REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Do 2025 roku nastąpi wyraźna elektryfikacja polskiego transportu?

Subskrybuj nas na Youtube
BMW i3 2015
BMW i3 2015
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Do 2025 roku po polskich drogach ma jeździć milion samochodów elektrycznych - tak zakłada Plan Rozwoju Elektromobilności, przygotowany przez Ministerstwo Energii.

Polska będzie rozwijać transport oparty na energii elektrycznej

Przygotowany w Ministerstwie Energii, konsultowany obecnie Plan Rozwoju Elektromobilności zakłada m.in., że do 2025 r. po polskich drogach będzie jeździć milion samochodów elektrycznych. Zaproponowane rozwiązania mają m.in. poprawiać bezpieczeństwo energetyczne kraju oraz wpływać na zmniejszenie zanieczyszczeń generowanych przez transport. Plan dotyczący elektromobilności, wpisujący się w przyjęty przez rząd Plan Odpowiedzialnego Rozwoju, ma też przyczynić się do wzrostu gospodarczego kraju. Uwzględnia m.in. elektryfikację transportu publicznego czy budowę infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych. Przedstawiciele resortu energii sygnalizowali również m.in., że Polska jest zainteresowana rozwojem produkcji aut elektrycznych.

REKLAMA

BMW i3 to przedstawiciel elektrycznych samochodów klasy wyższej. Czy w najbliższych latach tego typu pojazdy faktycznie zyskają na popularności w Polsce?

Kamil Fraszkiewicz

nieznane

Zobacz też: Planowane ulgi na zakup samochodów elektrycznych w Polsce

REKLAMA

W kontekście tych zamierzeń urząd marszałkowski woj. śląskiego oraz PIM zorganizowały w poniedziałek konferencję "Elektromobilność w regionie śląskim". Dotyczyła ona rozwoju sektora pojazdów z napędami alternatywnymi, w tym hybrydowymi i elektrycznym, a także działań prowadzonych przez marszałka woj. śląskiego i PIM na rzecz ochrony powietrza. W rozmowie z dziennikarzami członek rady PIM Jan Okulicz uznał, że Polska jest „właściwie na początku drogi do elektromobilności”. Zaznaczył, że obecnie Ministerstwo Rozwoju „bardzo przyspieszyło”: szuka nowych rozwiązań, nowego pomysłu, „chce budować polski przemysł trochę od zera jakby, ale bardzo ambitnie”.

„Myślę, że jesteśmy spóźnieni wobec świata – przede wszystkim elektryczna mobilizacja powinna zacząć się już parę lat temu przy pomocy samochodów hybrydowych, które są takim naturalnym przejściem do pojazdów elektrycznych, a później samochodów wodorowych” - ocenił przedstawiciel PIM.

Ulgi dla aut elektrycznych w Polsce?

Pytany o zachodnioeuropejskie zachęty prorozwojowe dotyczące elektromobilności, Okulicz przypomniał, że mogą tam na nie tam liczyć już np. nabywcy pojazdów z napędem hybrydowym, które emitują mniej dwutlenku węgla niż konwencjonalne. „W Polsce ani obecny rząd, ani poprzednie nie miały na to pomysłu. Dlatego mamy zalew samochodów używanych, starych, powiedziałbym – niebezpiecznych dla środowiska. Powoli ta sytuacja zmienia się. Natomiast kiedy samochody elektryczne naprawdę wejdą? Mamy przedział czasowy 2020-2025 i w tym czasie ma być ich milion (...). Możemy zastanawiać się, czy jest to w tym czasie do zrobienia. Myślę, że będzie trudno” - uznał.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nissan Leaf to jeden z najbardziej znanych aut elektrycznych w Europie. 

Nissan

„Wiele krajów, które są bardziej rozwinięte, nie mogło się z tym do tej pory uporać. Może poza Norwegią, która ma bardzo tani prąd, która ma bardzo zdrowe zasady inwestowania, dawania zniżek itd. Natomiast Niemcy odsunęli trochę w czasie tę swoją rewolucję” - przypomniał Okulicz.

Zobacz też: Polski rynek aut elektrycznych rośnie w siłę!

REKLAMA

Odpowiadając na pytanie o realność planu elektromobilności, ocenił, że jego założenia są „interesujące, natomiast bardzo trudne do wykonania”. Jego zdaniem najłatwiejszym jego elementem jest rozwój autobusu elektrycznego. „Mamy już doświadczenia, mamy potrzeby, mamy dosyć tanią siłą roboczą, mamy wiedzę na ten temat; są Solaris i Ursus” - wymieniał specjalista.

„Natomiast samochody osobowe i transport prywatny – to duży problem. Proszę zwrócić uwagę, że płyta (podłogowa – PAP) do samochodu kosztuje krocie – parę miliardów złotych. Karoseria to rzecz banalna, natomiast wszystko to, co się wiąże z możliwością przejechania iluś kilometrów dla auta elektrycznego ciągle jest problemem” - przypomniał. Zdaniem członka rady PIM przyszłość to raczej pojazdy wodorowe niż elektryczne – ze względu na koszta infrastruktury czy przekonanie szerokiej opinii, że samochód elektryczny zawiezie wszędzie, dowożąc, gdzie trzeba. „Na razie samochody elektryczne mają mały zasięg, nie mają stosownych baterii” - przypomniał.

Zobacz też: Czy będzie obowiązywała zerowa stawka VAT na pojazdy elektryczne?

Pytany o perspektywy udziału woj. śląskiego w planach rozwoju elektromobilności w Polsce, członek zarządu tego regionu Kazimierz Karolczak zaakcentował, że już teraz region ten jest ważnym zagłębiem motoryzacyjnym. „Automotive to jeden z sektorów dających największy przychód i największą liczbę miejsc pracy. Pojazdy elektryczne? Myślę, że mamy wszelkie kompetencje, by także dla nich takim zagłębiem się stać” - ocenił. Wskazał tu na działające w woj. śląskim uczelnie, m.in. Politechnikę Śląską, które jego zdaniem byłyby w stanie podołać temu wyzwaniu. „Jeśli chodzi o wsparcie tego sektora, jesteśmy zainteresowani, aby w tym uczestniczyć. Z drugiej strony kwestia rozwoju elektromobilności jest dla nas bardzo ważna – w ub. tygodniu w większości śląskich i zagłębiowskich miast mieliśmy przekroczenia zanieczyszczeń powietrza” - zadeklarował.

„Uważamy, że pojazdy elektryczne i odpowiednia polityka promowania takich rozwiązań to jeden z elementów walki ze smogiem – i może poprawić sytuację, obok walki z niską emisją, która jest drugim ważnym elementem wpływającym na jakość powietrza” - zaznaczył członek zarządu woj. śląskiego. Zasygnalizował, że po ew. przyjęciu przez rząd Planu Rozwoju Elektromobilności, województwo będzie analizowało implementację jego rozwiązań do własnej polityki rozwojowej. Konferencję "Elektromobilność w regionie śląskim" zorganizowano w ramach Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości.

Zobacz też: Test BMW i3: najlepsze auto elektryczne z Europy?

BMW i3 2015
Kamil Fraszkiewicz
Nissan Leaf
Nissan
Nissan Leaf
Nissan
Mitsubishi MIEV
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Punkty karne: ile możesz mieć, kiedy się kasują, jak odzyskać prawo jazdy?

Zastanawiasz się, ile punktów karnych możesz mieć i kiedy znikają z Twojego konta? Interesują Cię najnowsze przepisy na 2025 rok dotyczące kasowania punktów, kursów redukcyjnych i tego, jak nie stracić prawa jazdy ani nie przepłacić za OC w 2025 roku? Ten kompleksowy przewodnik rozwieje wszelkie wątpliwości. Dowiedz się, co oznaczają punkty karne, jak działają nowe limity dla doświadczonych i początkujących kierowców, a także jakie są konsekwencje przekroczenia dozwolonej liczby punktów.

Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

REKLAMA

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

REKLAMA

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA