z opodatkowania korzystają usługi przewozu osób chorych lub rannych, specjalistycznymi pojazdami do tego służącymi, przez upoważnione podmioty. Najczęściej transport ten będzie dokonywany przy użyciu ambulansów obsługiwanych przez specjalnie do tego przeszkolone zespoły ratownicze. Organ podatkowy wskazał, że przepisy dotyczące zwolnienia z opodatkowania tych usług nie różnicują w żaden sposób sytuacji prawnopodatkowej w  zakresie odpłatności tych usług. Brak jest również różnicowania na usługi które są bądź nie są finansowane ze środków publicznych. Przepis stanowi jedynie, że zwolnieniu z podatku VAT podlega transport sanitarny. Natomiast ustawa o świadczeniach, jest pomocna jedynie w zakresie zdefiniowania charakteru tego transportu. Zatem, jak stwierdził organ podatkowy, dla celów zwolnienia od opodatkowania VAT na gruncie art 43 ust 1  pkt 20 ustawy o VAT, ma znaczenie jedynie fakt, że transport dokonywany przez podatnika miał charakter transportu sanitarnego, tj. transportu chorych lub rannych osób specjalistycznymi środkami transportu. Natomiast nie jest istotne źródło pochodzenia środków finansowania na podstawie których świadczone są usługi transportu sanitarnego.

Zobacz też: VAT: usługa transportu pomiędzy państwem UE innym niż Polska a miejscem poza UE

W świetle tego stanu faktycznego, organ podatkowy stwierdził, że podatnik dokonując komercyjnych usług transportu sanitarnego osób, które są świadczone ze względów medycznych korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art 43 ust 1 pkt 20 ustawy o VAT.

Tekst: Monika Cieślak, ECDDP Sp.z.o.o.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

REKLAMA

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA