Wibrujący pedał gazu metodą ograczenia zużycia paliwa w aucie?
REKLAMA
REKLAMA
Pedał gazu od Boscha
Noga kierowcy jest odpowiedzialna za jedną czwartą poziomu zużycia paliwa. Do tej pory jedynymi sposobami, które pozwalały wpływać za jej pomocą na zmniejszenie spalania, były delikatna jazda oraz przejście kursów ekonomicznej jazdy. Obecnie Bosch przychodzi kierowcom z pomocą, opracowując aktywny pedał przyspieszenia: jego delikatne drganie informuje o przekroczeniu granicy między lekkim dotknięciem pedału a nadmiernym wciśnięciem. - Aktywny pedał przyspieszenia Bosch pomaga kierowcy oszczędzać paliwo, a także ostrzega go o potencjalnie niebezpiecznych sytuacjach - mówi Stefan Seiberth, dyrektor działu Gasoline Systems w Robert Bosch GmbH. Jeśli pojazd posiada system wspomagania kierowcy, to pedał przyspieszenia staje się wskaźnikiem ostrzegawczym: w połączeniu z systemem nawigacji lub kamerą, która rozpoznaje znaki drogowe, innowacyjny pedał przyspieszenia przekazuje kierowcy w sposób dotykowy ostrzeżenie, jeśli na przykład zbliża się on do niebezpiecznego zakrętu ze zbyt dużą prędkością.
REKLAMA
Zobacz też: Intelligent Glass Control - Inteligentne szyby Continental
Dzięki aktywnemu pedałowi przyspieszenia, noga kierowcy staje się szczególnie „lekka”. Informacje zwrotne, które otrzymuje z pedału, pozwalają mu uzyskać zmniejszenie zużycia paliwa na poziomie nawet 7 procent. Odpowiednio zostaje zmniejszona też emisja CO2. Jest to możliwe dlatego, że pedał przyspieszenia może być sprzężony z innymi funkcjami samochodowymi, np. z układem przełączania biegów. Do tej pory jedynym sygnałem wskazującym na konieczność zmiany biegu, jaki mieli kierowcy, były małe strzałki znajdujące się w zestawie wskaźników.
Aktywny pedał przyspieszenia posiada opcję wyczuwalnego sygnalizowania najlepszego momentu do zmiany biegów. - Pedał informuje kierowcę w momencie, gdy krzywe przyspieszenia i zużycia paliwa przecinają się - mówi Stefan Seiberth. Jeśli jednak kierowca nadal będzie chciał przyspieszać, to wyczuje niewielki opór na pedale.
REKLAMA
Hybrydy: wcześniejsze ostrzeżenie o ponownym uruchomieniu silnika spalinowego
Dodatkowy potencjał dla oszczędzania paliwa daje połączenie z systemami Start-Stop i „żeglowania” - sytuacji w której silnik jest wyłączany w trakcie jazdy w celu zmniejszenia spalania. Bosch szacuje, że dzięki temu rozwiązaniu okres wstrzymywania pracy silnika może obejmować 30 procent całej podróży. Pedał przyspieszenia może być tak ustawiony, aby przekazywać niezwłocznie informację zwrotną, gdy tylko tryb „żeglowania” będzie możliwy do realizacji. To innowacyjne rozwiązanie techniczne ma dużo do zaoferowania w połączeniu z zaawansowanym napędem elektrycznym. Pedał daje również wiele możliwości do oszczędzania paliwa w hybrydach, ponieważ przekazuje kierowcy informację, kiedy silnik elektryczny może zastąpić w przekazywaniu napędu silnik spalinowy, dzięki czemu kierowca może zmniejszyć nacisk na pedał przyspieszenia.
Aktywny pedał przyspieszenia wpływa nie tylko na oszczędzanie paliwa przez pojazd. Może także zapewnić samochodom większe bezpieczeństwo, bowiem może się łączyć z całym szeregiem systemów wspomagania kierowcy. Na przykład w połączeniu z systemami ostrzegania o kolizji pedał może emitować wibracje ostrzegające kierowcę, aby dalej nie przyspieszał. Prosta zmiana ustawień oprogramowania pozwala dopasować rodzaj i siłę odczuwanych informacji zwrotnych indywidualnie do specyfikacji samochodu.
Pedał przyspieszenia przechodzi w tryb online: sygnały ostrzegają o jadących pod prąd i o korkach
Innowacyjny pedał przyspieszenia Bosch może być również połączony z systemem nawigacyjnym, co pozwala ostrzec kierowców, gdy na przykład zbliżają się do ostrego zakrętu ze zbyt dużą prędkością. Ponadto pedał może być połączony z kamerą, która rozpoznaje znaki ograniczenia prędkości. Jeśli kierowca przekracza dozwoloną prędkość, pedał przyspieszenia będzie ostrzegał go o tym poprzez wibrowanie lub wywieranie nacisku przeciwnego. Łączność internetowa otwiera jeszcze więcej możliwości. Innowacyjne rozwiązanie firmy Bosch jest już obecnie przeznaczone dla tych samochodów, które są połączone w sieci ze swoim otoczeniem. Poprzez wibrujący pedał, samochód podłączony do internetu przekaże kierowcy ostrzeżenia o niebezpiecznych sytuacjach – o pojazdach jadących pod prąd, nieoczekiwanym korku, skrzyżowaniu i innych zagrożeniach występujących wzdłuż planowanej trasy.
Źródło: materiały prasowe Bosch
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.