REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ekologiczny transport może przynieść spadek cen ropy?

paliwo
paliwo
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Zdaniem niektórych ekspertów, cena ropy może spaść na skutek wdrożenia alternatywnych źródeł napędu pojazdów. Mniejsze zapotrzebowanie na ten surowiec spowodowałoby zwiększenie jego podaży na rynku, a tym samym koszt jego zakupu uległyby obniżeniu.

Działania w zakresie polityki klimatycznej mogące spowodować spadek cen ropy

Dziś została opublikowana analiza zawarta w raporcie Oil Market Futures1 - autorzy twierdzą, że polityka promowania niskoemisyjnego transportu może zmniejszyć światowe ceny ropy i tym samym obniżyć wydatki związane z zakupem ropy do 330 miliardów USD rocznie w okresie 2020-2030.

REKLAMA

REKLAMA

Postawienie na technologie takie jak napęd hybrydowy i pojazdy elektryczne pozwoli utrzymać ceny ropy na znacząco niższym poziomie - o 15% taniej w 2020 i 29% taniej w 2040 - uwzględniając obecną dynamikę na rynku cen paliw.

Tańsza ropa uwolni szereg państw od wydawania miliardów USD na zakup ropy i tym samym pozwoli na zainwestowanie zaoszczędzonych w ten sposób pieniędzy w inne sektory gospodarki.
Oto kluczowe wnioski przełomowej analizy dokonanej przez czołowy ośrodek badawczy Cambridge Econometrics oraz innych specjalistów.

  • Unia Europejska importuje 88% ropy naftowej, projektowania redukcja popytu obniży rachunki za ropę o 29 miliardów EUR. Gdyby to przejście miało charakter globalny to w połączeniu ze spadkiem cen ropy pozwoliłoby to obniżyć rachunki za ropę naftową w ramach Unii Europejskiej o kolejne 12 miliardów EUR.
  • Kondycja gospodarki Unii Europejskiej w dłuższym okresie czasu ulegnie poprawie w wyniku obniżenia cen ropy, mimo spadku dochodów podatkowych płaconych przez producentów ropy.
  • W scenariuszu opartym na transporcie o niskim współczynniku emisji spalin, PKB Unii Europejskiej będzie wyższe o 0,2% do 2030 i o 0,5% wyższe do 2050r. właśnie z powodu spadku cen ropy. Dalsze korzyści ekonomiczne mogą wyniknąć ze zwiększonych wydatków inwestycyjnych w technologie niskich emisji spalin oraz w źródła energii.
  • Częściowo wynikałoby to z 0,9% wzrostu przeciętnych rzeczywistych dochodów do 2050 i przyczyni się do powstania 400 tysięcy miejsc pracy.

Zobacz też: Jak długo Polak musi pracować na litr paliwa?

REKLAMA

Analiza wskazuje, że epoka ultrataniej ropy będzie ograniczona. Bez niezbędnych działań ukierunkowanych na rozwiązanie kwestii związanych ze zmianami klimatycznymi, cena ropy może wzrosnąć do 130 USD za baryłkę do 2050r. Gdyby zaczęto wdrażać strategie ukierunkowane na inwestycje w w/w technologie to można byłoby utrzymać pułap cenowy ropy na poziomie 83-87 USD za baryłkę.
Skuteczność takich strategii została już udowodniona - wymóg stosowania wyższych standardów w zakresie sprawności silników w latach 2000-2015 obniżył zapotrzebowanie na ropę o 5 milionów baryłek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Philip Summerton, dyrektor Cambridge Econometrics główny autor raportu stwierdził: “Bez dalszych zmian, w okresie długoterminowym ceny ropy najprawdopodobniej wzrosną, będzie to spowodowane globalnym wzrostem gospodarczym i nieustannym zapotrzebowaniem na przemieszczanie się. W świecie gdzie strategie klimatyczne są wdrażane, by pobudzić inwestycje w technologie niskich emisji spalin - tak jak ustaliły rządy w Paryżu - popyt na ropę zostanie okiełznany, następnie zredukowany i przyczyni się do spadku cen paliw.”

„Poprzez nasze poparcie dla strategii ukierunkowanych na innowacyjność technologiczną, możemy oczekiwać, że światowa gospodarka będzie zużywać dziennie o 11 milionów baryłek ropy mniej do 2030 roku, aniżeli w przypadku nie wdrażania znaczących zmian w technologiach transportowych. Niższa cena ropy będzie korzystna dla regionów importujących ropę, np. takich jak obszar Unii Europejskiej, przyczyni się do osłabienia czynników inflacjotwórczych na konsumentów, spowoduje realny wzrost dochodów i dokona zmian w strukturze wydatków, które zostaną przeznaczone na towary i usługi tworzące większość wartość dla Europy”.

Raport został opublikowany dosłownie na parę dni (najbliższy piątek2) przed szczytem 130 państw, które mają podpisać porozumienie COP21, jakie zawarto pod koniec 2015 r. w Paryżu. Angażując się w działania mające na celu ograniczyć wzrost temperatury do poziomu nie wyższego niż 1.5st.C niezbędną okaże się rewolucja w sektorze transportowym.
Pociągnie to za sobą szereg znaczących zmian w polityce rządów, tak by zachęcać do przejścia na bardziej wydajne i jeszcze bardziej przyjazne środowisku formy transportu.

Zobacz też: Koniec z laboratoryjnymi pomiarami paliwa

Niniejsza przełomowa analiza jest jedyną w swoim rodzaju, zawiera w sobie szczegółowe opracowanie wykonane przez szereg partnerskich i eksperckich organizacji:
Cambridge Econometrics, The International Council on Clean Transportation (ICCT) oraz Pöyry, badania zostały sfinansowane przez European Climate Foundation (ECF).

Wnioski tej analizy są oparte na dwóch scenariuszach. Jeden zakłada podjęcie działań w skali globalnej, by wdrożyć niskoemisyjne formy transportu, a drugi opiera się tradycyjnych projektach biznesowych.
Modelowanie zawiera wyniki badań opracowanych przez International Energy Agency i GCEC3.

Drew Kodjak, dyr. wykonawczy ICCT: ”Obserwujemy jak standardy w produkcji pojazdów silnikowych na całym świecie przyczyniły się do zmniejszenia popytu na ropę, przebudzająca się świadomość rządów, by zmierzyć się z wyzwaniami zmian klimatycznych daje nam podstawę zakładać, że ten trend ulegnie dalszemu wzmocnieniu.”

„Firmy takie jak Tesla pokazały do czego są zdolni innowacyjni inżynierowie, a rządy w Kalifornii i w Norwegii oraz w Holandii jak można wdrożyć szybkie zmiany poprzez zastosowanie przemyślanych regulacji. Niniejsza analiza pokazuje jak decydenci mogą zmierzyć się z wyzwaniem jakim jest emisja spalin w transporcie oraz zależność surowcowa.”

"Polska importuje około 95% zużywanej ropy naftowej. Z racji tak dużej zależności nasz kraj powinien odchodzić od importowania paliw kopalnych, na ceny których nie mamy wpływu, a ryzyko zakłóceń w dostawach jest wysokie. Oczywiście dochodzi do tego również problem szkodliwych emisji” – komentuje Piotr Skubisz z INSPRO, organizacji współpracującej z ECF.

"Uruchomienie skutecznych programów badawczo-rozwojowych daje nam szansę na niezależność od importowanych zasobów i stworzenie nowych miejsc pracy w kraju. Brak tych działań skazuje nas na import technologii w przyszłości i opłaty licencyjne."

Wnioski zawarte w raporcie uzupełniają rosnącą ilość badań naukowych udokumentowanych trendów, które pokazują, że w latach 20-tych XXI wieku nastąpi okres znaczących zakłóceń w sektorze transportowym4.

Zobacz też: Koncerny w Europie chcą pozyskiwać ropę ze źródeł, które zwiększą efekt cieplarniany? 

Przypisy:

1. http://www.camecon.com/OilMarketFutures.aspx

2. Podpisanie umowy w Nowym Jorku 22 kwietnia, ponad 130 państw potwierdziło udział, UNFCCC [link|

3. Modelowanie jest zgodne z analizami “The World Energy Outlook 2015” Międzynarodowa Agencja Energii (IEA) oraz “Oil Prices & the New Climate Economy” GCEC, Klevnas, P; Stern, N & Frejova, J (2015)

4. Przykładem innych badań pokazujących głębokie zmiany w sektorze transportowym jest analiza Bloomberg New Energy Finance pokazująca przyszły wpływ szybkiego wzrostu ilości aut elektrycznych na zapotrzebowanie na ropę

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA