REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Refakturowanie usług opodatkowanych za granicą

Refakturowanie usług opodatkowanych za granicą
Refakturowanie usług opodatkowanych za granicą
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jesteśmy polską Spółką zajmującą się międzynarodowym transportem towarów. Usługi świadczymy również na terytorium Niemiec i uczestniczyliśmy przy wynajęciu naczepy na rzecz jednego z naszych polskich kontrahentów (usługobiorców). Naczepa wynajęta została na okres 14 dni u niemieckiego usługodawcy, który do należnej kwoty doliczył niemiecki VAT (z naczepy korzystano wyłącznie na terytorium Niemiec). Mamy wątpliwość w jaki sposób możemy refakturować ww. usługę wynajmu naczepy na kontrahenta.

Spółka wskazała, że zamierza refakturować nabytą usługę na kontrahenta. W takiej sytuacji zastosowanie mogą znaleźć przepisy dotyczące odsprzedaży usług. W świetle art. 8 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług (zwaną dalej ustawą o VAT), w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył usługę. Spółka wskazała jedynie, że wynajęła naczepę na rzecz polskiego kontrahenta, nie wskazała wyraźnie czy z wynajmu naczepy korzystał bezpośrednio kontrahent, czy też usługi te nabyła Spółka w celu wykonania usług transportowych na rzecz kontrahenta. Rozstrzygnięcie powyższego istotne jest dla możliwości kwalifikacji transakcji jako odsprzedaży usług. Jeżeli bowiem Spółka nabyła usługę wynajmu naczepy w celu wykonania usługi transportowej na rzecz kontrahenta, to koszt takiej usługi powinna zasadniczo wliczyć do podstawy opodatkowania z tytułu wykonanych dla kontrahenta usług. Jeżeli natomiast wynajem naczepy rzeczywiście został dokonany na rzecz kontrahenta (Spółka zapłaciła za usługę, z której korzystał kontrahent i jednocześnie wynajem naczepy nie będzie mieć bezpośredniego związku ze świadczeniem przez Spółkę na rzecz Kontrahenta usług transportowych) to znajdzie zastosowanie wyżej przytoczony przepis o odsprzedaży usług.

REKLAMA

Więcej informacji na temat podatków w logistyce znajdziesz tutaj

W przypadku refakturowania przyjmowana jest fikcja, że podmiot odsprzedający usługę sam otrzymał i wyświadczył te usługi. Usługa opodatkowana jest więc tak jakby rzeczywiście była przez tego podatnika wykonana. Wynajem naczepy miał miejsce na terytorium Niemiec. W pierwszej kolejności należy więc ustalić miejsce (kraj) opodatkowania transakcji. W tym miejscu należy odwołać się do art. 38 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Rady nr 282/2011 ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (zwane dalej rozporządzeniem), w świetle którego "środek transportu" obejmuje pojazdy, mechaniczne lub inne, a także innego rodzaju wyposażenie i urządzenia służące do przewozu osób lub rzeczy z miejsca na miejsce, w tym przeznaczone do ciągnięcia, przesuwania lub pchania przez pojazdy, i zasadniczo zaprojektowane oraz faktycznie nadające się do wykorzystania w celu transportu. W art. 38 ust. 2 lit. b rozporządzenia uściślono, że za środek transportu uznaje się w szczególności przyczepy i naczepy. Zatem na gruncie ustawy o VAT wynajem naczepy należy traktować jako wynajem środka transportu.

Zobacz też: Powstanie Krajowy Rejestr Elektroniczny Przedsiębiorców Transportu Drogowego

W świetle natomiast art. 28j ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku usług krótkoterminowego wynajmu środków transportu miejscem świadczenia (krajem opodatkowania) jest miejsce (kraj), w którym te środki transportu są faktycznie oddawane do dyspozycji usługobiorcy. Przez krótkoterminowy wynajem środków transportu rozumie się ciągłe posiadanie środka transportu lub korzystanie z niego przez okres nieprzekraczający 30 dni (art. 28j ust. 2 ustawy o VAT). Naczepa została wynajęta na okres 14 dni, zatem miejsce opodatkowania transakcji należy określić według powyższej reguły (jest to bowiem krótkoterminowy wynajem środka transportu). Naczepa została oddana do dyspozycji usługobiorcy w Niemczech, miejscem opodatkowania transakcji będą więc Niemcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Skoro usługa jest opodatkowana w Niemczech to ustalenie obowiązków ciążących na stronach czynności wymaga przeanalizowania przepisów niemieckich (w tym zakresie warto skonsultować zagadnienie z podmiotem specjalizującym się w niemieckim prawie podatkowym), a w takim przypadku mogą wystąpić dwie sytuacje:

  • z przepisów tych wynikać może, że Spółka (jako usługodawca) zobowiązana jest do rozliczenia podatku od wartości dodanej w Niemczech i rejestracji do celów VAT w tym państwie. W takim przypadku, ewentualna odsprzedaż usługi wynajmu naczepy powinna zostać udokumentowana zgodnie z przepisami niemieckimi (polskie przepisy odnoszące się do sposobu fakturowania nie znajdą w tym przypadku zastosowania);
  • z przepisów tych może również wynikać, że zobowiązanym do rejestracji do celów tamtejszego podatku od wartości dodanej jest polski kontrahent. Wówczas, w myśl art. 106a pkt 2 lit. a ustawy o VAT, Spółka powinna udokumentować odsprzedaż usługi wystawiając fakturę z adnotacją "odwrotne obciążenie".

Należy zaznaczyć, że w obu przypadkach transakcja ta nie będzie podlegała opodatkowaniu polskim podatkiem od towarów i usług. Przy czym w drugim przypadku konieczne będzie wykazanie usługi przez Spółkę w deklaracji VAT, jako świadczenie usługi poza terytorium kraju.

Tekst: Piotr Kępisty, konsultant podatkowy w ECDDP Sp. z o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Senne koszmary polskich kierowców: kradzież samochodu lub awaria auta w drodze. A jaka jest rzeczywistość

Awaria na drodze i związane z nią holowanie, kradzież samochodu oraz zderzenie ze zwierzyną  – to największe obawy polskich kierowców. Są na tyle silne, że wielu zamieniają się w koszmary senne. Na szczęście na co dzień przykre zdarzenia związane z autem są zgoła inne.

Branża transportowa ma się coraz gorzej. Co może pomóc?

Kryzys gospodarczy staje się coraz bardziej widoczny. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku liczba ogłoszonych upadłości wzrosła o 14% w porównaniu do tego samego okresu w roku ubiegłym, podczas gdy liczba rozpoczętych postępowań restrukturyzacyjnych spadła o 6,9%. Jedna z branż, która ma najtrudniej to branża transportowa.

Czego najbardziej obawiają się kierowcy, a co rzeczywiście im się przytrafia?

Jakie są największe obawy Polaków w związku z samochodem? A co przytrafia się kierowcom najczęściej? Co dziesiąty kierowca nie boi się o swój samochód. Co piątego nic złego na drodze nie spotkało. 

W Warszawie możesz natknąć się na przewoźników bez prawa jazdy

"Przewozy 2024" to akcja policji i funkcjonariuszy Straży Granicznej. Mundurowi skontrolowali kierowców świadczących przewozy na aplikację. 

REKLAMA

Jechał ponad 180 km/h, bo odreagowywał stres, dostał słony mandat

25-latek jechał ponad 180 km/h bo odreagowywał stres. Stracił prawo jazdy, otrzymał mandat w wysokości 5 tys. zł oraz 15 punktów karnych.

89 stacji ładowania pojazdów elektrycznych już jest, w planach 60 nowych. Gdzie?

Kierowcy z Łodzi mają już 89 punktów, w których mogą naładować samochody elektryczne. Łódzki magistrat poinformował, że kolejnych 60 stacji jest w planach. 

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni. Widać to zwłaszcza w zatłoczonych miastach. Z badań wynika także, że kobiety bardziej skupiają się na kwestiach ekologicznych. 

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii, 0,2 promile w Polsce. Jazda pod wpływem powodem 6500 zgonów w UE

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii i Malcie, 0,2 promile w Polsce. Okazuje się, że jazda pod wpływem jest powodem 6500 zgonów w Unii Europejskiej. Państwa planują jednak obniżanie limitów. Gdzie jest całkowity zakaz prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu?

REKLAMA

Nowy samochód dla Polaka: nie elektryk i nie auto z tradycyjnym silnikiem – więc co

Najpierw decyzja Unii Europejskiej o rychłym zaprzestaniu rejestracji i produkcji aut z tradycyjnymi silnikami na benzynę i olej napędowy. Teraz wahanie, i nieoficjalne wiadomości, że z tak radykalnym krokiem trzeba zaczekać. Zamieszkanie na rynku motoryzacyjnym trwa i czy wpływa znacząco na decyzje zakupowe?

Stacje ładowania elektryków w Polsce co 3,3 km (średnio). Maksymalnie 76 km. Mapa zagęszczenia. Kierowcy elektryków czy spalinówek – kto ma lepiej?

Tylko 3,3 km dzieli średnio w Polsce najbliżej sąsiadujące ze sobą stacje ładowania aut elektrycznych – wynika z analizy Powerdot Data Center. Pomimo, że odległość ta jest zdumiewająco mała, to na mapie Polski wciąż jest kilka białych plam ze słabo rozwiniętą infrastrukturą. 

REKLAMA