REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prezes CTL: Opłaty za dostęp do infrastruktury przekraczają granicę dopuszczalnych kosztów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jacek Bieczek

REKLAMA

REKLAMA

Opłaty za dostęp do infrastruktury stanowią już ok. 30 proc. kosztów przewoźników kolejowych. Wysokość tych stawek jest kluczowym elementem kształtującym ceny usług przewoźników kolejowych.

Ceny bezpośrednio wpływają na naszą konkurencyjność i co za tym idzie, ilość przewiezionych ładunków, która patrząc na cały rynek kolejowy niestety nieco spadła w ciągu ostatnich kilku miesięcy.

REKLAMA

Coroczna zmiana stawek powoduje, że w Polsce występuje odwracanie się naturalnych trendów transportowych. Przewóz towarów koleją jest obecnie o ok. 20 proc. droższy niż drogami. Dodatkowo stan infrastruktury sprawia, że maksymalna prędkość pociągów towarowych jest niższa niż średnia prędkość samochodów. Skutkiem tego, tam gdzie kolej powinna być konkurencyjna – w przewozach towarów na duże odległości – tak się nie dzieje. Z tych i innych powodów w Polsce mamy paradoksalną sytuację, w której przewoźnicy kolejowi nie konkurują ze sobą, ale z transportem samochodowym. W tym kontekście kluczową rolę odgrywa wysokość stawek za dostęp do infrastruktury.

Transport kolejowy: Brak stabilizacji = brak strategii inwestycyjnej

Ustalanie przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe stawek, które obowiązują tylko przez dwanaście miesięcy nie pozwala na prowadzenie stabilnej polityki inwestycyjnej. Dodatkowo, kilkunastoprocentowe podwyżki rok do roku prowadzą do pogłębiania się przepaści w konkurencyjności transportu kolejowego w stosunku do samochodowego. Aktualne stawki dostępu do infrastruktury kolejowej w Polsce są prawie dwa razy wyższe niż w krajach Europy Zachodniej, ale średnia prędkość jest prawie trzy razy niższa niż we Francji czy Niemczech, ponieważ infrastruktura jest w złym stanie.


CTL Logistics

REKLAMA

Mimo takiego otoczenia rynkowego, CTL Logistics odnotowuje relatywnie dobre wyniki przewozowe. Zawdzięcza to swojej strategii. Intensywnie inwestujemy w przewozy transgraniczne pomiędzy Polską a Niemcami. Potwierdzają się też prognozy spółki i dynamika w tym regionie Europy jest dodatnia. Podpisane w ostatnich miesiącach kontrakty pozwalają zwiększyć skalę działalności CTL w Niemczech. Równolegle, realizując europejską strategię, inwestujemy w terminal masowy w Bakunach na Białorusi.

Zatem, pomimo ogólnego spadku masy przewozowej na rynku kolejowym, ostatnie miesiące wzmocniły naszą pozycję jako operatora logistycznego na relacji Rosja-Białoruś-Polska-Niemcy. Ponadto, rozwijamy przewozy intermodalne oraz rozproszone. Wierzę, że w tym segmencie możemy konkurować z transportem drogowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tym roku planujemy też zwiększyć o 30 proc. (+2mln ton), przewozy węgla kamiennego i rozwinąć logistykę dostaw biomasy dla energetyki zawodowej.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od lipca 2025 roku jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin na prawo jazdy wynikiem negatywnym – bez możliwości dokończenia jazdy. Zobacz, co się zmieniło, które błędy kończą egzamin natychmiast i jak się do niego przygotować.

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

Kupiłeś opony w internecie? Podatek PCC w 2025 może Cię zaskoczyć – zobacz, kiedy zapłacić i jak uniknąć kary

W 2025 roku fiskus sprawdza, kto powinien zapłacić podatek PCC za zakupy online. Jeśli kupiłeś opony przez internet: na OLX, Allegro lub Facebook Marketplace i możesz mieć obowiązek złożenia deklaracji PCC-3 i zapłacenia należnego podatku. Podatek od zakupu opon przez internet dotyczy także osób prywatnych. Zobacz, kiedy trzeba zapłacić PCC, ile wynosi kara za brak zgłoszenia oraz jak uniknąć konsekwencji.

REKLAMA

Wakacyjny drink i… utracone prawo jazdy? Co grozi za alkohol na wodzie i ścieżkach

Prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu stanowi poważne zagrożenie – niezależnie od tego, czy poruszamy się po drogach, wodzie czy ścieżkach rowerowych. Przepisy są w tym względzie jasne, choć w niektórych sytuacjach mogą budzić wątpliwości. Warto wiedzieć, jakie konsekwencje grożą za nieodpowiedzialne zachowanie, w tym potencjalna utrata prawa jazdy.

KGP: 122 159 interwencji, 550 wypadków drogowych, 37 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 122 159 interwencji. Byli wzywani do 550 wypadków drogowych.

Punkty karne: ile możesz mieć, kiedy się kasują, jak odzyskać prawo jazdy?

Zastanawiasz się, ile punktów karnych możesz mieć i kiedy znikają z Twojego konta? Interesują Cię najnowsze przepisy na 2025 rok dotyczące kasowania punktów, kursów redukcyjnych i tego, jak nie stracić prawa jazdy ani nie przepłacić za OC w 2025 roku? Ten kompleksowy przewodnik rozwieje wszelkie wątpliwości. Dowiedz się, co oznaczają punkty karne, jak działają nowe limity dla doświadczonych i początkujących kierowców, a także jakie są konsekwencje przekroczenia dozwolonej liczby punktów.

Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

REKLAMA

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

REKLAMA