REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wibrujący pedał gazu metodą ograczenia zużycia paliwa w aucie?

Subskrybuj nas na Youtube
Pedał gazu z funkcją wibracji
Pedał gazu z funkcją wibracji
KIA

REKLAMA

REKLAMA

Pedał gazu, który wibruje aby ostrzec kierowcę przed niebezpieczeństwem lub by ograniczyć zużycie paliwa. Naprawdę taka czeka nas przyszłość motoryzacji?

Pedał gazu od Boscha

Noga kierowcy jest odpowiedzialna za jedną czwartą poziomu zużycia paliwa. Do tej pory jedynymi sposobami, które pozwalały wpływać za jej pomocą na zmniejszenie spalania, były delikatna jazda oraz przejście kursów ekonomicznej jazdy. Obecnie Bosch przychodzi kierowcom z pomocą, opracowując aktywny pedał przyspieszenia: jego delikatne drganie informuje o przekroczeniu granicy między lekkim dotknięciem pedału a nadmiernym wciśnięciem. - Aktywny pedał przyspieszenia Bosch pomaga kierowcy oszczędzać paliwo, a także ostrzega go o potencjalnie niebezpiecznych sytuacjach - mówi Stefan Seiberth, dyrektor działu Gasoline Systems w Robert Bosch GmbH. Jeśli pojazd posiada system wspomagania kierowcy, to pedał przyspieszenia staje się wskaźnikiem ostrzegawczym: w połączeniu z systemem nawigacji lub kamerą, która rozpoznaje znaki drogowe, innowacyjny pedał przyspieszenia przekazuje kierowcy w sposób dotykowy ostrzeżenie, jeśli na przykład zbliża się on do niebezpiecznego zakrętu ze zbyt dużą prędkością.

REKLAMA

Zobacz też: Intelligent Glass Control - Inteligentne szyby Continental

Dzięki aktywnemu pedałowi przyspieszenia, noga kierowcy staje się szczególnie „lekka”. Informacje zwrotne, które otrzymuje z pedału, pozwalają mu uzyskać zmniejszenie zużycia paliwa na poziomie nawet 7 procent. Odpowiednio zostaje zmniejszona też emisja CO2. Jest to możliwe dlatego, że pedał przyspieszenia może być sprzężony z innymi funkcjami samochodowymi, np. z układem przełączania biegów. Do tej pory jedynym sygnałem wskazującym na konieczność zmiany biegu, jaki mieli kierowcy, były małe strzałki znajdujące się w zestawie wskaźników.
Aktywny pedał przyspieszenia posiada opcję wyczuwalnego sygnalizowania najlepszego momentu do zmiany biegów. - Pedał informuje kierowcę w momencie, gdy krzywe przyspieszenia i zużycia paliwa przecinają się - mówi Stefan Seiberth. Jeśli jednak kierowca nadal będzie chciał przyspieszać, to wyczuje niewielki opór na pedale.

REKLAMA

Hybrydy: wcześniejsze ostrzeżenie o ponownym uruchomieniu silnika spalinowego
Dodatkowy potencjał dla oszczędzania paliwa daje połączenie z systemami Start-Stop i „żeglowania” - sytuacji w której silnik jest wyłączany w trakcie jazdy w celu zmniejszenia spalania. Bosch szacuje, że dzięki temu rozwiązaniu okres wstrzymywania pracy silnika może obejmować 30 procent całej podróży. Pedał przyspieszenia może być tak ustawiony, aby przekazywać niezwłocznie  informację zwrotną, gdy tylko tryb „żeglowania” będzie możliwy do realizacji. To innowacyjne rozwiązanie techniczne ma dużo do zaoferowania w połączeniu z zaawansowanym napędem elektrycznym. Pedał daje również wiele możliwości do oszczędzania paliwa w hybrydach, ponieważ przekazuje kierowcy informację, kiedy silnik elektryczny może zastąpić w przekazywaniu napędu silnik spalinowy, dzięki czemu kierowca może zmniejszyć nacisk na pedał przyspieszenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aktywny pedał przyspieszenia wpływa nie tylko na oszczędzanie paliwa przez pojazd. Może także zapewnić samochodom większe bezpieczeństwo, bowiem może się łączyć z całym szeregiem systemów wspomagania kierowcy. Na przykład w połączeniu z systemami ostrzegania o kolizji pedał może emitować wibracje ostrzegające kierowcę, aby dalej nie przyspieszał. Prosta zmiana ustawień oprogramowania pozwala dopasować rodzaj i siłę odczuwanych informacji zwrotnych indywidualnie do specyfikacji samochodu.

Pedał przyspieszenia przechodzi w tryb online: sygnały ostrzegają o jadących pod prąd i o korkach

Innowacyjny pedał przyspieszenia Bosch może być również połączony z systemem nawigacyjnym, co pozwala ostrzec kierowców, gdy na przykład zbliżają się do ostrego zakrętu ze zbyt dużą prędkością. Ponadto pedał może być połączony z kamerą, która rozpoznaje znaki ograniczenia prędkości. Jeśli kierowca przekracza dozwoloną prędkość, pedał przyspieszenia będzie ostrzegał go o tym poprzez wibrowanie lub wywieranie nacisku przeciwnego. Łączność internetowa otwiera jeszcze więcej możliwości. Innowacyjne rozwiązanie firmy Bosch jest już obecnie przeznaczone dla tych samochodów, które są połączone w sieci ze swoim otoczeniem. Poprzez wibrujący pedał, samochód podłączony do internetu przekaże kierowcy ostrzeżenia o niebezpiecznych sytuacjach – o pojazdach jadących pod prąd, nieoczekiwanym korku, skrzyżowaniu i innych zagrożeniach występujących wzdłuż planowanej trasy.

Źródło: materiały prasowe Bosch

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA