REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ekologiczny transport może przynieść spadek cen ropy?

Subskrybuj nas na Youtube
paliwo
paliwo
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Zdaniem niektórych ekspertów, cena ropy może spaść na skutek wdrożenia alternatywnych źródeł napędu pojazdów. Mniejsze zapotrzebowanie na ten surowiec spowodowałoby zwiększenie jego podaży na rynku, a tym samym koszt jego zakupu uległyby obniżeniu.

Działania w zakresie polityki klimatycznej mogące spowodować spadek cen ropy

Dziś została opublikowana analiza zawarta w raporcie Oil Market Futures1 - autorzy twierdzą, że polityka promowania niskoemisyjnego transportu może zmniejszyć światowe ceny ropy i tym samym obniżyć wydatki związane z zakupem ropy do 330 miliardów USD rocznie w okresie 2020-2030.

REKLAMA

Postawienie na technologie takie jak napęd hybrydowy i pojazdy elektryczne pozwoli utrzymać ceny ropy na znacząco niższym poziomie - o 15% taniej w 2020 i 29% taniej w 2040 - uwzględniając obecną dynamikę na rynku cen paliw.

Tańsza ropa uwolni szereg państw od wydawania miliardów USD na zakup ropy i tym samym pozwoli na zainwestowanie zaoszczędzonych w ten sposób pieniędzy w inne sektory gospodarki.
Oto kluczowe wnioski przełomowej analizy dokonanej przez czołowy ośrodek badawczy Cambridge Econometrics oraz innych specjalistów.

  • Unia Europejska importuje 88% ropy naftowej, projektowania redukcja popytu obniży rachunki za ropę o 29 miliardów EUR. Gdyby to przejście miało charakter globalny to w połączeniu ze spadkiem cen ropy pozwoliłoby to obniżyć rachunki za ropę naftową w ramach Unii Europejskiej o kolejne 12 miliardów EUR.
  • Kondycja gospodarki Unii Europejskiej w dłuższym okresie czasu ulegnie poprawie w wyniku obniżenia cen ropy, mimo spadku dochodów podatkowych płaconych przez producentów ropy.
  • W scenariuszu opartym na transporcie o niskim współczynniku emisji spalin, PKB Unii Europejskiej będzie wyższe o 0,2% do 2030 i o 0,5% wyższe do 2050r. właśnie z powodu spadku cen ropy. Dalsze korzyści ekonomiczne mogą wyniknąć ze zwiększonych wydatków inwestycyjnych w technologie niskich emisji spalin oraz w źródła energii.
  • Częściowo wynikałoby to z 0,9% wzrostu przeciętnych rzeczywistych dochodów do 2050 i przyczyni się do powstania 400 tysięcy miejsc pracy.

Zobacz też: Jak długo Polak musi pracować na litr paliwa?

REKLAMA

Analiza wskazuje, że epoka ultrataniej ropy będzie ograniczona. Bez niezbędnych działań ukierunkowanych na rozwiązanie kwestii związanych ze zmianami klimatycznymi, cena ropy może wzrosnąć do 130 USD za baryłkę do 2050r. Gdyby zaczęto wdrażać strategie ukierunkowane na inwestycje w w/w technologie to można byłoby utrzymać pułap cenowy ropy na poziomie 83-87 USD za baryłkę.
Skuteczność takich strategii została już udowodniona - wymóg stosowania wyższych standardów w zakresie sprawności silników w latach 2000-2015 obniżył zapotrzebowanie na ropę o 5 milionów baryłek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Philip Summerton, dyrektor Cambridge Econometrics główny autor raportu stwierdził: “Bez dalszych zmian, w okresie długoterminowym ceny ropy najprawdopodobniej wzrosną, będzie to spowodowane globalnym wzrostem gospodarczym i nieustannym zapotrzebowaniem na przemieszczanie się. W świecie gdzie strategie klimatyczne są wdrażane, by pobudzić inwestycje w technologie niskich emisji spalin - tak jak ustaliły rządy w Paryżu - popyt na ropę zostanie okiełznany, następnie zredukowany i przyczyni się do spadku cen paliw.”

REKLAMA

„Poprzez nasze poparcie dla strategii ukierunkowanych na innowacyjność technologiczną, możemy oczekiwać, że światowa gospodarka będzie zużywać dziennie o 11 milionów baryłek ropy mniej do 2030 roku, aniżeli w przypadku nie wdrażania znaczących zmian w technologiach transportowych. Niższa cena ropy będzie korzystna dla regionów importujących ropę, np. takich jak obszar Unii Europejskiej, przyczyni się do osłabienia czynników inflacjotwórczych na konsumentów, spowoduje realny wzrost dochodów i dokona zmian w strukturze wydatków, które zostaną przeznaczone na towary i usługi tworzące większość wartość dla Europy”.

Raport został opublikowany dosłownie na parę dni (najbliższy piątek2) przed szczytem 130 państw, które mają podpisać porozumienie COP21, jakie zawarto pod koniec 2015 r. w Paryżu. Angażując się w działania mające na celu ograniczyć wzrost temperatury do poziomu nie wyższego niż 1.5st.C niezbędną okaże się rewolucja w sektorze transportowym.
Pociągnie to za sobą szereg znaczących zmian w polityce rządów, tak by zachęcać do przejścia na bardziej wydajne i jeszcze bardziej przyjazne środowisku formy transportu.

Zobacz też: Koniec z laboratoryjnymi pomiarami paliwa

Niniejsza przełomowa analiza jest jedyną w swoim rodzaju, zawiera w sobie szczegółowe opracowanie wykonane przez szereg partnerskich i eksperckich organizacji:
Cambridge Econometrics, The International Council on Clean Transportation (ICCT) oraz Pöyry, badania zostały sfinansowane przez European Climate Foundation (ECF).

Wnioski tej analizy są oparte na dwóch scenariuszach. Jeden zakłada podjęcie działań w skali globalnej, by wdrożyć niskoemisyjne formy transportu, a drugi opiera się tradycyjnych projektach biznesowych.
Modelowanie zawiera wyniki badań opracowanych przez International Energy Agency i GCEC3.

Drew Kodjak, dyr. wykonawczy ICCT: ”Obserwujemy jak standardy w produkcji pojazdów silnikowych na całym świecie przyczyniły się do zmniejszenia popytu na ropę, przebudzająca się świadomość rządów, by zmierzyć się z wyzwaniami zmian klimatycznych daje nam podstawę zakładać, że ten trend ulegnie dalszemu wzmocnieniu.”

„Firmy takie jak Tesla pokazały do czego są zdolni innowacyjni inżynierowie, a rządy w Kalifornii i w Norwegii oraz w Holandii jak można wdrożyć szybkie zmiany poprzez zastosowanie przemyślanych regulacji. Niniejsza analiza pokazuje jak decydenci mogą zmierzyć się z wyzwaniem jakim jest emisja spalin w transporcie oraz zależność surowcowa.”

"Polska importuje około 95% zużywanej ropy naftowej. Z racji tak dużej zależności nasz kraj powinien odchodzić od importowania paliw kopalnych, na ceny których nie mamy wpływu, a ryzyko zakłóceń w dostawach jest wysokie. Oczywiście dochodzi do tego również problem szkodliwych emisji” – komentuje Piotr Skubisz z INSPRO, organizacji współpracującej z ECF.

"Uruchomienie skutecznych programów badawczo-rozwojowych daje nam szansę na niezależność od importowanych zasobów i stworzenie nowych miejsc pracy w kraju. Brak tych działań skazuje nas na import technologii w przyszłości i opłaty licencyjne."

Wnioski zawarte w raporcie uzupełniają rosnącą ilość badań naukowych udokumentowanych trendów, które pokazują, że w latach 20-tych XXI wieku nastąpi okres znaczących zakłóceń w sektorze transportowym4.

Zobacz też: Koncerny w Europie chcą pozyskiwać ropę ze źródeł, które zwiększą efekt cieplarniany? 

Przypisy:

1. http://www.camecon.com/OilMarketFutures.aspx

2. Podpisanie umowy w Nowym Jorku 22 kwietnia, ponad 130 państw potwierdziło udział, UNFCCC [link|

3. Modelowanie jest zgodne z analizami “The World Energy Outlook 2015” Międzynarodowa Agencja Energii (IEA) oraz “Oil Prices & the New Climate Economy” GCEC, Klevnas, P; Stern, N & Frejova, J (2015)

4. Przykładem innych badań pokazujących głębokie zmiany w sektorze transportowym jest analiza Bloomberg New Energy Finance pokazująca przyszły wpływ szybkiego wzrostu ilości aut elektrycznych na zapotrzebowanie na ropę

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA