REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochód napędzany ogniwem elektrycznym zasilany energią z bioetanolu

Nissan e-NV200 ekologiczne auto dostawcze
Nissan e-NV200 ekologiczne auto dostawcze
Nissan

REKLAMA

REKLAMA

Nissan zaprezentował unikatowy pojazd dostawczy. Napędzany ogniwem paliowym zasilany jest energią wytwarzaną z bioetanolu. Co niezwykłe samochód ten może wykorzystywać kilka rodzajów paliw, w tym etanol i gaz ziemny, jako źródło zasilania do wytwarzania prądu elektrycznego.

Ekologiczny dostawczak od Nissana!

Nissan Motor Co., Ltd. zaprezentował w Brazylii pierwszy na świecie prototypowy pojazd napędzany ogniwem paliwowym ze stałym tlenkiem (SOFC) zasilanym energią elektryczną wytwarzaną z bioetanolu. Ten przełomowy model, nowy lekki samochód dostawczy, może wykorzystywać kilka rodzajów paliw, w tym etanol i gaz ziemny, jako źródło zasilania do wytwarzania prądu elektrycznego.

REKLAMA

REKLAMA

Prezes i dyrektor generalny firmy Nissan, Carlos Ghosn, powiedział: „Ogniwo paliwowe e‑Bio może znaleźć zastosowanie w przyjaznych dla środowiska środkach transportu i tworzy szanse rozwoju regionalnej produkcji energii, umożliwiając jednocześnie dalsze korzystanie z istniejącej infrastruktury. W przyszłości ogniwo paliwowe e-Bio stanie się jeszcze bardziej przyjazne dla użytkownika. Transportowanie wody zmieszanej z etanolem jest łatwiejsze i bezpieczniejsze niż większości innych paliw. Rozwiązanie to ma tym większy potencjał rynkowy, że nie wymaga budowy zupełnie nowej infrastruktury”.

Nissan e-NV200 to ekologiczne auto dostawcze

Nissan

Nissan

Zobacz też: Rusza sprzedaż Hondy Clarity Fuel Cell zasilanej wodorem

DANE TECHNICZNE

REKLAMA

Pojazd bazowy

 e-NV200

Pojemność akumulatora

 24 kWh

Źródło energii

 prąd elektryczny, etanol

Pojemność zbiornika paliwa

 30 litrów

Moc SOFC

 5 kW

Zasięg

ponad 600 km

* Dane techniczne dotyczą pojazdu prototypowego i mogą ulec zmianie bez zapowiedzi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prototypowy pojazd z ogniwem paliwowym jest odzwierciedleniem nieustannego zaangażowania Nissana w rozwój pojazdów o zerowej emisji oraz opracowywanie nowych technologii, w tym autonomicznych systemów napędowych. Już w tej chwili marka oferuje w swojej gamie najlepiej sprzedający się w 100% elektryczny samochód na świecie, model LEAF, i jest pionierem inteligentnych systemów mobilności, które zostaną wdrożone w wielu pojazdach Nissana w ciągu najbliższych lat. Nowe osiągnięcie w zakresie bezemisyjnej mobilności – prototypowy pojazd z ogniwem paliwowym e-Bio – pracuje na czystym etanolu, pozyskując energię umożliwiającą naładowanie akumulatora o pojemności 24 kWh, co pozwala na przejechanie ponad 600 kilometrów. Nissan będzie prowadził dalsze testy prototypu na drogach publicznych w Brazylii.

Zobacz też: Nowa KIA Optima Plug-in Hybrid

O rozpoczęciu prac badawczo-rozwojowych nad ogniwem paliwowym e‑Bio Nissan poinformował w czerwcu tego roku w Jokohamie. Zespół napędowy wykorzystujący tę technologię jest ekologiczny, charakteryzuje się wysoką sprawnością i łatwością doprowadzenia paliwa oraz pracuje na czystym etanolu lub etanolu zmieszanym z wodą. Spaliny emitowane przez układ mają czystość porównywalną z powietrzem atmosferycznym, co przekłada się na neutralny bilans węglowy. Ogniwo paliwowe e‑Bio oferuje również zalety typowe dla samochodu elektrycznego, takie jak znakomite przyspieszenie i cicha jazda przy niskich kosztach eksploatacji, a jednocześnie zasięg porównywalny z samochodem wyposażonym w silnik benzynowy.

Do produkcji bioetanolu wykorzystuje się głównie trzcinę cukrową i kukurydzę. Paliwo to jest powszechnie dostępne w krajach Ameryki Północnej i Południowej, które dysponują rozbudowaną infrastrukturą do jego produkcji. Łatwa dostępność etanolu i niska palność jego mieszanki z wodą ułatwią wprowadzenie systemu na rynek, tym bardziej, że jego stosowanie nie zależy w istotnym stopniu od istniejącej infrastruktury ładowania pojazdów ani nie jest przez nią ograniczane. W przyszłości kierowcy być może będą mogli zaopatrywać się w paliwo nawet w małych sklepach detalicznych.

Nissan e-NV200 może wykorzystywać kilka rodzajów paliw, w tym etanol i gaz ziemny, jako źródło zasilania do wytwarzania prądu elektrycznego

Nissan

Nissan

W dążeniu do realizacji założeń społeczeństwa zeroemisyjnego i bezwypadkowego Nissan stawia na automatyzację i elektryfikację pojazdów. Obietnica marki Nissan „Innovation that excites” jest realizowana w ramach strategii „inteligentnej mobilności”, która koncentruje się na sposobach zasilania samochodów oraz ich integracji ze społeczeństwem poprzez dostarczanie jak najwięcej radości z jazdy.

Zobacz też: Hybrydowy VW Passat GTE trafił do polskich salonów

Ogniwo paliwowe e-Bio to urzeczywistnienie stworzonej przez Nissana koncepcji „inteligentnej energii”, której celem jest obniżanie zużycia paliwa i elektryfikacja samochodów oraz zwiększanie radości z jazdy, co jest widoczne w przypadku akumulatorowych samochodów elektrycznych, takich jak Nissan LEAF, e-NV200, oraz hybrydowego napędu e‑Power złożonego ze specjalnego silnika dużej mocy i wytwornicy prądu. Nissan będzie nadal oferował klientom atrakcyjne rozwiązania, wyposażając swoje pojazdy w systemy umożliwiające pozyskiwanie prądu z różnych paliw i uwzględniając problemy infrastrukturalne związane z dostawą energii w poszczególnych regionach świata.

Źródło: materiały prasowe Nissan

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA