REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpłatne udostępnianie przystanków przewoźnikom przez Gminę

Subskrybuj nas na Youtube
Odpłatne udostępnianie przystanków przewoźnikom przez Gminę
Odpłatne udostępnianie przystanków przewoźnikom przez Gminę

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 12.02.2016r. została wydana indywidualna interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach sygn. IBPP2/4512-957/15/BW w sprawie odpłatnego udostępniania przez Gminę przystanków poszczególnym przewoźnikom. Kwestię sporną stanowi zagadnienie, czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabytych towarów i usług służących postawieniu i utrzymaniu przystanków.

Rozpatrywana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (dalej: organ podatkowy) sprawa dotyczyła gminy, która jest właścicielem i zarządcą znajdujących się na jej terenie przystanków autobusowych. Udostępnia je prywatnym firmom przewozowym w drodze zawartych z nimi umów cywilnoprawnych, na podstawie których przewoźnicy są uprawnieni do zatrzymywania się na tych przystankach. W zamian za to gmina pobiera od przewoźników stosowne opłaty. Dotychczas, z tytułu zatrzymania się na przystankach, gmina wystawiała przewoźnikom faktury VAT, pobierając stosowną opłatę, w której zawarty był należny podatek VAT w wysokości 23% i rozliczała te transakcje w deklaracjach VAT-7 za poszczególne miesiące. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach uznał takie działanie gminy za nieprawidłowe i wskazał, że nie jest ona uprawniona do opodatkowania podatkiem VAT czynności odpłatnego udostępniania firmom przewozowym przystanków komunikacyjnych jak również nie ma prawa do odliczania podatku naliczonego od nabytych towarów i usług służących postawieniu i utrzymaniu przystanków.

REKLAMA

Zobacz też: Zwolnienie z opodatkowania VAT transportu sanitarnego

Odnosząc się do ww. sprawy, organ podatkowy przypomniał, że dostawa towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu VAT, jeśli jest dokonywane przez podatnika. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15  ust. 2 ustawy o VAT. 

Stosownie jednak do art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, organy władzy publicznej, jak również urzędy obsługujące te organy w zakresie realizowanych zadań, do których zostały one powołane, nałożone przez przepisy odrębne, co do zasady nie rozliczają VAT. W tym zakresie, w świetle ustawy o VAT tych podmiotów nie uznaje się za podatników. Odmienna sytuacja ma miejsce w przypadku, gdy podmioty te wykonują określone zadania na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W takich przypadkach rozliczają one VAT jak przedsiębiorca. Przepis ten wywołuje sporo kontrowersji w zakresie ustalenia tego, które czynności wykonywane przez organy władzy publicznej podlegają rozliczeniu VAT, a które są z tego obowiązku zwolnione.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Nowelizacja ustawy o transporcie kolejowym wchodzi w życie

Organ podatkowy orzekł, iż czynności wykonywane przez gminę należą do kompetencji uprawnionego organu zarządzającego daną drogą publiczną oraz towarzyszącą jej infrastrukturą, który jest kompetentny w zakresie realizacji związanych z nią zadań publicznych. W konsekwencji, gmina spełnia obydwie przesłanki zawarte w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT. Pobieranie przez gminę opłaty za korzystanie z przystanków komunikacyjnych mieści się w zakresie jej władztwa publicznego. Jak stwierdził organ podatkowy, podmiot, który sprawuje zarząd i organizuje lokalny transport zbiorowy, podczas wykonywania tych czynności działa w ustawowo określonych granicach. Nie jest zatem uprawniony do dokonywania modyfikacji, które są dopuszczalne w stosunkach cywilnoprawnych w ramach swobody umów. Gmina pobiera należności, które mają charakter danin publicznych, zaś uzyskany w ten sposób dochód służy celom publicznym. Organ podatkowy wskazał, że w omawianym stanie faktycznym gmina nie jest podatnikiem VAT. Ponieważ zaś pobieranie opłat od operatorów i przewoźników za korzystanie z przystanków nie polega na prowadzeniu działalności opodatkowanej VAT, Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone na bieżące utrzymanie ww. przystanków. Brak jest w tym przypadku związku ww. zakupów z działalnością opodatkowaną Gminy (art. 86 ust. 1  ustawy o VAT).

Podobne stanowisko zajął wcześniej NSA, w wyroku w wyroku z 6.11.2014 r., sygn. akt I FSK 1644/13, w którym orzekł, iż sprawy dotyczące lokalnego transportu zbiorowego są zaliczane do zadań publicznych gminy. W związku z powyższym NSA stwierdził, że pobierając opłaty od przewoźników za korzystanie z przystanków, gmina nie działa w charakterze podatnika podatku VAT, a w konsekwencji tego –  opłaty te nie podlegają opodatkowaniu VAT. 

Tekst: Monika Cieślak, Młodszy Konsultant Podatkowy ECDDP Sp.z.o.o.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
OC dla rowerzystów – konieczność czy ograniczanie wolności? Polacy podzieleni

Czy rowerzyści powinni mieć obowiązkowe OC? Wraz ze wzrostem liczby jednośladów na drogach, temat ten wraca jak bumerang i dzieli opinię publiczną. Najnowsze badanie Rankomat.pl pokazuje, że Polacy są niemal równo podzieleni – nie brakuje zarówno zwolenników bezpieczeństwa, jak i obrońców niezależności.

Masz radio w samochodzie? Możesz spodziewać się kontroli

Właściciele samochodów – zarówno osoby prywatne, jak i przedsiębiorcy – powinni pamiętać o opłatach za używanie odbiorników radiofonicznych. Chodzi o konieczność opłacania abonamentu RTV za radioodbiornik zamontowany w pojeździe. Jaka jest opłata abonamentowa w 2025 r.? Kto jest zwolniony?

KGP: 116 725 interwencji, 519 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 116 725 interwencji. Byli wzywani do 519 wypadków drogowych.

Rozwiązanie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) [PROJEKT]

W środę, 4 czerwca 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Chodzi o zmiany dotyczące rozwiązania umowy OC.

REKLAMA

Transport w Polsce 2024: Spadek przewozów towarów, wzrost liczby pasażerów. Informacja sygnalna GUS

Główny Urząd Statystyczny opublikował informację sygnalną dotyczącą przewodu ładunków i pasażerów w 2024 r. Z informacji GUS wynika, że w porównaniu z 2023 r., wzrosła liczba pasażerów korzystających z większości środków transportu – wyjątkiem był jedynie transport wodny śródlądowy. Z kolei całkowita masa przewiezionych ładunków oraz wykonana praca przewozowa nieznacznie się zmniejszyły.

KGP: 117 251 interwencji, 487 wypadków drogowych, 33 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 117 251 interwencji. Byli wzywani do 487 wypadków drogowych.

Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

REKLAMA

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA