REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpłatne udostępnianie przystanków przewoźnikom przez Gminę

Subskrybuj nas na Youtube
Odpłatne udostępnianie przystanków przewoźnikom przez Gminę
Odpłatne udostępnianie przystanków przewoźnikom przez Gminę

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 12.02.2016r. została wydana indywidualna interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach sygn. IBPP2/4512-957/15/BW w sprawie odpłatnego udostępniania przez Gminę przystanków poszczególnym przewoźnikom. Kwestię sporną stanowi zagadnienie, czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabytych towarów i usług służących postawieniu i utrzymaniu przystanków.

Rozpatrywana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (dalej: organ podatkowy) sprawa dotyczyła gminy, która jest właścicielem i zarządcą znajdujących się na jej terenie przystanków autobusowych. Udostępnia je prywatnym firmom przewozowym w drodze zawartych z nimi umów cywilnoprawnych, na podstawie których przewoźnicy są uprawnieni do zatrzymywania się na tych przystankach. W zamian za to gmina pobiera od przewoźników stosowne opłaty. Dotychczas, z tytułu zatrzymania się na przystankach, gmina wystawiała przewoźnikom faktury VAT, pobierając stosowną opłatę, w której zawarty był należny podatek VAT w wysokości 23% i rozliczała te transakcje w deklaracjach VAT-7 za poszczególne miesiące. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach uznał takie działanie gminy za nieprawidłowe i wskazał, że nie jest ona uprawniona do opodatkowania podatkiem VAT czynności odpłatnego udostępniania firmom przewozowym przystanków komunikacyjnych jak również nie ma prawa do odliczania podatku naliczonego od nabytych towarów i usług służących postawieniu i utrzymaniu przystanków.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Zwolnienie z opodatkowania VAT transportu sanitarnego

Odnosząc się do ww. sprawy, organ podatkowy przypomniał, że dostawa towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu VAT, jeśli jest dokonywane przez podatnika. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15  ust. 2 ustawy o VAT. 

REKLAMA

Stosownie jednak do art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, organy władzy publicznej, jak również urzędy obsługujące te organy w zakresie realizowanych zadań, do których zostały one powołane, nałożone przez przepisy odrębne, co do zasady nie rozliczają VAT. W tym zakresie, w świetle ustawy o VAT tych podmiotów nie uznaje się za podatników. Odmienna sytuacja ma miejsce w przypadku, gdy podmioty te wykonują określone zadania na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W takich przypadkach rozliczają one VAT jak przedsiębiorca. Przepis ten wywołuje sporo kontrowersji w zakresie ustalenia tego, które czynności wykonywane przez organy władzy publicznej podlegają rozliczeniu VAT, a które są z tego obowiązku zwolnione.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Nowelizacja ustawy o transporcie kolejowym wchodzi w życie

Organ podatkowy orzekł, iż czynności wykonywane przez gminę należą do kompetencji uprawnionego organu zarządzającego daną drogą publiczną oraz towarzyszącą jej infrastrukturą, który jest kompetentny w zakresie realizacji związanych z nią zadań publicznych. W konsekwencji, gmina spełnia obydwie przesłanki zawarte w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT. Pobieranie przez gminę opłaty za korzystanie z przystanków komunikacyjnych mieści się w zakresie jej władztwa publicznego. Jak stwierdził organ podatkowy, podmiot, który sprawuje zarząd i organizuje lokalny transport zbiorowy, podczas wykonywania tych czynności działa w ustawowo określonych granicach. Nie jest zatem uprawniony do dokonywania modyfikacji, które są dopuszczalne w stosunkach cywilnoprawnych w ramach swobody umów. Gmina pobiera należności, które mają charakter danin publicznych, zaś uzyskany w ten sposób dochód służy celom publicznym. Organ podatkowy wskazał, że w omawianym stanie faktycznym gmina nie jest podatnikiem VAT. Ponieważ zaś pobieranie opłat od operatorów i przewoźników za korzystanie z przystanków nie polega na prowadzeniu działalności opodatkowanej VAT, Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone na bieżące utrzymanie ww. przystanków. Brak jest w tym przypadku związku ww. zakupów z działalnością opodatkowaną Gminy (art. 86 ust. 1  ustawy o VAT).

Podobne stanowisko zajął wcześniej NSA, w wyroku w wyroku z 6.11.2014 r., sygn. akt I FSK 1644/13, w którym orzekł, iż sprawy dotyczące lokalnego transportu zbiorowego są zaliczane do zadań publicznych gminy. W związku z powyższym NSA stwierdził, że pobierając opłaty od przewoźników za korzystanie z przystanków, gmina nie działa w charakterze podatnika podatku VAT, a w konsekwencji tego –  opłaty te nie podlegają opodatkowaniu VAT. 

Tekst: Monika Cieślak, Młodszy Konsultant Podatkowy ECDDP Sp.z.o.o.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA