REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy na drogi wyjadą samochody autonomiczne?

Subskrybuj nas na Youtube
Ford wprowadzi samochody autonomiczne w 2021 r.
Ford wprowadzi samochody autonomiczne w 2021 r.
Ford

REKLAMA

REKLAMA

Według zapewnień Forda, samochody w pełni autonomiczne wyjadą na drogi publiczne już 2021 r. To będzie rewolucja.

Kiedy na drogi wyjadą samochody autonomiczne?

Ford poinformował o zamiarze wprowadzenia do komercyjnej eksploatacji w pełni autonomicznych samochodów, które nie wymagają wkładu kierowcy opisanego przez stowarzyszenie SAE International, jako czwarty poziom automatyzacji. Auta tego typu mają być wykorzystywane już w 2021 roku w zakresie usług związanych z mobilnością, jak wspólne przejazdy (ride sharing) czy transport pasażerski (ride hailing).

REKLAMA

W związku z tym Ford inwestuje w cztery firmy start-up lub rozpoczyna z nimi współpracę nad rozwojem samochodów autonomicznych, a także podwaja liczbę pracowników w Dolinie Krzemowej i powiększa oddział w Palo Alto.

REKLAMA

„Kolejna dekada zapisze się na kartach historii pod znakiem samochodów autonomicznych, które będą miały duży wpływ na losy społeczeństwa, podobnie jak to miało miejsce 100 lat temu w momencie stworzenia przez Forda ruchomej linii montażowej,” powiedział Mark Fields, prezes Forda i dyrektor zarządzający. „Chcemy wprowadzić do eksploatacji samochody autonomiczne, które zapewnią bezpieczeństwo milionom ludzi na całym świecie i pomogą rozwiązać problemy społeczne i środowiskowe, służąc wszystkim klientom, a nie tylko tym, których stać na samochody luksusowe.”

Wprowadzenie na rynek samochodów autonomicznych do 2021 roku to część planu Ford Smart Mobility, mającego na celu objęcie przez Forda wiodącej pozycji na rynku pod kątem innowacji z zakresu łączności, mobilności, satysfakcji klientów oraz przetwarzania i analizy zbiorów danych.

Ford wprowadzi samochody autonomiczne w 2021 r.

Ford wprowadzi samochody autonomiczne w 2021 r.

Ford

Ford

Więcej na temat Forda przeczytasz tutaj

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prace Forda nad samochodami autonomicznymi

REKLAMA

Ford pracuje nad w pełni autonomicznymi samochodami już od ponad 10 lat, a pierwszym pojazdem Forda tego typu wprowadzonym na rynek będzie konstrukcja bez elementów sterowania, jak kierownica czy pedały, opisana przez stowarzyszenie SAE International, jako czwarty poziom automatyzacji. Taki samochód będzie produkowany masowo i przeznaczony do wykorzystania w zakresie usług związanych z mobilnością, jak wspólne przejazdy (ride sharing) czy transport pasażerski (ride hailing).

„Ford może poszczycić się ponad dziesięcioletnim doświadczeniem w opracowywaniu i testowaniu w pełni autonomicznych pojazdów,” powiedział Raj Nair, dyrektor ds. technicznych Forda oraz wiceprezes wykonawczy, Global Product Development. „Mamy strategiczną przewagę nad konkurencją, ponieważ potrafimy połączyć technikę teledetekcji z zaawansowanymi rozwiązaniami inżynieryjnymi, co pozwala zbudować samochody o wysokiej jakości. Tego właśnie trzeba, aby zaoferować samochody autonomiczne milionom ludzi na całym świecie.”

W tym roku Ford ogłosił plany potrojenia floty w pełni autonomicznych pojazdów testowych do 30 modeli Fusion Hybrid, które będą testowane na drogach i torach testowych w Kalifornii, Arizonie i Michigan. W ten sposób Ford będzie dysponował największą flotą samochodów autonomicznych spośród wszystkich producentów. Co więcej, Ford planuje potroić swoją flotę po raz kolejny w przyszłym roku.

Ford, jako pierwszy producent w branży motoryzacyjnej przeprowadził testy swoich samochodów w Mcity - symulującym warunki miejskie placu testowym zlokalizowanym przy Uniwersytecie Michigan; jako pierwszy producent w branży motoryzacyjnej zademonstrował możliwości samochodu autonomicznego w zimowych warunkach na terenie pokrytym śniegiem i jako pierwszy producent w branży motoryzacyjnej przetestował swoje samochody autonomiczne nocą w całkowitej ciemności w ramach programu rozwojowego czujników LiDAR.

W celu wprowadzenia do eksploatacji samochodów autonomicznych w 2021 roku Ford poinformował o czterech kluczowych projektach, które pozwolą przyspieszyć badania w zakresie zaawansowanych algorytmów, mapowania 3D, czujników LiDAR, radarów oraz kamer:

  • Velodyne: Ford zainwestował w firmę Velodyne z siedzibą w Dolinie Krzemowej - lidera w opracowywaniu czujników typu LiDAR. Celem współpracy jest przyspieszenie wprowadzenia do produkcji seryjnej bardziej przystępnych cenowo czujników LiDAR przeznaczonych do wykorzystania w branży motoryzacyjnej. Ford już od dawna z powodzeniem współpracuje z firmą Velodyne. Już 10 lat temu Ford jako jeden z pierwszych producentów wykorzystał LiDAR zarówno w przypadku mapowania w wysokiej rozdzielczości, jak i jazdy autonomicznej.
  • SAIPS: Ford nabył zlokalizowaną w Izraelu firmę zajmującą się cyfrowym rozpoznawaniem obrazu oraz problemem uczenia się maszyn, aby zyskać większe doświadczenie w zakresie sztucznej inteligencji oraz przyspieszyć rozwój zaawansowanych algorytmów cyfrowego rozpoznawania obrazu. SAIPS opracował specjalne algorytmy w zakresie przetwarzania obrazów i wideo, uczenia się maszyn oraz przetwarzania i klasyfikacji sygnałów - wszystko to odegra kluczową rolę w stworzeniu przez Forda samochodów autonomicznych, które będą się w stanie nauczyć swojego otoczenia oraz do niego dostosować.
  • Nirenberg Neuroscience LLC: Ford zawarł umowę licencyjną na wyłączność z Nirenberg Neuroscience - firmą zajmującą się systemami wizyjnymi założoną przez neurobiologa dr Sheilę Nirenberg, która rozszyfrowała kod neuronowy wykorzystywany przez oko do przekazywania informacji wizualnych do mózgu. Pozwoliło to stworzyć platformę systemu wizyjnego przeznaczoną do nawigowania, rozpoznawania obiektów, rozpoznawania twarzy oraz do innych funkcji. Platforma ta ma wiele potencjalnych zastosowań - dr Nirenberg stosuje ją na przykład do opracowania urządzenia do przywracania wzroku pacjentom cierpiącym na choroby zwyrodnieniowe siatkówki. Współpraca Forda z Nirenberg Networks pozwoli wykorzystać w pojazdach autonomicznych inteligencję podobną do ludzkiej.
  • Civil Maps: Ford zainwestował w firmę Civil Maps z siedzibą w Barkley w Kalifornii w celu rozwinięcia możliwości map 3D o wysokiej rozdzielczości. Firma ta opracowała pionierską i innowacyjną technikę mapowania 3D, która pozwala na skalowanie i bardziej efektywne wykorzystywanie zasobów, niż w systemach oferowanych obecnie. Dzięki temu Ford będzie mógł opracować precyzyjne mapy 3D w wysokiej rozdzielczości, które posłużą samochodom autonomicznym do identyfikowania swojego otoczenia.

Zobacz też: Nowy Ford Edge 2016 – wrażenia z jazdy

Rozwój w Dolinie Krzemowej

Ford rozszerza swoją obecność w Dolinie Krzemowej, tworząc dedykowany kampus w Palo Alto. Dodanie dwóch nowych budynków do znajdującego się tam centrum badań i innowacji Research and Innovation Center i stworzenie nowego kampusu pozwoli firmie rozszerzyć swoją działalność w tym regionie oraz podwoić do roku 2017 zespół pracujący nad nowymi inicjatywami w Palo Alto.

„Nasza obecność w Dolnie Krzemowej ma ogromne znaczenie w przyspieszeniu prac badawczo-rozwojowych z zakresu programu Ford Smart Mobility,” powiedział Ken Washington, wiceprezes, Ford Research and Advanced Engineering. „Naszym celem było zostanie członkiem społeczności. Dziś współpracujemy aktywnie z ponad 40 firmami typu start-up i zacieśniamy więzi z wieloma inkubatorami, dzięki czemu możemy przyspieszyć rozwój naszych zaawansowanych rozwiązań technicznych i usług.”

Od czasu otwarcia nowego centrum badań i innowacji Ford Research and Innovation Center w Palo Alto w styczniu 2015 roku, obiekt ten stał się jednym z największych centrów badawczych należących do producenta aut w tym regionie. Dziś zespół z Palo Alto liczy ponad 130 badaczy, inżynierów i naukowców, którzy przyczyniają się do zintegrowania Forda z ekosystemem Doliny Krzemowej.

Wielodyscyplinarny oddział badań i innowacji Research and Innovation Center w Palo Alto to najnowsze z blisko dwunastu należących do Forda globalnych centrów ds. badań, innowacji, technologii informacyjnych i inżynierii. Rozszerzony kampus Palo Alto zostanie otwarty w połowie 2017 roku.

Źródło: Ford

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA