REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wibrujący pedał gazu metodą ograczenia zużycia paliwa w aucie?

Subskrybuj nas na Youtube
Pedał gazu z funkcją wibracji
Pedał gazu z funkcją wibracji
KIA

REKLAMA

REKLAMA

Pedał gazu, który wibruje aby ostrzec kierowcę przed niebezpieczeństwem lub by ograniczyć zużycie paliwa. Naprawdę taka czeka nas przyszłość motoryzacji?

Pedał gazu od Boscha

Noga kierowcy jest odpowiedzialna za jedną czwartą poziomu zużycia paliwa. Do tej pory jedynymi sposobami, które pozwalały wpływać za jej pomocą na zmniejszenie spalania, były delikatna jazda oraz przejście kursów ekonomicznej jazdy. Obecnie Bosch przychodzi kierowcom z pomocą, opracowując aktywny pedał przyspieszenia: jego delikatne drganie informuje o przekroczeniu granicy między lekkim dotknięciem pedału a nadmiernym wciśnięciem. - Aktywny pedał przyspieszenia Bosch pomaga kierowcy oszczędzać paliwo, a także ostrzega go o potencjalnie niebezpiecznych sytuacjach - mówi Stefan Seiberth, dyrektor działu Gasoline Systems w Robert Bosch GmbH. Jeśli pojazd posiada system wspomagania kierowcy, to pedał przyspieszenia staje się wskaźnikiem ostrzegawczym: w połączeniu z systemem nawigacji lub kamerą, która rozpoznaje znaki drogowe, innowacyjny pedał przyspieszenia przekazuje kierowcy w sposób dotykowy ostrzeżenie, jeśli na przykład zbliża się on do niebezpiecznego zakrętu ze zbyt dużą prędkością.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Intelligent Glass Control - Inteligentne szyby Continental

Dzięki aktywnemu pedałowi przyspieszenia, noga kierowcy staje się szczególnie „lekka”. Informacje zwrotne, które otrzymuje z pedału, pozwalają mu uzyskać zmniejszenie zużycia paliwa na poziomie nawet 7 procent. Odpowiednio zostaje zmniejszona też emisja CO2. Jest to możliwe dlatego, że pedał przyspieszenia może być sprzężony z innymi funkcjami samochodowymi, np. z układem przełączania biegów. Do tej pory jedynym sygnałem wskazującym na konieczność zmiany biegu, jaki mieli kierowcy, były małe strzałki znajdujące się w zestawie wskaźników.
Aktywny pedał przyspieszenia posiada opcję wyczuwalnego sygnalizowania najlepszego momentu do zmiany biegów. - Pedał informuje kierowcę w momencie, gdy krzywe przyspieszenia i zużycia paliwa przecinają się - mówi Stefan Seiberth. Jeśli jednak kierowca nadal będzie chciał przyspieszać, to wyczuje niewielki opór na pedale.

REKLAMA

Hybrydy: wcześniejsze ostrzeżenie o ponownym uruchomieniu silnika spalinowego
Dodatkowy potencjał dla oszczędzania paliwa daje połączenie z systemami Start-Stop i „żeglowania” - sytuacji w której silnik jest wyłączany w trakcie jazdy w celu zmniejszenia spalania. Bosch szacuje, że dzięki temu rozwiązaniu okres wstrzymywania pracy silnika może obejmować 30 procent całej podróży. Pedał przyspieszenia może być tak ustawiony, aby przekazywać niezwłocznie  informację zwrotną, gdy tylko tryb „żeglowania” będzie możliwy do realizacji. To innowacyjne rozwiązanie techniczne ma dużo do zaoferowania w połączeniu z zaawansowanym napędem elektrycznym. Pedał daje również wiele możliwości do oszczędzania paliwa w hybrydach, ponieważ przekazuje kierowcy informację, kiedy silnik elektryczny może zastąpić w przekazywaniu napędu silnik spalinowy, dzięki czemu kierowca może zmniejszyć nacisk na pedał przyspieszenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aktywny pedał przyspieszenia wpływa nie tylko na oszczędzanie paliwa przez pojazd. Może także zapewnić samochodom większe bezpieczeństwo, bowiem może się łączyć z całym szeregiem systemów wspomagania kierowcy. Na przykład w połączeniu z systemami ostrzegania o kolizji pedał może emitować wibracje ostrzegające kierowcę, aby dalej nie przyspieszał. Prosta zmiana ustawień oprogramowania pozwala dopasować rodzaj i siłę odczuwanych informacji zwrotnych indywidualnie do specyfikacji samochodu.

Pedał przyspieszenia przechodzi w tryb online: sygnały ostrzegają o jadących pod prąd i o korkach

Innowacyjny pedał przyspieszenia Bosch może być również połączony z systemem nawigacyjnym, co pozwala ostrzec kierowców, gdy na przykład zbliżają się do ostrego zakrętu ze zbyt dużą prędkością. Ponadto pedał może być połączony z kamerą, która rozpoznaje znaki ograniczenia prędkości. Jeśli kierowca przekracza dozwoloną prędkość, pedał przyspieszenia będzie ostrzegał go o tym poprzez wibrowanie lub wywieranie nacisku przeciwnego. Łączność internetowa otwiera jeszcze więcej możliwości. Innowacyjne rozwiązanie firmy Bosch jest już obecnie przeznaczone dla tych samochodów, które są połączone w sieci ze swoim otoczeniem. Poprzez wibrujący pedał, samochód podłączony do internetu przekaże kierowcy ostrzeżenia o niebezpiecznych sytuacjach – o pojazdach jadących pod prąd, nieoczekiwanym korku, skrzyżowaniu i innych zagrożeniach występujących wzdłuż planowanej trasy.

Źródło: materiały prasowe Bosch

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA