REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Refakturowanie usług opodatkowanych za granicą

Subskrybuj nas na Youtube
Refakturowanie usług opodatkowanych za granicą
Refakturowanie usług opodatkowanych za granicą
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jesteśmy polską Spółką zajmującą się międzynarodowym transportem towarów. Usługi świadczymy również na terytorium Niemiec i uczestniczyliśmy przy wynajęciu naczepy na rzecz jednego z naszych polskich kontrahentów (usługobiorców). Naczepa wynajęta została na okres 14 dni u niemieckiego usługodawcy, który do należnej kwoty doliczył niemiecki VAT (z naczepy korzystano wyłącznie na terytorium Niemiec). Mamy wątpliwość w jaki sposób możemy refakturować ww. usługę wynajmu naczepy na kontrahenta.

Spółka wskazała, że zamierza refakturować nabytą usługę na kontrahenta. W takiej sytuacji zastosowanie mogą znaleźć przepisy dotyczące odsprzedaży usług. W świetle art. 8 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług (zwaną dalej ustawą o VAT), w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył usługę. Spółka wskazała jedynie, że wynajęła naczepę na rzecz polskiego kontrahenta, nie wskazała wyraźnie czy z wynajmu naczepy korzystał bezpośrednio kontrahent, czy też usługi te nabyła Spółka w celu wykonania usług transportowych na rzecz kontrahenta. Rozstrzygnięcie powyższego istotne jest dla możliwości kwalifikacji transakcji jako odsprzedaży usług. Jeżeli bowiem Spółka nabyła usługę wynajmu naczepy w celu wykonania usługi transportowej na rzecz kontrahenta, to koszt takiej usługi powinna zasadniczo wliczyć do podstawy opodatkowania z tytułu wykonanych dla kontrahenta usług. Jeżeli natomiast wynajem naczepy rzeczywiście został dokonany na rzecz kontrahenta (Spółka zapłaciła za usługę, z której korzystał kontrahent i jednocześnie wynajem naczepy nie będzie mieć bezpośredniego związku ze świadczeniem przez Spółkę na rzecz Kontrahenta usług transportowych) to znajdzie zastosowanie wyżej przytoczony przepis o odsprzedaży usług.

REKLAMA

Więcej informacji na temat podatków w logistyce znajdziesz tutaj

W przypadku refakturowania przyjmowana jest fikcja, że podmiot odsprzedający usługę sam otrzymał i wyświadczył te usługi. Usługa opodatkowana jest więc tak jakby rzeczywiście była przez tego podatnika wykonana. Wynajem naczepy miał miejsce na terytorium Niemiec. W pierwszej kolejności należy więc ustalić miejsce (kraj) opodatkowania transakcji. W tym miejscu należy odwołać się do art. 38 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Rady nr 282/2011 ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (zwane dalej rozporządzeniem), w świetle którego "środek transportu" obejmuje pojazdy, mechaniczne lub inne, a także innego rodzaju wyposażenie i urządzenia służące do przewozu osób lub rzeczy z miejsca na miejsce, w tym przeznaczone do ciągnięcia, przesuwania lub pchania przez pojazdy, i zasadniczo zaprojektowane oraz faktycznie nadające się do wykorzystania w celu transportu. W art. 38 ust. 2 lit. b rozporządzenia uściślono, że za środek transportu uznaje się w szczególności przyczepy i naczepy. Zatem na gruncie ustawy o VAT wynajem naczepy należy traktować jako wynajem środka transportu.

Zobacz też: Powstanie Krajowy Rejestr Elektroniczny Przedsiębiorców Transportu Drogowego

W świetle natomiast art. 28j ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku usług krótkoterminowego wynajmu środków transportu miejscem świadczenia (krajem opodatkowania) jest miejsce (kraj), w którym te środki transportu są faktycznie oddawane do dyspozycji usługobiorcy. Przez krótkoterminowy wynajem środków transportu rozumie się ciągłe posiadanie środka transportu lub korzystanie z niego przez okres nieprzekraczający 30 dni (art. 28j ust. 2 ustawy o VAT). Naczepa została wynajęta na okres 14 dni, zatem miejsce opodatkowania transakcji należy określić według powyższej reguły (jest to bowiem krótkoterminowy wynajem środka transportu). Naczepa została oddana do dyspozycji usługobiorcy w Niemczech, miejscem opodatkowania transakcji będą więc Niemcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Skoro usługa jest opodatkowana w Niemczech to ustalenie obowiązków ciążących na stronach czynności wymaga przeanalizowania przepisów niemieckich (w tym zakresie warto skonsultować zagadnienie z podmiotem specjalizującym się w niemieckim prawie podatkowym), a w takim przypadku mogą wystąpić dwie sytuacje:

  • z przepisów tych wynikać może, że Spółka (jako usługodawca) zobowiązana jest do rozliczenia podatku od wartości dodanej w Niemczech i rejestracji do celów VAT w tym państwie. W takim przypadku, ewentualna odsprzedaż usługi wynajmu naczepy powinna zostać udokumentowana zgodnie z przepisami niemieckimi (polskie przepisy odnoszące się do sposobu fakturowania nie znajdą w tym przypadku zastosowania);
  • z przepisów tych może również wynikać, że zobowiązanym do rejestracji do celów tamtejszego podatku od wartości dodanej jest polski kontrahent. Wówczas, w myśl art. 106a pkt 2 lit. a ustawy o VAT, Spółka powinna udokumentować odsprzedaż usługi wystawiając fakturę z adnotacją "odwrotne obciążenie".

Należy zaznaczyć, że w obu przypadkach transakcja ta nie będzie podlegała opodatkowaniu polskim podatkiem od towarów i usług. Przy czym w drugim przypadku konieczne będzie wykazanie usługi przez Spółkę w deklaracji VAT, jako świadczenie usługi poza terytorium kraju.

Tekst: Piotr Kępisty, konsultant podatkowy w ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA