REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

ViaToll: Po roku działania 815 mln zł

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

W rok od uruchomienia systemu ViaToll Krajowy Fundusz Drogowy uzyskał 815 mln zł. Zdaniem przewoźników system wpłynął na wzrost kosztów transportu drogowego.

Od roku kierowcy pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 ton mają obowiązek uiszczania opłat za przejazd niektórymi fragmentami dróg krajowych, ekspresowych i autostrad zarządzanych przez GDDKiA. Budową systemu na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zajmuje się firma Kapsch Telematic Services sp. z o.o. 

REKLAMA

REKLAMA

Jak działa ViaToll

Do rozliczeń służą specjalne urządzenia umieszczane za szybą pojazdu. Według danych operatora systemu ViaToll, wydano ich dotąd ponad 860 tysięcy. 1 lipca 2012 roku sieć dróg płatnych została rozszerzona o kolejnych 320 kilometrów i obecnie liczy 1890 km. Kolejne odcinki dróg mają zostać obłożone opłatami w przyszłym roku. Operator podaje, że obecnie opłaty ściągane są ze skutecznością przekraczającą 99,9 proc. Dotąd system zebrał ponad 815 mln zł.

W końcu grudnia GDDKiA podawała, że po pięciu miesiącach działania systemu zebrano ponad 320 mln zł wpływów. Według danych operatora, wśród zarejestrowanych pojazdów przeważają te o największej masie całkowitej. Ponad 2/3 (68,24 proc.) wszystkich rejestracji stanowią pojazdy o masie powyżej 12 ton (z przyczepą lub bez). Drugą co do wielkości grupę (11,29 proc.) stanowią pojazdy o masie pomiędzy 3,5 a 12 ton. 6,25 proc. zarejestrowanych w systemie pojazdów to autobusy.

Czy ViaToll wpływa na unowocześnienie taboru?

Operator systemu i Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wskazują, że wprowadzenie systemu opłat skłania przewoźników do używania bardziej ekologicznego taboru, bowiem za takie pojazdy opłaty są niższe. Jak podano, rośnie odsetek zarejestrowanych pojazdów spełniających najostrzejsze wymagania norm europejskich, a spada tych najmniej ekologicznych. Dla członków Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce najistotniejszą zmianą, jaką przyniósł system ViaToll, jest wzrost kosztów transportu ciężarowego.

REKLAMA


Jak powiedział PAP dyrektor departamentu transportu w ZMPD Tadeusz Wilk, z przeprowadzonych wśród członków Zrzeszenia badań wynika, że koszt przejechania jednego kilometra wzrósł w granicach 10-11 groszy. "Kolejne rozszerzenie sieci płatnych dróg przyniesie wzrost kosztu kilometra o dalsze 4 do 5 groszy" - dodał Wilk. W jego opinii korzyści odnieśli jedynie nieliczni przewoźnicy, operujący w regionach, gdzie płatnych dróg jest niewiele: po likwidacji systemu winietowego ich koszty spadły. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przewoźnicy drogowi płacą więcej

Członkowie Zrzeszenia uskarżają się też na fakt, że autostrady zarządzane przez prywatnych koncesjonariuszy pozostają poza systemem ViaToll (wcześniej wykupiona winieta umożliwiała im bezpłatny przejazd taką autostradą), a pobierane tam oddzielnie opłaty uznają za wygórowane. "A4 jest trochę tańsza, ale autostrada A2 w naszej opinii należy do najdroższych dróg w Europie" - stwierdził Wilk. Na dodatek kierowcy ciężarówek nie mają alternatywy.

"Nie wszystkim przewoźnikom zależy na szybkości, którą zapewnia autostrada. Tymczasem np. wielu odcinków A2 nie da się ominąć innymi drogami, wnosząc odpowiednio niższe opłaty. Alternatywna, także płatna, ale tańsza droga nr 92 ma odcinki z zakazem ruchu pojazdów ciężarowych" - wyjaśniał Wilk. Przedstawiciel zrzeszenia przewoźników chwalił wygodę użytkowania samych urządzeń ViaToll.


Zauważył jednak, że podobne, lecz odrębne urządzenia potrzebne są w innych krajach pobierających opłaty za przejazd swoimi drogami. "Kierowca na szybie pojazdu takich urządzeń musi zawiesić kilka, jeśli chce się poruszać po różnych krajach Europy" - stwierdził Wilk, dodając, że obawia się, iż własne, jeszcze inne systemy, wymagające następnych urządzeń, zechcą budować prywatni koncesjonariusze polskich autostrad. Jego zdaniem, wśród członków Zrzeszenia polski system opłat nie przyczynił się do wymiany pojazdów na nowocześniejsze. W jego opinii polscy przewoźnicy międzynarodowi w dużej części jeżdżą przez Niemcy i tamtejsze regulacje już wcześniej spowodowały unowocześnienie polskiego taboru.

"W Niemczech zróżnicowanie opłat jest dużo większe, najbardziej ekologiczne pojazdy płacą znacznie mniej" - podkreślił Wilk.

(PAP)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA