REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Do 2025 roku nastąpi wyraźna elektryfikacja polskiego transportu?

Subskrybuj nas na Youtube
BMW i3 2015
BMW i3 2015
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Do 2025 roku po polskich drogach ma jeździć milion samochodów elektrycznych - tak zakłada Plan Rozwoju Elektromobilności, przygotowany przez Ministerstwo Energii.

Polska będzie rozwijać transport oparty na energii elektrycznej

Przygotowany w Ministerstwie Energii, konsultowany obecnie Plan Rozwoju Elektromobilności zakłada m.in., że do 2025 r. po polskich drogach będzie jeździć milion samochodów elektrycznych. Zaproponowane rozwiązania mają m.in. poprawiać bezpieczeństwo energetyczne kraju oraz wpływać na zmniejszenie zanieczyszczeń generowanych przez transport. Plan dotyczący elektromobilności, wpisujący się w przyjęty przez rząd Plan Odpowiedzialnego Rozwoju, ma też przyczynić się do wzrostu gospodarczego kraju. Uwzględnia m.in. elektryfikację transportu publicznego czy budowę infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych. Przedstawiciele resortu energii sygnalizowali również m.in., że Polska jest zainteresowana rozwojem produkcji aut elektrycznych.

REKLAMA

BMW i3 to przedstawiciel elektrycznych samochodów klasy wyższej. Czy w najbliższych latach tego typu pojazdy faktycznie zyskają na popularności w Polsce?

Kamil Fraszkiewicz

nieznane

Zobacz też: Planowane ulgi na zakup samochodów elektrycznych w Polsce

REKLAMA

W kontekście tych zamierzeń urząd marszałkowski woj. śląskiego oraz PIM zorganizowały w poniedziałek konferencję "Elektromobilność w regionie śląskim". Dotyczyła ona rozwoju sektora pojazdów z napędami alternatywnymi, w tym hybrydowymi i elektrycznym, a także działań prowadzonych przez marszałka woj. śląskiego i PIM na rzecz ochrony powietrza. W rozmowie z dziennikarzami członek rady PIM Jan Okulicz uznał, że Polska jest „właściwie na początku drogi do elektromobilności”. Zaznaczył, że obecnie Ministerstwo Rozwoju „bardzo przyspieszyło”: szuka nowych rozwiązań, nowego pomysłu, „chce budować polski przemysł trochę od zera jakby, ale bardzo ambitnie”.

„Myślę, że jesteśmy spóźnieni wobec świata – przede wszystkim elektryczna mobilizacja powinna zacząć się już parę lat temu przy pomocy samochodów hybrydowych, które są takim naturalnym przejściem do pojazdów elektrycznych, a później samochodów wodorowych” - ocenił przedstawiciel PIM.

Ulgi dla aut elektrycznych w Polsce?

Pytany o zachodnioeuropejskie zachęty prorozwojowe dotyczące elektromobilności, Okulicz przypomniał, że mogą tam na nie tam liczyć już np. nabywcy pojazdów z napędem hybrydowym, które emitują mniej dwutlenku węgla niż konwencjonalne. „W Polsce ani obecny rząd, ani poprzednie nie miały na to pomysłu. Dlatego mamy zalew samochodów używanych, starych, powiedziałbym – niebezpiecznych dla środowiska. Powoli ta sytuacja zmienia się. Natomiast kiedy samochody elektryczne naprawdę wejdą? Mamy przedział czasowy 2020-2025 i w tym czasie ma być ich milion (...). Możemy zastanawiać się, czy jest to w tym czasie do zrobienia. Myślę, że będzie trudno” - uznał.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nissan Leaf to jeden z najbardziej znanych aut elektrycznych w Europie. 

Nissan

„Wiele krajów, które są bardziej rozwinięte, nie mogło się z tym do tej pory uporać. Może poza Norwegią, która ma bardzo tani prąd, która ma bardzo zdrowe zasady inwestowania, dawania zniżek itd. Natomiast Niemcy odsunęli trochę w czasie tę swoją rewolucję” - przypomniał Okulicz.

Zobacz też: Polski rynek aut elektrycznych rośnie w siłę!

REKLAMA

Odpowiadając na pytanie o realność planu elektromobilności, ocenił, że jego założenia są „interesujące, natomiast bardzo trudne do wykonania”. Jego zdaniem najłatwiejszym jego elementem jest rozwój autobusu elektrycznego. „Mamy już doświadczenia, mamy potrzeby, mamy dosyć tanią siłą roboczą, mamy wiedzę na ten temat; są Solaris i Ursus” - wymieniał specjalista.

„Natomiast samochody osobowe i transport prywatny – to duży problem. Proszę zwrócić uwagę, że płyta (podłogowa – PAP) do samochodu kosztuje krocie – parę miliardów złotych. Karoseria to rzecz banalna, natomiast wszystko to, co się wiąże z możliwością przejechania iluś kilometrów dla auta elektrycznego ciągle jest problemem” - przypomniał. Zdaniem członka rady PIM przyszłość to raczej pojazdy wodorowe niż elektryczne – ze względu na koszta infrastruktury czy przekonanie szerokiej opinii, że samochód elektryczny zawiezie wszędzie, dowożąc, gdzie trzeba. „Na razie samochody elektryczne mają mały zasięg, nie mają stosownych baterii” - przypomniał.

Zobacz też: Czy będzie obowiązywała zerowa stawka VAT na pojazdy elektryczne?

Pytany o perspektywy udziału woj. śląskiego w planach rozwoju elektromobilności w Polsce, członek zarządu tego regionu Kazimierz Karolczak zaakcentował, że już teraz region ten jest ważnym zagłębiem motoryzacyjnym. „Automotive to jeden z sektorów dających największy przychód i największą liczbę miejsc pracy. Pojazdy elektryczne? Myślę, że mamy wszelkie kompetencje, by także dla nich takim zagłębiem się stać” - ocenił. Wskazał tu na działające w woj. śląskim uczelnie, m.in. Politechnikę Śląską, które jego zdaniem byłyby w stanie podołać temu wyzwaniu. „Jeśli chodzi o wsparcie tego sektora, jesteśmy zainteresowani, aby w tym uczestniczyć. Z drugiej strony kwestia rozwoju elektromobilności jest dla nas bardzo ważna – w ub. tygodniu w większości śląskich i zagłębiowskich miast mieliśmy przekroczenia zanieczyszczeń powietrza” - zadeklarował.

„Uważamy, że pojazdy elektryczne i odpowiednia polityka promowania takich rozwiązań to jeden z elementów walki ze smogiem – i może poprawić sytuację, obok walki z niską emisją, która jest drugim ważnym elementem wpływającym na jakość powietrza” - zaznaczył członek zarządu woj. śląskiego. Zasygnalizował, że po ew. przyjęciu przez rząd Planu Rozwoju Elektromobilności, województwo będzie analizowało implementację jego rozwiązań do własnej polityki rozwojowej. Konferencję "Elektromobilność w regionie śląskim" zorganizowano w ramach Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości.

Zobacz też: Test BMW i3: najlepsze auto elektryczne z Europy?

BMW i3 2015
Kamil Fraszkiewicz
Nissan Leaf
Nissan
Nissan Leaf
Nissan
Mitsubishi MIEV
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

REKLAMA