REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wymagania dla transportu odpadów – zmiany od 24 stycznia 2018 r.

 Prawo i Logistyka
PrawoiLogistyka.pl to serwis tematyczny zajmujący się prawnymi aspektami działalności transportowej.
Wymagania dla transportu odpadów – zmiany od 24 stycznia 2018 r.
Wymagania dla transportu odpadów – zmiany od 24 stycznia 2018 r.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Minister Środowiska w drodze rozporządzenia określił nowe wymagania dla transportu odpadów. W wyniku wprowadzonych zmian wymagany będzie m.in. dokument potwierdzający rodzaj transportowanych odpadów, natomiast pojazdy przewożące odpady będą musiały być szczegółowo oznakowane. Rozporządzenie wejdzie w życie 24 stycznia 2018 r.

Dotychczas przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach w sposób ogólny określały zasady transportu odpadów. Zgodnie z ustawą transport odpadów odbywa się zgodnie z wymaganiami w zakresie ochrony środowiska oraz bezpieczeństwa życia i zdrowia ludzi, w szczególności w sposób uwzględniający właściwości chemiczne i fizyczne odpadów, w tym stan skupienia, oraz zagrożenia, które mogą powodować odpady. Zlecający usługę transportu odpadów jest zobowiązany wskazać transportującemu odpady wykonującemu usługę transportu odpadów miejsce przeznaczenia odpadów oraz posiadacza odpadów, do którego należy dostarczyć odpady.

REKLAMA

REKLAMA

W ustawie znalazła się również delegacja dla Ministra Środowiska do określenia szczegółowych wymagań dla transportu odpadów. Minister zrealizował swój obowiązek wydając 7 października 2016 r. rozporządzenie w sprawie szczegółowych wymagań dla transportu odpadów.

Najogólniej mówiąc nowe rozporządzenie określa szczegółowe wymagania dla transportu odpadów, w tym dla środków transportu i sposobu transportowania, oraz oznakowanie środków transportu. Przepisy rozporządzenia nie mają zastosowania do odpadów stanowiących towary niebezpieczne.

Zasady przewożenia odpadów

W rozporządzeniu uregulowano zasady transportu odpadów. Zgodnie z wytycznymi:

  • odpady niebezpieczne mogą być transportowane jednocześnie z odpadami innymi niż niebezpieczne, jeśli kontakt między tymi odpadami nie jest możliwy;
  • podczas transportu odpadów nie może dochodzić do mieszania się poszczególnych rodzajów odpadów;
  • podczas transportu odpadów nie może dochodzić do rozprzestrzeniania się odpadów poza środki transportu, w szczególności ich wysypywania, pylenia i wycieków, oraz z ograniczeniem do minimum uciążliwości zapachowych;
  • podczas transportu odpadów oddziaływanie czynników atmosferycznych na odpady musi być ograniczone do minimum;
  • transportowane odpady, w szczególności w pojemnikach lub workach, należy układać lub umocowywać w środkach transportu w taki sposób, aby zapobiec ich przemieszczaniu i przewracaniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dokument potwierdzający rodzaj transportowanych odpadów

Zgodnie z treścią rozporządzenia odpady transportuje się wraz z dokumentem potwierdzającym rodzaj transportowanych odpadów oraz dane zlecającego transport odpadów, a w przypadku odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości – wraz z dokumentem potwierdzającym rodzaj transportowanych odpadów oraz nazwę gminy, z terenu której są odbierane odpady.

Dokumentem potwierdzającym rodzaj transportowanych odpadów jest:

  • karta przekazania odpadów;
  • faktura sprzedaży odpadów;
  • podstawowa charakterystyka odpadów;
  • dokument dotyczący transgranicznego przemieszczania odpadów;
  • inny dokument potwierdzający rodzaj transportowanych odpadów oraz dane zlecającego transport odpadów, jeżeli transportujący odpady nie posiada wcześniej wymienionych dokumentów.


Oznaczenie pojazdów wiozących odpady

Jedną z ważniejszych regulacji, jakie wprowadza rozporządzenie jest opisanie zasad oznakowania pojazdów, które przewożą odpady. Zgodnie z rozporządzeniem takie pojazdy (lub zespoły pojazdów) oznacza się tablicą:

  • koloru białego o wymiarach 400 mm szerokości i 300 mm wysokości;
  • na której umieszcza się napis „ODPADY” naniesiony wielkimi literami koloru czarnego o wysokości minimum 100 mm i szerokości linii minimum 15 mm.

Jeżeli ze względu na wielkość lub konstrukcję środka transportu brakuje na nim powierzchni do umieszczenia tablicy o opisanych wymiarach dopuszcza się zmniejszenie:

  • wymiaru tablicy do minimum 300 mm szerokości i minimum 120 mm wysokości;
  • wysokości napisu „ODPADY” do minimum 80 mm i szerokości linii do minimum 12 mm.

W przypadku pojazdów przeznaczonych do transgranicznego transportu odpadów, zamiast tablicy z napisem „ODPADY” dopuszcza się oznakowanie tablicą:

  • koloru białego o wymiarach 400 mm szerokości i 300 mm wysokości;
  • na której umieszcza się wielką literę „A” koloru czarnego o wysokości minimum 200 mm i szerokości linii minimum 20 mm.

Oznakowanie pojazdów umieszcza się w widocznym miejscu z przodu środka transportu, na jego zewnętrznej powierzchni. Oznakowanie powinno być czytelne i trwałe, w tym odporne na warunki atmosferyczne.

Zwrot kosztów transportu poniesionych w imieniu i na rzecz kontrahenta

Przepisów dotyczących oznakowania pojazdów nie stosuje się w przypadku gdy nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów oraz gdy pojazdem transportuje się odpady inne niż niebezpieczne, w ilości nieprzekraczającej 100 kg.

Od kiedy będzie trzeba stosować nowe zasady?

Minister Środowiska postanowił, że nowe rozporządzenie wejdzie w życie 24 stycznia 2018 r. oznacza to, że przedsiębiorcy zajmujący się transportem odpadów mają jeszcze ponad rok na dostosowanie swoich pojazdów do nowych wymagań.

Autor: Anna Zakrzewska

Podstawa prawna:

- Ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach;

- Rozporządzenie z dnia 7 października 2016 r. w sprawie szczegółowych wymagań dla transportu odpadów.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA