REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Refakturowanie usług opodatkowanych za granicą

Subskrybuj nas na Youtube
Refakturowanie usług opodatkowanych za granicą
Refakturowanie usług opodatkowanych za granicą
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jesteśmy polską Spółką zajmującą się międzynarodowym transportem towarów. Usługi świadczymy również na terytorium Niemiec i uczestniczyliśmy przy wynajęciu naczepy na rzecz jednego z naszych polskich kontrahentów (usługobiorców). Naczepa wynajęta została na okres 14 dni u niemieckiego usługodawcy, który do należnej kwoty doliczył niemiecki VAT (z naczepy korzystano wyłącznie na terytorium Niemiec). Mamy wątpliwość w jaki sposób możemy refakturować ww. usługę wynajmu naczepy na kontrahenta.

Spółka wskazała, że zamierza refakturować nabytą usługę na kontrahenta. W takiej sytuacji zastosowanie mogą znaleźć przepisy dotyczące odsprzedaży usług. W świetle art. 8 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług (zwaną dalej ustawą o VAT), w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył usługę. Spółka wskazała jedynie, że wynajęła naczepę na rzecz polskiego kontrahenta, nie wskazała wyraźnie czy z wynajmu naczepy korzystał bezpośrednio kontrahent, czy też usługi te nabyła Spółka w celu wykonania usług transportowych na rzecz kontrahenta. Rozstrzygnięcie powyższego istotne jest dla możliwości kwalifikacji transakcji jako odsprzedaży usług. Jeżeli bowiem Spółka nabyła usługę wynajmu naczepy w celu wykonania usługi transportowej na rzecz kontrahenta, to koszt takiej usługi powinna zasadniczo wliczyć do podstawy opodatkowania z tytułu wykonanych dla kontrahenta usług. Jeżeli natomiast wynajem naczepy rzeczywiście został dokonany na rzecz kontrahenta (Spółka zapłaciła za usługę, z której korzystał kontrahent i jednocześnie wynajem naczepy nie będzie mieć bezpośredniego związku ze świadczeniem przez Spółkę na rzecz Kontrahenta usług transportowych) to znajdzie zastosowanie wyżej przytoczony przepis o odsprzedaży usług.

REKLAMA

Więcej informacji na temat podatków w logistyce znajdziesz tutaj

W przypadku refakturowania przyjmowana jest fikcja, że podmiot odsprzedający usługę sam otrzymał i wyświadczył te usługi. Usługa opodatkowana jest więc tak jakby rzeczywiście była przez tego podatnika wykonana. Wynajem naczepy miał miejsce na terytorium Niemiec. W pierwszej kolejności należy więc ustalić miejsce (kraj) opodatkowania transakcji. W tym miejscu należy odwołać się do art. 38 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Rady nr 282/2011 ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (zwane dalej rozporządzeniem), w świetle którego "środek transportu" obejmuje pojazdy, mechaniczne lub inne, a także innego rodzaju wyposażenie i urządzenia służące do przewozu osób lub rzeczy z miejsca na miejsce, w tym przeznaczone do ciągnięcia, przesuwania lub pchania przez pojazdy, i zasadniczo zaprojektowane oraz faktycznie nadające się do wykorzystania w celu transportu. W art. 38 ust. 2 lit. b rozporządzenia uściślono, że za środek transportu uznaje się w szczególności przyczepy i naczepy. Zatem na gruncie ustawy o VAT wynajem naczepy należy traktować jako wynajem środka transportu.

Zobacz też: Powstanie Krajowy Rejestr Elektroniczny Przedsiębiorców Transportu Drogowego

W świetle natomiast art. 28j ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku usług krótkoterminowego wynajmu środków transportu miejscem świadczenia (krajem opodatkowania) jest miejsce (kraj), w którym te środki transportu są faktycznie oddawane do dyspozycji usługobiorcy. Przez krótkoterminowy wynajem środków transportu rozumie się ciągłe posiadanie środka transportu lub korzystanie z niego przez okres nieprzekraczający 30 dni (art. 28j ust. 2 ustawy o VAT). Naczepa została wynajęta na okres 14 dni, zatem miejsce opodatkowania transakcji należy określić według powyższej reguły (jest to bowiem krótkoterminowy wynajem środka transportu). Naczepa została oddana do dyspozycji usługobiorcy w Niemczech, miejscem opodatkowania transakcji będą więc Niemcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Skoro usługa jest opodatkowana w Niemczech to ustalenie obowiązków ciążących na stronach czynności wymaga przeanalizowania przepisów niemieckich (w tym zakresie warto skonsultować zagadnienie z podmiotem specjalizującym się w niemieckim prawie podatkowym), a w takim przypadku mogą wystąpić dwie sytuacje:

  • z przepisów tych wynikać może, że Spółka (jako usługodawca) zobowiązana jest do rozliczenia podatku od wartości dodanej w Niemczech i rejestracji do celów VAT w tym państwie. W takim przypadku, ewentualna odsprzedaż usługi wynajmu naczepy powinna zostać udokumentowana zgodnie z przepisami niemieckimi (polskie przepisy odnoszące się do sposobu fakturowania nie znajdą w tym przypadku zastosowania);
  • z przepisów tych może również wynikać, że zobowiązanym do rejestracji do celów tamtejszego podatku od wartości dodanej jest polski kontrahent. Wówczas, w myśl art. 106a pkt 2 lit. a ustawy o VAT, Spółka powinna udokumentować odsprzedaż usługi wystawiając fakturę z adnotacją "odwrotne obciążenie".

Należy zaznaczyć, że w obu przypadkach transakcja ta nie będzie podlegała opodatkowaniu polskim podatkiem od towarów i usług. Przy czym w drugim przypadku konieczne będzie wykazanie usługi przez Spółkę w deklaracji VAT, jako świadczenie usługi poza terytorium kraju.

Tekst: Piotr Kępisty, konsultant podatkowy w ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA